Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Du fikk med deg at butikkene økte prisen uten at bøndene fikk noe? :see_no_evil:

I det store og hele er det “bare” ett inflasjonsproblem:

  • Bøndene har kostnader, og de signerer en langsiktig (flerårig) avtale med butikker om leveranser.
  • Allerede før ett år har gått er vilkårene de godtok tidlig i år blitt for dårlige.
  • Samtidig så setter butikkene opp prisene pga det totale kostnadsbildet. De betaler selvsagt ikke mer til bønder enn det de ble enige om for relativt kort tid siden. Men de må fortsatt sette opp prisene pga de totale kostnadene som går opp svært raskt.

Bøndenes argument er i praksis: vi blir ødelagt av inflasjon, gi oss mer. Det er forhandlingsutspill siden de har gyldig gjeldende kontrakt - hvor vilkårene er for dårlige, pga inflasjon.

Som vel er situasjonen. Butikkene vil ikke betale mer enn de må - men de må reforhandle og betale mer, selv om de ble enige om flerårig avtale for kort tid siden. Siden inflasjonen ødelegger forutsigbarheten.

Inflasjon er kreft for samfunnet. Det må gjøres noe med. Men, som politikken har vist i år, det er enda ikke noen prioritet for politikere. De har fortsatt alt annet (inkludert stimuluspolitikk) som prioritet. Så da er det bare å … krysse fingrene, og satse på at det går seg til greit over litt tid :slight_smile:

5 Likes

Det ser ikke ut som de får noen egg å selge.

2 Likes

Har en følelse på at Meloni og Macron kommer til å få en anstrengt forhold. Bare en følelse, ikke sikker hvorfor :thinking:

13 Likes

Så det interjuvet, aner ikke om det hun sier stemmer. Men hvis det stemmer så brygger det jo opp til litt kamp.

1 Like

Det er uansett Putin sin skyld ! :mask: Hadde det ikke vært for Putin og det samme fra Kina, som visstnok også herjer noe forferdelig i Afrika, så ville USA/EU/NATO nå forlengst ha gjort noe med både det der og andre problemer i Afrika. Uten Putin ville ihvertfall ikke den gutten vært slavearbeider i en gruve. Det er vondt å tenke på hvor mye ondt i verden som kunne vært unngått med bare litt mindre Putin :sob:

7 Likes

Er da følgende mer rart? Dette skjer i Norge nå.

Der Nortura snakker om balanse og regulering i markedet ser økonomiprofessor Gaasland bokstavelig talt rødt.

– Dette er et planstatsregulert administrativt system a la gamle Sovjetunionen

Gaasland har lite til overs for at Nortura lar overproduksjonen av egg gå til grisefôr.

– Å betale bønder for å ikke produsere egg er helt vanvittig. Det er ressurssløsing deluxe! Egg som grisefôr avslører manglende respekt for mat. Det er nærmest uetisk, sier Gaasland.

Han påpeker at det er et gjentakende problem at bondesamvirkene dumper mat i stedet for å la det komme forbrukerne til gode.

Han viser blant annet til at norsk sauekjøtt og lam har blitt solgt til spotpris i fattige land og brukt som minkfôr, og at eksporten av Jarlsberg har handlet om at det var for mye melk i markedet.

– Hvis du ser på en sauebonde, så får han i snitt 150 kroner i subsidierer for kjøttet han produserer. Det er misbruk av skattebetalernes penger når dette kjøttet tidvis blir solgt til spottpris i utlandet, mener Gaasland.

Ifølge Gaasland er alle disse tiltakene et ledd i å hindre lavere priser ut til forbrukerne.

Gaasland mener at problemet er planreguleringen av markedene. For å opprettholde en for høy pris, ender altså eggene utenfor markedet og i grisebingen.

Gaasland mener eggsløsingen er svært tvilsom i en tid hvor forbrukerne opplever det største prishoppet på mat på 40 år. Ifølge tall fra SSB er matprisene opp 12 prosent siden i fjor.

– I den situasjonen vi er i med økende matpriser, at man da dumper produktet i stedet for at det skal komme forbrukerne til gode, det er uhørt.

9 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Sistemann slukker lyset, god natt :joy::joy:

7 Likes

Hva gjør man ikke for litt oppmerksomhet? Dessuten kan hun nå legge til “menneskeretts-forkjemper” på bio’en sin. Så helt klart verdt det for hennes del da. Nå som han har ødelagt hennes mulighet til å bli politiker.

Som jeg sier i den aktuelle vitsen (og la meg nå understreke at det er en vits, fremført i en humorforestilling), så poengterer jeg at det som provoserte meg mest med Glorias innlegg, var hvor mye det minnet meg om meg selv da jeg var på den alderen. Så da kaller jeg vel også meg selv for «en fitte». Jeg ville dog muligens omtalt meg selv som «en kuk», men dette blir flisespikkeri.

Grunnen til det er at hennes ord personifiserte akkurat den typen bedrevitende, skinnhellig og påståelig ungdom som jeg selv har vært.

Bare å gi opp Christian, vi lever i en post fact world. Karrieren hans er allerede ødelagt.

3 Likes

Dag Sørås e konge, det må en nordfra for å si det som det e :rofl::+1:

2 Likes

Så sketsjen. Tar parti med Dag Sørås.

4 Likes

image

Funny.

5 Likes

Hele resten av stortinget er for, regjeringspartiene vil se an saken. Det blir mantraet for hele denne regjeringsperioden, eller hva?

5 Likes

Problemet som jeg ser det er jo at AP / SP virker å jobbe treeeeeegt. Såvidt jeg forstår, så er dette et anmodningsvedtak, som utfra hva jeg leser er:

Anmodningsvedtak er vedtak fattet i Stortinget som formuleres slik: «Stortinget ber regjeringen …»

Så, det er ikke som om AP / SP har stemt mot vedtaket?

Tilsvaret fra AP / SP er:

«Storm i et vannglass»

En siste tur innom Stortinget til slutt. Arbeiderpartiet sier dette om den forestående avstemningen på torsdag:

– Heller enn å detaljstyre dette arbeidet gjennom anmodningsvedtak , mener vi det er best at man ser på disse tingene i sammenheng med den pågående storrengjøringen i arbeidslivet. Den er regjeringen godt i gang med, sier stortingsrepresentant Runar Sjåstad.

Han understreker at partiet ikke utelukker økt gebyrgrense. På sikt.

Så var det Senterpartiet, da.

Representant Per Olaf Lundteigen viser til partiets merknader i komiteen. Her står det at gebyrer må ha en preventiv effekt. Og at partiet vil se an Arbeidstilsynets praksis, før det vil ta stilling til om gebyrtaket skal heves.

Lundteigen kaller denne saken fra NRK, som du snart har lest ferdig, for: «Storm i et vannglass».

1 Like

:tired_face: :triumph: :rage:

1 Like

Interessant kommentar om ytre vinger… Politikken er ikke en hestesko, men en sirkel.

I Norge tror jeg omtrent eneste parti som ikke vil støtte Ukraina med våpen er rødt.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes