Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Mange leger slutter på sykehus og begynner i konsulentbransjen eller begynner privat nettopp fordi både grunnlønna og overtidsarbeidet blir dårlig lønnet ifht kompetanse og innsats. Tror ikke det er bare å utdanne nye leger og at staten sparer penger på det. I tillegg er det en viss logikk i at hvis man skal bli en god lege så bør man jobbe mye for å få erfaring. Hvis man ender opp med at sykepleiere skal ha bedre lønn enn leger også, så er vanviddet komplett.

6 Likes

Utdanner vi leger i Norge har vi styr på pensum, inntakskrav og egnethet selv. Jeg mener det vil være verdt det å ha færre tsjekkiafarere og flere lokalt utdannede. Utdanningsinstitusjoner gir forskning og ulike spinoffs også.

Etter å ha lest litt her mener jeg leger ikke tjener for mye. Lykke til å drive en familie med to hardtarbeidende og pliktoppfyllende leger liksom.

4 Likes

Jeg er enig i at det hadde vært fin å utdanne alle legene i Norge, men EØS-regler gir en effektiv stopper for dette. Norge kan ikke nekte folk å ta hvilken utdannelse de vil i utlandet. EØS-regler bestemmer at alle utdannelser innenfor EØS skal være likestilt og ikke kan forskjellsbehandles. Norge kan derfor ikke la være å godkjenne en utdanning fra noen EØS land og alle som kommer tilbake med en utdanning fra f.eks Polen eller Tjekkia har rett til å bruke denne utdannelsen sidestilt med samme utdanning fra Norge. Norge har heller ikke noen måte å begrense hvor mange som velger å dra til Øst-Europa å studere fordi det er enklere å komme inn på studiene der.

3 Likes

Får norske legestudenter en dårligere legeutdannelse om de tar den i et land i EU med lavere levekostnader enn i Norge?

Vet ikke om du spør meg eller Teiner. Hvor gode utdanningene er vil jeg tro varierer. Inntakskravene er vel den store forskjellen ifht legestudiet i Norge. Selv om det er andre ting enn karakterer som også betyr noe i livet så vil jeg påstå man har gjort en ekstrem seleksjon av veldig flinke folk når man har kommet inn på medisinstudiet i Norge. At dette er folk som kan ha større evne for å tilegne seg kunnskap enn tilsvarende folk som så vidt bestod vgs. og likevel kom inn på medisinstudiet i Polen vil jeg tro, men det er mange flinke leger som har studert i utlandet også.

3 Likes

Jeg mener man bør spørre seg selv om land i EU med mye større utdanningsinstitusjoner, og et mye større fagmiljø, enn det vi har i Norge, utdanner dårligere leger enn vi gjør her i Norge.

Norske medisinstudenter er crème de la crème. Utdanning er en ting men evner og personlighet ligger alltid i bunn som det viktigste fundamentet.

Man kan ikke nekte noen å studere i utlandet men man kan foretrekke crème de la crème pga. kvantifiserbare fortrinn.

2 Likes

Sykdommene vil nå være de samme, så da legger jeg til grunn at pensum også i stor grad reflekterer dette. Det er jo heller ikke slik at norsk studenter i Norge har et pensum som er laget av nordmenn. Undervisningsmateriellet er universelt.

Studerte medisin i Norge. Folk er generelt gode og oppegående, men du har også en knippe på kullet som er sosial mindre kompetente og ikke gode på det medmenneskelige. Dog, så trenger man patologer og mikrobiologer ol også.

Min erfaring mellom folk som er utdannet i Øst-Europa vs Norge er at det kan være ulik tradisjon og vektlegging på fokus mellom universitetene og land. I Norge har man mye problem basert læring, fokus på resonnering fra første skoledag og siden man utdannes på norske sykehus kjenner man systemet godt. Lærebøkene er stort sett på engelsk. Utenlandsstudenter har jeg opplevd kan ha et større preg av pugging og oppramsing når de debuterer på sykehuset.

Etter kort tid på sykehus hvor man blir litt dreven er det ingen vesentlig forskjell å antyde.

Jeg opplever problemet med legemangel som et mer distrikspolitikk problem. Det er ikke legemangel i storbyene og sentrale strøk.

@Teiner enig, legelønna er ikke attraktiv ifht utdannelsen, ansvaret og arbeidsmengden. Faglig utfordring, spenning, motivasjon og faget givende arbeid er det som ofte blir ankerpunktet. Sjeldent lønna, unntaket er privatpraktiserende øyeleger, ØNH etc.

Selv fant jeg tidlig ut at jeg ikke orket å gå nattevakter resten av livet.

7 Likes

Den enkeltes evner som lege, og den personligheten som gjør dem til en god lege er dessverre ikke noe som automatisk følger med gode karakterer. Nytter lite med 6 i alle fag om du ikke evner å se pasienten.

1 Like

Det er nok alle enig i, men det finnes idioter og sosialt tilbakestående folk med 2 i alle fag også. Det er tross alt et hakk bedre at om de er dårlig sosialt fungerende så har de 6 i alle fag. Når det er sagt så vil jeg påstå det er tilnærmet umulig å gå ut av norsk skole med 6 i alle fag om du ikke er relativt sosialt fungerende. For å få 6 i alle fag må du være oppegående og fornuftig i muntlige diskusjoner i de fleste fag, du må prestere på gruppeoppgaver, presentasjoner, i gymtimer og alt mulig annet. De fleste som er så sosialt tilbakestående at de ikke fungerer som lege vil jeg hevde ikke klarer å oppnå et så godt snitt.

3 Likes

Nesten halvparten på medisin er folk som har forbedret vitnemålet sitt og tatt opp fag som privatist. Her får man karakteren på eksamensdagen, enten muntlig eller skriftlig eksamen oftest en dag.

Mangt et utskudd som kommer igjennom nåløyet og er sosial mindre kompetent. Noen av disse sliter å fullføre studiet, men andre kommer seg igjennom men blir sjeldent klinikere.

6 Likes

Er vel derfor det begynner å bli mange flinke forskere da? :wink:

1 Like

Det har vel kommet et høringsforslag om man skal forby forbedring av karakterer etter vgs. og i så fall så blir det problemet løst. Det er jo dog folk som opplever personlige kriser ila vgs, dødsfall i nær familie, sykdom osv. og at det må lages en slags ny sjanse for disse synes jeg er riktig, men hva som er riktig måte å gjøre det på skal jeg ikke sikkert si.

5 Likes

Jeg er enig, burde kunne se på systemet for inntak og gjøre noen forbedringer. Er ofte det blir de som har motivasjon kombinert med flere hundretusen som har råd og tid til å forbedre karakterene nok til å komme inn.

Jeg tror Danmark har et bra system. Kan ikke nok om det, men er karakterer pluss intervju/brev om personlig motivasjon?

1 Like

Skal vel heller ikke undervurdere kjærlighetssorg og overdreven russefeiring.

2 Likes

Jeg er skeptisk til intervju. Det blir mye trynefaktor, innlærte fraser, politisk korrekthet og man svarer bare det man vet man bør svare.

4 Likes

Ser den. Synes bare det er på tide å ta en gjennomgang på hvordan inntak skal gjøres. Trolig mye inspirasjon der ute fra andre land og universiteter. Synes bare dagens ordning med kun karakterer, hvor det synes å gå inflasjon i 6, ikke er en helt optimal løsning.

3 Likes

En mer ensporet versjon av meg selv kunne nok fått nok 6-ere til å komme inn på legestudiet. Tviler på at det hadde vært en bedre lege.

Dagens opptakskrav siler ikke bare bort de med litt dårligere karakterer, men også bort mange jeg tror ville blitt gode leger.

Han som har vikarierte for fastlegen min er også utdannet sykepleier. Han har brukt mye ekstra tid på å bli ferdig utdannet lege. Bortkasta penger for samfunnet

4 Likes

Litt på siden kanskje, men man kan jo spørre seg selv om man tror at det er “glupingene” med de beste karakterene fra Handelshøyskolen eller BI som blir de beste investorene.

2 Likes