Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Politikk 2

Da kan du som alle andre bruke Finn.

1 Like

SP har brukt all sitt fokus og Þkonomiske handlingsrom pÄ Ä reversere kommune- og fylkessammenslÄinger.

Jeg foreslÄr Ä kutte denne utgiftsposten.

Egentlig skulle valg foregÄtt slik at man hadde en plusstemme og en minusstemme. Da kunne vi knust de samfunnsÞdeleggende ensakspartiene.

5 Likes

477000 lyder ekstraregningen pÄ for SV-nestleder Krag Fylkenes

I september 2021 sier han om leieinntektene for boligen i Oslo:

["– Dette er en bolig vi kjĂžpte i 2009, som vi valgte Ă„ leie ut til «kostpris», forteller Fylkesnes til NRK.

Med det mener han at de mĂ„nedlige utgiftene med boligen er omtrent de samme som inntektene gjennom utleie. Han kaller det et «verdivalg».](SVs Torgeir Knag Fylkesnes leier ut boligen i Oslo samtidig som han har stortingsleilighet – NRK Troms og Finnmark)

Jeg sendte november 2021 mail og spurte:

"Hvordan ser regnskapet ditt ut nÄr jeg leser at du hevder at dette er til selvkost? Hva er det som skiller deg fra andre dere kaller bolighaier? StÄr ikke du pÄ samme mÄte i veien for andre som Þnsker Ä kjÞpe leilighet?

Er det greit Ä argumentere mot privat eierskap og utleie av boliger mens man selv eier og leier ut eid bolig, og samtidig fÄr betalt bolig av samfunnet?"

Fikk aldri svar.

6 Likes

Enig - et grunnbelÞp til alle innbyggere over 18, sÄ kunne en fjerne alt fra studielÄn, stipend, dagpenger, diverse trygder, sosialhjelp og pensjoner.

Og samfunnet ville spare milliarder pÄ Ä legge ned alle arbeidsplasser som forvalter disse ordningene i stat og kommune.

F.eks. en minstepensjon i utgangspunktet, sÄ kan den som Þnsker det jobbe sÄ mye som Þnskelig pÄ toppen av det.

De aller fleste ville nok uansett foretrekke Ă„ fĂžle seg nyttig og ha et sosialt nettverk gjennom jobb. Ikke minst en hĂžyere levestandard enn et minstepensjon kan levere.

3 Likes

Om du kan vise til noen seriÞse kilder som mener at denne lÞsningen er bedre enn den vi har i dag sÄ hadde det vÊrt fint.

Og dette skal man lese pÄ et forum hvor folk Þnsker informasjon om aksjer. HÄper NAV blir bÞrsnotert.

Det er jo et regnestykke med veldig mange ukjente faktorer, men det spĂžrs jo ogsĂ„ hva man mener med “bedre”.

Det er usikkert om det blir billigere, men det blir ihvertfall langt mindre byrÄkrati og ordninger, langt fÊrre etater og offentlig ansatte.

I tillegg slipper folk som uansett lever pÄ offentlige overfÞringer, som vel er 30% med smÄtt og stort fra studenter til pensjonister, Ä sende sÞknader i Þst og vest. I stedet har man et forutsigbart system som gjelder for alle fra rusmisbrukeren til milliardÊren.

For mange vil det kanskje oppleves som Ăžkt frihet.

2 Likes

Folk er forskjellige. For min del tror jeg flertallet av befolkningen vil fÞle at hvis minimum levestandard er ok, sÄ er det bedre Ä ikke jobbe, og bare leve av penger man fÄr. Dette gjelder allerede en vesentlig prosent av befolkningen som ikke har inntekt / er en del av arbeidsstyrken.

Dette er i hovedsak universal basic income diskusjonen.

In Finland’s two-year study, a treatment group of 2,000 randomly picked, initially unemployed people received a guaranteed, unconditional,3 and automatic cash payment of a modest €560 per month instead of a basic unemployment allowance in similar amounts. Even with a housing allowance, which basic-income recipients were eligible for, this level of support was significantly below the incomes of most Finnish households (Exhibit 1).4 All other unemployed people, who continued to receive standard benefits, formed the control group.

image

Interestingly, the final results of Finland’s program, released this spring, found that a basic income actually had a positive impact on employment. People on the basic income were more likely to be employed than those in the control group, and the differences were statistically significant, albeit small.

A critical lesson of the Finnish experiment is the complexity of implementing a basic income. Policy makers need to decide how it should interact with a large number of other policies, such as child benefits, housing benefits, pensions, health insurance, and taxation; for example, in the Finnish experiment, basic-income recipients were eligible for housing allowances but not for basic social-assistance payments.

At the end of the two years, basic-income recipients registered elevated levels of trust in other people and institutions, such as Finland’s politicians, political parties, parliament, judiciary, and social-security system. One explanation could be that the basic-income experiment did not involve bureaucracy, another that the recipients felt society—or “the system”—was not neglecting people who had fallen on hard times.

(interessant artikkel hvis man leser hele)

SÄ saken er Äpenbart: dette fungerer, men man mÄ sette det sÄ lavt at folk bÄde fÞler seg fattige - men at de klarer seg.

7 Likes

Rett skal vĂŠre rett, han skrev faktisk “en som stĂ„r pĂ„ bar bakke”. Da handler det om verdighet, og er det 1 ting i dette landet vi burde ha rĂ„d til, sĂ„ er det Ă„ hjelpe de stakkars krĂ„kene som faller mellom alle stoler. Hvis NAV sliter med Ă„ forstĂ„ det, sĂ„ er det kanskje systemet det er noe galt med, og da tenker jeg - spesielt i disse tider hvor hele verden gĂ„r av hengslene for et stort antall mennesker - at det bĂžr prĂžves noe nytt. Jeg har ikke registrert at f eks strĂžmstĂžtte har fĂ„tt spesielt mye kritikk, funker bra for de fleste tror jeg. La de som trenger det fĂ„ tilsvarende stĂžtte til mat, husleie, aktiviteter for barna osv til verden er tilbake i normal-modus.

9 Likes

Hvem snylter mest?
image
SV-nestleder fikk skattesmell pĂ„ 477.000 kroner – E24

Skatteetaten endrer arbeidsgiveravgift og skatt for pendlerboliger som Stortinget og Statsministerens kontor har tildelt - Skatteetaten

" Resultat av kontrollene
Forholdene knyttet til 290 politikere er blitt kontrollert av Skatteetaten i forbindelse med kontrollene. For 252 av disse er kontrollene ferdigstilt uten endring, mens Skatteetaten har fattet vedtak om endringog Þkning av arbeidsgiveravgiften for Stortinget og Statsministerens kontor og Þkt skatt for totalt 33 politikere. I tillegg har fem politikere fÄtt Þkt inntekt, uten at dette medfÞrer endringer i grunnlag for arbeidsgiveravgift. Totalt er det vedtak i 40 saker, inkludert de to arbeidsgiverne. Det er fire fÊrre politikere som har fÄtt vedtak om endring sammenlignet med antallet som mottok varsel om endring i juni."

Flott dette blir tatt tak i synes jeg. Reglene bĂžr vĂŠre strengest for de som bestemmer hva reglene er.

6 Likes

Holder fint hvis de blir hÄndtert som alle andre.

5 Likes

Det er vel det samme? Enten blir de behandlet lettere, eller strengest pĂ„ lik linje med “alle andre”.

NĂ„r vi ser sĂ„pass mye utnyttelse av reiseregninger, pendlerboliger og skatteregler bĂžr de nĂ„ sees pĂ„ som en gruppe med sĂŠrdeles stor sannsynlighet for gjentakelse. Tenker det ikke lĂžnner seg for samfunnet Ă„ la politikere holde pĂ„ i grĂ„sonen. Man bĂžr ogsĂ„ ettergĂ„ personlige “gaver” og liknende fra interessenter og stakeholders i politiske saker. Synes ikke politikere skal kunne ta imot sĂ„nt som dette: Kraftselskap tok fem ordfĂžrere fra Ap og Sp med pĂ„ opphold i «Mesternes mester»-villa under Arendalsuka. – Ufattelig nyttig, sier ordfĂžrer | DN

3 Likes

Ja, pÄ linje med straffen en NAV klient ville fÄtt.

8 Likes

Dette synes jeg faktisk er overraskende hÞyt nordpÄ, ikke er det spesielt kaldt, og vannmagasinene er litt over normalt fulle.
Kan det vÊre innfrysing av svensk elvekraft fortsatt gjelder, slik det var en dag sist uke? Litt rart det ogsÄ for det er ikke spesielt kaldt i Nord-Sverige heller.
Noen som vet? Eller blir det “sĂžring-priser” nordpĂ„ ogsĂ„ resten av vinteren?

ForÞvrig hopper strÞmprisen sÞrpÄ ogsÄ; det gÄr fra unormalt mye vindproduksjon til normalt mye.
Synes likevel snittpris pÄ 3,50 NOK for dÞgnet tirsdag er ganske drÞyt all den tid det ikke er spesielt kaldt i verken SÞr-Norge eller i Europa, samt at vannmagasinene er normalt fulle i hele SÞr-Norge.

8 Likes

Vinden skal lĂžye i morgen?

Det interessante er jo at strÞmprisen er waaaay over prisen pÄ gass (mÄlt i kwt) som er pÄ rundt 1,2-1,3 kr


3 Likes

Tar det med vinden fÞrst. I vindproduksjon har man cut-in speed, dvs under den styrken produseres det null kraft fordi det blÄser for lite (svak vind 6-11 km/t under 3 m/s), og sÄ har man cut-out speed, der det er null produksjon over fordi det blÄser for mye (sterk storm 103-117 km/t, 30 m/)).
Og sÄ har man optimal vindhastighet, dvs vindstyrken turbinen er designet for best output (stiv kuling 50-61 km/t, 15 m/s))

image

Sammenligner man figuren over med Beuforts skala ser man hvilke vindstyrker det dreier seg om.

Og forrige uke var det optimal vind i NordsjĂžen med stiv kuling + over hele fjĂžla (15 m/s), mens det i morgen er meldt frisk bris/liten kuling. (30 km/t+).

Som man ser av figuren er ikke midt i mellom null produksjon (10 km/t) og optimal produksjon (50 km/t) det samme som halv effekt, men mer som 1/3-1/4 effekt av optimal produksjon.

Det neste. som har med prisene nordpÄ Ä gjÞre.

Norge har stor kapasitet i kraftutveksling med Sverige.

Samlet overfÞringsevne pÄ forbindelser mellom Norge og utlandet er cirka 8500 MW.

*** til og fra Sverige: cirka 3200–3600 MW pĂ„ i alt ni ledninger**

  • til og fra Danmark: cirka 1700 MW pĂ„ fire sjĂžkabelforbindelser
  • til og fra Finland: 70–120 MW pĂ„ Ă©n ledning fra Varangerbotn i Finnmark
  • fra Russland: 50 MW pĂ„ Ă©n ledning over grensen i Pasvik i Finnmark.
  • til og fra Nederland: I 2008 ble NorNed-kabelen satt i drift. Denne har en kapasitet pĂ„ 700 MW
  • til og fra Tyskland: I 2020 ble NordLink-kabelen satt i drift med en kapasitet pĂ„ 1400 MW
  • til og fra Storbritannia: North Sea Link pĂ„ 1400 MW Ă„pnet for prĂžvedrift 1. oktober 2021

Jeg har aldri kalt kraftutveksling med Sverige eksportkabler, fordi det stort sett har lignet mer pĂ„ en “two-way street”.

Men kapasisteten er stor, 3,6 GW.

SÄ nÄ som prisen pÄ kraft er hÞy, ogsÄ i Nord-Sverige, faktisk 3,50 SEK, sÄ smitter det over pÄ Nord-Norge.

SpÞrsmÄlet er om dette er forbigÄende (fordi det er liten produksjon i svensk elvekraft fordi de har innfrysing av elver, eller om det blir mer varig. Jeg tror det fÞrste.

For SÞr-Norge er det litt mer bekymringsverdig at vi allerede nÄ ser 3,50 NOK i dÞgnmiddel.

4 Likes

Fra Lindesnes, rimelig nÊre cut-off point? Jeg er ikke sikker pÄ hvor det er mest vindmÞller, men antar det ligger endel mellom Lindesnes og Danmark. PÄ vestkysten av Danmark, sÄ er det meldt tilsvarende vind.
image

2 Likes

Her stÄr masse tysk vindkraft og er svÊrt representativt for dansk kraft.

EDIT: Og er nok ganske likt, tidvis med Lindesnes.

1 Like

De melder jo at vindmĂžllene vil vĂŠre nĂŠr cut-off punktet pga lite vind fra kl 16 av i morgen? Ikke rart prisene stiger?

1 Like

Litt overrasket over at vi ser sÄpass hÞye priser nÄ selv om vindproduksjonen gÄr ned. SÄ langt har jo bÄde utviklingen i vannmagasinene her hjemme og i gass lagrene i EU hatt veldig fin utvikling. Trodde egentlig utviklingen i gasslagrene skulle mÄtte se litt negativ ut fÞr prisene Þkte sÄpass. Men utviklingen sÄ langt er jo veldig fin slik jeg ser det. Her er grafen min pÄ det:

Ja ja vi fÄr hÄpe vinden tar seg opp igjen snart da.

4 Likes