Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hun følte nok at det var i hennes gate :joy:

11 Likes

Morsomt at du bare ignorer svaret på hvorfor Røkke flytter, som neppe er formueskatten :stuck_out_tongue:

Morsomt at du ikke har sett at jeg ga :heart:
Det er nok en kombinasjon av alle skattene

Hadde gjort det samme om jeg hadde skattet 1,5mrd siden 2008 :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det la jeg ikke merke til.

Poenget mitt er jo at de 35% skatt er latterlig at kan omgåes på denne måten. Det er også noe som kun er tilgjengelig hvis du er skikkelig rik. Formueskatt på 1ish prosent er barnemat i forhold.

Tenker du at alle burde slippe å betale skatt? :stuck_out_tongue:

1 Like

Også de «fattige» er tjent med at det lønner seg å yte i dette landet. Skattenivået bør være lavest mulig, ikke høyest mulig.
Vi blir alle tapere hvis skattenivået bestemmes av grad av misunnelse slik venstresiden vil, mens staten renner over av penger.

11 Likes

Jeg hadde gleden av å arve en aksjepost i et selskap som driver med utleie av hovedsakelig næringseiendom. Selskapet går godt. Med økt formueskatt og kraftig redusert verdsettelsesrabatt (fra 45 % i 2021 til 25 % i 2022!), blir det jeg sitter igjen med av utbytte forsvinnende lite. I skattelistene fremstår man allikevel som en riking, fordi ligningsverdien er høy.

Grøsser med tanke på hvordan dette oppleves for bedrifter som sliter - helt nedsnødd.

12 Likes

Regjeringen har også signalisert at de skal skjerpe reglene slik at selskap som eier blant annet privatfly, hytter og lignende skal skattlegges hardere.

Så det er vel summen av alle tiltak og skattetrykk som gjør at man nok føler seg litt forfulgt. Vi er ikke så flinke til å verdsette de som lykkes her i landet*.

*med unntak av fotballspillere og lottovinnere.

5 Likes

Det betyr at mange må selge deler av selskapene for å betale formueskatten (og utbytteskatten). Kjøper er ofte utlandet som slipper denne skatten.

Nedsnødd !

2 Likes

Med tanke på hvordan formueskatten fungerer og nå som debatten om skattefri realisering av kapitalgevinster etter 5 år i utlandet er i gang, så hadde jeg gjort det samme som Røkke :slight_smile: Det finnes en smertegrense uavhengig om man er milliardær som strategisk flytter eller en AP politiker som benytter seg av pendlerbolig tilbudet på bekostning av felleskapet :sweat_smile:

5 Likes

Yepp, er sånne eksempler som blir helt nedsnødd. Fint uttrykk for så vidt :slight_smile:

Tenk pensjonister med vanlig pensjon og et eller annet av verdi de har jobbet et liv for å skape, bort må det, for det er for dyrt å eie.

Jeg blir mest irritert når jeg hører SV og Rødt bli sure når folk tar utbytte. Og det som regel er “vi må ha penger til å betale formueskatt”…

5 Likes

Jeg tror Røkke flytter pga høye strømpriser på Østlandet.

Spøk til side, håper Røkke viser mer av sin filantropi fremover.

5 Likes

Selskapene har sluttet å tilby fastpris på strøm her oppe nå, pga “for ustabilt marked”.
Har selv fastpris, men det er mange som vil slite framover i nord også, akkurat som i sør.

Hvordan har de klart å få til disse høye prisene i nord også? Har de klart å sende mer strøm i kablene mot Sverige?

1 Like

Kaldere vær, slutt på overfylte magasiner og tvangsproduksjon, samt at det nok har sluttet å komme tilsig fra fjellene grunnet lave temperaturer og at to svenske atomreaktorer er ute av drift. Er argumenter som brukes i artikkelen nedenfor.

Men prisene faller mye allerede i morgen da.

2 Likes

I Sverige ja, for det blåser mye på Vest-Kusten der, svenskene har installert mye vindkraft. Så i SE3, prisområdet hvor Gøteborg og Stokholm ligger, så er prisen 66 øre/kwh.
Siste måned har det vært 3 dager hvor det har blåst mye og pris rundt 50 øre/kwh, de resterende dagene har det ligget på 3 kroner pluss…

1 Like

Selv med skyhøye elektrisitetspriser så får kraftselskapene usedvanlig dårlig pris, fordi pris-sikring.

“Glitre Energi hadde et urealisert tap på kraftsikring på 1,7 milliarder kroner i første halvår i år.”
“Selskapet opplyser at de har produsert mindre strøm i år enn i fjor, og solgt den til en pris som er 67 prosent lavere enn markedsprisen i 2022.”

Morsomt å se hvordan Glitre, og andre kraftselskaper har tapt kvartal etter kvartal siden Tysklandskabelen åpnet slutten av 2Q21, og Englandskabelen i 3Q21. Hvordan går det an ??

Tydelig at det er kraftspekulantene som sitter igjen med all gevinsten her, og det er ikke lite.

Jeg vil gjette på at dette er et klassisk eksempel på hvordan naive politikere og andre forvaltere av våre ressurser blir rundt trill rundt av konsulenter som kommer og gir råd til “hvordan” håndtere markedet, og glemmer å sjekke interessekonflikter.
Skulle ikke forundre meg om dette ligner på Terra-kommune-fadesen.

8 Likes

Så noen flere artikler om dette for noen dager siden.

Er helt sjukt egentlig. Flere selskap som faktisk har underskudd i 100-millionerklassen, som må dekkes av noen… Og gjett hvem det er.

1 Like

Hva er likheten mellom Norge og Russland?
De smarteste flykter!

1 Like