Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Med en slik resolusjon kan man også ha en åpning for å sanksjonere de som handler med RU. Jeg tror det er det det handler om.

For en del tiltak var vel dette nødvendig? Som domstolen som skal kunne dømme krigsforbrytelsene om jeg ikke forsto det feil?

I så fall vil vel en slik avgjørelse i EU-parlamentet åpne for å sanksjonere store deler av verdens nasjoner.

Men burde ikke domstolene være separert politiske avgjørelser? Eller mener du bare at dette åpner for at det er noe domstolen skal begynne å etterforske? Burde det uansett ikke være uavhengig av parlamentet?
Etter bittelitt DD:
Ukraine war: European Parliament votes to declare Russia a ‘state sponsor of terrorism’ | Euronews
As a result of all this, the European Parliament calls on EU member states to develop a brand-new legal framework that can enable the designation of an entire country as a sponsor of terrorism, something that is currently not possible.

“For the time being, the European Union has no such regulation like, for example, the Americans, who have a special law on the designation of the states which are sponsoring terrorism,” Andrius Kubilius, one of the MEPs who authored the resolution, told Euronews.

1 Like

Det skulle visst være en helt ny domstol ja, så ikke styring av nåværende, men om Russland aksepterer å dømmes der blir jo ikke akkurat å forvente. :slight_smile:

Mer skatt til alle!

7 Likes

Poenget med å gjøre dette (definere Russland som statlig sponsor av terrorisme) er for å kunne saksøke Russland for erstatning i USA/EU. Slik kan vi lovlig sende pengene vi har konfiskert fra Russland til Ukraina. Og kanskje konfiskere mer penger over tid. Det er helt logisk.

Ellers nekter vel både USA og Russland å anerkjenne at internasjonale domstoler har mulighet til å dømme dem på generelt grunnlag, de skal dømme seg selv. Tror jeg i hvert fall. Så dette er kun en del av spillet.

4 Likes

Det er vel egentlig ikke noe annet enn at venstresiden leverer på løftene sine :slight_smile:

3 Likes

Tviler på at elbiler sliter mindre på veiene enn andre biler.

1 Like

Var det ikke John Bolton & co som truet med å sanksjonere ICC for deres etterforskning på amerikanske krigsforbrytelser i Afghanistan? Så bøyde FN seg etter kravet til USA og ga immunitet til amerikanske soldater fra ICC sine lovverk :stuck_out_tongue:

Internasjonale domstoler betyr nada for stormaktene. Russland gir blaffen de også.

2 Likes

Altså, man må jo se på dette mer som ett rammeverk for å straffe Russland, ikke som at man har prinsipper som praktiseres uten hensyn til konsekvensene.

1 Like

La oss ta Russland prat i Russland tråden.

1 Like

Fredrik Grøssvik fikk som fortjent :grinning:

Denne var bra av Astrid Mæland

4 Likes

Bare såvidt jeg er nedi asfalten på vei til fjells med etronen. Kutter svingene og så det blir skånsomt. Minimal slitasje.

Jeg skal faen ikke betale noe særavgift, da får de innføre lik avgift til dinosaurbil og.

4 Likes

Bensin og dieselbiler betaler jo en tilsvarende avgift på drivstoffet, på over dobbelt så mye som summen i artikkelen hvis jeg forstår det riktig.
Ser ingen grunn til at hvis jeg har en elbil så skal jeg slippe unna da, jeg bruker veiene og sliter på de, har behov for brøytede og vedlikeholdte veier akkurat som en bil på bensin eller diesel.

2 Likes

Så akkurat “Uenig” på NRK1 nå. Fryktelig patetisk av Sissener. Ikke veldig mye bedre av hans debattpartner Mimir Kristjansson.

1 Like

Ikke oljepenger, fra folketrygdfondet! :crazy_face:

4 Likes

Må si disse partiene gjør det ikke akuratt lett for velgerne :joy:

1 Like

Nå er vannmagasinene nesten fulle og strømmen. koster nesten 3kr.
For bare uker siden hevdet regjeringen at eksportkablene ikke hevet prisene og at strømmen ville vært billig om det ikke hadde vært så tørt.

16 Likes

Jeg trodde at årsavgiften, nå trafikkforsikringsavgift, skulle dekke dette?

Eller er det faktisk slik at fossilbiler betaler tilsvarende det som nå er foreslått for elbiler som et tillegg på drivstoffprisen?
Uansett ser vi at historien gjentar seg, akkurat på samme måte som når myndighetene stimulerte flest mulig til å kjøpe dieselbiler…

1 Like

Bensin har veiavgift på 4.95 kr per liter, pluss mva (for man beregner mva på andre avgifter) så i praksis 6.19 kr/l

Om el-bilene får veiavgift på 3 kr/mil så vil de har tilsvarende veiavgift per mil som bensinbiler som bruker 0.48 liter på mila. Så blir det mer eller mindre urettferdig i hver retning avhengig av om du vil sammenligne med en bensinbil med større eller mindre forbruk.

Drivstoffavgifter.

2 Likes