Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Yup Siemens gjorde en ræva jobb der. Vi er dog ikke i 2002 lenger. Verden er en helt annen nå, og ekspertisen mye bredere og mer tilgjengelig enn da. De var de første som bygget et atomkraftverk på over 10 år da. Nå er kompetansen fersk.

  • at vi nå slipper å ha miljøvernpartier som stikker kjepper i hjulene for framgang. Siden de endelig har noen i troppen som har gått årsstudium i fysikk.

“The Green League, which was principally opposed to the expansion of nuclear power and which held the position of the Minister of Environment, left the coalition government on 31 May 2002 in protest of the cabinet’s decision, narrowing the majority of the coalition in the parliament.”

6 Likes

Jeg tror det er idioti å skulle bygge et monolitisk one-of-a-kind atomkraftverk i Norge. Det er modulære kraftverk på trappene, hvor atomkraftverkene tildels bygges på en fabrikk. Kan la den tech-en modnes i en liten stund og så bruke den.

Litt om det her: Advanced Small Modular Reactors (SMRs) | Department of Energy

4 Likes

Kanskje vi bare skulle forsøke å endre reglene for kraftkrevende industri - la folk få fri når strømmen er dyr i noen måneder, og bare ha det i drift når strømmen er billig :slight_smile: Hva er galt med 3-5 måneder fri per år - testet vel noe sånt under pandemien? :slight_smile:

4 Likes

Nope, vi må bygge nå. Alternativet er å forsøple fjell, kyst og hav med tusenvis av vindmøller for å oppfylle vår del av klimakampen. Vårt bidrag bør være et stort atomkraftverk som dekker hele østlandets strømkapasitet.

Problemet er at det er veldig stort press på Norge for å gjøre noe. Så vi har pengene som må brukes på noe nå og vi har tiden til å starte opp. Venter vi til 2030 er det ikke sikkert vi har samme mulighet til å gjøre investeringen. Må skje ganske raskt, men nå kaster vi i stedet penger på enorm utbygging av vindkraft. På feil grunnlag.

Å tenke at man skal vente har folk sagt de siste 20 årene. Ingenting har skjedd og konsekvensen er her. Deres feil, blant annet, at vi er her i dag.

3 Likes

Jeg regner med du tuller, men mye kraftkrevende industri er veldig omfattende å stoppe og starte igjen. Ovner skaper mye ekstra arbeid om de er blitt kalde, og i tillegg er ofte både råvareavtaler og off-take avtaler langsiktige. Det lar seg gjøre, men det skal mye til. Det er derfor Elkem stenger én ovn, mens det aller meste går som vanlig.

3 Likes

Fy faen, den oversikten her ass.

12 Likes

God venstrepolitikk? Er som forventet og verre skal det bli? Må jo få ned forskjellene.

5 Likes

Satan, det var verre enn jeg trodde, i mitt hodet var skatt på gevinst i aksjer og formue for 2023 på 2022–nivå, men verdisetting-rabatten på aksjer for 2023 så var jeg på 2021-nivå…

1 Like

Håper det endres i neste stortingsvalg.

2 Likes

Noen som evner å tenke litt klarere enn meg, men kan en effekt av høy skatt på aksjer, og da tilsvarende fradrag for tap være at flere tenker å ta tap aksjer som har gått dritt / man frykter er på vei nedover?
Særlig fordi mange flere kommer i formuesposisjon med dårlig verdsettingsrabatt og høyere formuesskatt.

Noen som har noen tanker?

6 Likes

Btw, så er skjermingsrenten for 2022 1,7%

Veldig gode utsikter for strømmen fremover.

https://www.dn.no/energi/stromkrisen/stromstotte/volue/kraftanalytiker-tror-pa-halvert-strompris-i-ar-vi-har-det-verste-bak-oss/2-1-1384394

2 Likes

Selv om fradrag for tap er høyere nå i 2023 enn i 2022, så tar det også et ekstra år før man får glede av det, så tror ikke det spiller så stor rolle (siden diskonteringsrenten også har økt i det siste).

1 Like

Det virker som europerne har vært veldig flinke til å spare på gassen /ikke bruke gass. I 2022 vil Europa ha brukt langt mindre gass en snittet for 2017-2021.

Ser man på utviklingen gjennom året av gassforbruk og tenker at krigen i Ukraina vil ha påvirket forbruket f.o.m mars 2022 så ser det ut som det er litt “treghet i systemet” for forbruket i mars og april 2022 var omtrent som årene før. Men utover året har sparingen av gass gått nedover.

Går man inn i dataene ser man at snittforbruket mars til desember 2017 til 2021 er på 14 200PJ, mens estimert forbruk for 2022 vil bli på 12 200 PJ. Eller ca 14%.

Når da gasslagrene i Europa er på 26% av årsforbruket betyr det at om Europa hadde brukt like mye naturgass som i et normal-år i 2022 så ville i ikke gasslagrene nå vært på velfylte 83% (normalt er ca 70%), men på 45% fyllingsgrad. Dvs langt under kritisk nivå.

Heldigvis er gasslagrene nå velfylte, hjulpet litt av rekordvarme i romjula i Europa, men mest av iherdig innstramming og sparing på gass, både forbrukere og industri.

EDIT: Europa bruker 4000 TWh naturgass hvert år, så med en innsparing på 14% av total-forbruket så har Europa skrudd ned gassforbruket med 560 TWh, eller ca 4 ganger så mye som årlig norsk vannkraftproduksjon, 14 ganger så mye som den norske husholdningen bruker i strøm per år, eller 50 ganger så mye energi som er eksporten av norsk vannkraft i form av strøm.
Med slike tall vil jeg tippe at europeisk industri har stått for en mye større andel av innsparingen enn europeiske forbrukere.

8 Likes

Alt er relativt. Nå jubles det over “lave” strømpriser på mellom 1 og 1,5.
Vel, vi har vel uansett godt av å oppdage at strøm er en verdifull ressurs…

11 Likes

Helt klart, men det er jo ikke så lenge siden flere så for seg strømpriser på 10-20 kr for vinteren vi nå er inne i, og nå snakkes det om priser under 1 krone, og ned i null for Sør-Norge til sommeren.

4 Likes

Hvor snakkes det om priser ned mot null til sommeren?

Eksportkablene til uk, dk og tyskland hindrer det effektivt.

2 Likes

bilde

Jeg har ikke VG+

3 Likes

DN-artikkelen du selv lenket til estimerte rundt 1kr. Og som @Evilfreud nevner så virker det rimelig all den tid vi fremdeles har eksportkabler.

Overskriften @bamse delte sier gratis, men VG-overskrifter uten forklaring stoler jeg ikke mye på. Det kan like fort være at de mener gratis noen få timer når det blåser bra, men dyrt i snitt, og så bruker de gratis i overskrifta fordi det gir klikk.
Noen med VG+ som har lyst til å bekrefte?

Edit: håper du får rett, selvsagt

2 Likes

Snitt ned mot 1 krone, men perioder med billigere strøm.

“– Nå som det er så mildt og vindfullt i Europa, med mye nedbør og snøsmelting her hjemme, kan vi raskt komme dit at den uregulerte vannkraften, altså produksjon fra eksempelvis elvekraftverk som ikke tapper magasinene, sammen med vindkraft og import dekker det løpende forbruket. Da kan strømprisen gå helt ned mot null også i Sør-Norge, tror Lilleholt.”