Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Dessverre blir det mindre og mindre mannlige rollemodeller i barnehage og videre oppover utdanningssystemet også.

2 Likes

Det er her fedre må tråkke til, og det skikkelig. Jo mer vi overlater barn og eldre til systemet/staten, jo dårligere relasjoner får vi til hverandre og nærmeste familie.

Barnhage og sykehjem er et privilegium av øverste klasse, men utvanner også forholdene vi har til hverandre.

2 Likes

Her har det “aldri” vært noen. Det blir vel færre og færre menn i skolen.

Tenker det kommer an på bransje og alder. Er man over 30 og har grei utdannelse blir livet ganske mye søtere som vanlig mann. Motsatt for kvinner. Fra 20 til 30 er nok livet som vanlig kvinne best. Tenker toppen for kvinner er rundt 25, og så supert igjen rundt 40. For menn er toppen rundt 18 og 31-33 et sted og bunnen rundt 25. Misunner ikke fattige studentgutter som går igjennom eksistenskrisen fra 22-25 ish. Sugde hardt, men det er lys i andre enden.

Vil man få forskjellsbehandling pga. kjønn og stå i første rekke til det meste er det som nevnt over bare å begynne i kvinnedominerte yrker. Der man er i mindretall er man som regel etterspurt, gjelder nok for begge kjønn det.

Synes forøvrig det er flott at gutta prater om at ting er kjipt, men er fortsatt usikker på om det er knyttet til “samfunnet”, eller personlig økonomi og usikkerhet rundt framtiden og seg selv på individnivå. Blir så mye blanding av anekdoter og rar statistikk, men det er fakta at mange menn mellom 20-30 ikke har det bra. Penger/jobb kunne hjulpet en del, andre trenger mål og mening. “å finne seg selv”. Vanskelig å finne løsninger som dekker mer enn noen få av gangen.

Man ser dog at mange søker etter å bli del av noe større enn dem selv, og har ikke erfart suksess med at man kan det gjennom f.eks. jobb og andre ting enda. Kanskje man må få til noe bredt som samler gutta.

6 Likes

Nei det er nok ikke mange. Jobbet en del år der selv i en større barnehage. På det meste kanskje 8 menn av 53 ansatte, og det syns foreldre var ganske uvanlig.
Min erfaring var at de ofte er pedagogiske ledere og senere gikk over til mer administrative jobber. Så de som er mest med barna er kvinner.

2 Likes

I barnehagen jeg har barna i, så er det ingen menn som har vært der i mer enn et år. Det er oftest en eller ingen menn.

Når det kommer til læreryrket, så er lønningene latterlige for de med realfagsbakgrunn. Spesielt ille for de med 3-årig utdannelse. Jeg hadde gått ned ca 40% i lønn ved å bytte til lærerjobb.

5 Likes

Det er nok virkeligheten de fleste steder og da kan en jo tenke seg hvor lite attraktivt det blir å jobbe i barnehage. En blir gående ganske ensom og lønn er jo ikke noe å rope hurra for heller.

1 Like

Biologien styrer. Vi er ikke så ulike dyr. Kvinner i verpemoden alder søker en «mannemann», gjerne oppover i status, som kan gi henne friske og sterke barn.

Menn uten utdannelse eller annet å vise til har ikke tjangs i konkurransen med de sterke som gjerne betjener flere damer.

Nå som folk møtes på nett har dette blitt enda tydeligere. Alle damer kan enkelt finne seg en mann men siden de søker oppover har han gjerne mange tilbud og har seg både her og der.
Damer har derfor problemer med å holde på en mann hun vil ha.
Menn uten status får ingenting.
De som kommer best ut av det er menn som kan velge mellom masse damer, men etterhvert som hans utvalgte blir eldre og mister skjønnheten går ofte det i dass også fordi han finner seg ei ny :rofl:

5 Likes

Jeg ser ikke noe stort problem ved at 10%-30% av menn blir enslige, potensielt ulykkelige, og noen få potensielt selvmordskandidater. Folk får ta litt mer ansvar for eget liv, egne valg og prioriteringer, og egen lykke.

Løsningen på identitetspolitikkfaenskapet er ikke å definere menn som strukturelle ofre også, og så forsøke å konkurrere i offerhierarkiet.

Orker ikke skrive evig langt om det, men mindre marxisme, kritisk teori, Kritisk Teori, kritisk raseteori, giftig maskulinitet, interseksjonalisme, osv og mer libertarianisme med individuell behandling, individuell bedømmelse, individuelle muligheter, og individuelt ansvar takk.

For voksne folk: Ditt liv. Ditt ansvar å forsøke å bli lykkelig. Slutt å hør på folk som forteller deg at du ble født som kjønn X, med legning Y, etnisitet Z, potensielle handicap og diagnoser og cis/trans/whatever og “the system is fucking you over.”

Ellers, sånn for min del… spiller ingen rolle om du er Snåsamannen, Shamanen Durek, eller Andrew Tate. Hvis du tjener penger på å manipulere folk og selge falske historier og oppspinn, rene løgner, så kan du etter mitt skjønn dra til helvete.

Nå vet ingen av oss akkurat hva man har av fakta om Andrew Tate, men med mindre anklagene er rent oppspinn så har han tjent store penger på å svindle desperate enslige menn. Lite å hylle ved den forretningsmodellen sånn jeg ser det.

Om han faktisk har voldtatt, kontrollert folk, tvunget modellene til å ta tatoveringer av typen “owned by tate” og generelt vært en manipulerende gangster? Det får rettssaken vise. Men uansett - måten han har tjent pengene på er ren svindel, så jeg ser liten grunn til å hylle en drittsekk fordi han også sier noen ting man er enige i.

“Det er for mange menn som er tapere og sliter i samfunnet.”
“Det er helt greit å stjele tapernes penger, svindle dem for alt de har, manipulere dem, og le av de patetiske taperne fordi Andrew Tate er kul og en vinner.”

Kombinasjonen er bare morsom.

12 Likes

Og er en genuint interessert i familie, en partner. Så fins det damer i alle verdens hjørner :innocent:

5 Likes

Med den kvoteringsviljen vi ser rettet mot næringslivet, burde vi ikke se de samme virkemidlene rettet mot barnehager og skoler?

Dette er et av de andre områdene den ideologiske venstresiden møter seg selv i døra.

Det er mulig jeg er litt enkel i mitt hode, men jeg synes det er merkelig at ingen slår politisk mynt på argumentet.

2 Likes

Blir overfylt på russianvaivs dåt kåm nå med denne krigen gående :face_with_head_bandage:

Kvotering hadde ikke hjulpet en dritt. Høyere lønninger hadde nok hjulpet. Det er jo nesten finansiell selvskading å bli realfagslærer.

4 Likes

Som mann som ønsker barn, så er man vel ca +2 på en 1-10 skala. Ikke vanskelig å finne dame da, i Norge.

Regjeringen går inn i det nye året med slagordet:
«De som bygger bedrifter, investerer penger, skaper arbeidsplasser, fortjener respekt»

Det gamle: “Nå er det vanlige folks tur” er skrotet.

Nå er det med andre ord ikke lenger vanlige folks tur.
Her har regjeringen til gjengjeld oppnådd ganske mye.

2 Likes

Kvotering hadde hjulpet. Da kunne kommunen blitt straffet for ikke å oppfylle kvoteringen, og insentiv for å tiltrekke seg menn/kvinner hadde blitt iverksatt.

I tillegg hadde absurditeten i kvotering blitt belyst.

Edit:
Må kanskje moderere meg litt. Prinsipielt er jeg mot kvotering, men jeg er ikke mer prinsippfast enn at jeg kan spise kameler til frokost. Kan alltids finnes situasjoner hvor kvotering er riktig. Synes bare at ting går for langt når staten griper inn i virksomheters indre liv på denne måten.

Hvordan er kjønnsrepresentasjonen i disse gruppene?

3 Likes

Her var Lundteigen virkelig på hugget!

5 Likes

… det mest interessante her var:


Forskning viser
at kvinner i snitt scorer 1,73 prosent bedre pr. grad når temperaturen skrus opp (fra 17 grader og oppover), mens menn i snitt scorer 0,63 prosent dårligere pr. grad når temperaturen skrus opp. Kvinner blir altså mer effektive når temperaturen er høyere, mens menns effektivitet øker noe ved lavere temperaturer.

Ettersom temperaturen gjerne er 22 grader i offentlige bygg og skoler, så vil det si at menn underpresterer noe veldig? :thinking:

Selv 19-20 grader er for varmt…

8 Likes

You can’t make this shit up!

3 Likes