Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Kablene stjeler ikke strømmen. Det er styring av eksporten som er problemet og ikke kablene, de gir fleksibilitet. Med bedre kapasitet har vi større mulighet til å utnytte at vi kan begrense egen produksjon og ta imot “overskuddskraft” fra utlandet når de ikke greier å bruke den opp selv. Med stadig mer energiproduksjon som ikke kan styres vil vi ha økende nytte av denne kapasiteten vil jeg tro.

Produksjonen vil over tid i praksis bli den samme om man tillater uvettig lav tilstand eller ikke. Det er i hovedsak bare når man kan produsere denne strømmen som vil få noen begrensninger. Det er helt unødvendig å tillate uvettig lav vannstand.

Når det gjelder strømstøtten er jeg helt enig i at denne må utvides og forbedres, og da inkludere industrien. Vi får nok langt mer igjen for strømmen ved å bruke den til industri enn å selge den. Foredling.

Begrensinger på produksjonen fra magasiner med lav vannstand vil vel redusere eksporten automatisk.
Norske forbrukere og industri kan skjermes gjennom støtteordninger.

Hurra for politisk apati vil vel jeg si. Jeg tror ikke avtalene er så handlingslammende som en del skal ha det til.

1 Like

Sier mye når det heller ønskes flere utenlandskabler, enn å faktisk koble sammen Norge først… EU runkere :fu:

2 Likes

Mange sterke, men svakt begrunnede meninger her…

@Krafer legger frem et balansert syn som ligger tett opptil mitt eget. Utenlandskablene er en god og fornuftig investering totalt sett, ingen kan argumentere mot det. Det regulatoriske og politiske håndverket rundt det derimot står til stryk!

Og når det gjelder innenlands nord-sør problematikken så er det lett å latterliggjøre den. Men er det noen som har sett tall på hvor stor overskuddskraft det egentlig er snakk om her? Det er store avstander fra nord til sør her i landet og jeg mistenker at kraftovetskudd i nord ikke vil monne særlig eller være økonomisk å bygge ut overføringskapasitet basert på det. Det er antagelig mer effektivt å heller bygge ut noe industri i området pluss elektrifisere de kommende offshore prosjektene der oppe i nord.

1 Like

Det er selvsagt kontraktene som er knyttet til kablene som er problemet.
Behovet for utveksling begge veier, dekket de eksisterende kabler godt nok. De siste par kabler er uten tvil motivert ut fra ønsket om økte inntekter til det offentlige og ikke ut fra behov for mer utvekslingskapasitet begge veier.
Man må jo ikke øke salget av strøm før man har øket produksjonen av strøm!

2 Likes

Et spørsmål. Hva ville skjedd med strømprisen i Nord-Norge dersom overføringskapasiteten til Sør-Norge hadde vært god? Ville det i det hele tatt hjulpet oss strømkunder i sør, eller ville konsekvensen i store trekk bare vært økt norsk eksport, og at også Nord-Norge ble en del av det europeiske strømmarkedet med ditto priser?

I dagens europeiske kraftkrise ville uansett nordnorsk strømproduksjon vært en dråpe i et hav av udekket strømbehov.

Kanskje er nasjonen bedre tjent med at kraftkrevende industri etablerer seg i nord til nordnorske strømpriser?

1 Like

Det er altså EØS avtalen som hindrer oss i en makspris som kun skal gjelde for Norske kunder.
Da er faktisk konklusjonene i denne artikkelen ganske gode:

Tror flere EU-land, som Frankrike og England, har makspris på strøm.

1 Like

Problemet er at så lenge alle kunder både innenlands og utenlands må få den samme maksprisen, vil en Norsk makspris føre til så stor etterspørsel fra Europa at magasinene vil tømmes eller at vi taper stor fortjeneste på salg til utlandet. Dermed er nok en bedre innenlandsk strømstøtte et bedre alternativ.

Sitat fra artikkelen:
" La oss si at Stortinget vedtar en makspris på 50 øre per kilowattime. Det ville i første omgang føre til en ekstrem etterspørsel fra utlandet. Alternativt ville vi tapt rundt fire milliarder kroner i måneden på billigsalg av strøm til utlandet ."

Og dette pga. man ikke har fått inn verktøy hvor man kan differensiere mellom prising på innenlands kraftbruk, og pris på eksport av overskudd, når dette finnes.

Istedenfor prises hele driten basert på prisene i Europa, som igjen bestemmes av prisen på CO2 utslippene ved gass og kullkraftverkene…

1 Like

Ja, man kan godt påstå at hele problemet skyldes elendig politisk håndverk når man har utformet disse kontraktene!

4 Likes

Og dette kan man ikke komme rundt med bedre strømstøtteordning?

Stavrum skrev følgende:
"Den enkle løsningen er å forbedre strømstøtten:

• Utvid ordningen til å gjelde fritidsboliger og næringsliv.
  • Fjern merverdiavgift og forbruksavgift midlertidig.
  • Øk kompensasjonen mot 100 %, og senk grensen til 50 øre per kilowattime.

I praksis blir det en strømstøtte som følger EØS-reglene, men som beskytter norske forbrukere."

Om dette er den helt riktige utformingen skal ikke jeg uttale meg sikkert om men som sagt tidligere så synes jeg politisk apati er det største problemet.
Avtalene kan diskuteres og jeg mener også de ikke er ideelle men så lenge man kan komme seg rundt det så synes jeg det blir for dumt å sitte å se på problemet uten å gjøre noe med det.

3 Likes

Makspris kunne kanskje kombineres med krav til magasinfylling.

Man blir rett og slett oppgitt over at alle de vurderingene som nå foretas i departement, direktorat, blant politikere, etc, ikke skjedde FØR Acer og de siste utenlandskablene. Det virker som om noen nettopp har våknet opp, og opplever seg bondefanget og fullstendig i villrede i det kaoset de har skapt.

Noen har åpenbart ikke gjort jobben sin om hva det i ytterste konsekvens kunne bety at vi helt frivillig ga fra oss kontrollen over både vannkraftressurser og utenlandskabler.

Det ser ut som det enkleste er øks…

3 Likes

Eller en hvit løgn: pga mangel på deler, så er kapasiteten på å sende strøm ut av Norge redusert med 90%.

2 Likes

God ide. Vi kan ta en Gazprom - nedstengning pga. nødvendig vedlikehold.

2 Likes

Altså, for Tyskland sin del, så må det være bedre at vi ikke sender dem strøm nå, så vi kanskje kan sende dem strøm i vinter…

3 Likes

Ganske oppsiktsvekkende tall for i år:

Nettavisen har artikkel om de også.

6 Likes

Haha! Akkurat dette jeg har etterspurt. Svært interessant. En diskusjon uten slikt tallmateriale som utgangspunkt blir fort meningsløs :slight_smile:

1 Like

Når/om denne kraftkrisen en gang ebber ut, bør Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite innkalle til en høring om hvordan Norge kunne havne i dette uføret.
Hvilke begrunnelser lå til grunn for kabler og Acer, hvilke scenarier har man regnet på. For vi må gå ut fra at de også har sett for seg et worst case scenario, og ikke bare normaltilstanden der ekspertisen antok noen få øres økning per kabel i norske strømpriser. Spesielt fordi Europa sto, og fortsatt står foran en total omlegging av sin kraftforsyning.
Hvordan kunne vi havne der at vi i noen, om enn korte perioder har hatt Europas høyeste strømpris?

I farten kan jeg ikke komme noen politiske beslutninger i nyere tid med så store og negative konsekvenser for land og folk som som å gi fra seg kontrollen over landets kraftproduksjon.

Stortingets kontrollkomite har, især under ledelse av Martin Kolberg, arrangert høringer om noe stort og mye veldig, veldig smått, der man kunne mistenke at personlig markering var det vesentlige.

Om ikke kraftkrisen i landet skulle være viktig nok for komiteen, hva er da vitsen med den? Men tør Høyre og Ap?

2 Likes

Men stor andel av eksporten fra Nord-Norge må gå til Sør-Norge for eksporttallene ut av Norge stemmer ikke helt med dette såvidt jeg kan se.
Det meste av eksporten ut av Norge går jo via NO2.

1 Like

Stemmer vel ganske greit? 0.1 i avvik kan komme av avrunding?

Edit: Men det er klart at hvor mye som overføres nord til sør jo ikke kommer frem her.