Kablene stjeler ikke strømmen. Det er styring av eksporten som er problemet og ikke kablene, de gir fleksibilitet. Med bedre kapasitet har vi større mulighet til å utnytte at vi kan begrense egen produksjon og ta imot “overskuddskraft” fra utlandet når de ikke greier å bruke den opp selv. Med stadig mer energiproduksjon som ikke kan styres vil vi ha økende nytte av denne kapasiteten vil jeg tro.
Produksjonen vil over tid i praksis bli den samme om man tillater uvettig lav tilstand eller ikke. Det er i hovedsak bare når man kan produsere denne strømmen som vil få noen begrensninger. Det er helt unødvendig å tillate uvettig lav vannstand.
Når det gjelder strømstøtten er jeg helt enig i at denne må utvides og forbedres, og da inkludere industrien. Vi får nok langt mer igjen for strømmen ved å bruke den til industri enn å selge den. Foredling.
Begrensinger på produksjonen fra magasiner med lav vannstand vil vel redusere eksporten automatisk.
Norske forbrukere og industri kan skjermes gjennom støtteordninger.
Hurra for politisk apati vil vel jeg si. Jeg tror ikke avtalene er så handlingslammende som en del skal ha det til.