I gamle dager hadde man hverken vann eller strøm på hytta, men en vedovn som holdt kåken varm. Man smeltet snø på vinteren og man hentet vann fra brønn eller kilder på sommeren.
Nå blir hytta “ekte” camping. Ja, nei?
I gamle dager hadde man hverken vann eller strøm på hytta, men en vedovn som holdt kåken varm. Man smeltet snø på vinteren og man hentet vann fra brønn eller kilder på sommeren.
Nå blir hytta “ekte” camping. Ja, nei?
Jeg har borevann på hytta med Isoterm rør som er sikret med varmekabel. Om jeg slår av absolutt all strømforbruk og kun har på denne varmekabel på vannrøret, blir strømregningen likevel minst 4000 kr pr måned med en pris på 20 kr! Da er hytta lagt død med utkoblet varmvannsbereder, kjøleskap og fryseboks. Dette er da en hytte i lavlandet med lite frost om vinteren. Tenk da på de som har hytte på fjellet!
Dersom slike priser blir langvarige, vil vi få en kollaps og stup i hyttepriser som man aldri tidligere har sett. Hytter blir i realiteten ikke salgbare lenger.
Jeg hadde klart meg helt fint uten strøm og vann. …hvis det var kilder i nærheten da.
Helt klart mer jobb og pes med det uten tvil.
Null problem for meg. Men kanskje ikke noe for store barnefamilier.
Du får det til å høres ut som det blir billigsalg av hytter fremover… Hmm… hm hm hmm…
Legger inn bokmerke på FINN
Fra spøk til alvor, jeg er enig i at det som skjer nå, er horribelt.
Ressursene våre, folkets, er snappet ifra oss. Vi burde hatt billig strøm til enhver tid.
Vi blir ranet.
Hvis noen akkurat har kjøpt hytte til 4m, med 4m lån (sikkerhet i huset) og nå har gått fra 1,5% til 4% rente og må betale 4000 kr i måneden for å ha en hytte som holder 0 grader, så kan det nok kanskje være nødvendig å selge ja… 6500kr i økte renteutgifter, 3800kr i ekstra strømutgifter, ja, det svir for de fleste. Hvis man ønsker å være en helg på hytta, så går det kanskje 1000 kwt til, til 20.000kr? Yikes!
Får satse for din del på at strømprisen bare blir 5kr kwt, så får du strømregning på 1000kr/mnd i 6 mnd, litt mer levbart.
Synes man kunne hatt en begrenset strømstøtte for fritidseiendommer også. Opp til 500 eller 1000 kwt i måneden feks. Så luksus er ikke strøm på fritidseiendommer synes jeg.
Å lime inn et klipp fra Tucker Carlson er ikke noe jeg trodde jeg kom til å gjøre, og ikke at jeg er enig i alt han sier her, men han bringer opp noen poeng og et klipp der fra Trump-Tyskland som kanskje ikke har eldes like bra.
Iflg Tucker Carlson, så driver Putin å vinner krigen i Ukraina.
Dette etter at Putin f.eks. har måttet trekke jagerflyene sine tilbake fra okkuperte Krim fordi de ikke kan forsvare flyplassene der. De har ikke klart å forsvare broene over Dnipro og har nå 20-25k russere fanget mellom elven og Ukraina er i ferd med å gnage de styrkene fra hverandre. Tenker vi ser en goodwill gesture til fra Putin hvor han overlater Kherson til Ukraina før nyttår.
Hvis noen trodde russisk økonomi gikk bra? Russerne selv sier at de vil gå 2% i minus, og de har all grunn til å pynte på tallene. Oljeinntektene er bra, men resten er relativt triste greier.
… tysk energipolitikk har vært såpass på trynet at dette gir mening.
There is no hard evidence at this point for espionage or corruption. So it is possible that they were acting out of conviction or personal sympathies for Moscow. Which is also not great.
[quote=“Snoeffelen, post:2684, topic:32530, full:true”]
På tide med litt oppdatering på priser for elektrisk kraft 2 kvartaler frem i tid (1Kv2023).
286 øre i uke 32
328 øre i uke 33
529 øre i uke 34
Dette begynner å komme helt ute av kontroll, rett og slett, 61% økning på en uke er helt vilt, særlig fra de skyhøye nivåene vi allerede var på
Likevel er fremtidsprisene i Tyskland helt crazy, steg med 96% sist uke, nesten en dobling, fra 635 øre til 1244 øre, over 12 kroner per kilowatt for 1Q23.
Russerne selv sier at de vil gå 2% i minus
Ja, det går «dårlig» for Russland, men energikrisen, effekten av 2% NATO-målet og økt inflasjon merkes også i Tyskland og øvrig Europa. Vi har hatt covid-19, nå krig og medfølgende energikrise og inflasjon. Det kommer til å bli tøft for oss i Europa også dessverre.
Uten tvil håper Putin at vinter skal bli tøff for Europa og mulig han får rett. Den harde bruken av sanksjoner i en konflikt mot et land som Europa har vært såpass avhengig av er ukjent territorium. Ikke det samme som å sanksjonere Iran feks.
Fra Tass artikkel om Russland: The Ministry of Finance estimates the federal budget deficit at the end of the current year at 2% of GDP, Finance Minister Anton Siluanov said on Thursday.
Samme tall for Tyskland: We project a budget deficit of circa 6-7% of GDP in 2022, including EUR 100bn allocated for defence spending and funds to support transition towards the carbon-neutral economy.
Germany will run regular budget deficits in the years ahead to finance increased military, energy, infrastructure and welfare spending in an ongoing shift from ‘black zero’ policies begun in 2014 even if this year’s 6-7% financing gap proves...
For UK så ventes også minus:
The public sector current budget deficit excluding public sector banks was £89.5 billion or around 3.8% of GDP in the FYE March 2022
Og for Frankrike: Despite the lowered growth outlook, the ministry still expects a public sector budget deficit of 5% of gross domestic product (GDP), unchanged from the estimate that the 2022 budget was based on
France's government cut its growth outlook sharply on Tuesday but kept its budget deficit forecast steady despite billions of extra spending on anti-inflation measures thanks to stronger than expected tax revenues.
Jepp, det blir harde tider for Europa også. Får satse på at det kan bli litt fornuftig energipolitikk framover.
Lite som tyder på det. Den grønne bølga kommer til å skylle Europa i grøfta
Det er grønt å makse kullfyringen!
Bare å kløyve ved (for neste vinter), det varmer mangt en gang!
Men ja, det er ukjent farevann vi i Europa går inn i. Blir tøft, men man får håpe på det beste og stålsette seg.
Leste akkurat at gass og strømbruk i flere land i Europa er godt ned. Type -20%. Lurer på hvor mye av dette som er bare bedre bruk av energi.
Prisene gjør jo at både privatpersoner og bedrifter aktivt forsøker å redusere strømforbruket. Vi sløser jo mye. Tror stort sett alle kan greie å redusere med 20% om man faktisk anstrenger seg litt.
Nå vil jo vær påvirke mye selvsagt men ser selv at jeg med å være litt mer bevisst i august greide å redusere strømforbruket litt i forhold til i fjor til tross for at jeg i fjor ikke hadde elbil. Hadde nok fort blitt 20% reduksjon om jeg ikke hadde ladet elbil.
Når i tillegg noen litt strømintensive bedrifter stanser produksjonen hjelper jo det selvsagt også mye.
Vi sløser jo mye.
Eneste sløsing hos meg er PC-bruk. 85% av strømregningen er varme på vinteren. Tror det gjelder de fleste.
Tipper dette er 95-99% fra industri som har stoppet produksjonen.
Eneste sløsing hos meg er PC-bruk. 85% av strømregningen er varme på vinteren. Tror det gjelder de fleste.
Du kan senke innetemperaturen fra f.eks. 22 til 19 grader. Man skal visstnok spare ca 5% pr grad man skrur ned. Man kan nok skru varmen enda lengre ned, men da må man gå med stillongs inne. Noe jeg ikke kan gjøre nå, fordi det er for varmt
Vi har ikke hatt varmepumpe tidligere, rett og slett fordi strømmen var billig og jeg ikke ville ha en bråkete vifte inne/ute og drive å bale med vann som fryser fra varmepumpen om vinteren. Samtidig bruker jeg sykt mye strøm, 30.000 KWt, som i år ligger an til å koste ca 60.000 kr. Har derfor bestillt varmepumpe som jeg tenker kan få ned strømforbruket med 5-8.000 KWt i året. Kommer litt an på hvor kald vinteren er.
Btw, jeg sjekket litt på vedpriser og med 90% rabatt over 70 øre, så må man få tak i relativt billig ved for at det skal lønne seg. Det er veldig mye dyrere enn varme fra varmepumpe. Har noe ved i tilfelle det blir noe rasjonering e.l.
Så kort sagt, jeg tror de fleste av oss sløser med strømmen.
Tipper dette er 95-99% fra industri som har stoppet produksjonen.
Enig. Private bruker ganske lite av strømmen som brukes totalt.
Eneste sløsing hos meg er PC-bruk.
Sikker på det?
Kan du ikke senke temperaturen i noen rom? Evt. deler av døgnet?
Hatt mer effektiv varmekilde?
Gjort litt for å isolere litt bedre?
Bruker ikke litt unødvendig lang tid i dusjen? Har sparedusj?
Har elektriske dippedutter som trekker strøm uansett om de brukes som kunne vært frakoblet?
Belysning som trekker mindre strøm?
Du lar ikke kokeplater stå på litt unødvendig lenge?
Mange bekker små… Men senking av temperatur og tiltak knyttet til oppvarming er selvsagt ekstremt viktig på vinteren ja.
Har en 1000W Mill ovn som står for oppvarmingen der jeg oppholder meg, liten leilighet. Er veggmonterte eldre ovner i alle rom, men bruker hovedsakelig ikke disse siden de fører til høyere forbruk. Dusj står for ca. 1% av regningen, så der er det lite å spare. Ovnen må stå på for fullt mye av vinteren for å holde 16-20 grader i det hele tatt, da leiligheten er i 2. etasje over en undergang, så det er luft under og en del vind.
Nye vinduer i 2016, tepper i 2020 for å forsøke å leve med kaldt gulv.
Er ikke så mye lenger det kan strekkes på bruken på vinteren akkurat for meg før det er risiko for at rør kan fryse på natta eller det blir veldig ubehagelig. Har det akkurat sånn at det er greit på vinteren, noe mindre ville vært fort veldig kjipt. Blir rundt 15 grader i leiligheten om morgenen og ca. 20 når jeg kommer hjem fra jobb med ovnen på 22 grader døgnet rundt.
Forbruket ender på ca. 1300 kWh/ måned på det verste på vinteren. Nå i august var regningen medregnet alt på 350kr, forbruk rundt 160 kWh uten Mill-ovnen koblet til, men vanlig forbruk ellers av dusj hver dag og PC etc.