Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Et tips for å sjekke opp uforklarlig forbruk er å sjekke for jordfeil. Er det jordfeil et sted så vil strøm forsvinne ut i ingenting. Typisk er stikkontakter utendørs, utendørs lys, utstyr i kjeller.

5 Likes

Har komplett oppsett med digitale jordfeilbrytere fra Eaton. Disse har ledlys som skifter farge fra grønt, gult, rødt. Så får forvarsel om det er jordfeil på gang.

Men har tenkt tanken, men klarer ikke helt se for meg hvordan strømmen skulle funnet en vei uten å løse ut en av disse.

5 Likes

… skal bare se om jeg har snille naboer :wink:

Dersom jeg har det, så er isåfall ikke ams måleren det…

1 Like

Fin kronikk om strømkrisa og politikernes ansvarsfraskrivelse.
Det viktigste i dag er neppe kablene og mulighetene for eksport. Men at våre politikere med lukkede øyne ga fra seg kontrollen over kraftmarkedet her hjemme.
Her er det mange partiledere som skal portretteres og spikres opp i den politiske skammekroken. NOE må vi vel greie å lære av dette.

4 Likes

Vindmøller var noe de drev med for hundre år siden. Nå driver de med vindturbiner :nerd_face:

2 Likes

Man skal ikke skru ut inntakssikringene eller hovedsikringene for da “dør” måleren, og den slutter å rapportere. Dette registreres som en defekt måler hos nettselskapet, og de estimerer da et forbruk. Det man skal gjøre er å slå av strømmen med den innebygde bryteren i måleren, slik at måleren får strøm og fortsetter å rapportere.

2 Likes

“The first month of the initiative shows how critical it is to our economy and global food security. In August alone, more than 1.7 million tonnes of foodstuffs were exported through the ports Odesa region. Over the same period, almost 1.6 million tonnes were exported through the Danube ports, about a million tonnes – by rail, and over 600,000 tonnes – by road. Already in September, we expect to reach the rate of transshipment through unblocked sea ports at the level of at least 3 million tonnes of products. We plan to export at least 8 million tonnes by all modes of transport,” said Minister of Infrastructure Oleksandr Kubrakov.

Det ser ut som Ukraina vil kunne få eksportert de 20 millionene tonn korn de hadde liggende.

Lurer på hva Tyrkia gjorde for å få på plass denne dealen.

ref: Ukraine war: Deal in sight to end Ukrainian grain blockade - Turkey - BBC News

Edit: hveteprisen er fortsatt høy, rundt 50% høyere enn snittet, men ned 25% fra toppen.

2 Likes

Tyrkia og Russland har ett “fint” gjensidig avhengighetsforhold gående. Er vel Russland som nå blokkerer Tyrkia sin planlagte militære offensiv i Syria, osv. Går litt fram og tilbake det forholdet der.

Da spørs det hvordan det går med fyllingen av de europeiske gasslagrene fremover.

1 Like

Hva om EU en dag skulle finne ut at det er nødvendig å de-nazifisere Russland, denne geografiske regionen som historisk alltid har vært en del av Europa og som alltid har vært europeisk, hvor Rus bare er en konstruert idè?

Er det rart «vanlige folk» forlater AP/SP ?

3 Likes

Bare så det er sagt, så bruker han altså mer enn 36000/10kr =3600 KWt i måneden til vanlig på strøm til hytta, så ca det samme som jeg bruker på en 170m2 hus fra 1995 en mild desember uten varmepumpe eller ved.

4 Likes

Husk nettleie.

Han beregner 36000kr og de sier 10kr inkludert avgifter og nettleie.

Jeg synes de godt kan ha samme deal som for hus på de første 500 - 1000 KWt, så folk kan unngå frostskader uten å gå konk.

3 Likes

Tror det er du som bruker mindre enn normalt. Jeg brukte 25.000 kwt/pr år i et hus i Vestfold (ved sjøen = mildt klima).
Hvis 18.000 var de 6 kalde månedene (snitt 3000/mnd) er det ikke unaturlig med 3600 i desember og januar i et mye kaldere klima.

1 Like

https://hoyre.no/personprofiler/harald-eikrem-andersen/

Når “vanlige folk” = kommunestyrerepresentant for opposisjonen, så ville jeg selvsagt ikke tatt det som blir sagt for god fisk.

Syntes media alltid bør fokusere på at folk er aktive politikere når de faktisk er det. Jeg antar at dette er samme person (enkel googling).

2 Likes

36.000kr er jo ganske mye for vanlige hytteeiere også.
Norges Hytteforbund melder om tusenvis av bekymrede og hyttekommuner som mister innteksgrunnlag pga tomme hytter

2 Likes

Poenget mitt er at å bruke 3600 KWt på hytta når det er manko på strøm i Europa ikke det første stedet jeg ville prioritert. Hvis jeg først skulle prioritert noe, så var det å gitt bedrifter i Norge en ordning hvor de ikke endte opp med å betale 10kr KWt for å holde arbeidsplasser gående. Så kan man jo si at vi har penger nok, noe som helt klart stemmer, men jeg må jo si jeg har litt sympati for landene nedover i Europa nå. Selv om jeg synes Tyskland i hvert fall kunne holdt de 3 siste atomkraftverkene gående.

Som vanlig hytteier, så dropper du hytteturen denne vinteren og sørger for at hytta bruker et absolutt minimum av strøm. Dette minimumet synes jeg godt kan dekkes av en støtteordning.

Jeg vil også påstå at det går an å bruke mindre enn 3600 KWt på en måned på hytta. I stedet for å ha komforttemperatur, så kutter du forbruket og bruker ved til resten av oppvarmingen.

5 Likes

Når det koster noen få øre å produsere strømmen mener jeg det burde settes et pristak på f.eks 50 øre for alle. (Bedrifter, bolig, hytte,.,.,.,)
Skulle det bli mangel på strøm får de sette oppgassturbiner (generatorer).
Dessuten burde alle skjønne at vannstand må ha minimumskrav for å tillate eksport.

2 Likes

Jeg mener folk som han ovennevnte som synes det er greit å bruke 3600 KWt på en måned på hytta godt kunne spart litt strøm og heller sponset en liten del av forbruket for å unngå masse frostskader, så får de som vil prioritere å bruke så mye strøm stå for regningen.

4 Likes