Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Mener at det er 50/50.

Dvs. at norske forbrukere tar 50 % av kostnaden ved eksport.

Fordi det går jo begge veier :clown_face:

2 Likes

Tok meg 10 sekunder å finne. Uavhengig av hvor mye du blir etterprøvd har du uansett rett herfra og til himmelen.

Har forøvrig ett kryssord jeg sliter med, og lurer på om du kan hjelpe meg å finne hvilket ord som passer;

Konsernledelse
Globalisering
Statsforvalter
Korporasjon
Kapitalisme
Vaksinasjon
Embedskvinne

3 Likes

Flaskehalsinntekter er inntekter Statnett som systemansvarlig får strømmen går fra et elspotområde til et annet. Da kjøper Statnett strømmen i prisområdet som strømmen kommer fra, og selger den i prisområdet den selges til. Differansen de sitter igjen med er flaskehalsinntekten.

På utenlandskablene må Statnett dele denne inntekten 50/50 med sine internasjonale partnere,

https://www.europower-energi.no/nett/dette-tjener-statnett-pa-flaskehalser-i-det-norske-stromnettet/2-1-1027431

Burde lagt med link i første svaret mitt. Men jeg visste jeg hadde lest det.

Abcd. (Empty post)

Når man deler inntektene 50/50 så gir det seg selv at man deler kostnadene 50/50.

Eller, det kan jo hende at norske politikere har forhandlet seg frem til at vi tar 100 % av kostnadene. Det skulle ikke forundre meg.

1 Like

Nettleie, flaskehalsinntekt, kostnader og inntekter. :man_shrugging:

Litt usikker på hva du egentlig vil fram til.

Inntekter og utgifter ved kablene deles 50/50.

Det vil si at norske forbrukere betaler 50 % av kostnaden for noe som er rene eksportkabler. Du mente at jeg aldri ville innrømme feil. Kan du innrømme at du tok feil?

1 Like

okei, og dette kunne jeg lese om i følgende artikkel? (svaret er NEI)

edit;

Tolker dette kun som hersketeknikk og ett forsøk på avvæpning.

tar ofte feil jeg, er ikke så viktig for meg å ha rett heller.

edit2:
ser du har gitt tilsvar under hvor det fremkommer at eierandelen deles 50% mellom Statnett og tyske DC Nordseekabel. Om dette gir svar på om Europa må betale nettleie for strømmen?. Jeg må si jeg ikke er ett fnugg klokere. Mulig @HanSolo er det.

edit3:

Du mener siden de eier halvparten så er det automatikk i at nettleien deles 50%. For meg er dette kun nok en påstand … ( …eller mulig det ikke eksisterer en leie? )

1 Like

Nordlink-kabelen (til Tyskland) eies 50/50 av Statnett og et tysk selskap. Inntekter og kostnader fordeles deretter. Ferdig med det nå?

Northconnect-kabelen (til UK) er litt annerledes. Den er i privat eie (eies av semi-offentlige selskap). Dvs. at at disse “private selskapene” tar inntektene og kostnader 100 %. Men ettersom disse i realiteten er offentlig eid, så tar norske forbrukere faktisk 100 % av kostnaden her.

Håper vi alle lærte noe nytt i dag :man_teacher:

1 Like

Den er skrinlagt. Bygges ikke.

Best å komme med riktig info før man tar den replikken der😎

1 Like

My bad.

North Sea Link heter den så klart, og eies 50/50 på samme måte som den tyske kabelen.

1 Like

Det stemmer jo dobbelt så mye når man blir korrigert :wink:

(Legg merke til at jeg innrømmet feil forresten)

1 Like

De må ta 50 % av nettleien ettersom eierskapet er 50/50.

Jeg vet ikke om du gjør deg vanskelig eller om du er alvorlig nå.

bilde

3 Likes

høffliug…

4 Likes

Hvorfor holder de igjen liksom? For opptatt med ferie, og heller gjøre som captain Hindsight. Er jo så lenge til neste valg at saueflokken har glemt dette ved neste veiskille :upside_down_face:
Artig hvordan de som råder over avgiftene på Strøm, bensin, bolig mm ikke har den utgiften i budsjettet sitt engang, slik som folket har…
Gir seg selv en skikkelig lønnsøkning, og klapper seg selv på ryggen mens de vifter med tvungen lønnsnemnd her og der :clap:

Mye frustrasjon hos undertegnede…

3 Likes

Det interessante her er jo at kapasitet på raffinering har mye å si her. Så ser jo for meg rasjonering og lave priser også er en mulighet.

1 Like

Norske regjeringer behøver i praksis ikke å bry seg om å gjøre noe som helst før det er ca. 6 måneder igjen av perioden. Da må da de på banen og gjøre seg litt valgbare igjen. Alt det som har skjedd de første 3 og 1/2 årene av perioden er stort sett glemt.

2 Likes

Interessant så vi finansierer delvis kabelen gjennom vår nettleie. Noen som vet om brukerene i europa nettleie?
Sparer selv på strømmen og bruker sol. Dette ender opp med at jeg betaler mer i nettleie en strøm i mnd