Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Samtidig har vi eksport som fulle sjømenn i No2. Så dette er positivt.

Kom 150-200mm nedbør :sweat_smile:

Usedvanlig hyggelig utvikling i fyllingsgraden, og neste uke kommer også til å bli bra.
Blir nok ikke billig strøm for det, men rasjoneringer for husholdningen kan ikke være politisk gjennomførbart nå. Det er bra.

5 Likes

Det ser ut til å bare være noen uker igjen til det legger seg som snø oppe på fjellet.

De to siste ukene har vi hatt nettoimport av strøm i NO2. Også for hele Norge under ett. Se side 11.

Snø på 1000 meter pluss flere steder nå. Har selv gått på snø i Trollheimen i dag.

1 Like

Når er det du tenker på egentlig?
Så langt i år er netto eksport i sør-Norge (no1, no2 og no5) 0. Mange uker siden det var netto eksport fra No2. Mye eksport som går via NO2 men det er jo helt greit.
Produsentene oppfører seg greit nå. Mulig føringene hjelper men jeg tror vel det like mye skyldes at man kanskje ser at det kan være prifitabelt å holde igjen slik at man kan produsere mer når behov og priser er som høyest.

1 Like

Kan ikke slå sammen No1 No2 og No5.

Må se på No2 seperat siden det er den som står for all eksporten til blant annet tyskland. Østlandet importerer jo mye fra sverige til tider.

Det er jo ikke sånn at det er null internkapasitet mellom disse sonene, eller tar jeg feil?

1 Like

Det er noe men ikke nok.

Se bare hvor forskjellig snittpris det er på sonene i sør. Det snakkes alltid om sør vs Nord . Men det er egentlig No2 som får all dritten.

1 Like

Som linken min i svaret til deg lenger opp viser, og som @krafer sier så er det mange uker siden det var nettoeksport fra No2. Dette på tross av overføringskapasitet fra andre områder.

1 Like

Jo man kan det og det kalles Sør-Norge. Men det sier ikke spesifikt om netto eksport fra NO2 nei.

Og det gjorde jeg i neste setning.

Uke 34 var det vel en liten netto eksport men siden bare netto import til NO2.
Men siden mye av eksporten går via NO2 og andresiden av de kablene som oftest er der prisen er høyest så er det NO2 som sitter med svarteper prismessig ja. Med NO1 og NO5 ikke så langt etter.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

7 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Om det ligger i franskmennenes blod eller om den franske revolusjonen ga dem litt ekstra piff vet jeg ikke, tipper litt begge deler; for franskmennene har all grunn til å være stolte over historien selv om den er blodig. Revolusjonen var tross alt begynnelsen av vårt vestlige samfunn der du og jeg faktisk har rettigheter.

Årsakene til revolusjonen fra Brittanica:
“There were many reasons. The bourgeoisie—merchants, manufacturers, professionals—had gained financial power but were excluded from political power. Those who were socially beneath them had very few rights, and most were also increasingly impoverished. The monarchy was no longer viewed as divinely ordained. When the king sought to increase the tax burden on the poor and expand it to classes that had previously been exempt, revolution became all but inevitable.”

Noen av verdiene i folkerettighetserklætingen som fulgte (fra wikipedia):

  • Mennesket eier visse naturlige og umistelige rettigheter. Disse er frihet, eiendomsrett, trygghet og rett til å gjøre motstand mot undertrykkelse.
  • Frihet er retten til å gjøre alt som ikke skader andre.
  • Intet menneske kan anklages, arresteres eller holdes fengslet uten i de tilfelle loven fastsetter.
  • Samfunnet har rett til å kreve regnskap av enhver offentlig tjenestemann for hvordan han skjøtter sin stilling
  • Grunnlaget for all statsmakt beror utelukkende hos folket.

Franskmennene kan nok en gang kommer til å presse fram en eller annen form for endrign.

Frankrike er et av landene som gir en gavepakke til innbyggerne i form av at de ikke har satt opp renten - hvorfor?

Franskmennene har fått det inn med morsmelken at offentlige tjenestemenn kan bli hardt straffet (halshugd) om de ikke jobber til folkets beste. Akkurat slik det bør være (bortsett fra halshuggingen), og dessverre ikke slik det føles i dag.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

10 Likes

Usikker om denne burde komme i politikk eller meme tråd.

4 Likes

Super artikkel som forklarer det jeg har gnukka om i lang tid, problemet med å bygge ut mer ustabil kraft, som medfører nedleggelse av stabil kraft.

14 Likes

Det er økt forbruk som fører til dette for Norges del og ikke produksjon. Og nå har regjeringen vår tatt livet av det som skulle få regnestykket til å gå opp med sin kvelende skattepolitikk.

2 Likes

Helt korrekt. Frem til nylig ble all covid moderert bort. Grunnen var at forumet ble oversvømmet av folk som kun ville diskutere covid i alle tråder. Ble veldig dårlig børsdiskusjon i biotech tråder når det dukker opp vaksinemotstandere som ikke bryr seg om selskapet eller børs.

2 Likes