Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Magasinene blir aldri fulle i den farta de eksporterer.

1 Like

Fulle, som i over median.

1 Like

yikes…
image

1 Like

Om dette er risikovurderingen i politiet blir jeg mer kritisk til at de får gå med skarpt. Atomnedfallsdrakter trengs ikke på noen måte i politibiler, men det kan godt trenges verneutstyr på generell basis. Men om det er atomnedfall de er redde for, så mister jeg litt tillit til deres risikovurderinger.

5 Likes

Ser at strømmen i midt-Norge er rekord-dyr i morgen, et skikkelig byks til 3,88 NOK i snitt onsdag, og over 5 kroner den dyreste timen, det er dyrere enn i Sør-Norge!

Ser samtidig at det er strømstans i Trondheim:

Men det er vel neppe noen sammenheng, aldri hørt at strømstans skal gi et byks i strømprisen.

Eller kanskje vi er på “rolling blackouts” allerede i Trondheim :sweat_smile: , har ment at rasjoneringer i vinter er utenkelig etter at alle magasiner nå er på normalen, fra Lindesnes til Nordkapp, men kanskje en liten stress-test? Viktig å øve på saker man vet vil skje vettu.

Fikk de koblet Nord- og Midt-Norge så raskt opp til Sør? :stuck_out_tongue: Vet det var planen, men er vel importert pris fra Sverige inntil videre. Kommer vi da til å importere prisene fra Nord til Sør? :dizzy_face:

Det er høye priser fordi de i Nord-Sverige har lav produksjon mens elvene islegges. Skjer visst hver vinter. I fjor varte det tre uker.

image

Stemmer det, islegging er/burde være hovedforklaringen nordpå, men midt-Norge må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner. En kraftanalytiker har svaret:

"Det kaldere været bidrar til økte strømpriser av to grunner: én, fordi forbruket går opp, flere bruker av den knappe ressursen. Og to, fordi vanntilførselen inn til produksjonsanleggene blir lavere, fordi elver rett og slett fryser til is, forklarte Brottemsmo.

– Og det blir sannsynligvis ikke lettere i Nord-Norge fremover. Det kalde været fortsetter ut uken, sa Brottemsmo tirsdag."

Dette er pussig, nå er forklaringen på ekstreme priser i nordpå at det blir kaldt.

5 Likes

Midt-Norge er vel kanskje koblet på Nord-Norge og Sverige? Og i Sverige er prisene høye?

En god grunn til å bygge ut vindkraft er ikke bare for å få en unnskyldning for å kunne øke eksport-kapasiteten når Danmarks-kabelen skal fornyes snart, men da har man alltid en god grunn til at strømprisene skal være høye.
Forklaringen på høye strømpriser i Midt-Norge tipper jeg er at det blåser lite på Fosen, og da hjelper det ikke med god fylling i vannmagasinene.

1 Like

Jeg var der 10 måneder i militæret. Det blåser alltid der. :stuck_out_tongue:

Husker jeg satt på messa og skulle til velferden, det hadde snødd dagen før, så det fokket i ca 5 meters høyde.

3 Likes

Det er en gigawatt med produksjon på Oskarshamn som er ute av drift plutselig. Det hjelper ikke på. Ustabil atomkraft ass.

Olkiluoto 3 forsinket oppstart til “slutten av Januar” yeah right.

2 Likes

Blir bortimot null vindkraft-produksjon på Fosen i nærmeste fremtid

Det produseres ca 3,6 TWh med vind i Midt-Norge, eller rett under 10% (9,1%) av kraften alle norske husholdninger bruker på 1 år.

Når det da bor noe under 10% (8,0%) av Norges befolkning i Trøndelagsfylkene, og noe over 10% (12,8%) om man regner inn Møre og Romsdal i midt-Norge, så dekker basically vindkraften produsert i midt-Norge per år strømforbruket til husholdningene i midtNorge, hvert år.

Men her er poenget. Dagens prisøkning i midt_Norge viser at utbygging av vindkraft fungerer etter politikernes «intensjoner»; vindkraft sørger for gode inntekter til kraftbransjen, og til spekulantene som gnir seg i hendene når strømprisen hopper og spretter, det tjener de på.

Er det ikke et skikkelig paradoks at husholdninger i Midt-Norge betaler 4 kroner kilowatten etter at man har bygget ut ekstra (vind)kraft nok å dekke hele årsforbruket til midt-norske husholdninger.

Merk at definisjonen på paradoks er “tilsynelatende selvmotsigelse”.

Dagens strømpris i Midt-Norge er en verifisering på at pilotprosjektet «vindkraft i midt-Norge» kan lønnsomt overføres til stor-prosjektet «massiv utbygging i Nordsjøen» (med dertil krav om solid oppgradering av Danmarkskabelen). Dette er skikkelig lønnsomt (for kraftbransjen), selv om strømprisen vil bli bortimot null når det blåser i Nordsjøen.

Satt på spissen, vindturbiner er lønnsomt fordi kraftbransjen tjener så vanvittig bra når det er ikke blåser.

4 Likes

nok et økonomisk analfabetisk “Seiersbrøl” fra SV… :man_facepalming:

7 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Tallene er offentlig informasjon.

Alle kan referere til offentlige tall, og lyve om hva de faktisk viser. Denne påstanden fra “artikkelen” din sier nok for meg:

“I think it is also important to accept this fact given that there is very little resistance now to the assertion that Covid was manufactured in a biolab. Those responsible for making it are responsible for the millions of deaths it has caused.”

1 Like