Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

11 Likes

Nice rant.

Og nå må du slappe litt av i den forstand at du vrir og vender på alt mulig.

Du har helt rett i at “rasebegrepet” har variert gjennom tidene, og jeg har aldri påstått noe annet. I dag (2022 hvis det skulle være noen tvil om det) finnes det imidlertid ikke vitenskapelig belegg for å dele mennesker inn i ulike “raser”, genetisk sett er vi alt for like til det. Dette kan man som du skriver “tro”, eller “forstå” som jeg ville beskrevet det.

At rase som begrep i historisk kontekst er sprengstoff, er det imidlertid ingen tvil om. Men ord for ord (av det hun har blitt sitert på som jeg har lest) så kan jeg fortsatt ikke se at hun har sagt noe feil. At det var klønete formulert, at følelser ble såret - utvilsomt. Bør hun tas av skjermen for det hun har sagt? Sikkert passende.

Hva hun måtte mene om “rasebegrep” har jeg ingen formening om. I kjent stil så har imidlertid du en del tolkninger på lager, på samme måte som du tror du vet hvor andres moralske standpunkt befinner seg. Jeg var åpen på at å ta utsagnet hennes i forsvar innebar en viss fare, grunnet hennes mulige ønske om å provosere og utfordre.

9 Likes
9 Likes

Når verden blir en større meme enn man klarer å lage selv.

Education as a remedy for racism was a liberal article of faith shared by many scientists, as well as many of the American and European functionaries in UNESCO. Charged by the United Nations with creating a “programme of disseminating scientific facts designed to remove … racial prejudice,” UNESCO leaders proudly, and somewhat naïvely, declared in 1950 that UNESCO now had “the will and the means to make available to everyone the achievements of science.”[1] For science, they believed, had already produced the correct antiracist knowledge https://academic.oup.com/ahr/article/112/5/1386/41062
Theodosius Dobzhansky - Wikipedia

Gro Harlem Brundtland var hovedarkitekten for Stortingsmelding nr. 74 av 1979, som gikk ut på å omgjøre Norge fra et etnisk homogent samfunn til et flerkulturelt samfunn. Der er en detaljert plan for hvordan det skulle gjennomføres så smertefritt som overhodet mulig. Barna skulle læres opp gjennom omfattende «holdningskampanjer» i skoler, frivillige organisasjoner, idrettslag og fritidsklubber. Årsaken til at barn skulle indoktrineres fremgår av ett sitat fra Gro Harlem Brundtland i Stortingsmeldingen: De voksne generasjoner er alt for fordomsfulle, framtiden ligger i barna og måten vi kan forme dem. Gro Harlem Brundtland uttaler seg også om misnøyen mot de innvandrerne som hadde kommet til Norge fram til 1979 skyldtes: til dels uvitenhet, feilinformasjon og misforståelser. I kraft av sin stilling som lege fikk innvandrerkritikere en diagnose: Ofte bygger diskriminerende holdninger på uklare følelser og angst for ukjente og fremmede ting, samt behovet for å ha syndebukker i nedgangstider da det er kamp om knappe ressurser f.eks. innen boligsektoren. Derfor er det viktig å finne metoder for å trenge gjennom psykiske og følelsesmessige barrierer for å nå fram med saklig informasjon og kunnskap. Videre beskriver hun det å ta et oppgjør med innvandringsmotstandere i den politiske debatten som: (…) i forbindelse med fordømmelsen av en persons vrangforestillinger (…) HonestThinking mars 2018 - Kultur, Politikk, Vitenskap, Filosofi

Brundtland: For det føltes helt naturlig da vi kom hjem fra Sverige etter flyktningtiden, at jeg ble meldt inn i Framfylkingen den høsten. Da skulle jeg på skolen, også skulle jeg på Framfylkingen. Jeg var seks år og skulle begge deler. Jeg tror at jeg allerede da var stor nok til at samtalene jeg hadde med mine foreldre om hva Framfylkingen var, hvorfor jeg skulle dit, og hva som var spennende med det, og at det hadde allerede da et sånt verdibasert fundament. Så jeg ble veldig fort en aktiv del av dette her. Da var det personer som spilte en rolle i tillegg til miljøene rundt meg, altså ikke bare familien min, men ledere som Torgunn, som jeg da av andre grunner visste hvem var. Torgunn Gerhardsen var antagelig en fjorten år, jeg var seks, og hun var assistentleder for den gruppen jeg var i. Werna Gerhardsen var sjefen. Forum for Samtidshistories Intervjuprosjekt. Utskrift av intervju med Gro Harlem Brundtland, 08-09. januar 2008.

3 Likes

Han viser til at flere hundre tusen nå smittes hver uke, og at de største sykehusene har 10–15 prosent sykefravær denne uken, og at det er avgjørende for folkehelsen å begrense smitteveksten de neste ukene.

Rundt 175k av 5m smittet, så 3% smitte gir 10-15% fravær. Da tenker jeg at smittevern reglene er problem, ikke selve sykdommen.

Var hjemme i karantene med barna i til sammen 12 dager. De to eldste var såvidt syke hostet litt av og til, hun yngste har ikke vært så frisk i hele høst. Måtte være i karantene fordi vi voksne også ble smittet.

Det er helt klart at fraværet hadde vært mye lavere hvis de med bare milde symptomer kunne leve omtrent som normalt.

5 Likes

Grunnen til at så få klager er at det er digg med ferie. Vi lever bare en gang. Og lider ingen nød. Men syns veldig synd på de som sliter. Bare ikke nok til å klage.

2 Likes

Nett komt hjem fra jobb (Jobber offshore). Går daglige koronaflighter og plukker opp folk som er bekreftet positive…

Vi hadde en positiv sist tur. Ble sendt hjem med hodepine. Men først var jo hele avdelingen han hørte til i lockdown.

Denne turen ble en sendt hjem med svake symptomer. Testet positiv etter 9 dager offshore…
Test av nærkontakter fant 2 smittede. Ingen symptomer. Sendt hjem.

Ikke rart det blir problemer med bemanning når folk blir sendt hjem over en lav skog.

Kom selv hjem til samboer som er positiv med korona nett nå. Hun er sjuk med typisk hodepine, trøtt, tett i nebbet osv, men på bedringens vei. Er jeg heldig får jeg litt smitte av henne før hun er for frisk til å smitte :joy:

3 Likes

Vi må være glad for at det aldri er “sliterne” om har stått for revolusjoner i verden men snarere akademisk-orienterte fremadstormende unge folk som blir hindret av “systemet”.

Tyrkia nærmer seg Hyperinflasjon (FYI , inflasjon over 50% = Hyperinflasjon)

2 Likes

merkelig det :thinking:

2 Likes

Han har skjønt det. Jeg gjør det samme på bilen når oljelampa lyser, bare å ta ut pæra.

10 Likes
2 Likes

I Ap går alarmen først ved 36,9.

Doctors Smeared By Fauci SPEAK OUT Against Lockdowns & Mandates

1 Like

Stoltenberg snakker altså nå om politisk løsning etter at det avgjørende for Russland er blankt avvist. Opplegget har vært at Ukraina skal bli NATO-medlem. Planen var også at NATO skulle overta havnen i Sevastopol. USA og Storbritannia har også gjort det klart nok at om andre land hindrer et formelt NATO-medlemskap så vil de sørge for å væpne Ukraina “til tennene”. I praksis har de nesten etablert en “allianse” allerede, over hodet på den politiske ledelsen i Kiev. Sånn sett ville det være logisk nok om Putin&Co invaderte.

4 Likes
5 Likes