Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Observasjon:

200 dagers snitt i Photocure er i ferd med å nå nivåer den ikke har vært over siden før finanskrisen.

image

Ellers mye fint å se i chartet, var en moroklump som med EN aksje fikk den til å touche nedi 48 denne uken, bortsett fra det, så landet den fint etter å gå ha fryktelig fort et par dager.

10 Likes

Ser ut til at prisen møter motstand på vei ned denne gang i forhold til Q3. Noe som tyder at det er en etterspørsel der, noe som så og si var fraværende sist gang. Men må vente til stengetid i dag for å se hvordan sluttresultatet blir.

Begge Chart er 5 min.


Ja enig, hvis du sjekker acc/dist så indikerer den at denne gangen sitter det noen og er klare til å kjøpe rolig inn det som kastes ut.

Aksjen var overkjøpt på lavt volum i ukene før Q4, men den positive langsiktige trenden står seg.

image

2 Likes

Hvis resultatet står seg kan det tyde på man har 2nd Point Of Fear for dem som er kjent med Wyckoff. Dette er og forbundet med Fase C før oppgang. Usikre her er dippen ned. Dette er også et SOW, men utifra videre prisutvikling kan det enten bli definert som en Spring/Shakeout eller fortsatt være en SOW og man får videre nedgang. Men foreløpig ser jeg mer oppgang en nedgang utifra prisutvikling så lang.

Men som sagt, uka er ikke over enda.

2 Likes

200ma holdt ikkje i dag.
Satse på at kjøpere kommer i morgen. Selger 50% viss vi stabilisere oss under 200ma.
Skulle solgt på bekreftelse av Engulfing. jaja

Utrolig at en aldri kan lære altså. Jaja. Underliggende opptrend som stammer tilbake fra tiden Hansson og Pengana var ferdig å selge står seg godt fremdeles.

4 Likes

Noen tanker på det tekniske.
Jeg er veldig fan av Wyckoff (tar 3-4 mnd kurs online atm) og sleit litt med å finne ut hvor jeg feilet/tok feil på analysen, og om det er noe lærdom for min del å ta ut av dette. Men veldig lett å være etterpåklok :joy: Uansett er det bare en midlertidig tilbakegang (håper jeg :stuck_out_tongue: )

Teknisk sett og i henhold til metodikken virket alt som det skulle, helt opp til brudd over motstandslinja.

Det jeg misset var den klimatiske salget av aksjer som skjedde etter bruddet mot toppen i
fase D. Hadde jeg gått høyt nok på oppløsning på tidsskala ville jeg sett at volumet var konsentrert. Men volumet gjenspeilet ikke seg i prisen. Hadde alt vært etterspørsel ville den gått mye høyere, så noen solgte akjsene inn i oppgangen.
Dette så jeg ikke før i etterkant når prisen gjorde BU (Backing Up). Men siden prisen så ut til å holde slo jeg meg litt til ro.

Feil nr 2 var prisutvikling i etterkant. Istedenfor å begynne å bevege seg oppover, lunket den rundt support på lavt volum. Hadde det vært genuin interesse skulle volum økt og kurs begynt å vandre, Eller mangel på selgere og kurs begynt å vandre. Dette tenkte jeg var naturlig da folk ventet på kvartalsrapporten.

Lett å se i etterkant, og litt fasinerende å se at alle tekniske indikatorer lå der, hvis man bare hadde kikket godt nok.

Så til det som nå blir interesangt fremover. Hvis vi ser tilbake til forrige kvertalsrapport så datt den rett ned til ca der vi ligger nå, og den brukte like lang tid. 2 dager ca. Spørsmålet nå er om vi får samme trend nedover som tidligere, eller en mer horisontal, kanskje oppadgående.

I mitt hodet skal vi nå inn i en ny periode med akkumulering. Kommende trading range er ikke definert enda, da vi fremdeles venter på reaksjon til oppsiden.

6 Likes

I utgangspunktet en bulllish formasjon, så om man kjøper nær gulvet her så kan det være grei R/R

01

7 Likes

Mye mer attraktiv nå enn før Q4 ja.

3 Likes

Gulvet er på 36-37kr?

1 Like

Hvordan er RSI og andre indikatorer nå? Takk til dere som holder oss oppdatert med TA!

RSI (14) er nå ca. 30 og svakt fallende.
MACD er negativt og fortsatt svakt fallende.
Slow Stochastic er den indikatoren er jeg tillegger størst betydning; og den ser nå ut til å kunne bunne ut når som helst. Under normale omstendendigheter for en aksje ville jeg mene at den bunner ut om man får så mye som en liten kursoppgangen i morgen.

1 Like

Ikke inne selv, men ser ut som grei RR nå:

3 Likes

2 Likes


Kan det komme en reaksjon opp på denne snart? Trendgulvet ligger vel på rundt 37… Oversolgt med stochastic 5,RSI 34. Må vel treffe greit med inngang på disse nivåene

4 Likes

Tror det kan være verdt å følge med på den stigende bunnlinjen dersom man ønsker seg en inngang her :male_detective:

3 Likes

Pen liten forventningsbevegelse i forgårs før AMA, PUMP,
så gikk den litt ned , DUMP

Skulle den klare å klore seg opp til 44 så blir det tekniske bildet mye bedre.


TA hører vel hjemme her :slight_smile:

Siden du først nevner det så har vel kursen dalt ganske kraftig fra 160 kr til dagens 39kr?

Det jeg faktisk påpekte er at det ikke har vært en særlig lønnsom reise for den langsiktige investor. Med utgangspunkt i at kursen har lagt i en sidelengs trend siden tidlig 2000tallet.

1W:

1D:

Edit: Nevnte vist dalende kurs :sweat_smile:

1 Like

(Du burde ta med datoaksen i chartene dine.)

Absolutt. Jeg har en sterk mistanke om at det er alle de gamle eierene som har sittet i ro i mange år og dirret av frustrasjon som representerer det sterke salgspresset vi har sett helt siden Photocure banket opp gjennom 33 motstanden i fjor, Acc/dist som jeg peker på.

Du ser hvor mye omsetningsvolumet i aksjen har økt det siste året.

Men, en gang går alle de som er lei tom, og man har fått inn nye eiere som ser fremover på det caset som foreligger nå.

2 Likes

Ja, gode poenger! Ser dere dette igjen i topp 20 listene 2019 vs foregående år?
Selv tenker jeg vel at dette først og fremst må gjelde de gamle eierne som tilhører free float andelen.
Klippet vekk macd og da forsvant også datoene, var uheldig. Skal fikse.

1W:

1D:

2 Likes