Tog blir ikke bedre med privat monopol enn statlig monopol.
Men i andre sektorer hvor det er mulig å etablere sunn konkurranse vil en privatisering lønne seg. Ta f.eks kommunale utleieboliger i Oslo. De blir ofte til slum-strøk (f.eks på Sinsen).
Ganske enkelt fordi investorer bryr seg mer om egne investeringer enn statlig ansatte bryr seg om statens penger.
Man tar bedre vare på noe man eier selv enn noe man leier.
Ang. privatisering som funker veldig bra :):
" Rail transport services in Japan are provided by more than 100 private companies, including
- Six Japan Railways Group (JR) regional companies (state owned until 1987) which provide passenger services to most parts of Hokkaido, Honshu, Shikoku, and Kyushu;
- The nationwide JR freight company; and
- 16 major regional companies which provide railway services as part of their corporate operations. There are also dozens of smaller local private railways." Rail transport in Japan - Wikipedia
" JR Hokkaido , JR Shikoku , and JR Freight ( JRF ) are governed by the Act for the Passenger Railway Companies and Japan Freight Railway Company [ja][1], also known as the JR Companies Act , and are under the control of the public Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency (JRTT), while JR East , JR Central , JR West , and JR Kyushu are completely floated in the stock market; in addition, JR East, JR Central and JR West are constituents of the Nikkei 225 and TOPIX 100 indices. Because the railways used to be owned by the government, Japanese people generally make a distinction between JR railways (including former JR lines that are now third sector) and other private railways, and JR railways are almost always denoted differently from other private railways when shown on maps.[2]"
100% enig.
Å bruke tid på å privatisere noe som er et naturlig monopol gir ikke mening. Dette gjelder forsåvidt også endel andre ting hvor monopoler blir lokale. F.eks. skoler og sykehus i mindre byer.
Det er noen ganger det er greit å ha staten som majoritetseier i selskaper, og det er når man ønsker å beholde dem i Norge. F.eks. Statoil eller Kongsberg Gruppen. Ikke la dem flytte dem hovedkontor til Irland osv…
Konkurranse for togstrekninger fører vel som regel bare til en konkurranse om hvem som driver billigst, og ikke om hvem som gir best service til de reisende? Dette siden man konkurrer om drift på en strekning der de reisende uansett kun har en toglinje å velge i.
Ulempen med statlig monopol er stort sett at folk som leverer udugelig kvalitet og service ikke kan kastes ut ved neste anbudsprosess for samtlige er statlige ansatte som leter etter en anledning for å streike
(ok, satt litt på spissen)
Men det er alltid en fare for at ett byråkrati blir mest opptatt av å finne unnskyldninger, og forsvare det bestående, uansett hvor dumt det er.
Jeg er bare usikker på om det er noe poeng å late som om man har reell konkurranse med to statseide aktører som skal “konkurrere” - virker noe meningsløst for min del.
Skulle konkurranse ført til bedre forhold for de reisende, måtte det blitt flere selskaper som trafikkerte den samme strekning. Men det er det jo ikke nok reisende til for å kunne blitt lønnsomt for noen av selskapene…
I praksis, så blir det nok sånn. Teoretisk sett, så tjener de bedre/dårligere hvis servicen er så god/dårlig at det endrer antallet passasjerer de frakter. Mest sannsynlig teoretisk, spesielt på tog siden skinnene er “opptatt” og mye av problemene ligger utenfor kontroll (infrastruktur, tog).
Hvem er de?
Kjøring av tog og drift av baner er to forskjellige ting. I Norge er det Bane Nor som står for infrastrukturen, mens andre selskaper konkurrerer om å drive togene.
I all hovedsak så er det problemer med infrastrukturen som skaper problemer, og ikke togmaterialet.
Må vel nesten være de japanske.
Jeg tenkte på de sveitsiske, men ja Japan hadde også vært der, men de er jo private viste det seg
Eksempelet mitt på å gå fra statlig til privat har jeg bare fra UK, der er det bare trist. Også har vi Norge, bittelitt bedre, men ikke bra?
Vi er jo forsåvidt over på at i stedet for å bygge en tunnel til 36 mrd, så kunne de kanskje ha byttet ut alt gammelt signalutstyr i stedet?
Ah da tok jeg litt feil der. Men Japan er vel faktisk et sted hvor statlig jernbane kunne fungert helt fint også. Litt mer stolthet i kulturen der synes jeg.
Det ene utelukker jo ikke det andre, men enn så lenge så er det sånn at i Norge så er eierskap, vedlikehold, og drift av toglinjer et statlig anliggende. Hvem som får kjøre på sporene, og til hvilken kostnad er satt ut på anbud. Her har de private driverne spart togkundene for mange milliarder om du sammenligner med gamle NSB.
Altså, jeg kjøper faktisk at store deler av problemet til jernbanen i Norge skyldes gammelt utstyr. Mye lettere å bevilge 36mrd til å bygge en ny tunnel som skal spare 11 min pr reise enn å bevilge 36 mrd til å fikse noe som bare er ustabilt…
… fant ikke noe mer konkret akkurat nå.
Joda, her fant jeg det, det er faktisk en drastisk endring på vei.
https://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/ertms/fakta/
Ting tar tid altså
-
Regjeringen besluttet innføring av ERTMS i Norge i november 2012.
-
Østfoldbanens Østre linje, fra Ski til Sarpsborg, har siden 2015 vært teststrekning for jernbanens nye signalsystem.
-
ta i bruk signalsystemet på Gjøvikbanen i november 2023, og Nordlandsbanen mot slutten av 2024.
-
I 2026 skal det nye signalsystemet tas i bruk på Oslo S. Innen 2032 skal hele jernbanen i Norge være digitalisert med det nye signalsystemet.
Rasmus er lei av høye priser på mat:
“Stortingsrepresentant, og sittende i næringskomitéen, Rasmus Hansson (MDG) tar til orde for å skattelegge matvarebaronene hardere.”
Det blir sikkert billigere mat av å øke skattene for Reitan og Norgesgruppen. Akkurat som leieprisene ble lavere av å øke skatten for utleiere.
Nå skal jeg ta meg en sigg for å få bedre kondis
Vi er jo generelt alt for dårlig på vedlikehold i Norge mener jeg. Gjelder jernbane, vei, skoler, sykehus osv… Tror dette koster oss mye i det lange løp.
Jernbanen er jo helt katastrofe i og rundt Oslo. Hvert eneste år stenger de jernbanen flere uker om sommeren men får de ting til å fungere? Nei.
Hvor forbasket vanskelig burde det være å få et signalanlegg til å fungere feks.
Gjør nok liten forskjell om det er VY, SJ eller noen andre som opererer på strekningene.
Utdrag fra APs plattform for Oslo 2023-2027. En god miks av greie tiltak, idiotiske tiltak og deal-breakere for meg. Blir ikke AP denne gangen heller. Hva tenker dere?:
Hele ligger her:
325e66db37cf477fb809ccd15f2ff3cdee95f38601224f27ade0b5aa93318146 (cloudinary.com)

Men klarer de i det minste å få jaget dem til Sveits, så er de kanskje fornøyd likevel…?
Man får jo det inntrykket når de sender slike kommentarer på trykk:
En sak jeg har fundert litt over i senere tid.
Hvorfor er det forbudt å spre hatefulle ytringer på nettet, men lov å offentlig brenne Koranen?
Sagt på annen måte:
Hva er den prinsipielle forskjell på hatefull ytring og hatefull gjerning?
Hva mener du med hatefull ytring?