Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Politikk 2

Stadig flere blir akutt, uforklarlig syke.

Hva kan det skyldes, mon tro?

1 Like

Siden fagfolk ikke vet, sÄ er vel det kanskje ikke sÄ lett Ä svare pÄ. Men du har vel kanskje utdannelse innenfor feltet og kan svare pÄ det?

2 Likes

Nei, vi mĂ„ ha fagfolk og “eksperter” til Ă„ forklare dette for oss. Jeg tipper man lander pĂ„ “menneskeskapte klimaendringer” eller “Putin”.

5 Likes

Eller kanskje det kan vÊre at mange fortsatt blir veldig dÄrlig av corona?? Ser veldig mange som kommer inn med tungpust og luftveis relaterte problemer. At samfunnet er Äpnet opp er bra, men samtidig koster det mye for de som ikke tÄler Ä fÄ reduksjon av lungekapasiteten. Heldigvis er de fleste vaksinerte og det er fÊrre som trenger intensiv behandling av de som legges inn.

3 Likes

Hvis det hadde skyldes covid sÄ hadde man jo visst hva som var grunnen.

  1. Hva var tallene fÞr korona. 2. Om tallene har steget i forhold til dette, kan det tenkes at effekten av Ä ha sotte pÄ rÊve et par Är har en konsekvens pÄ PÄl Nordmann som skal ut Ä drive fellesidrett som aldri fÞr? #2knekteBeinPÄSkuleavsluttningSkodje
    To lÊrarar til sjukehus etter fotballkamp mot elevar pÄ Skodje

Som mye annet sÄ trenger de seriÞse litt mer tid enn Steigan/document etc for Ä konkludere om Ärsak. Men som en som jobber pÄ gulvet i sykehus sÄ tror jeg utfra det jeg ser at covid kan vÊre en medvirkende Ärsak.

5 Likes

Man skulle tro at dersom Þkningen skyldtes Þkning i covid-innleggelser sÄ hadde man hatt fullstendig stÄlkontroll pÄ det, ettersom dette har vÊrt rapportert daglig i to og et halvt Är nÄ.

SĂ„ vi kan konkludere helt entydig med at det IKKE skyldes covid ihvertfall. Men “ekspertene” dine i VG har nok en forklaring snart.

Fordelen med ekspertene jeg stoler pÄ er at de har faglig utdannelse i forhold til det de uttaler seg om. I motsetning til covid-skeptikere, Putin-elskere og klima-skeptikere (som forsÄvidt er en og samme gruppe) som bruker selverklÊrte youtube eksperter som kilde.

7 Likes

Bra det! Da trenger man ikke tenke selv.

1 Like

Hva har det med Ä ikke skulle tenke selv? Klarer fint Ä tenke selv samtidig som jeg hÞrer pÄ folk som har tatt seg en relevant utdanning i forhold til det de uttaler seg om.

Det er fordelen med at vi har folk som tar seg tid til Ă„ spesialisere seg innenfor ulike felt. Sitter ikke hjemme Ă„ lager egen elektronikk. Det lar jeg de som har kunnskap om det ta seg av.

I kommentarfeltene pÄ sosiale medier kryr det av folk som bruker document.no og Steigan etc som kilder og ber folk «tenke selv» og at alle andre er en saueflokk. Som jeg ser det er denne gjengen (deg inkludert) i like stor grad en saueflokk.

6 Likes

Jeg linket til sykepleien.no, som er et fagskrift for Norsk Sykepleierforbund.

Interessant at du ble sÄ trigget av dette.

De som er skeptiske til WEF og storkapitalen sin agenda finner man i alle politiske varianter og former. Finnes knapt en mindre homogen gruppe.

Det eneste de har felles er vel nettopp det at de ikke sluker alt som kommer fra storkapitalen rÄtt.

1 Like

De er alle forent om det viktigste: “eliten” tar feil om alt :slight_smile:

4 Likes

Uforklarlig nedgang i fruktbarhet og graviditeter over grensen. Merkelig.

“– NĂ„got sĂ„dant hĂ€r har vi aldrig sett tidigare, att botten gĂ„r helt ur pĂ„ bara ett kvartal, sĂ€ger Gunnar Andersson, professor i demografi vid Stockholms universitet.”

Men hva er dette?

"– Det hĂ€nger ihop precis i tid med massvaccinationsprogrammet i april, maj förra Ă„ret. "

1 Like

Sant det. De leser heller pÄ dovegger og kloakkblogger, og bruker mye kvalitetstid pÄ youtube slik at de skal kunne tenke selv.

2 Likes

VG og Dagbladet?

1 Like

Kan du ikke ta HELE sitatet?

Han menar att minskningen kan vara en postpandemisk effekt som överensstÀmmer i tid nio mÄnader tillbaka med nÀr massvaccinationerna startade.

– Det hĂ€nger ihop precis i tid med massvaccinationsprogrammet i april, maj förra Ă„ret. DĂ„ förstod folk att nu var lockdown slut och nu mĂ„ste vi gĂ„ ut i vĂ€rlden igen. Demografer i andra delar av Europa ser samma timing, sĂ€ger han.

SĂ„ nedgangen fra Ă„ret fĂžr skyldes at sosial distansering forsvant da vaksinene kom, og at hverdagen kom tilbake for flere.

Du med din agenda kaller det for “uforklarlig” og “merkelig”. Gunnar Andersson forklarer det i artikkelen, og sier han har stĂžtte fra andre demografer. Men vi skal vel hĂžre pĂ„ KitronStar?

5 Likes

Det stÄr ogsÄ dette:

"Stockholms stad har ingen tydlig förklaring men i rapporten nÀmns historiska faktorer som finanskrisen 2008, förÀndringar i förÀldraförsÀkringen, allmÀn framtidsoro och stigande bostadspriser.

– Det Ă€r lite överraskande och det Ă€r svĂ„rt att spekulera i vad det beror pĂ„. "

Jeg har ikke presentert noen teori, utover Ă„ vise til det faktum at det er en drastisk nedgang i fertilitet som kom samtidig med massevaksinasjonen.

Men det skyldes helt sikkert at sosial distansering forsvant ja. Det ble fÊrre graviditeter nÄr folk kunne vÊre sammen igjen. Makes sense.

Vi hadde for Ăžvrig nĂžyaktig samme tendens i Norge fĂžrste kvartal 2022.

I alt vart det fÞdd 12 900 barn, som er det lÄgaste i eit fÞrstekvartal sidan SSB byrja lage kvartalsstatistikk i dagens form i 1997.

Nothing to see here. Skyldes at sosial distansering ble opphevet.