"Venstres Sveinung Rotevatn mener påstandene til Warren ikke stemmer.
“– Dette er veldig lett å ettergå. Dersom investorer, industriaktører eller andre faktisk hadde forutsett de ekstreme prisene vi har nå, ville de jo ha vært søkkrike i dag gjennom strategiske pengeplasseringer i kraftmarkedet. Det har ikke noen av disse høylytte stemmene i debatten gjort, så vidt jeg har fått med meg. Jeg mistenker at realiteten her er at mange er etterpåkloke og later som de er mye smartere enn de er.”
“– Spetalen har gjort det til sin spesialgren å idioterklære norske politikere, det gjør han stadig vekk. Hvorfor Warren gjør som han gjør, vet jeg ikke. Når man har store utfordringer i et samfunn, er det veldig menneskelig å lete etter enkle løsninger. Da er det veldig enkelt å peke på kablene.”
Mener å huske at Spetalen påstod at strømprisen ville stige mye mer enn 2-3 øre (i år 2014) pga av utenlandskablene, noe jeg mener han fikk rett i når vi ser på dagens strømspris. Og Spetalen ønsket å gjøre et veddemål med sjefen i Agder Energi, noe sjefen i Agder avfeide som vås.
Muligens det ikke hadde vært straight forward å utforme et slikt veddemål slik at man faktisk ender opp med gevinst, men det er heller ikke poenget her.
Poenget er at når kraftoverskuddet forsvinner ut i kabler med kapasitet langt over kraftoverskuddet som er i Norge, så er det ikke lenger Norge som bestemmer hvordan norsk energi skal brukes, og hvordan norsk energipolitikk skal være, det bestemmes av EU.