Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Du kan senke innetemperaturen fra f.eks. 22 til 19 grader. Man skal visstnok spare ca 5% pr grad man skrur ned. Man kan nok skru varmen enda lengre ned, men da må man gå med stillongs inne. Noe jeg ikke kan gjøre nå, fordi det er for varmt :stuck_out_tongue:

Vi har ikke hatt varmepumpe tidligere, rett og slett fordi strømmen var billig og jeg ikke ville ha en bråkete vifte inne/ute og drive å bale med vann som fryser fra varmepumpen om vinteren. Samtidig bruker jeg sykt mye strøm, 30.000 KWt, som i år ligger an til å koste ca 60.000 kr. Har derfor bestillt varmepumpe som jeg tenker kan få ned strømforbruket med 5-8.000 KWt i året. Kommer litt an på hvor kald vinteren er.

Btw, jeg sjekket litt på vedpriser og med 90% rabatt over 70 øre, så må man få tak i relativt billig ved for at det skal lønne seg. Det er veldig mye dyrere enn varme fra varmepumpe. Har noe ved i tilfelle det blir noe rasjonering e.l.

Så kort sagt, jeg tror de fleste av oss sløser med strømmen.

Enig. Private bruker ganske lite av strømmen som brukes totalt.

image

6 Likes

Sikker på det?
Kan du ikke senke temperaturen i noen rom? Evt. deler av døgnet?
Hatt mer effektiv varmekilde?
Gjort litt for å isolere litt bedre?
Bruker ikke litt unødvendig lang tid i dusjen? Har sparedusj?
Har elektriske dippedutter som trekker strøm uansett om de brukes som kunne vært frakoblet?
Belysning som trekker mindre strøm?
Du lar ikke kokeplater stå på litt unødvendig lenge?

Mange bekker små… Men senking av temperatur og tiltak knyttet til oppvarming er selvsagt ekstremt viktig på vinteren ja.

5 Likes

Har en 1000W Mill ovn som står for oppvarmingen der jeg oppholder meg, liten leilighet. Er veggmonterte eldre ovner i alle rom, men bruker hovedsakelig ikke disse siden de fører til høyere forbruk. Dusj står for ca. 1% av regningen, så der er det lite å spare. Ovnen må stå på for fullt mye av vinteren for å holde 16-20 grader i det hele tatt, da leiligheten er i 2. etasje over en undergang, så det er luft under og en del vind.
Nye vinduer i 2016, tepper i 2020 for å forsøke å leve med kaldt gulv.
Er ikke så mye lenger det kan strekkes på bruken på vinteren akkurat for meg før det er risiko for at rør kan fryse på natta eller det blir veldig ubehagelig. Har det akkurat sånn at det er greit på vinteren, noe mindre ville vært fort veldig kjipt. Blir rundt 15 grader i leiligheten om morgenen og ca. 20 når jeg kommer hjem fra jobb med ovnen på 22 grader døgnet rundt.

Forbruket ender på ca. 1300 kWh/ måned på det verste på vinteren. Nå i august var regningen medregnet alt på 350kr, forbruk rundt 160 kWh uten Mill-ovnen koblet til, men vanlig forbruk ellers av dusj hver dag og PC etc.

2 Likes

Da har nok de fleste mer å gå på når det gjelder strømsparing enn deg ja :slight_smile:
Jeg tror fortsatt de fleste har en god del å gå på i forhold til tidligere års forbruk. Og mange har nok allerede startet men jeg tror mange fortsatt har mye å gå på når det gjelder kunnskap om hva man kan foreta seg.

Begynte å stusse over denne. Finner på nett:
“Dusjer du i fem minutter, bruker du omtrent 80 liter vann. Det går med omkring 2,5 kWh for å varme opp vannet”
“En 10 minutters dusj bruker rundt 6 kWh.”

Tallene varierer som du ser litt men hvis du har noen lunde normal hygiene så burde jo dusjing stå for en del høyere andel av ditt strømforbruk enn 1%.

1 Like

Unge mennesker i California må bruke maske hvis de ikke er vaksinert mot influensa. Ikke korona, influensa.

Hva skal man si? :slight_smile:

7 Likes

Tenker 1% på vinteren med 1300kWh. Anyways, vann har en varmekapasitet på rundt 4184J/kelvin/kg.

Altså trenger du 4184 Wattsekund per grad per liter.
en wattime er 3600 wattsekund altså har vi 1,16 wattime/liter/celcius
80 liter 1,1630 grader= 2,784kWh for en 10 minutters dusj hvor man varmer opp 80 liter vann fra 5 grader til 35 grader. Gitt 0 varmetap/ineffektivitet. Så teoretisk forbruk om dusjen er 100% effektiv hos meg og jeg dusjer 24-26 ganger hjemme per måned i 10min per dag(Jeg reiser en del/sover hos dama) blir:

2,784*25= 69,6 kWh

Så ja, minimum 4%, gitt at all strømmen trekkes på min regning, som jeg ikke vet siden dette er borettslag.

Kommer vannet inn med f.eks. 15 grader temp utenfra er det 33% mindre forbruk.

Tullete er vel min første reaksjon.
En regel om å holde seg hjemme hvis man er syk burde holde lenge.

4 Likes

Kjipt as…

Kjenner jo noen med elbil og de lader jo 99% av tiden hjemme. Fortsatt latterlig mye billigere enn bensin.

1 Like

Nettavisen hadde for 2 dager siden en sak med ingressen:
“Nå er det ikke lenger gitt at det lønner seg å velge elbil til hverdagskjøringen.”

Så kommer de med dette regnestykket etterpå:
"Med en strømstøtte på 90 prosent, vil du selv med en strømpris på rundt 40 kroner, slippe unna med under 5 kroner.

Dette er fortsatt svært dyrt, men det betyr at strømmen koster omtrent like mye som drivstoff med en literspris på rundt 22 kroner

  • Bensin: 20 kroner x 0,6 liter per mil = 12 kroner per mil
  • Strøm: 5 kroner total strømpris x 2 kWh per mil + 15 prosent ladetap = 11,5 kroner per mil"

Synes kanskje ikke ingressen helt ble underbygget der.

Artikkelen:

1 Like

Åhh herregud hvordan verden har blitt. Oppgitt

1 Like
1 Like

– Selv om det skulle tilspisse seg, så kommer vi oss trolig gjennom vinteren, sa han [Scholz]

Trolig ikke helt godt ordlagt eller oversatt :sweat_smile:

“Selbst wenn es ganz eng wird, kommen wir wahrscheinlich durch den Winter”

Kjør på :slight_smile:

Jeg antar egentlig at konteksten har betydning. Type “uten svært alvorlige konsekvenser” osv, implisitt på en eller annen måte.

Makan for en fin deal Acer er for Norge :poop:

7 Likes

Norge bør jo bare finne ut at vi trenger litt vedlikehold på gassledningene. Lære litt av Russland.

Nei altså, sånn situasjonen er i EU så skjønner jeg at de ikke vil godta at enkeltland begynner å gjøre det som passer dem selv best. Det vil gjøre vondt verre. Her må det forhandles og godtas ett kompromiss som er spiselig for alle medlemslandene.

Jeg antar at folk forstår hvor jævlig Norge har fucka til situasjonen med tanke på at forhandlingene foregår mellom medlemslandene.

3 Likes

Tok en test og slo av det meste av strøm og ser min varmtvannstank trekker ca 0,5kw hver 3 time på søylene uten forbruk. Så vil si den bruker 4kw for å holde varmen i løpet av døgnet (120L).
IMG_1334

3 Likes
2 Likes

Tyskland har ingen problemer med å be andre land stoppe handel med Russland… men handler selv under bordet med fiender de sanksjonerer.
De behandler Norge som om vi var medlem av EU og dikkederer over andre som om andre land ikke har rett til selvbestemmelse.

Nei til EU!

5 Likes

…og da har du ikke engang dusjet.
Svinedyrt å bare ha tanken på, ja.

Hvis man bor alene, sett på time’r via Wi-Fi (fjernstyring) og varm opp til når du trenger det.

Igjen vanskelig for store (barne)familier da det blir ukontrollerbart.

1 Like