Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Et sted må man jo bo. Hvis de fyrer opp hytta senker de sikkert strømforbruket i boligen.
Eldre pensjonister f.eks - hvorfor skal de nektes å bo på hytta ?

2 Likes

Det at “hytta” er en del av problemstillingen for så mange sier vel sitt bare det.

I have a house, and i have another house that i use when i dont use the house…

5 Likes

Helt vanlige folk har hytter. Mange av dem har stemt AP.

2 Likes

Takk for at du understreker poenget mitt…

2 Likes

Er poenget ditt at Norge bør etterstrebe at befolkningen ikke lenger skal ha råd til hytter?

1 Like

Dette er hovedessensen i det jeg sier.

Det burde gå greit å holde forbruket på hytta på <1000 KWt ved å hovedsakelig fyre med ved. Det blir dog ikke som å være hjemme. Det blir som å være på hytta.

… jeg mener dog at de som skriker om fuckings hytter nå, mens bedrifter på sørlandet sliter med 10kr KWt og må legge ned arbeidsplasser… Vel, der er det noe fucked med prioriteringen.

Det er det forresten andre steder også :dizzy_face:

4 Likes

Hva med leiligheter i fjellet uten pipe?
Norge har nok strøm. Det er politikerne som har driti på draget.

1 Like

Jeg hadde en 120m2 del av en tomannsbolig hvor jeg brukt rundt 11000 KWt strøm i året. I en leilighet man seg fint på 500-1000 KWt. Kanskje litt utrivelig akkurat i desember, men fra februar og ut går det helt fint.

1 Like

Det er jo stor forskjell på vintre. Blir dette en veldig kald vinter har vi problemer, blir det mildt går det seg sikkert til.

2 Likes

Du tenker at vi kan slite med blackouts? Den situasjonen er jeg enig i at det burde planlegges nøye for. De må lage en plan for at det blir en tørr høst og null import fra Europa gjennom vinteren. Hva skal de prioritere da? Og ikke komme opp med noe “neste uke så skjer dette” bullshit. :stuck_out_tongue:

Politikernes oppgave er å legge best mulig til rette for folket. Det har de ikke gjort. Støre blir tvunget fra skanse til skanse. Jeg tipper det blir fastpris for alle før eller siden.
Håper AP synker under 15%

6 Likes

Nei, de må sette opp gassturbiner som backup

Equinor la vel akkurat ned sine?

Akkurat som situasjonen er nå, så mener jeg gassturbiner gir absolutt null mening. Men å planlegge for hvilken del av kraftkrevende industri som må legge ned produksjonen gir mening.

1 Like

Jeg har kløyvet masser av ved i år, både for hus og hytte. Har tenkt at jeg kan bidra med det lille jeg kan. Nå er det krig i Ukraina, noe som bidrar til ekstra høye strømpriser. Slikt sett kan man spare litt på strøm og gjøre sitt for at man ikke driver strømprisene ytterligere. Spesielt for småbarnsfamilier, pensjonister og folk med dårlig råd så vil strømprisene gjøre er stort innhugg i budsjettet.

6 Likes

Absolutt ikke, men det blir selvsagt hyling når Norge plutselig likestilles med normalen og det som er debatten rundtomkring er hvordan skal jeg greie å holde hytta uten å ende opp med tekniske skader etter strømmen må slås av.

Skal man ta samme praten som med belåning og renter? En prioritering disse “vanlige” folkene allerede har tatt.

Det er ikke “vanlig” å ha dyre hytter i enda dyrere områder.

Blir spennende å se hvordan de 6-7 utbyggerene i f.eks Sirdal (vestlending ja) klarer seg når de må kjempe mot normale renter og høye energipriser!

P.s Tyskland kommer til å sveive igang atomkraftverkene igjen, de har ikke stort annet valg.

5 Likes

Blir varm to ganger du!

Et ytterpunkt opp mot det jeg syns er interessant; vil de som har mye dele med de som har ingenting når de sitter å fryser? Jøss, er det slik at plutselig blir skoging dugnadsarbeid for å holde bygda varm? Kjenner et snev av Norge i etterkrigstiden her.

1 Like

To! Varm av å felle, varm av kløyve, varm av å stable, varm av å bære. Ved varmer mangt en gang ja. :muscle:

7 Likes

Du slipper i hvert fall å dra på treningsstudio da :slight_smile:

Det er null politisk vilje for å bare gjøre det. Så du linken over til forbes? De vingler som faen. Will Germany Abort Its Nuclear U-Turn?

2 Likes

Mitt bidrag blir å skaffe varmepumpe. Sparer vel 6-8000 KWt på det. Har bare ikke giddet før pga billig strøm. Har malt hus i halve sommer, så vedhuggingen får jeg ta til neste år. Passer bra å ta når skisesongen er ferdig :sunglasses:

2 Likes

Jeg regner med å få skiløypene i fjellet nesten for meg selv :partying_face:
(Har bundet strøm på 42 øre).
Godt å få priset opp strømmen så vanlige folk må ligge under dyna, hjemme :wink:

2 Likes