Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Vi ser nå bevisene på at våre myndigheter har lykkes med å koble de Norske strømpriser opp til de Europeiske. For kort tid siden skyldte man bl.a. på tomme vannmagasiner. Nå ser vi at det var en bløff.
Det tragiske er at folket ser ut til å ha resignert og gitt opp kampen. Gode eksempler på dette får vi fra enkelte bidragsytere på denne tråden også.

17 Likes

Jepp, høye strømpriser i Sør-Norge er rett og slett fordi eksportkapasiteten per år er på 45 TWh, mens kraftoverskuddet er ca 15 TWh, så selv om det har regnet hele 15 TWh mer enn normalt siste 2 måneder, og vannmagasinene er fylt opp til normalt så vet kraftprodusentene at det ikke er noen grunn til å selge en eneste dråpe rimelig.

Når det gjelder prisene nordpå så tipper jeg følgende er forklaringen (fra dagens Aftonbladet):

"Flera orsaker
Orsakerna bakom tisdagens höga elpris är flera.

Dels är det kallt väder, och kallare ser det ut att bli. Då stiger elförbrukningen.

– Man brukar säga att för varje grad som temperaturen sjunker så ökar elförbrukningen med en procent, säger Johan Sigvardsson.

Dels pågår fortfarande isläggning i norra Sverige, en process som genomförs varje år inför vintern för att få ett jämnt istäcke på älvarna som vattnet till vattenkraften kan flyta under."

Jeg tror det at kraftprodusentene i Nord-Sverige foretar sin årlige “inn-ising” av sine store elver gjør at de da importerer fra Nord-Norge.

I fjor i uke 47, 48, 49 og 50 var prisene der på 84 øre, 143 øre, 77 øre og 27 øre.

I år var prisen på 191 øre i uke 47. Så hvis innfrysingen er en uke tidligere i år, så ser vi kanskje høye, litt høye priser en uke til eller 2 nordpå, så bør det gå ned på rundt 50 øre igjen.
Så ingen grunn for nordlendingen til noe panikk.

11 Likes

Det gir jo mening, at strømprisene blir høye når vi skal eksportere til alle naboer.

6 Likes

Magasinene blir aldri fulle i den farta de eksporterer.

1 Like

Fulle, som i over median.

1 Like

yikes…
image

1 Like

Om dette er risikovurderingen i politiet blir jeg mer kritisk til at de får gå med skarpt. Atomnedfallsdrakter trengs ikke på noen måte i politibiler, men det kan godt trenges verneutstyr på generell basis. Men om det er atomnedfall de er redde for, så mister jeg litt tillit til deres risikovurderinger.

5 Likes

Ser at strømmen i midt-Norge er rekord-dyr i morgen, et skikkelig byks til 3,88 NOK i snitt onsdag, og over 5 kroner den dyreste timen, det er dyrere enn i Sør-Norge!

Ser samtidig at det er strømstans i Trondheim:

Men det er vel neppe noen sammenheng, aldri hørt at strømstans skal gi et byks i strømprisen.

Eller kanskje vi er på “rolling blackouts” allerede i Trondheim :sweat_smile: , har ment at rasjoneringer i vinter er utenkelig etter at alle magasiner nå er på normalen, fra Lindesnes til Nordkapp, men kanskje en liten stress-test? Viktig å øve på saker man vet vil skje vettu.

Fikk de koblet Nord- og Midt-Norge så raskt opp til Sør? :stuck_out_tongue: Vet det var planen, men er vel importert pris fra Sverige inntil videre. Kommer vi da til å importere prisene fra Nord til Sør? :dizzy_face:

Det er høye priser fordi de i Nord-Sverige har lav produksjon mens elvene islegges. Skjer visst hver vinter. I fjor varte det tre uker.

image

Stemmer det, islegging er/burde være hovedforklaringen nordpå, men midt-Norge må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner. En kraftanalytiker har svaret:

"Det kaldere været bidrar til økte strømpriser av to grunner: én, fordi forbruket går opp, flere bruker av den knappe ressursen. Og to, fordi vanntilførselen inn til produksjonsanleggene blir lavere, fordi elver rett og slett fryser til is, forklarte Brottemsmo.

– Og det blir sannsynligvis ikke lettere i Nord-Norge fremover. Det kalde været fortsetter ut uken, sa Brottemsmo tirsdag."

Dette er pussig, nå er forklaringen på ekstreme priser i nordpå at det blir kaldt.

5 Likes

Midt-Norge er vel kanskje koblet på Nord-Norge og Sverige? Og i Sverige er prisene høye?

En god grunn til å bygge ut vindkraft er ikke bare for å få en unnskyldning for å kunne øke eksport-kapasiteten når Danmarks-kabelen skal fornyes snart, men da har man alltid en god grunn til at strømprisene skal være høye.
Forklaringen på høye strømpriser i Midt-Norge tipper jeg er at det blåser lite på Fosen, og da hjelper det ikke med god fylling i vannmagasinene.

1 Like

Jeg var der 10 måneder i militæret. Det blåser alltid der. :stuck_out_tongue:

Husker jeg satt på messa og skulle til velferden, det hadde snødd dagen før, så det fokket i ca 5 meters høyde.

3 Likes

Det er en gigawatt med produksjon på Oskarshamn som er ute av drift plutselig. Det hjelper ikke på. Ustabil atomkraft ass.

Olkiluoto 3 forsinket oppstart til “slutten av Januar” yeah right.

2 Likes

Blir bortimot null vindkraft-produksjon på Fosen i nærmeste fremtid

Det produseres ca 3,6 TWh med vind i Midt-Norge, eller rett under 10% (9,1%) av kraften alle norske husholdninger bruker på 1 år.

Når det da bor noe under 10% (8,0%) av Norges befolkning i Trøndelagsfylkene, og noe over 10% (12,8%) om man regner inn Møre og Romsdal i midt-Norge, så dekker basically vindkraften produsert i midt-Norge per år strømforbruket til husholdningene i midtNorge, hvert år.

Men her er poenget. Dagens prisøkning i midt_Norge viser at utbygging av vindkraft fungerer etter politikernes «intensjoner»; vindkraft sørger for gode inntekter til kraftbransjen, og til spekulantene som gnir seg i hendene når strømprisen hopper og spretter, det tjener de på.

Er det ikke et skikkelig paradoks at husholdninger i Midt-Norge betaler 4 kroner kilowatten etter at man har bygget ut ekstra (vind)kraft nok å dekke hele årsforbruket til midt-norske husholdninger.

Merk at definisjonen på paradoks er “tilsynelatende selvmotsigelse”.

Dagens strømpris i Midt-Norge er en verifisering på at pilotprosjektet «vindkraft i midt-Norge» kan lønnsomt overføres til stor-prosjektet «massiv utbygging i Nordsjøen» (med dertil krav om solid oppgradering av Danmarkskabelen). Dette er skikkelig lønnsomt (for kraftbransjen), selv om strømprisen vil bli bortimot null når det blåser i Nordsjøen.

Satt på spissen, vindturbiner er lønnsomt fordi kraftbransjen tjener så vanvittig bra når det er ikke blåser.

4 Likes

nok et økonomisk analfabetisk “Seiersbrøl” fra SV… :man_facepalming:


7 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.