Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvordan noen skal finne ut av personlig egnethet på et 30 min intervju stiller jeg meg svært tvilende til. At man klarer å være så disiplinert og målrettet på vgs at man får nesten bare 6’ere synes jeg ikke skal tolkes som en negativ ting.

Tja, leste du hva de har oppnådd andre steder? Dvs redusert frafall? Det vil nok også si at de har byttet ut noen med bra karakterer, men med dårlig motivasjon med noen med litt dårligere karakterer og bedre motivasjon.

Har du fått 6-ere og er rimelig normal, så tipper jeg du kommer gjennom. Det er vel heller de som har søkt, kommet inn og egentlig ikke vil som faller fra.

Karakterer fra videregående skole hadde høy reliabilitet og validitet, men bruk av flere seleksjonsmetoder som inkluderte egnethetstest, bidro til et større mangfold blant studentene (8, 9).

Har ikke sett noen som mener det å være dedikert og målrettet er negativt. Nå blander du inn argumenter som ikke eksisterer. Alle ønsker dedikerte og målrettede studenter, men er det det man får ved at det skal brukes hundretusenvis av kroner for at folk skal forbedre karakterene sine?

Hvem som søker medisinstudiet og sier på intervju at de egentlig ikke vil, lurer jeg veldig på hvem er. Og at man med «lure» spørsmål skal finne ut hvor mye søkeren «egentlig» er motivert tror jeg heller ikke noe på.

Ikke uenig med dette. Det jeg føler er et problem er at folk kan betale masse penger og forbedre karakterer utallige ganger til snittet blir høyt nok.

Ellers, jeg vil tippe det er hakket vanskeligere å få bare 6’ere fra feks Katta eller annen skole med høyt snitt enn en mindre bygde vgs ref forelesningen under.

2 Likes

Jeg har aldri argumentert for at folk skal bruke hundretusener for å ta opp karakterer, så nå blander du argumenter =)

Det er vel derfor man har eksamener for å få en mer nasjonal målestokk, men det er jo selvsagt langt fra ideelt med ulike krav for gode karakterer på ulike vgs. Nå gikk jeg heldigvis både på katta og slapp å ta opp karakterer, så er ikke uenig i noe av dette. Og at enkelte vgs over flere år har vesentlig høyere standpunktkarakterer enn eksamenskarakterer burde slås ned på, men sikkert vanskelig å gjenomføre.

– Det har blitt altfor dyrt å handle mat i Norge. Vi har et budsjett å forholde oss til, og det er vanskelig å få det til å gå rundt når prisene på alt øker kraftig. Vi er en familie på fem som trenger mat. Barna trenger å spise næringsrikt. Det er forferdelig at så mange nå opplever at de ikke har råd til å kjøpe det aller mest nødvendige, sier familiefaren og legger til:

– Regjeringen må gjøre noe snart. Det er rett og slett skandaløst.

Familien Fernandez – som har pleid å reise til Sverige omtrent en gang i måneden – trodde de ville spare mellom fire og fem tusen kroner på å handle i Sverige, til tross for bom-, bensin- og ferjeutgifter på reiseveien.

Men da varene var slått inn, fikk de hakeslepp:

– Prisen på en full handlevogn kom på nesten 10 000 kroner. Før ville vi betalt maks 5000 for det samme. Det har blitt mye dyrere å handle i Sverige. Vi sparte ingenting – tvert imot ble det mye dyrere enn forventet, sier familiefaren til Dagbladet.

Det siste året har prisene på matvarer steget i hele Europa. I Norge var prisveksten på 11,5 prosent, mens prisene på matvarer steg med nesten 19 prosent i Sverige.

Ikke bare er matvarekjedene grådige som faen og driver prisene opp helt unødvendig (i følge VG, forbrukerombudet, + flere), men nå har de også ødelagt svenskehandelen?

Faen ta Kiwi, COOP, Norgesgruppen - og resten av faenskapet som ødelegger for alle. Grådige kapitalistsvin som utnytter norske forbrukere på denne måten, og til og med ødelegger svenskehandelen nå? Ser fram til bred dekning i VG og andre medier, og politikere som kommer på banen nå snart for å få løst dette problemet.

Greit nok at vi ikke vil ha svenske tilstander generelt, men kan vi ikke i hvert fall få svensk prisvekst på matvarer da? Så svenskehandelen kan bestå? Det er liksom tradisjon…

5 Likes

Det følger ikke nødvendigvis av det han sier. Kanskje tvert imot. Det er de under gjennomsnittet som klart rammes av “relative deprivation” uansett hvilken skole det måtte dreie seg om. De som befinner seg øverst vil tvert imot kunne oppleve en selvforsterkende effekt . Jfr 7:07 - “…the nr.1 student at… Missouri… says… Wow! I am Lord of the manor, I’m gonna go out and conquer the world!” Og det gjelder ikke bare nr.1 ved et middelmådig universitet, men de beste studentene ved enhver utdanningsinstitusjon.

Poster følgende her selv om det kanskje ikke er helt riktig tråd, er jo både økonomi, politikk og litt Russland, men også annet.

Europas import av olje fra Russland lå i tiden før (pre-krig og covid) på rundt 3,5 millioner fat per dag:

image

Etter sanksjonene har russisk olje blitt billigere. F. eks lå prisen på Urals crude i november 2021 på 83 dollar, mens den da for Brent lå på 86 dollar. Nå ligger Brent på 87 dollar mens Urals ligger på 59 dollar.

De som har økt sin import av russisk olje fra bortimot ingenting til rundt 1 million fat er India.

Og når India har en gunstig demografi (de er der Kina var for 30 år siden), relativt sett godt utdannet befolkning, og nå også billig og god tilgang på energi så så er India rigget for alle typer produksjon. Feks ser det nå ut til at at verdens største selskap, målt i markedsverdi skal øke sin andel av produksjonen i India fra 5%-7% til 25%.

Så kan man kanskje si at dette har vært planen til Apple hele tiden, men verken demografi, utdanning eller politiske forhold har vært ukjente eller i plutselig forandring. Det som har blitt en stor forandring veldig kvikt i India er tilgang på energi på gunstige priser. Og opptrapping i India skjer veldig plutselig, og og i et solid tempo.

" In a report earlier this month, JP Morgan analysts said Apple will move 5% of global iPhone 14 production to India by late 2022 and expand its manufacturing capacity in the country to produce 25% of all iPhones by 2025."

Kan selvsagt ha noe med USAs forhold til Kina å gjøre, men jeg synser om at India er nok et sted utenfor Europa hvor produksjon er gunstig mtp energipriser.

3 Likes

“Tenk deg at vi skulle ha bygget undersjøiske vannledninger til Europa og eksportert verdens beste drikkevann ut av Norge. Hadde overføringsledningene vært store nok, ville vi i norske husholdninger plutselig måtte betale prisen som var den dyreste i Europa.”

“I dag er Jonas og Erna hjertens enige om at dagens system skal fortsette. Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange velgere forlater Arbeiderpartiet i bitter protest mot høye strømpriser. For deretter å flokke seg rundt Erna og Høyre – som innrømmer at strømprisene ikke ville vært lavere om de hadde sittet med makten.”

9 Likes

Velgere som uansett befinner seg i grenseland mellom Ap og Høyre begriper vel at de i det minste vil sitte igjen med noe mer penger for å betale disse, riktignok like høye energiprisene, under en Høyre-regjering. Og de mistenker vel også at Høyre ville føre en mindre næringslivsfiendtlig politikk.

Er ganske overbevist om at folk i EU skjønner nordmenns frustrasjon over å måtte betale 10 ganger så mye som vanlig for vår rimelig produserte elektrisitet som vi så å si har vært 100 prosent avhengige av her nord - av ren solidaritet og noen hode-under-armen signerte kabelavtaler med EU.

For å ta en litt billig sammenligning. La oss si at vinhøsten slo feil over hele linja bortsett fra i Frankrike, eller at pølsemakere verden over fikk spyfornemmelser av hva de pleide å stappe innunder skinnet og derfor streiket, bortsett fra i Tyskland, slik at disse måtte eksportere det meste av sin egen produksjon, og selv måtte betale en tusenlapp for en karaffel vin til søndagsmiddagen, eller håndfull guffe i skinn.
Da hadde det blitt så mange gule vester i Paris at Macron definitivt hadde satt ned foten for vineksport, og strøket aktuelle EU-avtaler prompte. Scholz hadde vært minst like knølen på pølsene sine som på Leopard 2.
Men Erna og Jonas om selve livsnerven vår?
Det er åpenbart viktigere å være inne med de vi vil være inne med enn å lefle med våre egne.
Det er to og et halvt år til neste stortingsvalg.

3 Likes

Både Erna og Jens vet at det er null sjanse for at noen andre partier får noen troverdige kandidater på plass. Sentrum er radert ut. Rødt har spilt ut seg selv ved å stå for Russland sin overtakelse av Ukraina. Hvem er igjen? SV? Frp?

Ref https://roedt.no/Ukraina fortsatt ikke noe våpenstøtte til Ukraina hadde resten vært som dem, hadde Ukraina nå vært okkupert.

1 Like

Strømsaken viser at det er noe som virkelig skurrer i vårt demokrati. Noe er riv ruskende galt når våre politikere arrogant ignorerer den brede folkevilje i en så viktig sak. Det er farlig for demokratiet fordi det fører til politikerforakt og oppgitthet. Hvem gidder da å stemme når det ikke nytter?
Jeg er ganske så sikker på at f.eks. flertallet i både Arbeiderpartiet og Høyre ønsker en løsning på strømpriskrisen som innebærer at vi får tilbake egen kontroll på prisen slik vi hadde før det hele ble gjort til børs og høystbydende! Dette enten du er på gulvet eller på toppen i en bedrift.

5 Likes

Dersom strømmen fortsatt koster skjorta, eksportkablene går varme og saken er like brennaktuell om to år, vil vi nok se mye morsom posisjonering i forkant av stortingsvalget. Kanskje også innad i våre to store styringspartier.

La oss se på hva som har skjedd.

Reduksjon av eksport av gass fra Russland starter i 2021 > Økte gasspriser > Russisk invasjon av Ukraina > Ytterligere redusert Russisk eksport > Økte gasspriser > økte energipriser >>>>>>>

Parallelt med dette får vi som en logisk konsekvens høyere energipriser i hele Europa, også i Norge.

Noen som er uenig så langt?

1 Like

Gassprisene har falt fra 140$+ seint i høst til 53$ nå. Uten at prisene på strøm har falt noe.

1 Like

Dette har vi jo snakket om før. Hva er snittprisen på den gassen som er i lagrene nå? Prisene på strøm har vel også falt, eller tar jeg feil?

1 Like

Fra Nordpool.

image