Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Så får vi passe på å gi ekstra støtte til Ukraina, som trenger det. Tyskland trenger ikke noen finansiell støtte. De kunne jo løst mye av problemene sine selv ved å ha 6 atomkraftverk i drift i stedet for 2.

Man kan jo også tenke at vi ikke skylder noen noe, men her tenker jeg at Ukraina også sloss vår kamp. Vi hadde definitivt lidd av å ha en aggressiv nabo som fant ut at de kunne okkupere naboland uten konsekvenser.

12 Likes

Enig! Hvorfor i ALL VERDEN skal vi baile ut Tyskland, som “tilfeldigvis” i likhet med Norge går veldig bra om dagen?

Ukraina er en helt annen sak selvfølgelig! Her må vi gjerne gå foran med et godt eksempel å støtte både under og etter krigen/krisen.

EU, med Tyskland i spissen, får derimot selv betale for sin 100% selvskapte “krise”. De har hatt massevis av muligheter til å unngå den. Og de var ikke interessert i å betale litt ekstra for norsk gass med en usammenliknbar forsyningssikerhet i forhold til ruzzisk gass.

De gamblet og tapte, tough luck bitch…

15 Likes

Sånn av prinsipp, så er jeg enig med deg, men greit å ha litt goodwill hos tyskerne. Jeg er spent på hva Støre gjør for deal her :stuck_out_tongue:

4 Likes

Ja, Tyskland må sove i den senga de redde, og selv ta regninga for sin feilslåtte energipolitikk, men jeg føler allikevel med dem, og alle andre land som nå rammes av den gale mannen i Kreml.

For øvrig så drifter vel Tyskland 3 atomkraftverk nå, og noen mener de kan gjenåpne de andre tre og. Får håpe det er hold i det.

Tysk snuoperasjon kan gi billigere strøm i Sør-Norge – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

1 Like

Det de har sagt er at de skal legge ned ett av disse og holde de to siste i drift gjennom krisen. Planen var å legge ned alle tre.

Germany to keep two nuclear power plants on standby in case of energy shortage | Euronews.

Ser at de ikke skal holde dem i drift, de skal stå i standby. Noe som er ganske latterlig all den tid det er den billigste strømmen de kan produsere nå… De vil heller importere fra Norge…

The answer lies in the country’s nuclear exit law, which stipulates that lower-risk technologies must be used if available, a ministry spokesperson explained. And power barges appear to be the government’s preferred choice.

7 Likes

Berlin eyes oil-fired ‘powerships’ to secure electricity for the winter – EURACTIV.com

Kan noen please bygge slike skip som går på siste generasjons atomkraft? Thorium fusion fast breeder small modular molten salt reactor eller hva det heter. Det er visst løsningen på alt nå.

2 Likes

Overskuelig fremtid betyr så vidt jeg vet “så langt man kan se”, så for noen er det kanskje noen år og for andre er det kanskje titalls år.

Uansett, Norge har på dagens produksjonsnivå ca 14 år med gass igjen på dagens oppdagede reserver. Figuren nederst på siden i linken under gir en god oversikt på hvordan ståa er på Norsk sokkel mtp gass.

Det er verdt å å klart seg noen begreper.
“Reserver i funn” er gass man produsere på dagens priser, mens “ressurser” kan gjøres om til reserver på høyere priser.
I dagens spinnville marked på gass kan vi vel si at reservene inkluderer ressursene, om det er lov å si det slik.
Det er også verdt å merke seg at “uoppdagede ressurser” er ganske små, så å tro at man skal oppdage noen flere elefanter er lite trolig.

Mao kanskje et par år til med dagens produksjon, og så vil produksjonen falle år for år, slik den har gjort på britisk sokkel. Britene produserte 115 milliarder kubikkmeter gass i år 2000, som falt til 40 milliarder i 2012, et nivå de har klart å stabilisere. I dag så må britene uansett importere mesteparten av sitt gassforbruk, blant annet fra Norge.

Til sammenligning så vil Norge produsere omtrent 115 milliarder kubikkmeter med gass i år, et rekordnivå, og 10% mer enn planlagt (man produserte for fullt gjennom vedlikeholdsperioden i “sommerstoppen”).

Så Europa er ganske kortsiktige om de tror de kan stole på at Norge kan levere i alle fremtid. Faktisk kommer fremtiden fortere jo mer man produserer for å motvirke Putins gassnekt.

Når Norge tømmer sine felt i hui og hast for å dekke opp bortfall av gass, så synes jeg det faktisk er ganske drøyt av EU-politikere å kreve at man skal gi bort overskuddet.

Oljen er ikke produktivt arbeid i normal forstand, oljen er økonomisk sett definert som en formue.
Og greia med oljefondet, eller statens pensjonsfond utlandet, er jo å sikre norske pensjoner så langt det lar seg gjøre.

Det er greit å huske på at vi har vært gjennom en pensjonsreform, hvor hensikten har vært å gjøre pensjonsutbetalingene levedyktig, og i den prosessen har man gjort pensjoner dårligere, blant annet med levealdersjusteringer, som gjør at dagens unge ikke trenger å tro at de skal gå av med pensjon midt i 60-åre, heller i begynnelsen av 70-åra.

Så, nå som vi vet at Nordsjøen tømmes i rekordtempo, så kan man lure på hvor gass skal hentes i fremtiden. Ser man på de 25 landene med størst oljereserver, så er det kun 4 land man tenke på solide og stabile allierte, som ikke potensielt vil oss noe vondt.

Det er USA (5), Australia (13), Canada (15) og Norge (22).

Felles for disse landene er at de har gjør som Norge, produserer gass i et heseblesende tempo, og vil ha tømt sine reserver i løpet av 15 til 20 år.

De landene som har virkelig store gassreserver, er Russland (1), Iran(2), Qatar (3), Saudi Arabia (4), Turkmenistan (6) og Kina (7).

Så da er spørsmålet, hvilke av disse landene er Europas venner, og langsiktige allierte…?

Kina er kanskje ikke så relevant, siden de bruker all gass selv, og har en reserve som vil vare i kun 37 år på dagens produksjon.
De andre landene har reserver som tilsvarer 140 år med produksjon, bortsett fra Russland som har 77 år på dagens produksjon.

12 Likes

Man må bare lete etter mer gass på norsk sokkel. Helst i går.

10 Likes

Ser at VG skriver at Strålevernet forbereder seg på det verste, et utslipp av radioaktive stoffer fra Ukraina, men ser man på bildet som journalisten har tatt på møtet hos Beredskap-Norge så virker det som de har diskutert en ulykke ved det svenske kjernekraftverket ved Ringhals

2 Likes

Jeg ser for meg minst 30 år, men da må man selvsagt også lete. Hydrokarboner tror jeg har et liv også etter det grønne skiftet. Uten olje og gass vil petrokjemiindustrien få store utfordringer. Om ikke lenge tipper jeg vi vil få se oppskalering av produksjon av ammoniakk som energibærer for bla. handelsflåten, da med CCS knyttet til produksjonen.

Nå kjøper de jo gass mange flere steder som de får levert med skip, og det vil de fortsette med så lenge det er nødvendig. Og jeg håper og tror det vil bli funnet mer gass på norske felt.

Enig, det blir helt feil.

3 Likes

Håp, tro, og kjærlighet er viktig, men kan det omgjøres til reserver…

image

Sorry, jeg klarte ikke la være.

2 Likes

New Generation | Clean Power Europe 2035 | Ember (ember-climate.org)

Lite atomkraft og gass i fremtiden her… selv for en vindstille uke midt på vinteren (med døgnsimuleringer). Mye pumpekraft dog. Norge burde satse på pumpekraft det kan bli gull verdt når alle andre bygger mest mulig variabel kraft.

3 Likes

Amerikansk politikk er noe annerledes enn norsk politikk :slight_smile:

2 Likes

Nei, det både bør og skal regjeringen absolutt på ingen måte gjøre. Hverken LO eller regjeringen skal blande seg inni pengepolitikken, jeg er ganske sjokkert over dette utsagnet til LO’s sjeføkonom.

9 Likes

Enig, med mindre den samtalen er for å fortelle at det blir hittil ukjente x antall milliarder i innstramminger i statsbudsjettet.

1 Like

Hehe, ja krisen er egentlig en ypperlig mulighet til å stramme inn offentlig sektor og dermed dempe inflasjonen.

3 Likes

Ukraina skal ha plenty med gass. De har bare problemer med en invasjon, så burde det ordne seg.

I hvor stor grad kan egentlig rentehevinger dempe inflasjon, dersom mye av årsaken til inflasjonen er økte strøm, bensin og gasspriser? Det er jo noe helt annet enn en overopphetet økonomi som skyldes for stor “kjøpelyst” i befolkningen?
Faktorene jeg nevnte har jo ikke folk flest noen påvirkning på for tiden. Disse energiprisene vil jo i seg selv trekke ut kjøpekraft fra folket og komme på toppen av virkningen av rentehevinger. Man får jo ikke dempet energiprisene med økte renter.

7 Likes

Ukraine’s largest natural gas fields are about 80-85% depleted although there are still large quantities of unexploited gas reserves stored in hard-to-reach areas or solid rock. Ukraine has Europe’s third-largest shale gas reserves at 1.2 trillion cubic meters (tcm). There are two potentially large shale gas fields. The Yuzivska gas field located in Donetsk Oblast (province) and Kharkiv Oblast, and the Olesska gas field in Lviv Oblast and Ivano-Frankivsk Oblast. Ukraine signed a 50-year production sharing agreement with Royal Dutch Shell on 25 January 2013 involving the Yuzivska shale gas field. The $10 billion deal was the largest foreign direct investment ever for Ukraine. Full shale gas production was expected to depend on successful results from 15 test wells. On 13 September 2013 Ukrainian Prime Minister Mykola Azarov stated that the (containing all expenditures) price of shale gas will be $120–130 per 1,000 cubic meters Natural gas in Ukraine - Wikipedia
Ukraine holds 39 trillion cubic feet (Tcf) of proven gas reserves as of 2017 , ranking 23rd in the world and accounting for about 1% of the world’s total natural gas reserves of 6,923 Tcf.

Ukraine has proven reserves equivalent to 35.7 times its annual consumption Ukraine Natural Gas Reserves, Production and Consumption Statistics - Worldometer

2 Likes

Lol

7 Likes