Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

først Hellas…nå Armenia :sweat_smile: Erdogan er kiin på WW3

1 Like

Hvis man ønsker å gjøre noe dritt i verden så er det vel greit å kjenne sin besøkelsestid…

4 Likes

Rusten, så hadde noen sure bom - verre med hovedstedene enn navn/plassering på statene.

3 Likes

Jeg prøvde, etter fire av fire bom var det bare å innse at dette kunne jeg ikke. :see_no_evil:

4 Likes

Tror det er mer nyttig å skjønne hva EBITA og sånt egentlig er, enn å kunne delstatshovedsteder i amerikaland :wink:

2 Likes

Jeg klarte 23 men - mye var tilfeldig gjetting basert på “ikke de to, men aner ikke mellom de to.”

3 Likes

Jeg fikk 12-åringen min til å ta denne for meg. Til alle deres andres forsvar skal sies at han blir 13 på fredag…

11 Likes

En enke som bor i nedbetalt treroms-leilighet på Sagene i Oslo har formue over bunnfradraget, og må betale formuesskatt. I Tyskland er Die Grünen i alle fall troverdige når de hevder at det er de rikeste som må yte mer. De vil ha et bunnfradrag på 20 millioner kroner, sier han.

3 Likes

Man bør ikke ha skatter som bare går utover “de slemme andre.”

Jeg er for arveskatt og mot formueskatt. Og jeg mener begge deler bør gjelde fra første krone hvis man først skal ha det.

Det er alt for lett å si “de andre skal betale.”

4 Likes

Det er greit å betale skatt av inntekt og overskudd, men å betale formueskatt av traktoren eller huset hvert eneste år, enten man går med tap eller overskudd er selvskading.

12 Likes

Om du snur på denne, så syns du det er appetittelig med et skattesystem som holder formuen din, og i praksis deg, som gissel innen for landets grenser?

8 Likes

Ganske tydelig så går det også veldig greit å bygge opp formue i Norge, så at de også betaler sin del skulle bare mangle…

Nå betaler de jo en del, kan man si.

Om formueskatten har en negativ effekt, så vil en slik exitskatt gjøre at man flytter før det er noen formue å snakke om.

Da vet ikke politikerene hva de går glipp av en gang.

2 Likes

Du synes det er greit at de kommer unna med 0 skatt? For som det er vil Røkke ikke betale skatt på utbyttet. Hvis det er greit, så kan du godt betale skatten min også.

Spørsmålet blir gjerne: Hvor mange ganger skal de samme pengene skattes? Det man arver, er jo gjerne allerede beskattet flere ganger.

I Norge er en lottomillionær en helt som ikke skal betale skatt. Men har man derimot tjent tilsvarende på aksjer, da er men en en ussel riking som bør beskattes hardest mulig.

11 Likes

Tja, skatt på kapitalgevinst og utbytte er en ganske ny sak i Norge.
Det gikk fint da det var null her og. Vil helst tilbake dit så slipper i all urettferdigheta.

image

2 Likes

Så har man den fordelen med aksjer at man får ett hyggelig “fradrag” på verdien, på unoterte listen er det vel 10% av reell verdi og rundt 70% på hovedlisten?

3 Likes

榮耀歸於我們偉大的領導人習近平! :cn: :cn: :cn: :cn: :cn:

2 Likes

I 2020 hadde Røkke en formue på 19,6 milliarder kroner. Det medførte at han betalte 175 millioner kroner i skatt. Siden 2012 har han totalt betalt 1,2 milliarder kroner, ifølge skattelistene.

Venstresidens definisjon av “0 skatt.”

Han velger det logiske nå, og jeg syntes det er veldig fornuftig. Hvis Norge ikke vil ha milliardærer her i landet så får heller folk flytte ut av landet før bedriften vokser seg for stor eller tas på børs.

Du er ikke ond og jævlig fordi du tar fornuftige valg når forutsetningene endres.

6 Likes

Og da er man i mål :grinning_face_with_smiling_eyes: Så lenge ulikheten blir redusert så er venstresiden fornøyd, at konsekvensen av politikken er negativ for ALLE er dessverre irrelevant.

7 Likes