Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Altså, jeg kjøper faktisk at store deler av problemet til jernbanen i Norge skyldes gammelt utstyr. Mye lettere å bevilge 36mrd til å bygge en ny tunnel som skal spare 11 min pr reise enn å bevilge 36 mrd til å fikse noe som bare er ustabilt…

Ref: Skinner og kjøreledninger blir ikke byttet ut selv om det er gammelt og slitt, forteller ansatte: – Det er det ikke penger til | FriFagbevegelse

… fant ikke noe mer konkret akkurat nå.

Joda, her fant jeg det, det er faktisk en drastisk endring på vei.
https://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/ertms/fakta/

Ting tar tid altså

  • Regjeringen besluttet innføring av ERTMS i Norge i november 2012.

  • Østfoldbanens Østre linje, fra Ski til Sarpsborg, har siden 2015 vært teststrekning for jernbanens nye signalsystem.

  • ta i bruk signalsystemet på Gjøvikbanen i november 2023, og Nordlandsbanen mot slutten av 2024.

  • I 2026 skal det nye signalsystemet tas i bruk på Oslo S. Innen 2032 skal hele jernbanen i Norge være digitalisert med det nye signalsystemet.

1 Like

Rasmus er lei av høye priser på mat:

“Stortingsrepresentant, og sittende i næringskomitéen, Rasmus Hansson (MDG) tar til orde for å skattelegge matvarebaronene hardere.”

Det blir sikkert billigere mat av å øke skattene for Reitan og Norgesgruppen. Akkurat som leieprisene ble lavere av å øke skatten for utleiere.
Nå skal jeg ta meg en sigg for å få bedre kondis :crazy_face:

12 Likes

Vi er jo generelt alt for dårlig på vedlikehold i Norge mener jeg. Gjelder jernbane, vei, skoler, sykehus osv… Tror dette koster oss mye i det lange løp.
Jernbanen er jo helt katastrofe i og rundt Oslo. Hvert eneste år stenger de jernbanen flere uker om sommeren men får de ting til å fungere? Nei.
Hvor forbasket vanskelig burde det være å få et signalanlegg til å fungere feks.

Gjør nok liten forskjell om det er VY, SJ eller noen andre som opererer på strekningene.

1 Like

Utdrag fra APs plattform for Oslo 2023-2027. En god miks av greie tiltak, idiotiske tiltak og deal-breakere for meg. Blir ikke AP denne gangen heller. Hva tenker dere?:


Hele ligger her:
325e66db37cf477fb809ccd15f2ff3cdee95f38601224f27ade0b5aa93318146 (cloudinary.com)
image

image

Men klarer de i det minste å få jaget dem til Sveits, så er de kanskje fornøyd likevel…? :crazy_face:

3 Likes

Man får jo det inntrykket når de sender slike kommentarer på trykk:
image
image

3 Likes

En sak jeg har fundert litt over i senere tid.
Hvorfor er det forbudt å spre hatefulle ytringer på nettet, men lov å offentlig brenne Koranen?
Sagt på annen måte:

Hva er den prinsipielle forskjell på hatefull ytring og hatefull gjerning?

Hva mener du med hatefull ytring?

Er det ikke det begrepet våre myndigheter bruker da? F. eks. er det straffbart å kalle en mørkhudet muslim med n ordet, men det er lov å brenne en Koran kun for å provosere han. Jeg ser ikke den helt store forskjellen her…?

Det ene er personangrep basert på hudfarge, det andre er å brenne en religiøs bok…

2 Likes

Nettopp. Men for den som rammes, føles kanskje Koranbrenningen som verst? Er det ikke det som er poenget, å beskytte andre mot unødvendig trakassering?

1 Like

Jeg tror ikke poenget er å la seg føye av hårsåre mennesker som LAR SEG (merk ordbruken) provosere av at noen brenner en bok dd har kjøpt selv

Jo flere rike som flytter, jo mindre blir forskjellene i Norge. Og jo flinkere har regjeringen vært på å innfri valgløftene.

1 Like

Hvis de fattigste flytter i tillegg er det dobbel win

2 Likes

Virker vrient. I så fall må vi få Somalia, Syria, Afghanistan og Irak oppe å stå.

2 Likes

Det koker jo bare ned til to ulike måter å vise forakt for andre på. Hensikten er jo nøyaktig den samme, og da bør loven ta hensyn til det etter mitt syn.
Om du brenner Koranen alene i hytta di , fordi du har gått lens for ved, er det din egen sak. Men når du brenner Koranen på et torg for å vise din forakt for muslimer, ser jeg ikke den prinsipielle forskjellen mellom det og den muntlige mobbing som er definert som ulovlig.

1 Like

Det er ikke ulovlig å skrive offentlig at du synes islam er søppel og at Muhammed er en pedo…

Å være religiøs er et valg du tar. Å være mørk i huden er ikke det (selv om MJ er uenig).

Det er ingen som brenner hinduistiske symboler, og det er fordi de ikke truer oss med vold hvis vi sier noe stygt om religionen deres

4 Likes

Det norske politi er ikke i stand til å beskytte en mann som ønsker å brenne en bok. Det er ganske spinnvillt.

– Politiet har på bakgrunn av den informasjonen vi besitter vurdert om politiet kan ivareta sikkerheten rundt markeringen. Vi har etter en helhetsvurdering kommet fram til at vi ikke kan ivareta sikkerheten på en tilfredsstillende måte ved dette arrangementet, sier politiinspektør Martin Strand i Oslo politidistrikt.

4 Likes

Er det noen tvil om at dette er politikk? Akkurat som vi ikke lot Dalai Lama gå inn på fremsiden av Stortinget. Det er sjelden noe er smart, og samtidig til å skjemmes over.

6 Likes

Feigt!

Politisk press, åpenbart…

3 Likes