Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Med andre ord ingen bitterhet å spore.

1 Like

Tipper de henter det inn på grunnrenten.

1 Like

Det blir enda større tap når Gustav, Fredriksen m.fl heller investerer i Skottland/Chile/Island. Tapet blir ikke bare i formueskatt og for Mowi. Det blir også tap for underleverandører, hoteller, butikker,drosjer,.,.,.,hele kommunen.
Stay trygda!

3 Likes

Hva er poenget?

1 Like

Kan den siste som drar fra Norge slukke lyset?

4 Likes

https://tekinvestor.no/t/statsbudsjettet-2023-smaprat

Minner om statsbudsjettråden.

Hva er poenget?

At Oslo børs blir så uforutsigbar med den nyeRegjeringen at utenlandske investorer flytter kapitalen andre steder.

4 Likes

Prøver bare å finne en positiv vinkling… Vil si det handler mer om skadefryd enn bitterhet for min del. Jeg hadde forøvrig heller ikke mye til overs for oppdrettsnæringen før jeg kjøpte mine første biotek-aksjer. Og jeg er rimelig sikker på at noe av den skatteøkningen disse nå blir rammet av kunne vært unngått ved å opptre mer sosialt ansvarlig, Skal ikke påstå at de ikke tildels har gjort det, Men drahjelp til biotek og behandling av alvorlige sykdommer, ala Gjelsten og Fredriksen, hadde helt sikkert hjulpet litt det også. Når jeg ser bildet av Witzøe jr. så forbinder jeg det istedet med dette her: Gustav Magnar Witzøe, Modell | Gustav Magnar Witzøe (26) satser på modellkarriere i New York Gjorde det ihvertfall ikke mindre sannsynlig at det ville gå som det nå har gjort.

2 Likes

Det viktigste er nå tross alt at det kommer fra hjertet.

2 Likes

Glad jeg kvittet meg med de aksjene når jeg gjorde det… puhh!

:money_with_wings:

2 Likes

Siden det ikke er teknisk mulig å flytte innlegg fra denne tråden til Russland tråden. Så blir de automatisk slettet når de blir rapport.

Siden det allerede finnes en massiv tråd om Russland konflikten er det fint om ting tas der.

( jada jeg vet det finnes tonnevis med innlegg i denne tråden som skulle vært i Russland tråden).

Beginning in October, Amazon’s average starting pay for front-line employees in the U.S. will be bumped up to more than $19 per hour from $18 per hour, the company said.

Warehouse and delivery workers will earn between $16 and $26 per hour depending on their position, Amazon added. Amazon’s minimum wage for employees in the U.S. remains $15 an hour.

Inflasjonen hjelper på, tipper de er fantastisk fornøyde :slight_smile: Men det er mer interessant hva som skjer i California:

California’s state senate just passed AB 257, the FAST Recovery Act, to create a 10-person council made up of fast-food workers, restaurant representatives, and government officials that would have authority to establish minimum wage and standards on conditions for worker health and safety.

The council would have authority over restaurant chains that have over 100 locations nationally, like McDonald’s does, and can raise the fast food industry’s minimum wage to $22 an hour. Currently, California’s wage floor is $15.00, and will raise to $15.50 in 2023.

Modellen kjøres: ta de store, ta de rike, lykkes du skal du straffes med dårligere konkurransevilkår.

California (og New York) er ganske ledende på venstresiden i USA. Hvis demokratene vinner mellomvalget i USA blir jeg ikke overrasket om de prøver seg på lignende ting nasjonalt - øk lønnen, men kun i store kjeder, ikke i mindre bedrifter. En interessant politisk retning når man bare skal ta de store og vellykkede “fordi de har råd” men ikke mindre selskaper, for de må beskyttes.

Det er ganske morsomt med tanke på at store selskaper i flere år har sett seg tjent med å støtte venstresiden politisk (fordi de er unge, urbane, lettest påvirkelige, og har stor kjøpekraft). Politisk er det veldig interessant om dette begynner å snu og big business som retter seg mot sluttbrukere/forbrukere endrer seg til å ikke lenger støtte venstresiden like mye. Vi er ikke der enda, men det begynner å spre seg litt sentiment blant store selskaper i USA om at det ikke nødvendigvis er fantastisk lurt å støtte de progressive i alt.

Er ikke lenge til mellomvalget nå, og det blir veldig spennende om abort og “republikanere er onde” kan dra demokratene over til å vinne, eller om økonomiske problemer (og kriminalitet) som normalt straffer styrende partier vil overstyre. Jeg tror ikke dette mellomvalget betyr for mye hvis republikanerne vinner huset eller senatet, men hvis demokratene skulle vinne huset og få makt i senatet så kan det ha enorm betydning framover. Blir spennende å følge med de neste ukene.

1 Like

Er det helt feil å tenke at mer skatt på laks gir mindre laks, og mer skatt på kraft gir mindre kraft?

3 Likes

Ekstremt høy skatt på bensin gjør at vi i Norge betaler 20kr literen, mens man betaler 9kr literen i USA.
Høyere beskattning på både laks og kraftproduksjon vil gi enda høyere priser for oss forbrukere. Deilig! :santa:t2::+1:t2:

Tusen takk Vedum :clap:t2:

6 Likes

Altså høyere inflasjon

3 Likes

Ja for laks og kraft, men den inndratte kjøpekraften vil føre til deflasjon andre steder.

4 Likes

En ting jeg kom til å tenke på.

Med tanke på “ramaskriket” fra kraftleiren høres det jo ut som dem forventer pris på strøm godt over 70 øre/kWh i lang tid fremover…

70 øre er faktisk 100% høyere en hva som var tilfellet før denne galskapen begynte. Og det er ikke før man PASSERER denne grensen at skatten kommer inn i bildet…

En vare som koster 12 øre å produsere. Vi snakker over 400% fortjeneste, før denne ekstraskatten kommer. Nå har dem flere 1000% fortjeneste på dette…

11 Likes

Politikk er ondskap satt i system.

1 Like