Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Vi får håpe det kommer et enormt børskrakk i tillegg til konkursbølgen som kommer som følge av el-prisene. Da har venstresiden lykkes med å redusere forskjellene og alle blir glade.

4 Likes

Ulikheten gikk ned under finanskrisen i 2008/2009 da SV-leder Kristin Halvorsen var finansminister. Jubelen var begrenset.

4 Likes

tror jeg hadde tatt hatten og gått jeg også…

klippet fra E24.no

image

9 Likes

DN:

6 Likes

Skattetrykket har gått over all fornuft,-men dette blir nå satt av partier som nå prøver å få bokmerke som premie for å holde satsbudsjettet i pluss! :man_shrugging:

2 Likes

Om ca en time…

4 Likes

Da var selskapsskatten høyere. Hadde kanskje vært bedre

1 Like

Når ble det bestemt og av hvem, at Norge må være sugardaddy for EU?
Ressursene er folkets, ikke EUs.

3 Likes

Synes vel stemningen jevnt over var at det ikke var noen grunn til å sende pengegaver til EU.
Neisiden føler vel jeg gikk av med en overlegen seier.

2 Likes
  1. Tyskland har gjort seg totalt avhengig av russisk gass. Denne gassen har vært billig og vært en viktig faktor for tysk industri.

  2. Nå som Russland bruker gassen som et ledd i sanksjonskrigen, straffes Tyskland for å ha gjort seg avhengig av primært en leverandør

  3. Europas høye gass og el-priser driver opp norske innenlandspriser, noe som setter norsk industri i krise. Samtidig tjener staten Norge som sier 67% av Equinor tjener masse på høye gasspriser.

Altså jeg skjønner ikke, hvorfor kan man ikke prioritere og subsidiere norsk industri (slik som husholdninger) og alt overskudd selges til markedspris til EU. Vi kan ikke ofre norsk industri pga høyrisiko energipolitikk fra Tyskland og andre europeiske land.

Hvis Qatar, USA, Saudierne mfl er med på å gi fra seg sin superprofitt fra høye olje og gass burde ja Norge også være med. At Norge skal gjøre dette eksklusivt gir lite mening. Og hvorfor skal pengene primært gå til de ruke Europeiske landene? Hvorfor ikke feks sultrammede Sudan, krigsherjede Ukraina eller flomrammede Pakistan? Hvor går grensa?

Er ikke keen på å gi subsidier til Frankrike, Nederland eller UK…:exploding_head:

12 Likes

Overrasket meg selv her gitt. Trodde faktisk det stod dårligere til :joy: Blitt lite uten multiple choice da.

1 Like

I know, right?

Profitt, super profitt what ever… skal vi straffes for å ha lett kontinuerlig siden 1977?

… og mate Tyskland med sølvskje for at dem ikke gjør det?

Skal vi helst ikke ha profitt, sånn plutselig… fordi det er krig i Ukraina? Selv om vi har drevet med olje og gass i 45 år allerede?

Tyskland finner på alt mulig rart for å smi seg på andres goder, uansett om det går utover Norges folk.

EU får bare finne seg i å betale for våre ressurser. Ellers kunne vi like godt ha redusert eksporten pga dumme argumenter som superprofitt… og priser vi selv ikke har vært med på å bestemme.

Vi sa nei til EU, og hadde det vært folkeavstemning om Acer, så er jeg sikker på det hadde blitt Nei til det også.

5 Likes

Skal kunder kunne gå på butikker og bedrifter og si at: "Nå har dere fått så mye profitt av alles innskudd at nå skal vi ha tilbake penger? Bare rett og rimelig? EU kan hoppe i havet. Vi har ingen stemme i Acer, ergo kan dem glemme vår solidaritet.

1 Like

Vi skal begge være fornøyd, regner med våre kunnskaper der er bedre enn gjennomsnittet i USA :sweat_smile:

1 Like
4 Likes

Gjennom hundre år har Tyskland vært avhengig av en stor import av innsatsfaktorer fordi man endte opp med en stor befolkning innenfor et kraftig beskåret territorium etter den første verdenskrigen. Blant “vestlige” land har Tyskland klart å opprettholde en unikt høy industriproduksjon. Hadde tyske bedrifter i større grad flyttet produksjon til Asia kunne vel denne avhengigheten av ressurser hentet utenfra vært unngått. Men selvsagt til prisen av ytterligere svekket kapasitet for industriproduksjon på egen grunn og for Europa som helhet. Men la oss bare håpe at Tyskland løser dette på samme måtre som andre europeiske land og USA forlengst har gjort :roll_eyes:

Deindustrialiseringen av Tyskland begynte med Washingtons sanksjoner mot Nordstream II i august ifjor. Når Tyskland bøyde seg for dette må det vel også ha begynt å gå opp for Putin&Co hvor “landet Tyskland ligger” - ikke under Russlands hæl, men Washingtons. Det har bare vært vanskelig å tro at tyske politikere faktisk kunne ende med å ødelegge sitt “eget” lands økonomi for å oppfylle sine “vestlige” forpliktelser. Men for Tysklands rikeste er det tross alt kanskje ikke det helt store problemet. De må bare innstille seg på å flytte det som flyttes kan langt bort fra Tyskland.

5 Likes

Ang. de som sa det alltid var flere tiltak man kunne gjøre for å spare strøm, så tenker jeg dette er lavt nok :stuck_out_tongue: Og som vi diskuterte er det nok varmtvann på fellesen ja. Men er nå det begynner å bli kjølig. Får se hvor lenge jeg gidder 0 til oppvarming:

5 Likes

Som vel nevnt tidligere så er vel ikke ditt forbruk helt gjennomsnittlig. :slight_smile: Bra å bruke såpass lite ja.
Selv har jeg latt det gå litt sport i å redusere forbruket i september. Ligger på ca 390 KWt så langt i september og det er ca 25% under fjoråret og det til tross for at vi nå også har elbil. Sammenligner med snittet i september i fjor så kan nok være at det behøves litt mer varme andre halvdel og at reduksjonen i % blir litt lavere. Men så føler jeg også at jeg har 2 unger og delvis en samboer som motarbeider meg (lys i rom vi ikke bruker blir stående på og lite nedgang i bruk av varmtvann på de).
På lysfronten bør jeg nok bytte ut enda mer med led. Da er det ikke så farlig om de slurver :slight_smile:

Vi er nok mer gjennomsnittlig når det gjelder strømforbruk og jeg vil tro mange gjør det samme som oss nå og at forbruket går en god del ned. At man med enkle grep kan spare 20% av strømmen pr. boenhet i snitt føler jeg meg rimelig sikker på. Etter hvert nå blir vel det å senke varmen litt og ha bedre varmestyring gjennom døgnet det viktigste.

3 Likes

Energikrisen i Tyskland vil snart bli en industrikrise også, sier Reiner Blaschek, toppsjef i Tyskland for den multinasjonale stålprodusenten ArcelorMittal, som er størst i verden. Med de høye energiprisene er produksjonen i Tyskland ikke lenger konkurranse­dyktig, sier Blaschek til Die Welt. Politikerne må gripe inn raskt for å skaffe industrien lavere energiregninger, mener han. Nylig kunngjorde ArcelorMittal at selskapets stålfabrikker i Hamburg og Bremen vil bli stengt innen slutten av september.

Toppsjefen advarer om det ikke vil ta slutt bare med et par stengte stålfabrikker. «Også andre industrigrener får store problemer.» Tyskland har i årevis hatt et problem med energiforsyningen, som nå er blitt spesielt synlig. I henhold til hans dystre prognose, vil energikrisen nå bli en industrikrise.

Stålindustrien i Tyskland vil i år få en ekstra energiregning på mer enn ti milliarder euro, går det frem av tall fra stål­produsentenes bransje­organisasjon Wirtschafts­vereinigung Stahl.

Det tilsvarer en fjerdedel av den gjennomsnittlige årsomsetningen for tysk stålindustri.

Utviklingen truer hele forsyningskjeder og produksjonssystemer, advarer bransje­organisasjonens leder Hans Jürgen Kerkhoff. Også stål­industriens kunder kutter allerede produksjonen. Hvis ting fortsetter som nå helt til jul, vil ingen lenger arbeide med prosessering av metall i Tyskland, sier Christian Vietmeyer, som leder bransjeorganisasjonen for metallbedrifter, Wirtschafts­verband Stahl- und Metall­verarbeitung (WSM).
– Produksjonen i Tyskland er ikke lenger konkurranse­dyktig – Document

2 Likes

Angela Merkel (Erna`s idol) var en katastrofe for Tyskland og Europa.

4 Likes