Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Får se når Anti-Norge- regjeringen er ute og vi får noen vanlige politikere tilbake bak roret.

2 Likes

Jeg ble plutselig mer optimist :slight_smile:

9 Likes

Ja for det går garantert bra uten mye rot med H i samarbeid med V og KRF før de skal krangle seg enige med FRP :slight_smile:

1 Like

Perfekt blir det aldri, men enorm forskjell er det.

I år er jeg kommet til erkjennelsen at det er ingen partier jeg er enige nok med til at jeg har lyst til å stemme på de. Jeg tror tilnærmelsen ved neste valg vil måtte bli å se hvem som er mest på kant med mine kjernesaker, altså hvem som er “verst”. Og så stemme på partiet som er mest uenig med det som er verst.

En kan trøste seg med at en stemme på et vilkårlig stortingsparti i det minste er en stemme mot Alliansen, og mot NKP.

3 Likes

Det er ikke stortingsvalg før 2025 :cry:
Tidligere har jeg tenkt “hvor mye klarer de å ødelegge på 4 år, de er jo rasjonelle - det er jo sperrer de må forholde seg til. Norge er jo et stabilt land.” Guess the joke is on me!

8 Likes

Er så enig så enig.

Kommende valg er første gang i mitt liv jeg lurer på om jeg skal gidde å stemme. Det er ingen partier i Norge som jeg har spesiell tiltro til.

Jeg er mest uenig med Rødt og MDG, så … blir å stemme mot de jeg misliker da?

Så ut fra den tankegangen så er alternativet å ikke stemme, eller stemme på H fordi det er det mest tålelige partiet på høyresiden og som da er i opposisjon til en allianse på venstresiden som er i posisjon her i Oslo. Uten at jeg tror byen nødvendigvis vil styres mye bedre av H.

Får vel sette meg litt mer inn i lokale saker rett før valget. Syntes ikke akkurat det er mye god valgkamp fra opposisjonen i Oslo egentlig.

5 Likes

Ja, en stemme er alltid viktig, uansett hvilket parti man stemmer på. De få stemmene MDG fikk i begynnelsen fikk dem dit de er i dag. Din stemme kan vekte om et parti får sin neste person inn på stortinget eller ikke, om de kommer over sperregrensen eller ikke, om de får motivasjon til å jobbe videre osv. Det er mange inkrementelle forskjeller relativt få stemmer gjør, selv om det kanskje ikke påvirker hvem som vinner valget til slutt i nevneverdig grad.

2 Likes

Jeg er jo egentlig klar over hvordan markedet fungerer for prisfastsettelse av strøm.
Poenget er at dersom vi kun hadde solgt det som renner over fra våre vannmagasiner, og dermed ellers går til spille, kunne vi solgt den overskuddsstrømmen til markedspris og fortsatt beholdt tidligere prisfastsettelse på hjemmemarkedet.

1 Like

Utrolig bra og forklarende artikkel i Nettavisen.
Opplysende, og noen som virkelig kan sakene sine.

9 Likes

Veldig godt forklart!
Europeiske problemer med strømproduksjon har i større grad enn før blitt Norske gjennom større kapasitet fra flere strømkabler.
Vi får trøste oss med at det vil være høyt på agendaen i alle Europeiske land å få større og rimeligere strømproduksjon på sikt!

1 Like

Synes den artikkelen i Nettavisen var så innsiktsfullt og godt skrevet at jeg googlet journalisten (Magnus Blaker) som hadde skrevet den, og sannelig fant jeg ikke noe som var minst like bra.

Les og lær !

8 Likes

Har de ikke noen viktige ting å gjøre på Stortinget?

3 Likes

Hvor sårbare er vindturbin-parker for sabotasje fra Russland? Tipper litt mer enn vannkraft og kjernekraft anlegg

1 Like

Er det flere her som vurderer å flytte til Sveits?
Sveits er et flott land og i motsetning til Norge skjønner de verdien av et næringsliv og stabile rammebetingelser.
Hadde vært lettere å flytte hvis det var et miljø av nordmenn der.

3 Likes

3 Likes

Da jeg reiste rundt i 5 år traff jeg mange sveitsere og kom alltid godt overens med dem. Vil også fremheve canadierne. Veldig like “oss” på flere måter.

7 Likes

Hvis du liker at det er orden på ting, så er både Østerrike og Sveits høyt på lista. Får Norge til å framstå som et skikkelig roteland.

Det jeg liker best med Norge er alle de frivillige organisasjonene. Den gruppa som driver skitreningen til kidsa, turforeninger, osv.

Har forresten en onkel som flyttet til Østerrike :sweat_smile:

5 Likes

Jeg venter bare på at Targovax skal flytte ut av landet, baggen mine har vært pakket i halvannet år :joy:

1 Like
1 Like