Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvorfor ikke lovpålegge 30+ grader i stua til gamle folk? Det var tempen hjemme hos gamlingen når hjemmehjelpstjenesten styrte. Flott utnyttelse av resurser vil sikkert noen si. Det var jo tross alt bare arvesølvet han tok med seg når han døde av dehydrering pga. varmen.

Kostnaden til å produsere strøm gikk neppe opp 450%, det var bare de siste 12% av strømmen som ble produsert som gikk opp så mye.

1 Like

22 grader er fin arbeidsmiljø temp… hvis en sitter i ro, par grader mer. Men forrige vinter hadde folk nedi 12 grader i stuene sine, for dem kunne ikke slå på ovnene uten å bli flådd. Det er jævla kaldt. Uverdig i “rike” Norge som er et vinterland. Sykt.

1 Like

24 grader? Da sitter jeg i t-skjorte. :see_no_evil:

1 Like

Hvor tar du dette pisset fra? Leste du artikkelen om tante Olga som stod opp midt på natten for å ha råd til trakte kaffe?

Personlig liker jeg det varmere hehe… og jo eldre man blir, jo mindre tåler man lave temperaturer.

Romtemperatur her ligger på 23 nå. Hadde det bare vært det ute også… Uansett, det finnes ikke rett svar på preferanser.

Poenget er ikke hva vi foretrekker, men at folk som har dårlig råd ikke kan ha på ovnene, pga strøm prisen og styringen av folkets ressurser.

1 Like

Kan du være litt mer spesifikk? Hva er det du er uenig i?

og shorts! :flushed:

1 Like

– Krevende

Olje- og energiminister Terje Lien Aasland sier etter møtet, via sin pressetalskvinne, at de høye strømprisene er krevende for mange.

– Situasjonen nå er svært krevende for mange, både folk og bedrifter. Det tar regjeringen på alvor. Vi har gjennomført en rekke tiltak, blant annet innført en ordning som reduserer husholdningenes strømutgifter, varslet endringer som gjør det mer gunstig å tilby gode fastprisavtaler, andre forenklinger i strømmarkedet og nye krav til kraftprodusentene. Vi har også varslet at det kommer flere tiltak. Samtidig evaluerer vi situasjonen nøye fordi feil tiltak kan forverre problemet, og det er viktig at vi unngår.

Aasland sier videre at statsministeren og Aps statsråder har jevn og tett kontakt med partiets ordførere for å diskutere aktuelle saker. Møtet tirsdag kveld var en del av den løpende kontakten.

Han vil ikke gjengi hva som ble sagt internt i møtet, men understreker at regjeringen skal «fortsette å stille opp for folk».

Forlanger løsninger snarest

Hilde Enstad er ordfører i Kvinnherad kommune. Hun er krystallklar på at tiltak i forbindelse med strømprisene er nødt til å komme nå.

På spørsmål om hvorvidt hun har forventninger om at det kan komme løsninger i nærmeste framtid, svarer Enstad:

– Det er nødt til å komme løsninger i nær framtid. Jeg forventer det ikke. Jeg forlanger det.

Tidvis har utslagene i strømprisen i Kvinnherad vært «ganske ekstreme» ifølge Enstad. Nå er hun lei av å vente på tiltak fra regjeringen.

– Vi har prøvd å være tålmodige og ventet på at det skulle bli presentert løsninger fra regjeringshold, men nå begynner det å tære på tålmodigheten.

Evaluerings fjols… helt ufattelig… Hadde det vært valg, så hadde det blitt gjort noe i går. Virker som det er det eneste virkemiddelet som får disse late politiske lederne til å yte…

Burde jo være noen tiltak som er rimelig greie å kunne innføre uten at det forverrer problemet mener jeg. Begrensning i produksjon fra vannmagasiner med lav vannstand synes jeg er ett av dem. Så får man bare justere eksporten deretter.

På tide de kommer med gode tall på hvor mye av produksjonen som er fra vannmagasiner og hvor mye av denne som er pålagt med tanke på vannføring i elvene slik at det blir lett synlig hvor mye forsvarlig produksjonen og eksporten faktisk er også.
Eksporten roet seg en del i juli ser jeg. Siste 2 ukene har faktisk ca 1/3 av strømmen gjennom kablene vært inn til Norge. Ikke verst av “rene eksportkabler” som noen liker å kalle de.

Ikke mye argumentasjon for hvorfor makspris skal være et problem men det jeg fant interessant i artikkelen var dette:

Tysk debatt kan gi billigere strømpriser i Norge

Strømmen i Sør-Norge kan bli billigere hvis Tyskland gjenåpner tre stengte atomkraftverk, noe tyske kraftverk-kontrollører sier er mulig å gjøre.

Det pågår en debatt i Tyskland om hvorvidt de tre atomkraftverkene som fortsatt er i drift, skal videreføres. Men samtidig er det teknisk mulig å åpne opp igjen tre kraftverk som ble stengt, opplyste kontrollforeningen Tüv nylig.


Han sier at seks tyske atomkraftverk vil produsere like mye strøm som halve den norske produksjonen totalt. Det kan gi billigere pris på strømmen som Norge importerer fra tyskerne.

Slik situasjonen er nå så burde de vel bare kjøre på og forlenge levetiden til de 3 produserende og gjenåpne de 3 andre. Burde jo hjelpe en del. Så får man heller fase de ut når man har gode alternativer på plass i tilfelle. Akkurat gode alternativer tror jeg vel det kan ta en del år å få på plass da.

4 Likes

image

Så hvis det gikk 2/3 ut og 1/3 inn, så vil det si at vi effektivt sett kjørte eksport med 1/3 kapasitet. Mens magasinnivåene er svært lave.

Det er her vi mangler informasjon for å vite om det tappes unødvendig vann fra vannmagasiner som er lave. Ca. 25% av produksjonskapasiteten i Norge er uregulerbar. I tillegg må det produseres noe fra regulerbare kraftverk da det jo bør være litt vannføring i elvene nedenfor også. Så det er umulig å si sikkert om kraftprodusentene tar ansvar for å begrense produksjonen fra vannmagasiner med lav vannstand eller ikke.
Jeg mistenker jo at de kunne holdt enda litt mer tilbake. I snitt utgjør normalproduksjonen fra uregulert kraft 0,74TWh pr uke (mine beregninger). Svinger sikkert mye med nedbør og årstid.
I det siste har det vel vært produsert ca 2 TWh pr uke i Norge.
Hvor mye har kommet fra uregulert kraft disse ukene?
Hvor mye kommer fra pålagt minsteproduksjon/vanngjennomstrømming?
Hvor mye kommer fra vannmagasiner med god/høy fyllingsgrad?

Jeg kunne (som vanlig) tenkt meg mye mer detaljerte tall på dette så det blir synlig hvor mye produksjon som kunne/burde vært redusert. Da vil man også kunne se hvor stor effekt tiltak vil gi. Men jeg synes fortsatt det er enormt sirumpa av regjeringen å ikke foreta seg noe og være litt før var i stedet for å risikere å havne i problemer.
Man burde begrense muligheten til å produsere mer enn minimum fra vannmagasiner med lav vannstand og man burde også allerede ha sikret at Mongstad videreføres som backup. Så synes jeg også man bør sikre bedre mulighet til å transportere strøm innad i Norge og elektrifisering av plattformer må ses på da det globalt ikke gir noe verdens ting. Bør som et minimum beholde muligheten til å produsere strøm selv der ute om det skulle bli helt nødvendig.
Mer støtte til strømreduserende tiltak burde også vært gjort. Er en del å spare på etterisolering mange steder feks.

2 Likes

Så lenge Norske strømkunder likestilles med Europeiske kunder, så vil begrensning av tapping av vannmagasiner antagelig bare føre til høyere strømpriser for oss alle.
Makspris vil ut fra samme forutsetninger kunne føre til større fare for rasjonering, da det vil føre til større forbruk.

Det eneste som virkelig vil monne, er å begrense eksporten av strøm. Hele problemet skyldes de to siste strømkablene til Tyskland og England. De har intet å gjøre med den tidligere gunstige utveksling begge veier, men er rene eksportkabler.

2 Likes

Siste uken har det vært netto import fra englandskabelen så dette stemmer ikke helt.

Begrense tapping av vannmagasiner er vel det som vil føre til begrensning av eksport så her synes jeg det du skriver er lett motstridende :slight_smile:

Så lenge vi har strømstøtten så vil jeg ikke si at vi helt likestilles med europeiske kunder heller.

2 Likes

Poenget er at vi hadde hatt mer enn nok strøm til eget forbruk, om det ikke var for de siste kablene. Da tenker jeg strømfordeling over året.
Begrensning av tapping av vannmagasinene vil jo være det samme som begrensning av strømproduksjon. En etterspurt vare som det produseres mindre av, vil etter markedsmekanismene bli høyere i pris.
Vi hadde jo hatt vesentlig høyere vannstand i våre magasiner, om ikke selskapene hadde eksportert så mye strøm som de faktisk har gjort.
Løsningen er å prioritere Norske kunder mer enn vi prioriterer Europeiske kunder.
Strømstøtte er et lite plaster på såret, men så lenge industrien ikke får støtte så er det et tidsspørsmål før vi får et ras av konkurser.

Å selge et reelt overskudd er god politikk. Men å selge en vare vi trenger selv, er tilsvarende dårlig politikk.

6 Likes

Dette er vel kjernen i saken spør du meg.

1 Like

Problemet er vel at slik markedet er regulert nå, er måten å stoppe eksporten på, å skru opp prisene i det aktuelle prisområdet.

På denne måten vil strømmen importeres fra kontinentet istedenfor å eksporteres, men i samme slengen vil prisen ut til kundene stige.

Isolert sett har man da oppnådd det ønskede resultatet, nemlig å strupe eksport. Men en uønsket? effekt er da at prisen blir helt sinnsyk.

Produksjonskostnaden er fremdeles den samme, produktet er det samme, men prisen er flere 1000% prosent høyere en hva man har nord i landet…

Hurra for frie markedskrefter og ACER!! :face_vomiting: :face_vomiting:

1 Like

Kunne man kun satt opp prisen på den strømmen som eksporteres? Det ville jo begrenset eksporten i forhold til tilgang uten å ramme Norske kunder.
Alternativt reforhandlet avtalene med betingelser som tok mer hensyn til pris og forsyningssikkerhet i Norge.

Vil tro alt dette er regulert i ACER avtalen. Og ikke til Norges fordel…

1 Like