Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Til dels blackout på at nederlandske bønder har fått nok også.

1 Like

Og det er faktisk nøyaktig samme avgjørelse i Nederland som endte med å fullstendig kollapse økonomien i Sri Lanka (etter at covid-tiltakene hadde svekket den enormt).

3 Likes

For the farmers of Sri Lanka, their problems began in April last year when President Gotabaya Rajapaksa, who now stands accused of pushing the country into financial ruin, implemented a sudden ban on chemical fertilisers.

The full implications of the ill-advised policy – which has now been reversed – are only just being realised. Farmers say their livelihoods are under threat and for the first time in its modern history, Sri Lanka, which usually grows rice and vegetables in abundance, could run out of food as harvests drop and the government can no longer afford the food imports the country has become overdependent on in recent years.

Folk er så smarte :slight_smile:

4 Likes

How it started:

How it’s going:

6 Likes

Synes ikke dette er så veldig rart egentlig. Den øya har tidligere beriket seg på voldsomt i flere hundre år på bekostning av sine kolonier. At kolonitiden har noen etterspill er ikke så overraskende.

The British colonialism, også kjent som where the sun never sets and the blood never dries.

1 Like

Jeg har vært 100 % spot on på covid-hysteriet fra dag 1. Kom gjerne med en «fasit» som sier noe annet.

Og innrøm gjerne at du tok feil, forresten.

1 Like

Ukrainas ambassadør i Norge sagt opp. Er de misfornøyd med Norges deltakelse i krigen?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/zelenskyj-kaster-ukrainas-ambassadoer-til-norge.ArZYdY58M?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-d35dc61f

1 Like

Still going strong.

image

4 Likes

Tror neppe det har med noen slik evnt misnøye å gjøre:

I Tyskland har ambassadøren Andriy Melnik lenge vært “omstridt”, for å si det mildt. Oppsigelsen av de øvrige kan kanskje bety at noen i Kiev har forstått at en viss “tone” ikke har vært særlig vellykket. I Tyskland har Melnyk vært omtalt som “den udiplomatiske diplomaten”. Og han ser ikke ut til å ha vært istand til å justere “tonen”. I den videoen kommer det frem at han måtte unnskylde seg etter å ha påstått at ukrainske flyktninger reiste tilbake til Ukraina fordi de følte seg uvelkomne i Tyskland. I siste halvdel kommer reporteren også inn på at Melnyk har utløst (ytterligere) negative reaksjoner i Israel og Polen pga sitt forsvar av Stepan Bandera. Dette er også den samme ambassadøren som i 2015 la ned en krans ved Stepan Banderas grav i München. Og han skal visstnok nylig ha sammenlignet Bandera med Robin Hood…

Last week, in an interview, Kiev’s top envoy in Berlin Andriy Melnyk compared World War II-era Ukrainian nationalist Stepan Bandera to Robin Hood and stated that he “was not a mass murderer of Jews and Poles.” In Ukraine, Bandera is a hugely divisive figure but the ambassador’s opinion clashes with the mainstream historical narrative – that Bandera’s organization, the Organization of Ukrainian Nationalists, which sided with the Nazis – did exactly that. “The statements of the Ukrainian ambassador are a distortion of historical facts, a belittling of the Holocaust and an insult to those who were murdered by Bandera and his people,” the Israeli Embassy fumed in comments reported by German media Die Welt. “The statements not only undermine the values ​​we all cherish and believe in, but also undermine the courageous struggle of the Ukrainian people to live by democratic values ​​and in peace,” it said according to the report. Melnyk had previously courted controversy by visiting Bandera’s grave, but he is not alone in his admiration. A statue to Bandera stands in Lviv and some Ukrainian troops idolize him so much they bear tattoos of his likeness. Amid the far mightier sturm und drang of the current war ravaging Ukraine, the verbal brouhaha in Berlin received minimal coverage in English-language media. This should not surprise. An intra-West divide is becoming apparent over support for Ukraine. The Anglosphere, Eastern Europe and the Baltics have emerged as enthusiastic backers of Ukraine. Core Western Europe – France, Germany and Italy – while supportive, is more restrained. This presents a challenge for Kiev. Maintaining and increasing Western support is critical – indeed, existential – to Ukraine.

Noen som vet om Europa må betale nettleie for strømmen som sendes sørover?

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Mener at det er 50/50.

Dvs. at norske forbrukere tar 50 % av kostnaden ved eksport.

Fordi det går jo begge veier :clown_face:

2 Likes

Tok meg 10 sekunder å finne. Uavhengig av hvor mye du blir etterprøvd har du uansett rett herfra og til himmelen.

Har forøvrig ett kryssord jeg sliter med, og lurer på om du kan hjelpe meg å finne hvilket ord som passer;

Konsernledelse
Globalisering
Statsforvalter
Korporasjon
Kapitalisme
Vaksinasjon
Embedskvinne

3 Likes

Flaskehalsinntekter er inntekter Statnett som systemansvarlig får strømmen går fra et elspotområde til et annet. Da kjøper Statnett strømmen i prisområdet som strømmen kommer fra, og selger den i prisområdet den selges til. Differansen de sitter igjen med er flaskehalsinntekten.

På utenlandskablene må Statnett dele denne inntekten 50/50 med sine internasjonale partnere,

https://www.europower-energi.no/nett/dette-tjener-statnett-pa-flaskehalser-i-det-norske-stromnettet/2-1-1027431

Burde lagt med link i første svaret mitt. Men jeg visste jeg hadde lest det.

Abcd. (Empty post)

Når man deler inntektene 50/50 så gir det seg selv at man deler kostnadene 50/50.

Eller, det kan jo hende at norske politikere har forhandlet seg frem til at vi tar 100 % av kostnadene. Det skulle ikke forundre meg.

1 Like

Nettleie, flaskehalsinntekt, kostnader og inntekter. :man_shrugging:

Litt usikker på hva du egentlig vil fram til.

Inntekter og utgifter ved kablene deles 50/50.

Det vil si at norske forbrukere betaler 50 % av kostnaden for noe som er rene eksportkabler. Du mente at jeg aldri ville innrømme feil. Kan du innrømme at du tok feil?

1 Like

okei, og dette kunne jeg lese om i følgende artikkel? (svaret er NEI)

edit;

Tolker dette kun som hersketeknikk og ett forsøk på avvæpning.

tar ofte feil jeg, er ikke så viktig for meg å ha rett heller.

edit2:
ser du har gitt tilsvar under hvor det fremkommer at eierandelen deles 50% mellom Statnett og tyske DC Nordseekabel. Om dette gir svar på om Europa må betale nettleie for strømmen?. Jeg må si jeg ikke er ett fnugg klokere. Mulig @HanSolo er det.

edit3:

Du mener siden de eier halvparten så er det automatikk i at nettleien deles 50%. For meg er dette kun nok en påstand … ( …eller mulig det ikke eksisterer en leie? )

1 Like

Nordlink-kabelen (til Tyskland) eies 50/50 av Statnett og et tysk selskap. Inntekter og kostnader fordeles deretter. Ferdig med det nå?

Northconnect-kabelen (til UK) er litt annerledes. Den er i privat eie (eies av semi-offentlige selskap). Dvs. at at disse “private selskapene” tar inntektene og kostnader 100 %. Men ettersom disse i realiteten er offentlig eid, så tar norske forbrukere faktisk 100 % av kostnaden her.

Håper vi alle lærte noe nytt i dag :man_teacher:

1 Like