Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

LNG tankrater burde vel gå på denne nyheten :grimacing:

De vil innføre grunnrenteskatt på havbruk og vindkraft, øke grunnrenteskatten på vannkraft og innføre en ekstraordinær avgift på vann- og vindkraft som følge av de høye strømprisene.

Dette vil etter planen øke skatteinntektene med rundt 33 milliarder kroner årlig, ifølge regjeringen.

1 Like

Krise! Bare å bygge ned landet!

3 Likes

Øke skatter, greit nok. Men hva med de selskapene som faktisk sliter nå? Jeg må si at dette høres ikke som mye til strategi for at norsk industri skal klare seg godt gjennom resesjonen.

8 Likes

De selskapene som sliter nå kan vel bare gå konkurs :slight_smile:

Hører på pressekonferansen - de vil ikke kutte i offentlig sektor, så de vil skattlegge mer. Da er det vel ikke mye penger igjen til næringslivet, så det er valget de tar?

2 Likes

A post was merged into an existing topic: statsbudsjettet 2022

Sende strøm gjennom gassrør er en god ide

1 Like

Klart, det er viktigere å beholde offentlig sysselsetting enn å ta vare på norsk næringsliv. Det er tross alt vanlige (offentlig ansattes) tur!

Nå skal det sies at jeg mener det er på overtid at laksenæringen må skatte mer for bruk av fjordene våre.

4 Likes

Har ikke sett detaljene, men jeg håper virkelig kommunene som får fjordene og elvene sine ødelagt av oppdretten får betydelig mer igjen for det med den nye beskatningen!

3 Likes

Det gjør de. Er forsåvidt god diskusjon i budsjetttråden

1 Like

3 Likes

Sånn her?
Bravo regjeringen, bravo. Well done jerks.

Verste regjering noensinne.

6 Likes

Må ha heller en positiv vinkling, tenkt hvor lite formuesskatt det blir på de nå som de har klaget så mye over :slight_smile:

1 Like

Min positive vinkling: Jeg gir blanke faen i hvordan det måtte gå med både oppdrettsnæring og norsk økonomi generelt. Innrømmer også gjerne at det henger sammen med mine egne biotek-investeringer som har gått heller dårlig, for å si det forsiktig. Men jeg tenker likevel jeg gjorde det rette. Tanken på de pasientene som PCI Biotech tross alt fikk hjulpet bare med RELEASE er et ganske bra “plaster på såret”. Men klart jeg bommet på hvor lite villig de aller fleste store - og små - kapitaleiere i Norge kunne være når det gjaldt å gi den sektoren drahjelp For min del måtte fiskeoppdrett gjerne skattes ihjel så det forsvant fra dette landet for godt. Urealistisk, javel, men det er lov å drømme.

2 Likes

Med andre ord ingen bitterhet å spore.

1 Like

Tipper de henter det inn på grunnrenten.

1 Like

Det blir enda større tap når Gustav, Fredriksen m.fl heller investerer i Skottland/Chile/Island. Tapet blir ikke bare i formueskatt og for Mowi. Det blir også tap for underleverandører, hoteller, butikker,drosjer,.,.,.,hele kommunen.
Stay trygda!

3 Likes

Hva er poenget?

1 Like

Kan den siste som drar fra Norge slukke lyset?

4 Likes

https://tekinvestor.no/t/statsbudsjettet-2023-smaprat

Minner om statsbudsjettråden.