Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Studerte medisin i Norge. Folk er generelt gode og oppegående, men du har også en knippe på kullet som er sosial mindre kompetente og ikke gode på det medmenneskelige. Dog, så trenger man patologer og mikrobiologer ol også.

Min erfaring mellom folk som er utdannet i Øst-Europa vs Norge er at det kan være ulik tradisjon og vektlegging på fokus mellom universitetene og land. I Norge har man mye problem basert læring, fokus på resonnering fra første skoledag og siden man utdannes på norske sykehus kjenner man systemet godt. Lærebøkene er stort sett på engelsk. Utenlandsstudenter har jeg opplevd kan ha et større preg av pugging og oppramsing når de debuterer på sykehuset.

Etter kort tid på sykehus hvor man blir litt dreven er det ingen vesentlig forskjell å antyde.

Jeg opplever problemet med legemangel som et mer distrikspolitikk problem. Det er ikke legemangel i storbyene og sentrale strøk.

@Teiner enig, legelønna er ikke attraktiv ifht utdannelsen, ansvaret og arbeidsmengden. Faglig utfordring, spenning, motivasjon og faget givende arbeid er det som ofte blir ankerpunktet. Sjeldent lønna, unntaket er privatpraktiserende øyeleger, ØNH etc.

Selv fant jeg tidlig ut at jeg ikke orket å gå nattevakter resten av livet.

7 Likes

Den enkeltes evner som lege, og den personligheten som gjør dem til en god lege er dessverre ikke noe som automatisk følger med gode karakterer. Nytter lite med 6 i alle fag om du ikke evner å se pasienten.

1 Like

Det er nok alle enig i, men det finnes idioter og sosialt tilbakestående folk med 2 i alle fag også. Det er tross alt et hakk bedre at om de er dårlig sosialt fungerende så har de 6 i alle fag. Når det er sagt så vil jeg påstå det er tilnærmet umulig å gå ut av norsk skole med 6 i alle fag om du ikke er relativt sosialt fungerende. For å få 6 i alle fag må du være oppegående og fornuftig i muntlige diskusjoner i de fleste fag, du må prestere på gruppeoppgaver, presentasjoner, i gymtimer og alt mulig annet. De fleste som er så sosialt tilbakestående at de ikke fungerer som lege vil jeg hevde ikke klarer å oppnå et så godt snitt.

3 Likes

Nesten halvparten på medisin er folk som har forbedret vitnemålet sitt og tatt opp fag som privatist. Her får man karakteren på eksamensdagen, enten muntlig eller skriftlig eksamen oftest en dag.

Mangt et utskudd som kommer igjennom nåløyet og er sosial mindre kompetent. Noen av disse sliter å fullføre studiet, men andre kommer seg igjennom men blir sjeldent klinikere.

6 Likes

Er vel derfor det begynner å bli mange flinke forskere da? :wink:

1 Like

Det har vel kommet et høringsforslag om man skal forby forbedring av karakterer etter vgs. og i så fall så blir det problemet løst. Det er jo dog folk som opplever personlige kriser ila vgs, dødsfall i nær familie, sykdom osv. og at det må lages en slags ny sjanse for disse synes jeg er riktig, men hva som er riktig måte å gjøre det på skal jeg ikke sikkert si.

5 Likes

Jeg er enig, burde kunne se på systemet for inntak og gjøre noen forbedringer. Er ofte det blir de som har motivasjon kombinert med flere hundretusen som har råd og tid til å forbedre karakterene nok til å komme inn.

Jeg tror Danmark har et bra system. Kan ikke nok om det, men er karakterer pluss intervju/brev om personlig motivasjon?

1 Like

Skal vel heller ikke undervurdere kjærlighetssorg og overdreven russefeiring.

2 Likes

Jeg er skeptisk til intervju. Det blir mye trynefaktor, innlærte fraser, politisk korrekthet og man svarer bare det man vet man bør svare.

4 Likes

Ser den. Synes bare det er på tide å ta en gjennomgang på hvordan inntak skal gjøres. Trolig mye inspirasjon der ute fra andre land og universiteter. Synes bare dagens ordning med kun karakterer, hvor det synes å gå inflasjon i 6, ikke er en helt optimal løsning.

3 Likes

En mer ensporet versjon av meg selv kunne nok fått nok 6-ere til å komme inn på legestudiet. Tviler på at det hadde vært en bedre lege.

Dagens opptakskrav siler ikke bare bort de med litt dårligere karakterer, men også bort mange jeg tror ville blitt gode leger.

Han som har vikarierte for fastlegen min er også utdannet sykepleier. Han har brukt mye ekstra tid på å bli ferdig utdannet lege. Bortkasta penger for samfunnet

4 Likes

Litt på siden kanskje, men man kan jo spørre seg selv om man tror at det er “glupingene” med de beste karakterene fra Handelshøyskolen eller BI som blir de beste investorene.

2 Likes

Hvordan noen skal finne ut av personlig egnethet på et 30 min intervju stiller jeg meg svært tvilende til. At man klarer å være så disiplinert og målrettet på vgs at man får nesten bare 6’ere synes jeg ikke skal tolkes som en negativ ting.

Tja, leste du hva de har oppnådd andre steder? Dvs redusert frafall? Det vil nok også si at de har byttet ut noen med bra karakterer, men med dårlig motivasjon med noen med litt dårligere karakterer og bedre motivasjon.

Har du fått 6-ere og er rimelig normal, så tipper jeg du kommer gjennom. Det er vel heller de som har søkt, kommet inn og egentlig ikke vil som faller fra.

Karakterer fra videregående skole hadde høy reliabilitet og validitet, men bruk av flere seleksjonsmetoder som inkluderte egnethetstest, bidro til et større mangfold blant studentene (8, 9).

Har ikke sett noen som mener det å være dedikert og målrettet er negativt. Nå blander du inn argumenter som ikke eksisterer. Alle ønsker dedikerte og målrettede studenter, men er det det man får ved at det skal brukes hundretusenvis av kroner for at folk skal forbedre karakterene sine?

Hvem som søker medisinstudiet og sier på intervju at de egentlig ikke vil, lurer jeg veldig på hvem er. Og at man med «lure» spørsmål skal finne ut hvor mye søkeren «egentlig» er motivert tror jeg heller ikke noe på.

Ikke uenig med dette. Det jeg føler er et problem er at folk kan betale masse penger og forbedre karakterer utallige ganger til snittet blir høyt nok.

Ellers, jeg vil tippe det er hakket vanskeligere å få bare 6’ere fra feks Katta eller annen skole med høyt snitt enn en mindre bygde vgs ref forelesningen under.

2 Likes

Jeg har aldri argumentert for at folk skal bruke hundretusener for å ta opp karakterer, så nå blander du argumenter =)

Det er vel derfor man har eksamener for å få en mer nasjonal målestokk, men det er jo selvsagt langt fra ideelt med ulike krav for gode karakterer på ulike vgs. Nå gikk jeg heldigvis både på katta og slapp å ta opp karakterer, så er ikke uenig i noe av dette. Og at enkelte vgs over flere år har vesentlig høyere standpunktkarakterer enn eksamenskarakterer burde slås ned på, men sikkert vanskelig å gjenomføre.

– Det har blitt altfor dyrt å handle mat i Norge. Vi har et budsjett å forholde oss til, og det er vanskelig å få det til å gå rundt når prisene på alt øker kraftig. Vi er en familie på fem som trenger mat. Barna trenger å spise næringsrikt. Det er forferdelig at så mange nå opplever at de ikke har råd til å kjøpe det aller mest nødvendige, sier familiefaren og legger til:

– Regjeringen må gjøre noe snart. Det er rett og slett skandaløst.

Familien Fernandez – som har pleid å reise til Sverige omtrent en gang i måneden – trodde de ville spare mellom fire og fem tusen kroner på å handle i Sverige, til tross for bom-, bensin- og ferjeutgifter på reiseveien.

Men da varene var slått inn, fikk de hakeslepp:

– Prisen på en full handlevogn kom på nesten 10 000 kroner. Før ville vi betalt maks 5000 for det samme. Det har blitt mye dyrere å handle i Sverige. Vi sparte ingenting – tvert imot ble det mye dyrere enn forventet, sier familiefaren til Dagbladet.

Det siste året har prisene på matvarer steget i hele Europa. I Norge var prisveksten på 11,5 prosent, mens prisene på matvarer steg med nesten 19 prosent i Sverige.

Ikke bare er matvarekjedene grådige som faen og driver prisene opp helt unødvendig (i følge VG, forbrukerombudet, + flere), men nå har de også ødelagt svenskehandelen?

Faen ta Kiwi, COOP, Norgesgruppen - og resten av faenskapet som ødelegger for alle. Grådige kapitalistsvin som utnytter norske forbrukere på denne måten, og til og med ødelegger svenskehandelen nå? Ser fram til bred dekning i VG og andre medier, og politikere som kommer på banen nå snart for å få løst dette problemet.

Greit nok at vi ikke vil ha svenske tilstander generelt, men kan vi ikke i hvert fall få svensk prisvekst på matvarer da? Så svenskehandelen kan bestå? Det er liksom tradisjon…

5 Likes