Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er egentlig ikke så problematisk. Vi kan helt fint begrense produksjonen fra vannmagasin med lav vannstand, men vi kan ikke definere at strøm ikke skal eksporteres. Men begrensingen av produksjonen er jo det som gjør at vannstanden kan normalisere seg og forsyningssikkerheten blir ivaretatt. Det vil bety at strømprisene er det som styrer strømflyten og vi er nødt til å forholde oss til de. Noe vi helt fint gjør gjennom strømstøtten til forbrukere. Så synes jeg fortsatt man bør ha på plass en form for ordning også for bedrifter så vi ikke mister for mange av de.

Tabben her er jo egentlig at man ikke tidligere la begrensninger på tappingen. Man burde aldri tillatt at magasinene ble tappet så mye. Alle er jo egentlig tjent med at Norge har grei fyllingsgrad i magasinene.

Det er jo ikke helt urimelig at når vi først skal være en del av et større strømmarked så må vi forholde oss til de samme spillereglene som de andre og ikke selv bestemme når vi skal være med og ikke. Min holdning er at vi tjener på dette men vi må bare begrense hvor mye vannmagasiner kan tappes, ha gode støtteordninger og sørge for å utvikle nok fornybar kraft til at vi har et kraftoverskudd. Da kommer Norge veldig godt ut av dette.

Så langt denne uken har vi faktisk netto importert strøm. Lenge siden flyten har vært denne veien over så mange dager.

3 Likes

Nja, …Vi MÅ ikke være med… ut av Acer, for ingen stemte for Acer i utgangspunktet. Og ut av EØS. Inn med frihandelsavtaler. Overskudd.
Vi klarer oss fint. :wink:

4 Likes

Storbrittania har gått skikkelig dritt etter at de gikk ut av EU. Det er nok neppe skylden alene, men har skapt masse problemer. Sveits er jo utenfor, men de har et solid sett med avtaler laget over mange, mange år. Å tro at Norge kan gå ut av EØS og få et godt avtaleverk på relativt kort tid er fantasi.

Er jo noe interessant. Norge hadde et fungerende avtaleverk med EU før vi ble med i ACER. Utfra hvordan Norge nå iflg EU ikke kan kontrollere utenlandskablene osv, så synes jeg det høres riktig ut at dette måtte vært et vedtak med 3/4 flertall på Stortinget. Noe det godt kan få?

4 Likes

Enormt krakk i hvete @Snoeffelen

Goldman Sachs Commodities Index tilbake på samme nivå som 2011-2014

2 Likes

I historisk perspektiv er hveteprisen fortsatt høy, feks så er det bare ca totalt en periode på 3 år de siste 45 årene prisene har vært høyere.
Jeg tror dessverre at vi mot jul og på nyåret vil se ny økning i prisen. Har vært et vanskelig år med tørke i USA og Europa, dårlige avlinger i Kina, krig i Ukraina osv. Siste er storflom i Pakisatn som truer planteperioden for hvete i Pakistan. Den er fra oktober til desember.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-31/deadly-floods-inundate-farms-in-pakistan-flushing-away-crops

"Sowing next year’s wheat crop, which starts in October, will be another challenge. Pakistan is already in talks with Russia over importing wheat, Prime Minister Shehbaz Sharif said last month in parliament. Even before the floods, the country was facing a wheat shortage of about 2.6 million tons. "

Husk at mye av årets avling på verdensbasis ikke er på markedet ennå, så i den virkelige verden, det som er i butikkhylla, er fortsatt alt håndterbart.

3 Likes

Vi stenger ned gjødselproduksjon nå pga gasspriser, så det bør vel i teorien gjøre det vanskelig å få produsert nok mat… neste år? Når?

7 Likes

Det vil først være merkbart i 2024

1 Like

Det ble da stengt ned høsten 2021? Så denne sommeren burde det ha blitt produsert mindre mat.

Samtidig, det går masse mat som er bittelitt under menneskematkvalitet til dyr. Senker man dette kravet bittelitt, så er det ikke noe problem for mennesker. Eksempelvis hvete, under f.eks. 12% protein så er det dyremat. Typisk ligger dette på 11,5 - 12,5%. Hvis man bare sier: 11,5% er godt nok, så er det mer enn nok hvete til menneskemat, selv med mindre produksjon. Det blir da mindre dyremat, som igjen vil gjøre kjøtt bittelitt dyrere, men det blir ikke matmangel.

4 Likes

La meg anta at tidsperioden uten produksjon blir vesentlig lenger i år. Uten at det er garantert.

1 Like

… jeg vet ikke om den produksjonen noen gang kom opp igjen?

Dette gjelder forresten gjødselproduksjon i Europa. Jeg antar de i USA har produsert på maks kapasitet. Der har ikke gassen vært spesielt dyr.

1 Like

Da må nok varmtvannstanken her enten være utrolig god eller være koblet opp til fellesutgiftene uten at det er oppgitt noe sted. Alle tankene står sammen i kjelleren på borettslaget hos oss, så gir for så vidt mening at det ikke er en del av strømnettet i hver enhet.

Mmm, jeg kan kjøpe tanken at USA kan redde verdens gjødselproduksjon i teorien. Spørsmålet er om de kan øke kapasiteten så mye på kort sikt da.

1 Like

Innlegget over ble skrevet 30. juni, og nå som vi er ferdig med sommeren så tviler jeg på at vi har hatt en eneste dag til med priser under 1 krone per kilowatt.

Men nå blåser det igjen der all tysk (og det meste av den danske) vindkraften genereres !

12 sekundmeter i dag og i morgen, 11 på søndag, 10 på mandag og tirsdag før det løyer igjen.

Og på 12 sekundmeter er det nært maks output for en 2 MW generator, som er den mest vanlige vindmøllen

Og da blir strømmen “billig”, så billig at det er verdt å skrive om det i nyhetene.

*Betydelig nedgang
Strømprisen blir igjen lik i hele Sør-Norge, og gjennomsnittsprisen blir 5,44 kroner - ned fra 7,08 kroner torsdag.
Dermed er prisen falt hele 2,63 kroner fra toppen på tirsdag."

Og ikke bare kan vi kose oss med “billig” strøm, 4-5 kroner kilowatten, bedre blir det ikke nå om dagen!! Vi kan også fryde oss med import av strøm, fra mange land.

" Blir stor import av strøm
Overskuddet av strøm i landene rundt oss, gjør samtidig at Norge kommer til å importere massivt med strøm.
** England: 25,1 GWh import*
** Tyskland: 11,2 GWh import*
** Danmark: 11,9 GWh import*
** Sverige (SE3): 25 GWh import*
Strømimporten kan komme godt med, etter at NVE onsdag meldte at lite tilsig i norske kraftmagasiner gjør at underskuddet mot normalen har økt i Sør-Norge."

Totalt 74 GWh eller 0,07 TWh.

5 Likes

Storbritannia står ikke i samme posisjon som Norge. De importerer gass fra oss og har gjort det så lenge jeg kan huske. Storbritannia blir omtrent straffet fordi de gikk ut av EU.

Acer er dessuten nytt, ikke noe vi har belaget oss på. Vi hadde aldri trengt acer. Det er de som vil ha oss. Sikler på oss.

Ap mente at folket ikke trengte å stemme over inngåelse, fordi “det var ikke viktig”. Sto på APs partiprogram.

2 Likes

…Mer ammo.

For dere som husker posten min om uforklarlig strømbruk.

Vel, jeg har komt hjem nå og fått testet litt.

Eneste jeg har funnet hittil er noen lys som tydeligvis kan redusere daglig forbruk med ca 7kWh per døgn. Trakk en plass mellom 250 og 300 Watt.

3 gamle halogen spotter på badet og noen lysrør i kjelleren. DIsse har hatt en tendens til å stå på til alle døgnets tider… Snittet siste uka har lagt på rett i underkant av 40 kWh per døgn. Så å slå av disse når man ikke er der skal kunne redusere daglig forbruk med 15-17%.

Men dette alene forklarer ikke forbruket. Nå går varmepumpen litt, og forbruket ligger på 700 Watt. Når den slår seg av igjen faller jeg ned på ca 340 Watt.

Lå tidligere på ca 1,3-1,4 kWh på det laveste. Med en sjelden dip til 1 kWh. Til og med når vi var bortreist.

Skal ta en sjekk på varmekablene med tanke på isolasjon og tap. Da jeg ikke vet hvordan gulvet er bygd opp. Misstenker ingen isolasjon under kabel og tap rett ned i etasjeskillet som er av betong. Under er det kaldkjeller.

To be continued :joy:

8 Likes

Er en lang ferd å finne ut hvor all strømmen går :slight_smile: Lykke til

1 Like

Jeg skal ta hoved sikringa å teste når kjøleskapet er tomt…

No joke!

4 Likes

Fun fact:
Har en kollega på jobb som har ett gammelt hus/sommersted som har vært i familien. Når dem ikke er der skrur dem ut sikringene i inntaket. Hadde ikke vært der på 2,5 måned…

Fikk plutselig regning fra kraftselskapet på noen hundre kilowattimer…

Ifølge dem hadde måleren rapportert forbruk.

:man_shrugging:

Har og en slektning som har fritak for AMS-måler. De melder inn tall manuelt til lokale kraftselskap. Strømleverandør kom med regning betydelig over oppgitt forbruk.

Når dem ble konfrontert prøvde de seg med at dem fikk tallene fra lokale kraftselskap og han måtte henvende seg der. Var bare det at han hadde allerede snakket med lokale kraftselskap og fått bekreftet at dem hadde rette tall. Ble litt taust i andre enden, og innen kort tid var tallene korrigert til hva som rett…

4 Likes

Så hjertens enig, skulle gitt deg flere tomler opp for denne! :+1::+1::+1:
Det er flere land som har handelsavtaler, og med produktene Norge leverer til EU ( olje, gass, fisk, strøm) så bør det være enkelt å få til.
Vil nok være motstand til å begynne med, men det vil gå seg til.

4 Likes