Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

bilde

ChatGPT AI

3 Likes

Angående:

… så har det nå blitt kjørt i gang debatt om Trump, Mueller, konspirasjonsteorier rundt 2016 valget, og alle andre “dagsaktuelle” temaer. Sånn fordi det er så viktig, liksom. Nå som Biden har vært president i ett par år … ikke rart folk ikke ser på CNN osv, når det er denne typen temaer som engasjerer folk, tydeligvis?

Sånn ellers:

(ikke for sarte sjeler - viser flere mord på video)

image

(fra twittertråden)

image

Through July of this year, officers have taken nearly 7,400 guns off the streets and responded to about 1,000 carjackings, according to Chicago Police Department data.

Even neighborhoods viewed as traditionally safe have seen a rise in crime. Crime downtown has scared off some residents, tourists and even companies.

“We’ve got to focus on those numbers that we’ve seen tip up that I’m not happy with and aren’t acceptable,” Lightfoot said.

But she pushes back on the perception that downtown is unsafe.

2.7 millioner innbyggere, halvparten av Norge, 25 drap i Norge i fjor, Chicago har da - sånn rundt regnet - ca 60-70 ganger så mange drap per innbygger som Norge? Men er ikke “unsafe” visstnok? Ja ok tja, alt er relativt?

Alt er ikke søppel i Chicago:

De har i mange tiår hatt ett jævlig utdanningssystem som har gjort at svært mange ikke har fullført high school. Det har de forbedret kraftig de siste årene. Og personlig tror jeg det vil hjelpe på vold og kriminalitet over tid, selv om det ikke løser det automatisk.

https://www.aftenposten.no/tag/chicago

Her er VG/Aftenposten sin dekning av drap i Chicago så vidt jeg kan se: en masseskyting er nyhetsverdig? Ukentlige drap konstant? Not so much. Tviler på at mange i Norge får med seg hvordan enkelte byer i USA er helt for jævlig farlige, spesielt selvfølgelig i fattigere områder.

Gjelder selvfølgelig ikke bare Chicago, bare så den videoen nylig.

Så hvis noen lurer på om “strukturell rasisme” er årsaken til at 5 politimenn banker opp og dreper en svart person i Memphis, Tennessee… joda.

Se på CNN så får du ett svar - og det svaret oversettes til norske aviser. Og andre faktorer? De er ikke viktige, i henhold til media.

7 Likes

Høres bra ut med vindmøller på jorder. De blir neppe så gigantiske at støyen blir plagsom og natur blir ikke nedbygd.

– Vy har presentert en interessant og uforpliktende skisse om hvordan de kan drifte begge avtaleområdene i det som nå utgjør Østlandet 1 og Østlandet 2. De hevder at dette kan gis til en lavere pris enn det staten betaler i dag, og de peker blant annet på stordriftsfordeler, har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttalt.

Synes den var ganske morsom :stuck_out_tongue:

1 Like

Hvis man først skal ha statlig monopol på jernbane som egentlig gir en del mening så vet jeg ikke om man trenger flere statlige selskaper som konkurrerer fiktivt?

2 Likes

Ja, og det gjør det hele litt morsomt. Jeg må jo si at det gir liten mening å kjøre “konkurranse” på tog. De beste togene i verden er statlig drevet. Eksemplene på at privatisert blir bedre har jeg ikke hørt noe om, har derimot hørt mye om at privatisering har gjort ting verre. Spesielt i UK. Samtidig, i UK så ser alt til å gå den veien høna sparker nå da…

1 Like

Det er mulig du har rett i at de beste togene i verden er statlig drevet. Men Norges Statsbaner (NSB), som vi slet med fram til slutten av 90-tallet, var ikke et av dem.

3 Likes

Privatiseringen har jo ikke gjort det noe bedre? Fortsatt signalfeil og kjøreledning som har falt ned. Togene har jo blitt bedre etter at de byttet ut italienske tog med sveitsiske, men de er jo kjøpt inn av staten. :stuck_out_tongue:

For å dra en sammenligning, hvis du har et problem, f.eks. at huset ditt trengs å males, så er det ikke nødvendigvis en god ide å selge huset og så leie det tilbake fra en utleier… Enten, så maler man huset selv, fikser en dugnad med familie og venner eller betaler noen for å male det.

Poenget mitt er at å privatisere er et svært drastisk skritt som gir absolutt ingen garanti for at ting blir bedre, for det gjør ingenting direkte for å løse problemene.

5 Likes

Tog blir ikke bedre med privat monopol enn statlig monopol.
Men i andre sektorer hvor det er mulig å etablere sunn konkurranse vil en privatisering lønne seg. Ta f.eks kommunale utleieboliger i Oslo. De blir ofte til slum-strøk (f.eks på Sinsen).
Ganske enkelt fordi investorer bryr seg mer om egne investeringer enn statlig ansatte bryr seg om statens penger.
Man tar bedre vare på noe man eier selv enn noe man leier.

6 Likes

Ang. privatisering som funker veldig bra :):

" Rail transport services in Japan are provided by more than 100 private companies, including

" JR Hokkaido , JR Shikoku , and JR Freight ( JRF ) are governed by the Act for the Passenger Railway Companies and Japan Freight Railway Company [ja][1], also known as the JR Companies Act , and are under the control of the public Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency (JRTT), while JR East , JR Central , JR West , and JR Kyushu are completely floated in the stock market; in addition, JR East, JR Central and JR West are constituents of the Nikkei 225 and TOPIX 100 indices. Because the railways used to be owned by the government, Japanese people generally make a distinction between JR railways (including former JR lines that are now third sector) and other private railways, and JR railways are almost always denoted differently from other private railways when shown on maps.[2]"

5 Likes

100% enig.

Å bruke tid på å privatisere noe som er et naturlig monopol gir ikke mening. Dette gjelder forsåvidt også endel andre ting hvor monopoler blir lokale. F.eks. skoler og sykehus i mindre byer.

Det er noen ganger det er greit å ha staten som majoritetseier i selskaper, og det er når man ønsker å beholde dem i Norge. F.eks. Statoil eller Kongsberg Gruppen. Ikke la dem flytte dem hovedkontor til Irland osv…

2 Likes

Konkurranse for togstrekninger fører vel som regel bare til en konkurranse om hvem som driver billigst, og ikke om hvem som gir best service til de reisende? Dette siden man konkurrer om drift på en strekning der de reisende uansett kun har en toglinje å velge i.

Ulempen med statlig monopol er stort sett at folk som leverer udugelig kvalitet og service ikke kan kastes ut ved neste anbudsprosess for samtlige er statlige ansatte som leter etter en anledning for å streike :slight_smile:

(ok, satt litt på spissen)

Men det er alltid en fare for at ett byråkrati blir mest opptatt av å finne unnskyldninger, og forsvare det bestående, uansett hvor dumt det er.

Jeg er bare usikker på om det er noe poeng å late som om man har reell konkurranse med to statseide aktører som skal “konkurrere” - virker noe meningsløst for min del.

2 Likes

Skulle konkurranse ført til bedre forhold for de reisende, måtte det blitt flere selskaper som trafikkerte den samme strekning. Men det er det jo ikke nok reisende til for å kunne blitt lønnsomt for noen av selskapene…

1 Like

I praksis, så blir det nok sånn. Teoretisk sett, så tjener de bedre/dårligere hvis servicen er så god/dårlig at det endrer antallet passasjerer de frakter. Mest sannsynlig teoretisk, spesielt på tog siden skinnene er “opptatt” og mye av problemene ligger utenfor kontroll (infrastruktur, tog).

1 Like

Hvem er de?

Kjøring av tog og drift av baner er to forskjellige ting. I Norge er det Bane Nor som står for infrastrukturen, mens andre selskaper konkurrerer om å drive togene.

I all hovedsak så er det problemer med infrastrukturen som skaper problemer, og ikke togmaterialet.

Må vel nesten være de japanske.

Jeg tenkte på de sveitsiske, men ja Japan hadde også vært der, men de er jo private viste det seg :smiley:

Eksempelet mitt på å gå fra statlig til privat har jeg bare fra UK, der er det bare trist. Også har vi Norge, bittelitt bedre, men ikke bra?

Vi er jo forsåvidt over på at i stedet for å bygge en tunnel til 36 mrd, så kunne de kanskje ha byttet ut alt gammelt signalutstyr i stedet? :thinking:

Ah da tok jeg litt feil der. Men Japan er vel faktisk et sted hvor statlig jernbane kunne fungert helt fint også. Litt mer stolthet i kulturen der synes jeg.

1 Like

Det ene utelukker jo ikke det andre, men enn så lenge så er det sånn at i Norge så er eierskap, vedlikehold, og drift av toglinjer et statlig anliggende. Hvem som får kjøre på sporene, og til hvilken kostnad er satt ut på anbud. Her har de private driverne spart togkundene for mange milliarder om du sammenligner med gamle NSB.

1 Like