Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Kanskje politiet også er redde for sin egen sikkerhet… spesielt med tanke på alle hendelsene i Frankrike.

Jeg har ikke noe til overs for Islam.
Jeg vet heller ikke helt hva som i loven defineres som hatefulle ytringer. Poenget mitt er bare hva som i sammenhengen er den prinsipielle forskjellen her.

2 Likes

Du kom med et eksempel og jeg forklarte deg forskjellen, utover det vet jeg ikke hva du mener er forskjellen

Var jo klar over den forskjell du presiserte.
Dersom poenget er å beskytte personer og kulturer mot ondsinnet trakassering / mobbing, så skjønner jeg ikke hvorfor loven gjør en slik forskjell. “Prinsipiell” i lovens betydning. Loven burde ta hensyn til hensikt og virkning, og ikke så mye til selve metoden av mobbing.
Men vi kommer jo ikke noe videre, så jeg gir meg her.

3 Likes

For gammel, ja, det gjelder dessverre altfor mange amerikanske politikere. De kunne godt hatt aldersgrense som Kina. For Kina sin del, synd at Xi bare ignorerte regelen.

Jeg er glad for at det ikke er altfor as alderstynget her i Norge.

1 Like

Mer enn alder som er problemet. Merket meg denne tidligere i dag:

1 Like

Flere som så torsdagens debatten?
Makan til vindmøllerunking fra Aasland og Fornybar Norge…
De sier selv de skal se på alle fornybare muligheter, og nevner kun vindkraft :man_facepalming::man_shrugging:
Hvorfor er det blankonekt på atomkraft???
Fy flate så latterlig dårlig ledelse av dette landet.

13 Likes

Jeg antar de fleste forstår at professoren hadde rett. Prisene i Norge vil følge prisene i Tyskland og UK fordi kablene har så stor kapasitet at Norge umulig kan produsere så mye kraft at vi får for mye kraft selv med max eksport.
Åsland skjønner også dette. Aslaug Haga også. Ergo juger de. Kan vi ha politikere som juger?
Hvis de ikke juger må de være tilbakestående.
Hva er verst?

Gærningene vil altså at vi skal ødelegge norsk natur med vindmøller for å eksportere mer kraft til Tyskland, til like høye priser for nordmenn.
Det er bare 2 veier ut av uføret :

  • Innføre restriksjoner for eksport slik at kablene bare får den funksjonen de var ment for - strømutveksling, ikke eksport.
  • Atomkraft. Men selv da får vi aldri tilbake gamle priser.
12 Likes

Spørsmålet er vel heller om det ikke er en yrkesnødvendighet for politikere å være gode løgnere.

Du skal stå der og forsvare konsensus fra ett parti bortimot uavhengig av hva du selv mener, og det partiet bestemte på ett tidspunkt var basert på noe svært få skjønte eller brydde seg alt for mye om utover interessegrupper …

Ser jo hva som skjer når politikere tør å være ærlige, og det strider mot partiet eller “konsensus” - de skal tas, misforstås, henges ut, slaktes, og ødelegges som maktpersoner - helst be om unnskyldning for å ha uttalt seg på en måte som kan misforstås, dvs være ærlige …

5 Likes

Når det gjelder strømpriser, så kan man hevde at våre politikere har forrådt sitt folk. Takket være eksportkapasitet og inngåtte avtaler, så har vi fått høye strømpriser for all fremtid. Selv etter strømstøtte, så har vi flerdobbel pris av tidligere pris.
I tillegg er det flere områder uten strømstøtte. F.eks. har man definert det å eie en hytte som noe som kun rikfolk skal ha råd til i fremtiden. Dette markedet vil dermed kollapse.
Nå skal man så selge inn en ødeleggelse av norsk natur med vindmøller, ved å forsøke å lure folk til å tro at det vil medføre lavere priser.
Eneste reelle håp nå om lavere strømpriser i fremtiden, er om resten av Europa klarer å bygge ut så mye kapasitet at strømprisen i hele Europa går ned.

6 Likes

Hva må vi gjøre for å få prisene ned på strømmen var en gjenganger som ble stilt, tilsvaret var hver gang: Vi går mot kraftunderskudd bla bla bla…
Er så til de grader lei av at politikere slår ned gigantiske åpne porter 24/7, og ikke svarer på det de blir spurt om.
Fredrik var en harding før. Nå er han kun et skall igjen…

6 Likes

Har sittet og tenkt det i snart 15 år. Begynner å bli lei av å bry meg, får dem ikke til å ta fysikk eller velge noen med fysikk-kompetanse uansett. :stuck_out_tongue: Resultatet blir at vi ikke når noen klimamål og vi får se om forskerne hadde rett eller ikke ang. konsekvensene.

4 Likes

By the way ang. jobber som blir borte pga. AI. Snart er kontraktsgjennomgang historie også :3 :
image

4 Likes

Gir jo en god del mening med tanke på hvordan mange bruker standardkontrakter i anskaffelsesproseser.

En AI som kan trekke ut det som er avvik og avtalespesifikt så man kan vurdere det separat fra ett evig langt dokument er nok helt logisk at man kan få automatisert.

3 Likes

Ikke bare “private aktører” som indekserer nei :stuck_out_tongue: Regjeringen varsler prisjustering av statsbudsjettet – E24

En annen viktig nyhet, som jeg ikke skjønner hvordan skal styrke norsk økonomi, få ned inflasjonen eller noe av det som er kommunisert som mål hittil: Norges Bank øker kronesalget til 1,9 milliarder | Finansavisen
Kronen blir bare svakere og svakere opp mot Euro/Dollar. Er dette en stor grunn til det?
image

Mantra til alle politikere er at en populær politiker er en dårlig politiker.

1 Like
1 Like

Hvem er det egentlig Støre og co hører på hvis ikke vår egen forsvarssjef? Korttenkt atter en gang.

3 Likes