Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Jeg burde tatt hintet etter å ha lest om folk som bokstavelig ble ruinert i Texas hvor de med spotprisavtaler måtte ut med 15.000 USD for en måned med strøm.

Når reguleringen blir såpass svak som den har blitt de siste årene og man har latt “markedskreftene” bestmme, så får man slike utslag.

Nå er jo situasjonen så bak mål at det faktisk ikke går an å tegne fastprisavtaler

3 Likes

Her er en artikkel som setter mye på plass. Anbefaler virkelig å lese dette!

14 Likes

Statnett har tilsynelatende egne folk her inne også, ref. innlegget som er på vei under dette.

8 Likes

Det er jeg helt enig i! Mitt poeng er at jeg mener vi ville vært tjent med å gi en del av det enorme overskuddet staten nå får fra oljeindustrien til EU’s solidaritetsfond, under forutsetning av at pengene øremerkes Ukraina.

Jeg mener en slik handling vil gagne oss på sikt, og gjøre at norsk næringsliv vil være en foretrukket partner i Europa pga. den goodwillen det vil skape. Alternativt så ser man allerede at det skrives enkelte steder i utenlandsk presse at flere synes det er usmakelig at Norge tjener rått på denne krisen.

Det kan man like eller ikke like, og være enig eller uenig i, men det er uansett harde fakta, og får dette inntrykket lov til å feste seg så er jeg redd vi får en “usynlig” boikott av store deler av norsk næringsliv i fremtiden.

Hvorfor skal Norge bli boikottet for å selge en vare til markedspris?

6 Likes

Om du kan velge mellom to leverandører som selger samme vare til samme pris, og du føler uvilje mot den ene av de, hvilken av de vil du da handle med?

De fleste kjenner vel uttrykket: Evig eies kun et dårlig rykte!

1 Like

Så EU skal liksom føle mer uvilje mott oss enn Russland da eller? Hva er relevansen her??

1 Like

Her er et godt eksempel på hva politikerne straks bør vurdere å endre.

Taper på å produsere mer kraft | DN

1 Like

Både ja og nei.

Ja, en viss prisvariasjon og elastikk må en da forvente.

Men nei, det er langt utenfor samfunsskontrakten folket har med staten å skulle forvente enn såpass ræva regulering/forsikring som det er blitt utvist på området.

Og dette er jo ikke markedskrefter i fri utfoldelse, snarere tvert i mot! Det er nettopp subsidier, reguleringer og et styrt overformynderi som har ført oss alle ut i elendigheten av en energikrise…

6 Likes

Irrelevant eksempel, da det ikke er grunn til å føle «uvilje» mot Norge, som har bidratt med å ØKE eksporten

5 Likes

Selvfølgelig skal de ikke det! Jeg skriver “store deler av norsk næringsliv”. Norge eksporterer tross alt mye mer enn olje og gass.

For øvrig verdt å merke seg!

“DN skrev forrige helg at norske diplomater er bekymret for Norges omdømme i Europa på grunn av de store inntektene landet har i den akutte krisesituasjonen som utspiller seg nå, og at landet kan bli oppfattet som en krigsprofitør.”

Oljeselskapene vil inngå langsiktige gasskontrakter med Europa – Støre åpner for statlig involvering | DN

1 Like

Her er jeg faktisk helt enig med deg.

2 Likes

Det som er interessant der er jo også at Norge framstår som en foretrukken partner når det kommer til leveranser av olje og gass. Rett og slett fordi sjansen for at det blir noe kødd med olje og gass fra Norge er så liten som du får den. Streik som kunne påvirket noe her ble rett og slett bare tatt rett av bordet av myndighetene.

3 Likes

Du vet at økt gassproduksjon går på bekostning av oljeproduksjonen? Tror du oljeselskapene ville solgt mer gass om de hadde tjent mer på å selge olje?

Nå får vi masse vind i Nordsjøen i morgen (og kommende 4 dager), og med lavere strømpris i Danmark og Tyskland (201 øre) enn i Sør-Norge (317 øre), og i Sverige (98 øre).
Det, samt at det regnet masse i hele Sør-Norge de siste dagene bør kunne gi litt ordentlig magasinfylling for første gang på et par måneder i det viktigste området, N02 (sør-vest), og ikke minst solid netto import for uke 37. Er det lov å håpe? Litt usikker.

8 Likes

Hvorfor blir prisen såpass mye høyere i Sør-Norge? Skulle trodd det trengtes en mindre differanse for å holde strømmen der?

2 Likes

Skal prøve å gjøre litt research, men enig med deg; hvorfor er prisen såpass høy i Sør-Norge, når den er såpass lav i andre enden på hele kontinentet, og i Sverige.

3 Likes

Det er ikke energieksporten som bekymrer meg. Jeg føler meg skråsikker på at Norge i overskuelig fremtid alltid vil være den foretrukne leverandøren av olje og gass til Europa.

Det utelukker allikevel ikke at det vil være særdeles uønsket at det fester seg et inntrykk hos mange mennesker som gjør at Norge oppfattes som en krigsprofitør. Da hjelper det heller ikke at de fleste i Norge, inklusive meg, ikke mener vi er det.

Før i tiden var det vanlig med avlatshandlinger. Dette blir litt i samme bås.

Ja… og hva har det med poenget ditt at andre land kan føle uvilje?

Om du virkelig ikke forstår det så tenker jeg vi lar det ligge.

2 Likes