Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Da har nok de fleste mer å gå på når det gjelder strømsparing enn deg ja :slight_smile:
Jeg tror fortsatt de fleste har en god del å gå på i forhold til tidligere års forbruk. Og mange har nok allerede startet men jeg tror mange fortsatt har mye å gå på når det gjelder kunnskap om hva man kan foreta seg.

Begynte å stusse over denne. Finner på nett:
“Dusjer du i fem minutter, bruker du omtrent 80 liter vann. Det går med omkring 2,5 kWh for å varme opp vannet”
“En 10 minutters dusj bruker rundt 6 kWh.”

Tallene varierer som du ser litt men hvis du har noen lunde normal hygiene så burde jo dusjing stå for en del høyere andel av ditt strømforbruk enn 1%.

1 Like

Unge mennesker i California må bruke maske hvis de ikke er vaksinert mot influensa. Ikke korona, influensa.

Hva skal man si? :slight_smile:

7 Likes

Tenker 1% på vinteren med 1300kWh. Anyways, vann har en varmekapasitet på rundt 4184J/kelvin/kg.

Altså trenger du 4184 Wattsekund per grad per liter.
en wattime er 3600 wattsekund altså har vi 1,16 wattime/liter/celcius
80 liter 1,1630 grader= 2,784kWh for en 10 minutters dusj hvor man varmer opp 80 liter vann fra 5 grader til 35 grader. Gitt 0 varmetap/ineffektivitet. Så teoretisk forbruk om dusjen er 100% effektiv hos meg og jeg dusjer 24-26 ganger hjemme per måned i 10min per dag(Jeg reiser en del/sover hos dama) blir:

2,784*25= 69,6 kWh

Så ja, minimum 4%, gitt at all strømmen trekkes på min regning, som jeg ikke vet siden dette er borettslag.

Kommer vannet inn med f.eks. 15 grader temp utenfra er det 33% mindre forbruk.

Tullete er vel min første reaksjon.
En regel om å holde seg hjemme hvis man er syk burde holde lenge.

4 Likes

Kjipt as…

Kjenner jo noen med elbil og de lader jo 99% av tiden hjemme. Fortsatt latterlig mye billigere enn bensin.

1 Like

Nettavisen hadde for 2 dager siden en sak med ingressen:
“Nå er det ikke lenger gitt at det lønner seg å velge elbil til hverdagskjøringen.”

Så kommer de med dette regnestykket etterpå:
"Med en strømstøtte på 90 prosent, vil du selv med en strømpris på rundt 40 kroner, slippe unna med under 5 kroner.

Dette er fortsatt svært dyrt, men det betyr at strømmen koster omtrent like mye som drivstoff med en literspris på rundt 22 kroner

• Bensin: 20 kroner x 0,6 liter per mil = 12 kroner per mil
  • Strøm: 5 kroner total strømpris x 2 kWh per mil + 15 prosent ladetap = 11,5 kroner per mil"

Synes kanskje ikke ingressen helt ble underbygget der.

Artikkelen:

1 Like

Åhh herregud hvordan verden har blitt. Oppgitt

1 Like
1 Like

– Selv om det skulle tilspisse seg, så kommer vi oss trolig gjennom vinteren, sa han [Scholz]

Trolig ikke helt godt ordlagt eller oversatt :sweat_smile:

“Selbst wenn es ganz eng wird, kommen wir wahrscheinlich durch den Winter”

Kjør på :slight_smile:

Jeg antar egentlig at konteksten har betydning. Type “uten svært alvorlige konsekvenser” osv, implisitt på en eller annen måte.

Makan for en fin deal Acer er for Norge :poop:

7 Likes

Norge bør jo bare finne ut at vi trenger litt vedlikehold på gassledningene. Lære litt av Russland.

Nei altså, sånn situasjonen er i EU så skjønner jeg at de ikke vil godta at enkeltland begynner å gjøre det som passer dem selv best. Det vil gjøre vondt verre. Her må det forhandles og godtas ett kompromiss som er spiselig for alle medlemslandene.

Jeg antar at folk forstår hvor jævlig Norge har fucka til situasjonen med tanke på at forhandlingene foregår mellom medlemslandene.

3 Likes

Tok en test og slo av det meste av strøm og ser min varmtvannstank trekker ca 0,5kw hver 3 time på søylene uten forbruk. Så vil si den bruker 4kw for å holde varmen i løpet av døgnet (120L).
IMG_1334

3 Likes
2 Likes

Tyskland har ingen problemer med å be andre land stoppe handel med Russland… men handler selv under bordet med fiender de sanksjonerer.
De behandler Norge som om vi var medlem av EU og dikkederer over andre som om andre land ikke har rett til selvbestemmelse.

Nei til EU!

5 Likes

…og da har du ikke engang dusjet.
Svinedyrt å bare ha tanken på, ja.

Hvis man bor alene, sett på time’r via Wi-Fi (fjernstyring) og varm opp til når du trenger det.

Igjen vanskelig for store (barne)familier da det blir ukontrollerbart.

1 Like

Det er egentlig ikke så problematisk. Vi kan helt fint begrense produksjonen fra vannmagasin med lav vannstand, men vi kan ikke definere at strøm ikke skal eksporteres. Men begrensingen av produksjonen er jo det som gjør at vannstanden kan normalisere seg og forsyningssikkerheten blir ivaretatt. Det vil bety at strømprisene er det som styrer strømflyten og vi er nødt til å forholde oss til de. Noe vi helt fint gjør gjennom strømstøtten til forbrukere. Så synes jeg fortsatt man bør ha på plass en form for ordning også for bedrifter så vi ikke mister for mange av de.

Tabben her er jo egentlig at man ikke tidligere la begrensninger på tappingen. Man burde aldri tillatt at magasinene ble tappet så mye. Alle er jo egentlig tjent med at Norge har grei fyllingsgrad i magasinene.

Det er jo ikke helt urimelig at når vi først skal være en del av et større strømmarked så må vi forholde oss til de samme spillereglene som de andre og ikke selv bestemme når vi skal være med og ikke. Min holdning er at vi tjener på dette men vi må bare begrense hvor mye vannmagasiner kan tappes, ha gode støtteordninger og sørge for å utvikle nok fornybar kraft til at vi har et kraftoverskudd. Da kommer Norge veldig godt ut av dette.

Så langt denne uken har vi faktisk netto importert strøm. Lenge siden flyten har vært denne veien over så mange dager.

3 Likes

Nja, …Vi MÅ ikke være med… ut av Acer, for ingen stemte for Acer i utgangspunktet. Og ut av EØS. Inn med frihandelsavtaler. Overskudd.
Vi klarer oss fint. :wink:

4 Likes

Storbrittania har gått skikkelig dritt etter at de gikk ut av EU. Det er nok neppe skylden alene, men har skapt masse problemer. Sveits er jo utenfor, men de har et solid sett med avtaler laget over mange, mange år. Å tro at Norge kan gå ut av EØS og få et godt avtaleverk på relativt kort tid er fantasi.

Er jo noe interessant. Norge hadde et fungerende avtaleverk med EU før vi ble med i ACER. Utfra hvordan Norge nå iflg EU ikke kan kontrollere utenlandskablene osv, så synes jeg det høres riktig ut at dette måtte vært et vedtak med 3/4 flertall på Stortinget. Noe det godt kan få?

4 Likes