Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hahahha dagens!!

1 Like

Ser ut til at de snik innfører høye priser også i nord, akkurat samme som skjedde her i midt-norge, starter forsiktig.

A948FA24-A07A-4CB8-BC58-D9D058B3E31B_1_102_o

Skulle de ikke utvide nettet til midt- og nord-norge nå etterhvert? Så blir vel samme problem der oppe om ikke så lenge også.

1 Like

Bare tull hele opplegget, hvor mye overføringstap har man å sende fra Finmark til Oslo? Eller fra Finmark via Sverige for å selge den igjen til de sørpå. Det blir å kaste bort strøm…

2 Likes

Gleder meg :blush:

3 Likes

Ja jo, men strømselskapene i nord får selge strømmen til 10kr i stedet for 10 øre til alle i hjembygda og alle i sør, så for dem er det lett verdt det. Trist nok. Enig i at det er dumt, så lenge vi er koblet til resten av Europa.

Tviler sterkt på at det er mange av dagens sittende regjeringer i EU som sitter til påske.

2 Likes

Der er ei som vet hvordan sage greina man sitter på…

“It will be fiiiine. …Cause you will pay for it!!”

4 Likes

Hahaha :laughing: det er nok ikke akkurat slik det fungerer… at det er noen elektroner som reiser hele veien fra Oslo til Nord Norge. Her viser du en kritisk dårlig forståelse for temaet som diskuteres.

4 Likes

Spettet herjer :popcorn:

8 Likes

Godt håp om at Ap kan falle et stykke under 20% nå…
:crossed_fingers: :partying_face:

2 Likes

Debatten er interessant nok den. Men det er så mye bullshit som sies at man får vondt i hodet også.

4 Likes

Måtte slå av her, fikk vondt i hode. Og det var ikke en god debatt. Da begge parter sitter med et sett forhåndsplanlagte argumenter og lite interaksjon utover det.

2 Likes

Enig, skuffende debatt. Gamle kjente argumenter, ingen dynamikk. Spetalen virker overraskende usikker og stotrende.

Men tror den kan være veldig opplysende forsåvidt for den jevne uopplyste nordmann…

2 Likes

Det er alltid irriterende for min del i en debatt når det viktigste poenget - vi får Tyske priser - i praksis aldri blitt svart på eller forsvart fordi man foretrekker å snakke om andre ting.

Spetalen prøvde flere ganger å si “vi er enige om dette, men” uten å få noen god respons.

Jeg syntes generelt at politikere er alt for flinke til å velge å snakke om noe annet enn det som blir tatt opp.

Når man snakker om “vi trenger kraftoverskudd i Norge for å ha lave priser” så burde man ha sett muligheten for å si “det er feil, og kanskje løgn. Det vi trenger er kraftoverskudd i Tyskland for å få lave priser i Norge.” Men det er nok vanskelig når man står der live.

6 Likes

STEIKE!!

jeg skulle vært på Debatten og sagt til Terje Aasland at i norge har vi bygget ut 135Twh med Vannkraft,-vi har et utbyggingspotensiale på 600(!!) Twh !

Stopp diskusjonen i stortinget og Start Planleggingen for prosjektering/utbygging/ferdigstilling NÅ!

(Edit: Digger å se Spetalen bli så engasjert også! :sweat_smile:)

3 Likes

Spetalen kom med fakta.
Aasland fremsto som en papegøye med tillærte fraser.

Strømkrisen i Sør-Norge er et resultat av Norske politiske beslutninger. Håper folk flest gjennomskuer bortforklaringene og løgnene fra våre politikere!

8 Likes

Om jeg forstår det rett har de to siste kablene så stor kapasitet at vi stort sett alltid vil eksportere rubel og bit til EU-priser. Skal Norge igjen få en fordel med lave el-priser må vår kraftproduksjon overgå vårt vanlige forbruk OG eksportkapasiteten i kablene?

Det som ikke kom fram er hvor mye vår kraftproduksjon må øke med dagens forbruk for at vi igjen er på plussiden, og at politikerne har undervurdert hva den nye eksportkapasiteten med de to siste kablene (en dobling) innebærer.

7 Likes

Hvis de har solgt Sakariasdammen og vannet der for 30øre i 10 år til Tyskerne forklarer det kanskje hvorfor den er full. Vi bør sterkt vurdere vårt medlemskap i EØS!
Unknown-2

4 Likes