Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Jeg var skeptisk til Biden og skepsisen ble ikke mindre etter USA´s skandaløse tilbaketrekning fra Afghanistan. Vi kan ikke utelukke at dette var medvirkende til at Putler gamblet på å ta Ukraina.
Det er ikke sikkert han hadde turt med Trump som var veldig “cowboy”. Jeg tror Trump var uforutsigbar med vilje for å skape frykt/usikkerhet i N.Korea, Russland m.fl. Bl.a ga han f… i russerne i Syria og sendte mange krysserraketter over hodene på dem.

Det er heller ingen tvil om at Trump var forbanna på tyskerne som gjorde seg avhengige av russisk gass. At han truet med å trekke USA ut av NATO var for å presse medlemslandene til å betale mer. Han ønsket altså å styrke NATO, ikke svekke det.

Men nå synes jeg Trumpern har blitt sprøere og Biden har blitt bedre. De har mange dyktige folk som har håndtert Ukraina/Putler meget bra, synes jeg.

5 Likes

Her er det noen som ikke har fått med seg Twitter Files og at det russiske bot narrativet var en bløff og en propoganda kampanje initiert av FBI/DHS og Big Media. Så lettlurt kan man altså bli.

" Twitter, however, “found no evidence, as in zero, that Russians were anywhere near this story,” Taibbi wrote on Substack. Trust and Safety chief Yoel Roth personally reviewed the accounts that started the hashtag and found “none of them show any signs of affiliation to Russia. The engagement was “overwhelmingly organic” and driven by prominent real people, Roth found.”"

9 Likes

Min påstand er at de brukte 60 dollar på markedsføring i sosiale medier. Er det nok til å påvirke valget?

Hmm, skeptisk, selv om jeg regner deg som en god kilde til informasjon, så alle disse påstandene om Russlands aktiviteter er usanne? Om bot-aktiviteter på Twitter, Facebook, Instagram, Reddit osv. Om falske kontoer som sprer missinformation, samt hackingen og nettsidene dedikert til slike nyheter?

Ghostwriter-Influence-Campaign.pdf (fireeye.com)

How Russian Twitter Bots Pumped Out Fake News During The 2016 Election : All Tech Considered : NPR

1 Like

Markedsføring er mer enn reklamer :slight_smile: Bruker det her som samlebegrep for influencer marketing, some-optimalisering/overriding av originalartikler, content marketing osv.

Ja, i alle fall forsøkt knyttet til valgresultatet i 2016 og/eller Trump. Russiagate er død.

1 Like

Det var deprimerende å lese alle kommentarene hos resett.no og document.no
Det var utrolig mange Putin-diggere der. Enda tristere om alle disse gærningene er norske. Hadde nesten vært bedre om de hadde vært russiske troll.

5 Likes

Du blander to forskjellige konsepter her. Det første er om Trump personlig konspirerte med russerne for at de skulle hjelpe han å bli valgt. Det andre er om russerne hadde en påvirkningskampanje for å få Trump valgt uavhengig om Trump var direkte involvert i denne.

1 Like

Hele poenget er at det er ikke et fnugg av hold i noen av konseptene. Det er dét som er så forstemmende når man skal gjøre opp regningen.

En enorm FBI-etterforskning fant ingen beviser for noe som helst hva gjelder førstnevnte, og hva gjelder “påvirkningskampanjen” man ble forsøkt innbilt at var reell, så er det eneste det kan vises til noen Bernie Sanders memes.

6 Likes

Dette er faktisk noe alle burde vite. Har man ikke fått med seg dette så må man bytte kilder for informasjon. Dette er ikke rocket science!

1 Like

Men du forteller en historie som om du har sittet innelåst i et Clockwork Orange fengsel :slight_smile:

I din egen link står det:

The special counsel’s office “did not establish that members of the Trump Campaign conspired or coordinated with the Russian government in its election interference activities.”

“Russian government in its election interference activities”

Her er Mueller rapporten:
https://www.justice.gov/archives/sco/file/1373816/download

The Russian government interfered in the 2016 presidential election in sweeping and
systematic fashion

5 Likes

Har ikke sjekket disse kildene nøye. Jeg bare tenker at det er neppe mulig å fastslå at russerne ikke hadde noe med Trump-valget i 2016 å gjøre. :stuck_out_tongue:

In October 2018, Twitter released datasets that comprise the tweets and media that were potentially connected to state-backed operation on its service, which include 3,841 accounts affiliated with the Internet Research Agency. Using 2.9 million such tweets, researchers found that trolling activities dropped by 35 percent on Russian holidays and, to a lesser extent, when temperatures were cold in the Internet Research Agency’s home base of St. Petersburg. The decrease in overall holiday tweeting is largest for original tweets, which may have a bigger influence than retweets.

The bots are responsible for more than 3.8 million tweets, about 19% of the total tweets related to the 2016 US presidential election. Approximately 80% of these bots behaved in a way that supported Donald Trump, mostly using the hashtags #donaldtrump, #trump2016, #neverhillary and #trumppence16.

Mueller-etterforskningen gikk jo på Trump. Mitt poeng er at den påståtte påvirkningskampanjen anført i andre fora/kanaler var de facto bullshit den også. Mueller fant ikke noe på Trump. De som anførte sistnevnte har ingenting å vise til.

1 Like

Bare påstander alt i sammen!

Men Prigozjin har vært nyttig for Vladimir Putin på flere områder:

  • Han er knyttet til selskapet Internett Research Agency. Senteret er bedre kjent som en russisk trollfabrikk. De er blant annet anklaget for å ha forsøkt å påvirke det amerikanske presidentvalget i 2016. Nå er det duket for mellomvalg i USA. De russiske trollene er igjen i gang, [ifølge The New York Times.]

(Russiske nettroll har våknet fra dvalen før mellomvalget i USA)

Og med det kom Putins kokk med en sjelden innrømmelse.

Greit nok at man ikke kan bevise noen kobling til Trump, men kan du vise til noen analyser som konkluderer med at Russland ikke prøvde å påvirke valget i 2016?

1 Like

Det er jo bare tull! IRA er (i alle fall var) i all hovedsak en trollfabrikk rettet mot å genrere klikkintekter. Det politiske er fullstendig underordnet og/eller et tilfeldig biprodukt.

The bots are responsible for more than 3.8 million tweets, about 19% of the total tweets related to the 2016 US presidential election.

Noen tusen kontoer, hvis én femtedel av tweets kan knyttes til politiske temaer?! Skal dét liksom har NOEN som helst påvirkning på et valg??

Hele narrativet knekker ved første milde ettergang av hold.

kan du vise til noen analyser som konkluderer med at Russland ikke prøvde å påvirke valget i 2016?

Jeg kan ikke finne én eneste analyse som har fnugg av troverdighet som kan vise til at Russland aktivt forsøkte i noen meningsfull utstrekning- eller hadde noen som helst reell påvirkning på valget i 2016. Fordi de finnes ikke.

Det finnes derimot mange som plukker forsøkene fra hverandre.

1 Like
3 Likes

Fra kilden View of Social bots distort the 2016 U.S. Presidential election online discussion | First Monday

and most importantly that they are responsible for roughly 3.8 million tweets (nearly 19 percent of the total conversation).

Jeg leser dette som 19% av tweetene i topicene de undersøkte kom fra russiske trollefabrikker.

1 Like