Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Satan, det var verre enn jeg trodde, i mitt hodet var skatt på gevinst i aksjer og formue for 2023 på 2022–nivå, men verdisetting-rabatten på aksjer for 2023 så var jeg på 2021-nivå…

1 Like

Noen som evner å tenke litt klarere enn meg, men kan en effekt av høy skatt på aksjer, og da tilsvarende fradrag for tap være at flere tenker å ta tap aksjer som har gått dritt / man frykter er på vei nedover?
Særlig fordi mange flere kommer i formuesposisjon med dårlig verdsettingsrabatt og høyere formuesskatt.

Noen som har noen tanker?

6 Likes

Btw, så er skjermingsrenten for 2022 1,7%

Veldig gode utsikter for strømmen fremover.

https://www.dn.no/energi/stromkrisen/stromstotte/volue/kraftanalytiker-tror-pa-halvert-strompris-i-ar-vi-har-det-verste-bak-oss/2-1-1384394

2 Likes

Selv om fradrag for tap er høyere nå i 2023 enn i 2022, så tar det også et ekstra år før man får glede av det, så tror ikke det spiller så stor rolle (siden diskonteringsrenten også har økt i det siste).

1 Like

Det virker som europerne har vært veldig flinke til å spare på gassen /ikke bruke gass. I 2022 vil Europa ha brukt langt mindre gass en snittet for 2017-2021.

Ser man på utviklingen gjennom året av gassforbruk og tenker at krigen i Ukraina vil ha påvirket forbruket f.o.m mars 2022 så ser det ut som det er litt “treghet i systemet” for forbruket i mars og april 2022 var omtrent som årene før. Men utover året har sparingen av gass gått nedover.

Går man inn i dataene ser man at snittforbruket mars til desember 2017 til 2021 er på 14 200PJ, mens estimert forbruk for 2022 vil bli på 12 200 PJ. Eller ca 14%.

Når da gasslagrene i Europa er på 26% av årsforbruket betyr det at om Europa hadde brukt like mye naturgass som i et normal-år i 2022 så ville i ikke gasslagrene nå vært på velfylte 83% (normalt er ca 70%), men på 45% fyllingsgrad. Dvs langt under kritisk nivå.

Heldigvis er gasslagrene nå velfylte, hjulpet litt av rekordvarme i romjula i Europa, men mest av iherdig innstramming og sparing på gass, både forbrukere og industri.

EDIT: Europa bruker 4000 TWh naturgass hvert år, så med en innsparing på 14% av total-forbruket så har Europa skrudd ned gassforbruket med 560 TWh, eller ca 4 ganger så mye som årlig norsk vannkraftproduksjon, 14 ganger så mye som den norske husholdningen bruker i strøm per år, eller 50 ganger så mye energi som er eksporten av norsk vannkraft i form av strøm.
Med slike tall vil jeg tippe at europeisk industri har stått for en mye større andel av innsparingen enn europeiske forbrukere.

8 Likes

Alt er relativt. Nå jubles det over “lave” strømpriser på mellom 1 og 1,5.
Vel, vi har vel uansett godt av å oppdage at strøm er en verdifull ressurs…

11 Likes

Helt klart, men det er jo ikke så lenge siden flere så for seg strømpriser på 10-20 kr for vinteren vi nå er inne i, og nå snakkes det om priser under 1 krone, og ned i null for Sør-Norge til sommeren.

4 Likes

Hvor snakkes det om priser ned mot null til sommeren?

Eksportkablene til uk, dk og tyskland hindrer det effektivt.

2 Likes

bilde

Jeg har ikke VG+

3 Likes

DN-artikkelen du selv lenket til estimerte rundt 1kr. Og som @Evilfreud nevner så virker det rimelig all den tid vi fremdeles har eksportkabler.

Overskriften @bamse delte sier gratis, men VG-overskrifter uten forklaring stoler jeg ikke mye på. Det kan like fort være at de mener gratis noen få timer når det blåser bra, men dyrt i snitt, og så bruker de gratis i overskrifta fordi det gir klikk.
Noen med VG+ som har lyst til å bekrefte?

Edit: håper du får rett, selvsagt

2 Likes

Snitt ned mot 1 krone, men perioder med billigere strøm.

“– Nå som det er så mildt og vindfullt i Europa, med mye nedbør og snøsmelting her hjemme, kan vi raskt komme dit at den uregulerte vannkraften, altså produksjon fra eksempelvis elvekraftverk som ikke tapper magasinene, sammen med vindkraft og import dekker det løpende forbruket. Da kan strømprisen gå helt ned mot null også i Sør-Norge, tror Lilleholt.”

Vindkraft i UK opp fra 21,8% i 2021 til 26,8 i 2022. Importen ned fra 10,5% i 2021 til 5,5 i 2022 etter at Frankrike måtte redusere produksjonen av kjernekraft. Fornybar totalt på 38,2%

1 Like

I stedet for gigantiske vindmølleparker, så kan man i stedet sette opp stille aeromines på toppen av tak. Kan kombineres med solcellepaneler plassert over. Disse vil få ekstra effekt pga nedkjøling.

Må fungere sykt bra på Vestlandet. :sweat_smile:

Det er importkablene som sørger for at prisene går ned mot null når det blåser :wink:

2 Likes

Hvis Tyskland støtter sine bedrifter, kan vi også gjøre det.

… evt gjøre noe med strømprisen i Norge.

6 Likes

Muppetene (regjeringen) må slutte å gjøre folk til klienter og gi noen av bedriftene almisser.
Like vilkår for alle. (Fastpris)
Skattene får ta seg av fordeling.

6 Likes

Problemet for regjeringen er vel at de vil at det skal bli litt trangt i økonomien. samtidig rammer høy strømpris veldig vilkårlig…

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

5 Likes