Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Jeg snakket om i Nord Norge.
Her fra Nord Pool:
image

2 Likes

Hadde vært så forbanna oppe i nord etter en regntung sommer å se de prisene. :sweat_smile:

2 Likes

Det her tror jeg er det dummeste jeg har sett av mainstream media.

Russland har tapt 5-10000 km2 med tilhørende utstyr de siste dagene. Hva slags ræl av en ekspert er det trucker Carlson slipper til? Eksperten her sier jo ikke noe han har funnet ut. Han gjentar det putin har tillatt russisk media å si.

Bare så det er sagt, alt av støtte til Ukraina har fått full oppslutning fra det republikanske partiet i USA. Så dette er…

Alternativ media? :crazy_face:

1 Like

Masse bla, bla, bla om kraftbalanser, analyser og modeller, og komplisering av temaet.

Og når man kommer til det jeg kaller “eksport-kabler”, så skriver de følgende:

“Nye strømkabler til Storbritannia og Tyskland de siste årene har økt Norges utvekslingskapasitet med utlandet med 2,8 gigawatt. Samlet utvekslingskapasitet er nå på 8,8 gigawatt.”

For de fleste ikke lett å ta på sparket hva det betyr i forhold hva de tidligere i artikkelen skriver om Norge som produserer 155TWh og bruker 140 TWh.

Men det kan jeg regne ut; 2,8 GW kapasitet, gir 2,8 GW* 24 timer*365 dager = 24 258 GWh eller ca 24 TWh ekstra kapasitet i forhold til starten av 2021, eller like mye som Norge på det meste noen gang har eksportert, brutto!

Legg til at kapasitet til Danmark er på 1,7 GW eller ca 15 TWh, og til Nederland er 1,4 GW eller ca 12 TWh.

Mao blir alt snaket om kraftbalanser meningsløst, all den tid vi har mulighet til å eksportere over 40 TWh, bare gjennom nevnte kabler, like mye som norske hus og hjem bruker i 1 år, eller 3 ganger så mye som årlig gjennomsnittlig kraftoverskudd.

Da er det enkelt og greit prisene i Europa som bestemmer prisene i Sør-Norge. Og når kabelen over Sognefjorden ferdigstilles i 2025 så blir Midt-Norge med i Sør-Norge mtp på priser, for evig tid.

https://www.nrk.no/vestland/no-blir-det-motorveg-for-straum-over-sognefjorden-1.15866220

Mao å bygge ut 15-20TWh med vindkraft i fjell og sjø vil ikke forandre på faktumet at vi vil ha europeiske priser.
Det vil bare bety at vi kan eksporter noen ti-talls TWh mer med kraft, som uansett er en dråpe mot de 1000 TWh med gass Norge sender til Europa. Vi snakker store natur-inngrep for at Norge skal kunne sende 1-2% mer energi til kontinentet, og strømprisen vil uansett bli europeiske.

18 Likes

Finansavisen:
For å betale 360 mill i formueskatt måtte Røkke tatt ut 612 mill i utbytte for å dekke både formueskatt og utbytteskatt. Da ville han hatt null kr igjen å leve for.

Det forventes altså at han skal jobbe gratis.

Det morsomme er at Jonas kommer til å stikke også, slik Gro, Thorbjørn og Jens gjorde.

4 Likes

Godt man ikke er altfor rik, bare trøbbel og bekymringer

4 Likes

Hehe, hvor mye verdier må du ha for å måtte få 360 mnok i formuesskatt? 50 milliarder?

Verdiene ligger i verft og rigger, ikke under madrassen.
Vil vi at det skal lønne seg å drive business eller skal alle jobbe i stat og kommune eller være trygda?
Problemet er at folk flest ikke skjønner hva formueskatt og utbytteskatt er. Selv ikke på Stortinget er det vanlig å betale formueskatt. Misunnelsen har blitt så sterk at vi har blitt selvskadere. Alle taper på det, også de som ikke betaler. Verdiene og bedriftene forsvinner ut av landet.

Et vennepar ble nylig skilt. Mannen tilbød nesten 6mill for hytta, men hun ville heller selge for 5 til fremmede, for at han ikke skulle få den.
Det høres dumt ut, men det er slik hele Norge har blitt.

10 Likes

Skatten firmaet betaler + utbytteskatten = vanlig skatt ved høy inntekt.

Hvis noen kun betaler skatt via firmaet, så skatter de prosentvis som noen som tjener ræva.

ser vi et nytt hopp i inflasjonen i USA nå som en potensiell streik i jernbanelinjen i landet kan skape en Amerikansk “Evegreen” situasjon,lik da den båten stod på tvers i Suezkanalen og skapte kaos i logistikken i verdenshandelen og ble da erklært for selve startskuddet for den Inflasjonen vi sitter med idag…

https://www.finansavisen.no/nyheter/politikk/2022/09/12/7928359/kan-koste-usa-20-milliarder-kroner-dagen

1 Like

Det jeg synes er komisk er at det er så stort fokus på formueskatten for Røkke.

Kan selge aksjer uten skatt
Det andre delen av skatteregnestykket handler om hva Røkke kan tjene på å selge aksjer etter å ha bodd fem år i Sveits. Etter fem års botid, trenger man ikke lenger å forholde seg til norske skatteregler. I Norge må man skatte 35 prosent av verdistigningen når man selger aksjer. Sveits har null skatt på dette.

– Det er anslått at Røkke har en formue på rundt 45 milliarder kroner i dag. Hvis man antar at to-tredjedeler av dette er urealisert gevinst, så betyr det at han vil slippe å betale skatt på verdier tilsvarende 30 milliarder kroner, sier Gjems-Onstad.

Han understreker at dette er et tenkt eksempel, og han mener det er lite trolig at Røkke ønsker å selge seg i stort monn ut av sine selskaper.

Mao, det han oppnår ved å flytte til Sveits er at han unngår å betale 35% av 30 mrd, så rundt 10.000 millioner i skatt på aksjegevinst. De 150-200m han betaler i året i formueskatt er mao som en dråpe i havet.

Det samme gjaldt Bjørn Dæhlie, når han flyttet så hadde han bygget opp selskapet over mange år uten å ta ut særlig til utbytte. Nå kan han ta ut utbyttet skattefritt.

At både Høyre og AP har latt dette skattehullet stå åpent er forkastelig.

3 Likes

At Høyre beholdt formueskatten uten å fjerne utbytteskatten er forkastelig.
Et svik mot Norges befolkning, fattig som rik.

4 Likes

Da kan vi kanskje være litt mer kritiske til andre “eksperter” Fox News slipper til også? :stuck_out_tongue: Men for å være grei, vet man hvor Ukraina er på kartet i USA regnes man vel som “ekspert” der :stuck_out_tongue:

1 Like

Europa har 44 land, med 44 hovedsteder, USA har 50 stater (pluss et føderalt distrikt) med tilhørende hovedsteder, eller state capitals, administrasjonssentre.
Europa har 750 millioner innbyggere, mens USA har 330 millioner innbyggere.
Europa er 10.5 millioner kvadratkilometer, USA er 9,8 millioner kvadratkilometer.

Hvorfor er en amerikaner dum hvis han ikke klarer å peke ut Ukraina på kartet, mens en nordmann er smart som ikke klarer å peke ut Pennsylvania på kartet?

Jeg tror svært mange, også på Tekinvestor, vil ha problemer med å klare flere enn 10 state capitals i USA. Jeg testet meg selv og klarte rett under halvparten , og jeg anser meg selv som ganske opplyst.
For de som er nysgjerrige kan de jo teste seg selv.

10 Likes

Shit, den var vanskelig :frowning:
Skjermbilde 2022-09-13 kl. 09.58.14

2 Likes

Sammenligningen halter noe. Jeg vet navnet på, og kan plassere de aller fleste av delstatene i USA, kanskje alle. Men av “state capitals” blir det nok mye færre, sannsynligvis godt under halvparten. Det skyldes tross alt også at det ikke dreier seg om hovedsteder i nasjoner. Følge man med på internasjonal politikk så hører man aldri om disse “hovedstedene”. Det blir nesten som med “hovedstedene” i de tyske delstatene eller Frankrikes regioner. Ikke dermed sagt at mangelfulle geografikunnskaper hos svært mange amerikanere er nok til å fastslå en tilsvarende utbredt dumskap.

6 Likes

Enig, men det er påfallende hvor lite det snakkes/skrives i media i USA om andre land. Knapt nok om andre stater. Har selv bodd i Chicago og følte at man ble helt isolert. Dette var selvsagt verre før internett.

4 Likes

Vet ikke helt hva du mente her? At en ekspert på USAs største nyhetssending ikke trenger kunne noe om Ukraina/Russland-krigen og at det er greit at han gjentar Russlands retorikk som fakta fordi han er amerikansk? Eller snakker du bare generelt om amerikansk/europeisk geografikunnskap? Det er ikke jeg så interessert i å bruke tid på å diskutere. :stuck_out_tongue:

Hvis du lurer på hvor USA står, så er vel dette en av de mest oppdaterte undersøkelsene vi har per nå fra des. 2019: U.S. Adults’ Knowledge About the World | Council on Foreign Relations (cfr.org)

Dette her syns eg ikkje er riktig. Hvorfor må vi ha slike store forskjeler i Norge? Det splitter folke. AS Norge bør drivest som eit land med ein “konge” og ikkje som i dag hvor der er mange små “konger” som har for stor makt. Savner styring av lande som eit land og ikkje som i dag.

Er vi eit land og eit folk eller ikkje?

“”"Strømrefusjonen til bøndene gjaldt, og gjelder, opptil 20.000 kWh i måneden. I april ble støtteordningen forlenget med et år - fram til 2023. Kraftanalytikernes prognoser for vinteren ligger på rundt 5 kroner, med stor risiko for enda høyere priser.

Det betyr at en bonde i Luster kommune kan motta nær 70.000 kroner for å bruke 20.000 kWh strøm. Jo mer som brukes, desto større er summen mottatt – opptil denne forbruksgrensen."""

1 Like

Vanskelig, men lettere med 4 alternativer :+1:

1 Like