Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Interessant at folk reagerer med klovnefjes på ganske dramatiske fakta fra SSB.

3 Likes

Folk gir deg klovnefjes for ditt dårlige forsøk på å forklare nedgangen i fødsler.
Tror du ikke det finnes data på fertilitet etter covid vaksinering? Det blir kanskje for komplisert å slå opp?

1 Like

Mitt dårlige forsøk? Jeg har bare vist til at vi opplever en helt eksepsjonell nedgang i fødsler. Både i Norge og i Sverige samtidig.

Hvordan forklarer du dette? Har du noen teorier?

1 Like

Best å vente på en ekspertuttalelse før man kan si seg enig

1 Like

Ja, man kan ikke diskutere faktiske hendelser før man vet hva de utvalgte “eksperter” i konsernmedia sier om saken.

3 Likes

Det er ÅPENBART at du har en mening om dette.

Hvis du ikke har en mening, så er det greit. Du har verken rett eller galt. Du aner ikke hva du snakker om. I følge deg selv. Du har ingen teori, og du “bare linker” ting relatert til noe du ikke mener noe om.

Hvorfor du gjør det aner jeg ikke. Siden du åpenbart ikke mener noe om det.

Du er anonym på internett. Tar du feil, tar du feil - vi tar alle feil om ting hele tiden.

Din mening er selvsagt at nedgangen i graviditeter kan knyttes direkte til vaksinasjoner. Du må gjerne argumentere for det. Men hvis du ikke har en teori, og ikke har en mening, så er det også da greit. Det gjør det dog meningsløst å diskutere med deg - for du har ingen mening, og ingen teori.

Sagt med andre ord:

Er du så jævla feig og intellektuelt uærlig at du ikke vil vedgå at du har en mening om saken?

Jeg derimot er så ærlig at jeg sier rett ut: jeg har ikke noen mening om saken. Jeg kan lage meg en mening, men det interesser meg null og niks. Det er ikke noen viktig politisk sak per i dag, og påvirker ikke mitt liv på noen måte.

However, the NBER did not study trends in the number of births and the economy, but year-on-year changes in the number of conceptions on a quarterly basis. Declining growth of the number of early pregnancies was found to precede periods of economic downturn (i.e. to be pro-cyclical). This would make changes in the number of conceptions an early predictor of economic recessions.

Mmm, kan høy inflasjon ha noe å si? Økonomisk usikre tider, tør man bli gravid?

Men dette er faktisk ikke nok til at formulerer en mening om saken. Det er for mange potensielle forklaringsvariabler at jeg måtte lest mye om saken før jeg hadde en reell mening.

Jeg er åpen for at vaksinering kan ha påvirket noe. Men det er visst ikke noen her som har den meningen, så det er ikke noen å argumentere med eller mot.

5 minutter googling senere:

For their analysis, the team followed more than 2,000 women, 21-45 years old, from December 2020 through November 2021. All were trying to conceive without fertility treatments. Participants answered questions on income, education, lifestyle, and reproductive and medical histories. These included questions about COVID-19 vaccine status and positive SARS-CoV-2 tests. The women also provided information about their partners’ vaccine status and positive tests. Male partners aged 21 and up were invited to answer similar questions. Female partners completed follow-up questionnaires every 8 weeks for up to 12 months or until they became pregnant.

The team found that the chances of conception did not change with either partner’s vaccination status. The researchers adjusted for several factors that could influence the results. These included vaccine type, nationality, occupation, and history of infertility. Doing so did not affect the results.

The overall chances of conception were not associated with past SARS-CoV-2 infection in either partner. However, the team did find that conception during a given menstrual cycle was less likely if the male partner had tested positive up to 60 days earlier.

Så er ikke nødvendigvis dette en studie som gir oss en fasit. Jeg har ikke lest selve studien. Jeg ville også likt å se flere forskjellige studier osv, men det finnes ikke enda så vidt jeg kan se. Kanskje det kommer flere senere.

Det er så jævlig mange biotekfolk på dette forumet, kanskje noen kan søke i databaser og finne eventuelt pågående studier om temaet? Men det gidder ikke jeg. Jeg er fornøyd med “kanskje, men har ikke noen sterk grunn til å tro det” per i dag. Før mer informasjon kommer.

13 Likes

Jeg synes det er interessant å kunne slenge ut noen dramatiske fakta og spørre om hva folk tror det skyldes.

Ja, jeg tror at det skyldes massevaksineringen, men det er ikke så interessant synes jeg. Jeg ville dra i gang en diskusjon om saken og høre om andre hadde sine egne teorier. Det var heller ingen som spurte hva jeg selv trodde.

Det som er påfallende er at ingen engang vil diskutere det uten at de vet hva en “ekspert” sier om saken og som de kan referere til som en slags fasit. Det er ganske symptomatisk for offentlig debatt i 2022.

Ditt innspill om at det kan skyldes økonomisk usikkerhet og at det er en indikator på resesjon er interessant (selv om jeg tror at det var litt tidlig for fødsler i Q1 2022).

At det ikke er noen viktig politisk sak er jeg ikke enig i. Noen viktigere sak enn at den norske befolkningen ikke klarer å fornye seg kan jeg knapt tenke meg. Og jeg tror det vil bli mye verre. Jeg tenker at dersom utviklingen ikke har snudd i løpet av 2022 så kommer det til å bli store oppslag også i VG og Dagbladet.

1 Like

Man har også fått ulike miljøer som ikke ønsker å fø barn inn i verden av ulike grunner. Og en trend om færre barn per kvinne generelt. Så vet vi også at sædkvaliteten har gått mye ned de senere år.

At det også vil komme frem ulike langsiktige bivirkninger av både covid og vaksiner er jeg uansett helt sikker på.

Niels Christian Geelmuyden har vært en kanarifugl i fertilitetskullgruven lenge.

Edit:

For øvrig kostelig hvordan han svarer ut en av få «mindre positive» anmeldelser. Geelmuyden har etter min mening Norges beste penn.

https://tidsskriftet.no/2020/02/kommentar/inhabil-anmelder

5 Likes

Jeg skjønner ikke hva som er galt med å bruke eksperter til å uttale seg om saker de kan. Det er da bedre å bruke det som kilde enn å skulle anta ting ut fra sin egne tanker om noe man overhodet ikke kan noe om…

5 Likes

Det var sånn man gjorde i gamle dager forstår du. Man diskuterte hva man trodde og tenkte om ting.

Sånn som i middelalderen tenker du på hvor ekspertene sa at jorda var rund og de som leste datidens Steigan og Document.no brente dem på bålet?

2 Likes

Det var nok datidens “eksperter” og myndigheter som sa at jorden var flat gitt.

Men når du for eksempel gjør en investering, forholder du deg kun til “ekspertene” sine kursmål eller gjør du deg opp noen egne tanker og vurderinger?

Og hvorfor er du egentlig i denne tråden når du ikke er interessert i å diskutere?

1 Like

Jeg er enig i at datidens myndigheter som sa at jorden var flat, men det var de som hadde studert emnet som sa at jorden var rund og dermed var ekspertene.

Jeg er åpen for å diskutere ting. Blant annet hvorfor du har så lite tiltro til de som kommer med uttalelser innenfor feltet sitt. Prøv å skriv en fagoppgave på universitetet eller høyskole hvor du bare kommer med dine egne tanker og meninger og se hvor langt du kommer.

2 Likes

I et hvilket som helst tema kan man finne en rekke forskjellige meninger og uttalelser fra fagpersoner innenfor nøyaktig samme felt. For eksempel økonomi. Tror du at det finnes to streker under svaret når det kommer til økonomi og aksjer? Pleier “ekspertene” å være enige om noe som helst? Hvordan vet du hvem du skal forholde deg til da?

Jeg registrerer at du er en person som ikke er interessert i å gjøre deg opp egne tanker om ting. Og det er greit. Men da kan du vel bare lese VG da og få meningene dine derfra, og så kan vi som er litt interesserte i å diskutere saker og ting gjøre det.

1 Like

Og jeg registrere at dine tanker er ganske sammenfallende med meningene på Steigan så du får hente meningene derfra også får vi heller diskutere hvem som er mest til å stole på…

5 Likes

Du er voldsomt opptatt av Steigan og Document. Noe du har lest i VG dette? Det er visst helt fremmed for deg at det går an å diskutere ting og ha egne meninger (se innlegget til @anon80503862 for et lite eksempel på hvordan man kan debattere).

Jaja, ha en fin kveld.

1 Like

Du skal få litt fakta her. Noen vil kanskje si at det er å bagatellisere hjerteposebetennelse, men det er altså ikke min intensjon.

“I ukene etter en positiv koronatest er risikoen for betennelse i hjertemuskelen – myokarditt – høyere enn i ukene etter å ha blitt beskyttet mot covid-19 med en vaksine fra Pfizer, Moderna eller AstraZeneca.”

"Alle tilfeller av myokarditt etter vaksinen var milde, med pasienter utskrevet innen 72 timer.

– Ingen fikk hjertestans, og det var heller ingen reinnleggelser, forteller Anders Hviid. Han er fungerende instituttleder ved SSIs avdeling for epidemiologisk forskning og professor ved Københavns Universitet.

– Bare noen få var innlagt på sykehus i mer enn 72 timer. Hvis du får covid-19, er det mye større risiko for at det går veldig dårlig, legger han til."

"I begge studiene finner forskerne for øvrig økt forekomst av hjertestans og død blant personer som har fått positiv koronatest. I den danske studien var det 14 ganger så mange tilfeller blant personer som fikk påvist infeksjon.

Forskerne fant ikke den samme alvorlige bivirkningen etter vaksinasjon."

Koronavirus forårsaker hjertemuskel­betennelse oftere enn vaksinasjon (forskning.no)

6 Likes

Hvor har dere det fra at noen autoriteter eller myndigheter noen gang har ment at jorda var flat?

1 Like

Morsomt å mene :slight_smile:

The myth that people in the Middle Ages thought the Earth is flat appears to date from the 17th century as part of the campaign by Protestants against Catholic teaching. But it gained currency in the 19th century, thanks to inaccurate histories such as John William Draper’s History of the Conflict Between Religion and Science (1874) and Andrew Dickson White’s A History of the Warfare of Science with Theology in Christendom (1896). Atheists and agnostics championed the conflict thesis for their own purposes, but historical research gradually demonstrated that Draper and White had propagated more fantasy than fact in their efforts to prove that science and religion are locked in eternal conflict

2 Likes