Følg pengene hvis du lurer på hvem som mesker seg…
Problemet ligger nok mye i engrosleddet som styrer prisene.
Følg pengene hvis du lurer på hvem som mesker seg…
Problemet ligger nok mye i engrosleddet som styrer prisene.
Kikker nå på regnskapet til norges største grossist, Asko, som er 100% eid av Norgesgruppen.
Hvor er problemet?
De går i pluss. Ondskapsfullt
Ja, en halv milliard. Men selvfølgelig, det er bøndene som er skurken
Norge gruppen gikk ca fire milliarder i pluss hvis jeg ikke leste det helt feil.
Poenget med asko som grossist er at det er vanskelig å konkurrere med dem pga volum. Også gir de neppe like gode priser enn til norgesgruppens butikker.
Btw, du kom jo egentlig med et godt poeng. Det bør deles opp. Jeg bare hang meg opp i klagingen på bøndene…
Folk flest skjønner hva progressiv beskatning er, det har vi alle hørt om, de rike skal betale mer.
Det motsatte er regressiv beskattning, de fattige skal betale mer:
" Regressive skatter er skatter hvor skattebyrden er relativt størst for dem med lav inntekt og formue . Regressive skatter bidrar dermed til at fordelingen av inntekt og formue er mer ulik etter skatt enn før skatt"
Og hva er det som svir mer en økt matpriser for de mindre bemidlede? Ingenting!
Det sier seg selv at desto mindre inntekt desto større andel må man bruke på mat, og desto større påvirkning har økte matpriser, sagt på en annen måte; inflasjonen er høyere for de fattige når KPI er på 7%, mens matprisene øker med 12-15%.
Så følgende forslag er egentlig en no-brainer:
Den norske staten kommer ifølge statsbudsjettet til å få 2875 milliarder kroner i inntekter i 2023. Inntektene fra olje- og gass vil gå inn i Oljefondet, så etter at dette er trukket fra, er inntektene 1462 milliarder kroner.
Av dette igjen er inntektene fra moms, eller merverdiavgift som er det korrekte navnet, på 393 milliarder kroner. En betydelig inntekt for staten altså, men momsen fra mat og drikke utgjør kun om lag 25 milliarder kroner. Den ordinære momssatsen i Norge er 25 prosent. Momsen på mat er 15 prosent.
En rekke inntektskilder har fritak for moms, som for eksempel helsetjenester, kultur, undervisning, finanstjenester og omsetning av fast eiendom.
– Det enkleste er det beste: fjern moms på all mat. Det har vi råd til.
Det sier sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika-gruppen."
Det er gjennomført i land med dårligere statsfinanser enn Norge:
“Flere andre land har tatt grep for å redusere folks utgifter til nødvendighetsgoder. I Polen fjernet de i fjor moms på både strøm, drivstoff og mat. I Spania har de redusert momsen på et utvalg basisvarer i butikken som er nødvendige for de aller fleste.”
Innsatsfaktorer som norske råvarer i produksjon eller direkte salg er uten tvil veldig høye, og skal ryddes opp i så må aktører som Tine, Nortura og Gilde få seg et skikkelig truserøsk.
For importerte varer så mener jeg man bør se nærmere på i hvilken grad kjeder og grossister også styrer produksjon og forsyningskjeder i utlandet, for på den måten å kunne kannibalisere på de norske marginene og fjerne store deler av overskuddet.
De bør som minimum fjerne moms på frukt, bær, nøtter og grønsaker. Det er virkelig et vinn vinn for samfunnet.
I mine øyne er det ingen skurker her, utenom potensielt de håpløse spinndoktorene av noen politikere.
Det er ikke noen god konkurranse på matfronten. Nå kommer vel forsåvidt selskap som Oda inn der, fra en annen vinkel.
Ikke høye marginer heller, så spørs hvor mye økt konkurranse gjør annet enn at Oda går konk om noen år
Ble ikke Lidl omtrent mobbet ut igjen?
ChatGPT AI
Angående:
… så har det nå blitt kjørt i gang debatt om Trump, Mueller, konspirasjonsteorier rundt 2016 valget, og alle andre “dagsaktuelle” temaer. Sånn fordi det er så viktig, liksom. Nå som Biden har vært president i ett par år … ikke rart folk ikke ser på CNN osv, når det er denne typen temaer som engasjerer folk, tydeligvis?
Sånn ellers:
(ikke for sarte sjeler - viser flere mord på video)
(fra twittertråden)
Through July of this year, officers have taken nearly 7,400 guns off the streets and responded to about 1,000 carjackings, according to Chicago Police Department data.
Even neighborhoods viewed as traditionally safe have seen a rise in crime. Crime downtown has scared off some residents, tourists and even companies.
“We’ve got to focus on those numbers that we’ve seen tip up that I’m not happy with and aren’t acceptable,” Lightfoot said.
But she pushes back on the perception that downtown is unsafe.
2.7 millioner innbyggere, halvparten av Norge, 25 drap i Norge i fjor, Chicago har da - sånn rundt regnet - ca 60-70 ganger så mange drap per innbygger som Norge? Men er ikke “unsafe” visstnok? Ja ok tja, alt er relativt?
Alt er ikke søppel i Chicago:
De har i mange tiår hatt ett jævlig utdanningssystem som har gjort at svært mange ikke har fullført high school. Det har de forbedret kraftig de siste årene. Og personlig tror jeg det vil hjelpe på vold og kriminalitet over tid, selv om det ikke løser det automatisk.
https://www.aftenposten.no/tag/chicago
Her er VG/Aftenposten sin dekning av drap i Chicago så vidt jeg kan se: en masseskyting er nyhetsverdig? Ukentlige drap konstant? Not so much. Tviler på at mange i Norge får med seg hvordan enkelte byer i USA er helt for jævlig farlige, spesielt selvfølgelig i fattigere områder.
Gjelder selvfølgelig ikke bare Chicago, bare så den videoen nylig.
Så hvis noen lurer på om “strukturell rasisme” er årsaken til at 5 politimenn banker opp og dreper en svart person i Memphis, Tennessee… joda.
Se på CNN så får du ett svar - og det svaret oversettes til norske aviser. Og andre faktorer? De er ikke viktige, i henhold til media.
Høres bra ut med vindmøller på jorder. De blir neppe så gigantiske at støyen blir plagsom og natur blir ikke nedbygd.
– Vy har presentert en interessant og uforpliktende skisse om hvordan de kan drifte begge avtaleområdene i det som nå utgjør Østlandet 1 og Østlandet 2. De hevder at dette kan gis til en lavere pris enn det staten betaler i dag, og de peker blant annet på stordriftsfordeler, har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttalt.
Synes den var ganske morsom
Hvis man først skal ha statlig monopol på jernbane som egentlig gir en del mening så vet jeg ikke om man trenger flere statlige selskaper som konkurrerer fiktivt?
Ja, og det gjør det hele litt morsomt. Jeg må jo si at det gir liten mening å kjøre “konkurranse” på tog. De beste togene i verden er statlig drevet. Eksemplene på at privatisert blir bedre har jeg ikke hørt noe om, har derimot hørt mye om at privatisering har gjort ting verre. Spesielt i UK. Samtidig, i UK så ser alt til å gå den veien høna sparker nå da…
Det er mulig du har rett i at de beste togene i verden er statlig drevet. Men Norges Statsbaner (NSB), som vi slet med fram til slutten av 90-tallet, var ikke et av dem.
Privatiseringen har jo ikke gjort det noe bedre? Fortsatt signalfeil og kjøreledning som har falt ned. Togene har jo blitt bedre etter at de byttet ut italienske tog med sveitsiske, men de er jo kjøpt inn av staten.
For å dra en sammenligning, hvis du har et problem, f.eks. at huset ditt trengs å males, så er det ikke nødvendigvis en god ide å selge huset og så leie det tilbake fra en utleier… Enten, så maler man huset selv, fikser en dugnad med familie og venner eller betaler noen for å male det.
Poenget mitt er at å privatisere er et svært drastisk skritt som gir absolutt ingen garanti for at ting blir bedre, for det gjør ingenting direkte for å løse problemene.