Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er den høye strømprisen som har gjort det siste utslaget ja.

Men dette er noe som har bygget seg opp gjennom mange år med politiske skandaler og feilgrep.

Tidligere har ikke politiske feilgrep rammet så hardt og bredt at det har gått direkte utover folk flest. men det har det nå.

Men jeg skjønner ikke helt hva som er poenget ditt. Alle de store partiene har blitt store fordi de har truffet noe i befolkningen på et tidspunkt.

1 Like

Han i FRP innrømmet alt selv. Hun i AP nekter for alt.

2 Likes

Poenget mitt er at det virker for meg som folk er mer korttenkte og mindre lojale i sine politiske standpukt enn jeg hadde trodd. Rødt er oppertunistiske mtp. strømprisen, og benytter samme metode som de populistiske partiene de er flinke til å kritisere. Ingenting i veien med det, bare overraskende for meg at folk biter på. Jeg ville aldri valgt et parti basert på en enkeltsak; men folk er forskjellige. Rødt appellerer jo til en yngre målgruppe enn meg, og i den aldersgruppen ser jeg appellen. Enklere å betale strømregningen når man har fast jobb enn når man er student :slight_smile:

1 Like

Men begge er kriminalsaker, og har ingenting med ukulturen rundt digre lønnsøkninger, doble feriepenger og pendlerleiligheter å gjøre. Eller partitilhørighet.

Tenker det er helt greit at vi ikke avkrever sittende politikere eller maktpersoner deres mening om skyld og moral i kriminalsaker, enten det er tilståelsessak eller ikke.

Oppslutningen om Rødt fordoblet seg i løpet av de to årene fra våren 2017. Så mye av grunnlaget for å gjøre veksten de siste månedene mulig ble lagt for fire-fem år siden og mer.

pollofpolls.no - Stortingsvalg: Hele landet

OK! Selv er jeg forbauset over hvor utrolig lojale folk er til politiske partier og løsninger som ikke fungerer.

For eksempel unipartiet Ap/Høyre, som i praksis fører samme politikk og kun er interessert i å snikinnmelde Norge i EU.

4 Likes

Absolutt @olafalo – hva er det de sier – «overnight success» tilsvarer ofte 10.000 timer i forkant eller noe sånn. Jeg kjenner bare på at jeg ikke liker polariseringen i politikken som vi har sett i f.eks USA, hvor partiene på ytterste fløy (på begge sider) får stor oppslutning, mens de mer moderate partiene sliter. Men det er kanskje slik som @kitronstar er inne på at folk ønsker massiv endring som man ser ikke er mulig med de store partiene – og hvilken side man havner på er avhengig av hvor man er i livet.

Er ikke Norge typ det beste landet i verden å bo i? Så ille kan det vel ikke være?

2 Likes

Norge er verdens enkleste land å styre på mange måter. Uansett hva vi sliter med så finnes det uendelig med penger å kaste på problemet.

Likevel klarer ikke politikere å løse helt elementære og prækere utfordringer. Og hvis man har noe som fungerer så klarer de å fucke det til med å innføre en eller annen reform som ikke trengs.

Eksempel: Sykehuskapasitet, fylkessammenslåing, politireform, strømforsyning etc. etc.

7 Likes

For nordmenn betyr strømprisene mer enn for folk i de fleste andre land. Langt mer av vårt totale energibruk er basert på vannkraft. Det definitivt største andelen går til oppvarming. Utover litt vedfyring er strøm helt dominerende. I mange land blir strøm supplert med energi fra andre kilder, i særdeleshet gass.
Dessuten ligger Norge der det ligger, med en gjennomsnittstemperatur de siste 20 årene på bare 2,2 grader.
I tillegg har vi mye industri hvis viktigste konkurransefortrinn er lav strømpris.

Men partilojaliteten sank lenge før strømprisen gikk i været, og er vel en internasjonal trend. Velgerne er i dag mer saksorienterte enn opptatt av helhet, budsjettdisiplin og totalansvar.
De store styringspartiene får gjerne et oppsving i krisetider. Velgerne er blitt ganske troløse, og stemmer ikke lenger på samme parti gjennom et langt liv.

Men det er fascinerende å følge velgervandringene fra måned til måned. der særlig partier som Sp, Frp og Rødt varierer noe vanvittig. Og det virker som den sikreste veien til bunnoteringer er regjeringsansvar.
Samtidig har valgresultat stort sett mindre dramatiske utslag enn meningsmålingene.

1 Like

Naturlov å kombinere disse to.

Mange av de som dømmes til tvungent psykisk helsevern, kan av ulike årsaker ikke skrives ut fra sykehusene, som oftest fordi de er utenlandske statsborgere som har blitt utvist fra Norge. De legger følgelig beslag på stadig flere sengeplasser i psykiatrien. Ikke sjelden blir de værende innlagt på psykiatriske sykehus i flere år. Da Stortinget innførte ordningene med dom til behandling, ble ikke denne konsekvensen problematisert. Det ble derfor ikke bevilget midler til å møte behovet for flere senger. I stedet lot man bare nedbyggingen fortsette. 3. INNVANDRING Det har vært en enorm innvandring til Norge de siste tiårene. Noen er arbeidsinnvandrere, mens andre kommer som en følge av familiegjenforening. Noen kommer som asylsøkere, andre har status som flyktninger. Ikke sjelden kommer innvandrerne fra utviklingsland, preget av enten krig eller ekstrem fattigdom. Psykiske problemer er ikke uvanlig. Mange av dem har alvorlige psykiske problemer eller sykdommer, som krever behandling på sykehus. De kan være traumatiserte, eller de kan ha kroniske psykoselidelser. Språkproblemer eller kulturelle forskjeller kan gjøre denne gruppen mennesker ressurskrevende å behandle,

og det er ingen tvil om at den fører til en ekstra belastning for det norske helsevesenet.

Jeg etterlyser i den forbindelse en vilje hos våre myndigheter til å innse at en innvandringsliberal politikk naturlig nok vil føre til et økt press på psykiatriske sengeplasser. Ingen tenkte tydeligvis på det psykiske helsevernet da innvandringen eskalerte. En av konsekvensene er altså enda større konkurranse om de sengeplassene som fortsatt finnes. Nettavisen, 15. januar 2019. Fem grunner til krisen i norsk psykiatri. Jeg håper jeg tar jeg feil, når jeg tolker de overfylte sengepostene i akuttpsykiatrien som et symptom på en krise i norsk psykiatri. Av Fred Heggen, overlege i psykiatri, Lovisenberg sykehus.

Sikkert litt på kanten av diskusjonen, men det er vel ikke akkurat psykiatrien som trenger mer ressurser!

Da er det nok mye mer å hente ved å gi vanlige psykologer mer tilskudd, så folk kan få bukt med problemene før de trenger å gå til psykiatrien.

At folk blir utskrevet medisiner for psykiske lidelser over en lav sko tror jeg ikke er en langvarig løsning.

image

(hentet fra Rogan ja)

Er faktisk forskjell når ene parten erkjenenr skyld, tar sin straff og ordner opp.

Mens den andre nekter og kjemper med nebb å klør for å ikke bli straffet. verste er at det er andre! gang hun er dømt for økonomisk utroskap.

AP burde vært ute å fordømt henne.

4 Likes

Tror nok det ville feilet bra, for mange som tar psykedelika begynner å tenke litt mer selv istedenfor å rette seg etter samfunnets normer. De blir også gjerne åpnere og vennligere innstilt til mennesker flest, men ikke på en måte så de følger de sosiale normene. :sweat_smile:

Anti terrorist lovverk brukes nå mot crypto og crowdfunding brukende demonstranter (studenter, lastebilsjåfører, alene mødre etc) i Canada. Nå ser man hvorfor man alltid må være skeptisk til å vedta lovverk som senere kan misbrukes for noe helt annet enn det de var tiltenkt til.

F.eks. all form for overvåkning, dna/fingeravtrykks/ansiktsgjenkjennings registre, digital anonymitet, etc.

Selv om formålet en dag (anti terror) høres fint ut der og da og alle sier de ikke skal brukes “mot vanlige” folk så vet vi - at det er nettopp det de gjør.

5 Likes

Det morsomme her er jo at det var Høyre-regjeringen som innførte utenlandskablene, ikke AP, men når folk er sure pga. høy strømpris er det AP som taper på det fordi de sitter med makten. Skikkelig drittpakke fra Erna dette :stuck_out_tongue: Men jeg holder med Høyre på tross av dette resultatet, er ikke en tusenlapp i måneden jeg bryr meg mest om. Synes allikevel det er rart at folket ikke tenker lengre enn nesetippen igjen og igjen.

1 Like

Nja, Ap var med å vedta dem de også.

Men ja, helt latterlig å gå tilbake til Høyre som ønsker å føre nøyaktig samme politikk.

Erna gjør det hun gjør best. Er helt stille og bare ser på at Ap ødelegger for seg selv.

Kablene har kommet i flere omganger under skiftende regjeringer, med stort flertall i Stortinget.
Den siste kabelen til Storbritannia var det vel bare Sp og Rødt som gikk i mot. Hvis jeg ikke husker helt feil. Så her er det mange som må dele ansvaret, også Ap.

De som sitter absolutt musestille i båten for tiden er MDG som under valgkampen ivret for at Norge skulle være Europas batteri. Det gjør de nok lurt i.
Med skyhøye strømpriser har nok klimaspørsmålet havnet litt på vent blant mange velgere. Og MDG surrer fortsatt godt under sperregrensen.

1 Like