Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Eller bare beholdt atomkraftverkene.

3 Likes

Frankrike har, Tyskland bruker bare type 14% gass for å lage strøm, så kosten deres er kanskje 1-2kr i snitt. Mao er det fullt mulig å gjøre noe med strømpriser. Man må dog spare strøm og gass også. Noe kraftkrevende industri må av.

Mitt amatørsyn er at årsaken er at Europa som helhet har valgt en politikk hvor man ikke er energiuavhengige, men energiavhengige for å få ned kostnadene mens man satser på det grønne skiftet. Jeg tror du er mer inne i hva som faktisk skjer og forstår det bedre enn meg, så du kan sikkert korrigere meg om jeg bommer stygt her.

Det er så vidt jeg vet ingen problemer med å produsere nok råvarer/elektrisitet i Europa. Det inkluderer så vidt jeg vet produksjon av uran som ikke produseres i Europa pga kostnad men det fortsatt eksisterer. Men det har vært billigere å gjøre seg avhengige av konstant import av billigere kull, gass, og olje og derfor har man politisk valgt å verdsette billigere energi enn sikrere energi. Det har vært viktigere å innføre kvoter på CO2 enn å ha billig energi. Klimaet har vært viktigere enn elektrisitetskostnad og sikkerhet. Dette er i mine øyne snakk om politiske prioriteringer.

Det vi ser nå er resultatet av ønsket politikk ført i EU i mange år. Vi har valgt å gjøre oss avhengige av andre. Det har vært ett spørsmål om politiske prioriteringer.

Vi vet at i realpolitikk så utnyttes svakheter. Vesten (spesielt USA) bruker makten de har gjennom patenter til å nekte lisensiering til økonomiske konkurrenter som Kina/India eller politiske fiender som Russland. Sanksjoner og boikotter brukes for å tvinge andre til å føre en politikk mer på linje med vestlige ønsker. Så det bør være ingen overraskelse for noen at når EU setter seg selv i en sårbar posisjon, og man politisk velger å skape seg fiender fordi man har andre interesser enn andre land, så blir EU sin sårbarhet utnyttet av disse landene.

Situasjonen kunne vært unngått hvis man tidligere var villige til å prioritere energiuavhengighet. Dvs, det som Trump snakket om hele tida fordi han var dum nok til å mene det var viktig og burde prioriteres.

10 Likes

I gamle dager hadde man hverken vann eller strøm på hytta, men en vedovn som holdt kåken varm. Man smeltet snø på vinteren og man hentet vann fra brønn eller kilder på sommeren.

Nå blir hytta “ekte” camping. Ja, nei? :wink:

4 Likes

Jeg har borevann på hytta med Isoterm rør som er sikret med varmekabel. Om jeg slår av absolutt all strømforbruk og kun har på denne varmekabel på vannrøret, blir strømregningen likevel minst 4000 kr pr måned med en pris på 20 kr! Da er hytta lagt død med utkoblet varmvannsbereder, kjøleskap og fryseboks. Dette er da en hytte i lavlandet med lite frost om vinteren. Tenk da på de som har hytte på fjellet!
Dersom slike priser blir langvarige, vil vi få en kollaps og stup i hyttepriser som man aldri tidligere har sett. Hytter blir i realiteten ikke salgbare lenger.

7 Likes

Jeg hadde klart meg helt fint uten strøm og vann. …hvis det var kilder i nærheten da.
Helt klart mer jobb og pes med det uten tvil.
Null problem for meg. Men kanskje ikke noe for store barnefamilier.

Du får det til å høres ut som det blir billigsalg av hytter fremover… Hmm… :slight_smile: hm hm hmm… :wink:

Legger inn bokmerke på FINN

Fra spøk til alvor, jeg er enig i at det som skjer nå, er horribelt.

Ressursene våre, folkets, er snappet ifra oss. Vi burde hatt billig strøm til enhver tid.
Vi blir ranet.

4 Likes

Hvis noen akkurat har kjøpt hytte til 4m, med 4m lån (sikkerhet i huset) og nå har gått fra 1,5% til 4% rente og må betale 4000 kr i måneden for å ha en hytte som holder 0 grader, så kan det nok kanskje være nødvendig å selge ja… 6500kr i økte renteutgifter, 3800kr i ekstra strømutgifter, ja, det svir for de fleste. Hvis man ønsker å være en helg på hytta, så går det kanskje 1000 kwt til, til 20.000kr? Yikes! :stuck_out_tongue:

Får satse for din del på at strømprisen bare blir 5kr kwt, så får du strømregning på 1000kr/mnd i 6 mnd, litt mer levbart.

3 Likes

Synes man kunne hatt en begrenset strømstøtte for fritidseiendommer også. Opp til 500 eller 1000 kwt i måneden feks. Så luksus er ikke strøm på fritidseiendommer synes jeg.

5 Likes

Å lime inn et klipp fra Tucker Carlson er ikke noe jeg trodde jeg kom til å gjøre, og ikke at jeg er enig i alt han sier her, men han bringer opp noen poeng og et klipp der fra Trump-Tyskland som kanskje ikke har eldes like bra.

3 Likes

Iflg Tucker Carlson, så driver Putin å vinner krigen i Ukraina.

Dette etter at Putin f.eks. har måttet trekke jagerflyene sine tilbake fra okkuperte Krim fordi de ikke kan forsvare flyplassene der. De har ikke klart å forsvare broene over Dnipro og har nå 20-25k russere fanget mellom elven og Ukraina er i ferd med å gnage de styrkene fra hverandre. Tenker vi ser en goodwill gesture til fra Putin hvor han overlater Kherson til Ukraina før nyttår.

Hvis noen trodde russisk økonomi gikk bra? Russerne selv sier at de vil gå 2% i minus, og de har all grunn til å pynte på tallene. Oljeinntektene er bra, men resten er relativt triste greier.

3 Likes

… tysk energipolitikk har vært såpass på trynet at dette gir mening.

There is no hard evidence at this point for espionage or corruption. So it is possible that they were acting out of conviction or personal sympathies for Moscow. Which is also not great.

6 Likes

[quote=“Snoeffelen, post:2684, topic:32530, full:true”]

På tide med litt oppdatering på priser for elektrisk kraft 2 kvartaler frem i tid (1Kv2023).

286 øre i uke 32
328 øre i uke 33
529 øre i uke 34

Dette begynner å komme helt ute av kontroll, rett og slett, 61% økning på en uke er helt vilt, særlig fra de skyhøye nivåene vi allerede var på

Likevel er fremtidsprisene i Tyskland helt crazy, steg med 96% sist uke, nesten en dobling, fra 635 øre til 1244 øre, over 12 kroner per kilowatt for 1Q23.

8 Likes

Ja, det går «dårlig» for Russland, men energikrisen, effekten av 2% NATO-målet og økt inflasjon merkes også i Tyskland og øvrig Europa. Vi har hatt covid-19, nå krig og medfølgende energikrise og inflasjon. Det kommer til å bli tøft for oss i Europa også dessverre.

Uten tvil håper Putin at vinter skal bli tøff for Europa og mulig han får rett. Den harde bruken av sanksjoner i en konflikt mot et land som Europa har vært såpass avhengig av er ukjent territorium. Ikke det samme som å sanksjonere Iran feks.

Fra Tass artikkel om Russland: The Ministry of Finance estimates the federal budget deficit at the end of the current year at 2% of GDP, Finance Minister Anton Siluanov said on Thursday.

Samme tall for Tyskland: We project a budget deficit of circa 6-7% of GDP in 2022, including EUR 100bn allocated for defence spending and funds to support transition towards the carbon-neutral economy.

For UK så ventes også minus:
The public sector current budget deficit excluding public sector banks was £89.5 billion or around 3.8% of GDP in the FYE March 2022

https://www.ons.gov.uk/economy/governmentpublicsectorandtaxes/publicsectorfinance/bulletins/publicsectorfinances/march2022

Og for Frankrike: Despite the lowered growth outlook, the ministry still expects a public sector budget deficit of 5% of gross domestic product (GDP), unchanged from the estimate that the 2022 budget was based on

4 Likes

Jepp, det blir harde tider for Europa også. Får satse på at det kan bli litt fornuftig energipolitikk framover.

2 Likes

Lite som tyder på det. Den grønne bølga kommer til å skylle Europa i grøfta

7 Likes

Det er grønt å makse kullfyringen!

3 Likes

Bare å kløyve ved (for neste vinter), det varmer mangt en gang!

Men ja, det er ukjent farevann vi i Europa går inn i. Blir tøft, men man får håpe på det beste og stålsette seg.

2 Likes

Leste akkurat at gass og strømbruk i flere land i Europa er godt ned. Type -20%. Lurer på hvor mye av dette som er bare bedre bruk av energi.

2 Likes

Prisene gjør jo at både privatpersoner og bedrifter aktivt forsøker å redusere strømforbruket. Vi sløser jo mye. Tror stort sett alle kan greie å redusere med 20% om man faktisk anstrenger seg litt.
Nå vil jo vær påvirke mye selvsagt men ser selv at jeg med å være litt mer bevisst i august greide å redusere strømforbruket litt i forhold til i fjor til tross for at jeg i fjor ikke hadde elbil. Hadde nok fort blitt 20% reduksjon om jeg ikke hadde ladet elbil.
Når i tillegg noen litt strømintensive bedrifter stanser produksjonen hjelper jo det selvsagt også mye.

4 Likes

Eneste sløsing hos meg er PC-bruk. 85% av strømregningen er varme på vinteren. Tror det gjelder de fleste.

Tipper dette er 95-99% fra industri som har stoppet produksjonen.

1 Like