Slik jeg forstår dette så tar ikke denne beregningen hensyn til produksjonskostnad av strømmen man får tilskudd eller støtte til.
Statens utgifter til strømstøtte for 2022 blir på 30 milliarder kroner, mens statens inntekter fra vannkraften i 2022 blir på 73 milliarder, mao med strømstøtten iberegnet så har staten et netto overskudd fra vannkraften på 43 milliarder kroner i 2022. Til sammenligning så var overskuddet i 2021 ca 17 milliarder.
Nå skyldes en del av økningen i statens inntekter at grunnrenteskatten øker fra 37 til 45%, slik at Med gjeldende skatteregler anslås inntektene fra grunnrenteskatten til om lag 53 milliarder kroner i 2022, som er rundt 45 milliarder kroner mer enn gjennomsnittet for 2010-2021 (målt i 2023-kroner).
Økt sats i grunnrenteskatten anslås på usikkert grunnlag å øke inntektene med 11,2 milliarder kroner påløpt i 2022, som i sin helhet bokføres i 2023. Forslaget antas ikke å medføre vesentlige administrative kostnader.
Uansett, poenget er at man i praksis har den dårligste støtten i hele Europa, med god margin. og regnestykket er lett å forstå når produksjonskostnaden til vannkraften er 10-15 øre per kWh., og at man stort sett i hele Europa har et helt annet kostnadsbilde på sin kraftproduksjon.
Den norske staten går altså i solid pluss med “strømstøtten”.
Leser man E24-artikkelen ser man at det ikke er slik i Tyskland:
“Tyskland, som har rundt 83,2 millioner innbyggere, har tatt opp store statslån for for å finansiere strømstøtten.”
Så kan man jo argumentere med at statslån før eller senere må betales tilbake av innbyggerne, problemet her er at den tilbakebetalingen kan skje i en skatteprofil med en grad av progressiv beskatning. Når man gjør som i Norge, at nettoeffekten er at strøm er blitt dyrere per kWh enn den var før så er resultatet en regressiv beskatning, siden forbruket av strøm er ganske inelastisk, dvs påvirkes lite av pris.
Bare for å gjenta det, progressiv beskatning er at de som har, eller evner å bidra med mer, betaler mer skatt, regressiv beskatning er det motsatte.
Jeg tar ikke stilling til om hvordan dette skal fordeles, jeg bare noterer meg at den norske strømstøtten er den dårligste i Europa, med god margin, og den mest regressive.