Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Tenk så lønnsomt det hadde vært om dette industrianlegget på land allerede hadde vært elektrifisert… mange av de store CO2-kuttene det snakkes om innen norsk oljebransje skal foregå på land.

Analytiker: Melkøya-brannen kan ha kostet 20 milliarder kroner i tapte inntekter – E24

Örebronyheter | Kravallerna i Sveaparken Örebro - YouTube

Fant video av påtenningen, har ikke sett den med lyd.

Ser ut som en gjeng med drittunger, et fåtall som deltar og en større gjeng som heier. De fleste dro når bilene ble tent på ser det ut til, så var nok ikke så stor støtte for det. Bør få de som tente på, sto på taket osv. straffedømt. Det er og blir enkeltpersoner som står bak disse handlingene, og de må tas.

Edit: Ser utelukkende ut til at de som gjorde handlingene kom forberedt med maske og en hadde med seg balltre. De kler seg noenlunde likt hele gjengen. Ser ut som de deler bilder selv på sosiale medier, så bør ikke være all verdens etterforskning som skal til for å identifisere de organiserte deltakerne.

3 Likes

Litt forskjell på lokale opptøyer og en invasjon da :stuck_out_tongue: Man kan unngå ødeleggende mob-mentalitet med riktige tiltak, men en kommandert krig er litt vanskeligere å sikre seg mot.

Ser i mange debatter at folk innbiller seg at selv om strømmen er rekorddyr i Norge, så er den dyrere andre steder. Det stemmer ikke.

Politikerne har fullstendig fucket opp norsk strømforsyning.

10 Likes

(post deleted)

2 Likes

Fortrinnsvis bør de finne opp en tidsmaskin, slik at de kan reise tilbake i tid og endre politisk kurs på migrasjonsområdet.

4 Likes

image

Jeg ser ofte på debatten, og makan til nakkesleng skal man lete lenge etter når det er strømsystemet som blir diskutert.

Edit: Fredrik gjør en knakende god jobb. Motparten, not so much.

8 Likes

Han har vært på bærtur her da, for “Europas høyeste strømpriser” stemmer for et par dager i påsken, hvis du ser over noen måneder, så har vi absolutt ikke hatt Europas høyeste strømpriser. Jeg synes dog at Norge burde gjort endel for å sørge for at industri og næringsliv i Norge slapp litt billigere unna enn i resten av Europa (lignende det de gjør for privatkunder). Det hadde styrket konkurransevnen til norsk industri og ført til større investeringer.

Spørsmålet jeg stiller meg går også på hvor langt kan de tappe ned reservoarene i sør/vest. Vil det føre til at vi går tomme til neste vinter hvis 2022 blir tørt?

Om ikke Norge er høyest, så er hvertfall Oslo og alt rundt relativt nærme :crazy_face:

Edit: Det var vist feil. Bildet over representerer April. Ikke 2022 så langt.

3 Likes

Da debatten om utlandsrør / ikke rør ble gjort for noen år siden var noen av oss overbevist om at prisene ville skyte i været, mens «eksperter» uttalte at det ikke var tilfellet.

Når skal i slutte å stole på «eksperter» som tross alt er lønnet av bransjen selv? Det gjelder ikke bare elkraft.

Det er et samfunnsproblem at vi stadig lytter til ekspertene når det er åpenbart at det de sier er løgn. Likevel fortsetter media og myndigheter å støtte seg til dem.

13 Likes

Er litt rart ja, at Norge som produserer hovedsakelig grønn strøm, må betale såpass får økningen i CO2 avgiftene og gass-prisen. Blir lite gøy å bo i et grønt land om man da også får dyrest strøm.
Ikke at jeg bryr meg nevneverdig. Er småpenger det er snakk om, påvirker meg ingenting ±1000 kr per mnd.

1 Like

Neppe noe annet folkeferd enn stilltiende nordmenn som hadde godtatt å betale mest for strøm og drivstoff når landet flommer over av kraftproduksjon og olje/gass. Vi er verdensmestere i selvskading, kun slått av Sverige…

4 Likes

Mange betaler sikkert mye mer enn det, til tross for at de har virkelig prøvt å tilpasse forbruket og spare strøm der de kan. Da blir dette enda et tiltak som reduserer livskvaliteten helt unødvendig.

1 Like

Yup, og de kan gjerne si sin mening høyt og tydelig. Vil bare peke på at det ikke har så mye å si fra eller til for en del i hvert fall, så den gruppen kommer ikke til å rope høyt om dette.

Ja, Olof Palme må ikke komme til makten, såpass langt tilbake må vi.

Hvis noen bare kunne skyte Olof Palme på et tidspunkt i fortiden så ville alt vært bra?

Det hadde vel holdt om arkitekten bak snillismen/islamiseringen ikke kom til makten. SD er sveriges eneste håp, men muligens for sent, nå kommer det et alternativ til, det kan bli spennende. Satser på at “berikelsen” vil bidra godt i valgkampen fremover.

2 Likes

Håper inderlig vi er ferdig med utbredt populisme. Det sier jeg hver gang, men det kommer alltid tilbake i politikken fra tid til annen. Noen elsker det, andre hater det. Jeg tror det fører til forvridde virkelighetsforståelser hos befolkningen og derfor har stor risiko for å være skadelig. Kan ikke påberope meg noen stor kunnskap om det politiske landskapet i Sverige, men liker ikke retorikken.
Et av de første stegene mot radikalisering av enkeltindivider er å få de til å føle at de er i krise/under angrep, ser retorikk i den retningen bli gjentatt :/.

2 Likes

Det virker som om det meste går i retning av mer populisme, ikke mindre.

Prioriter etterforskning av, og fengsling av, de som deltar i opptøyer og / eller angriper politiet. Og sett dem i fengsel relativt raskt etter handlingene utføres. Ikke la det gå årevis fra handling til straff.

Problemet har mange sider, men det første man må gjøre er å sørge for at de som allerede er i landet, og skaper problemer og usikkerhet og vold og kriminalitet i fattige områder, faktisk opplever at det de gjør har større negative konsekvenser for dem selv på relativt kort sikt.

Man kan også nekte asylsøkere/innvandrere/ikke-statsborgere å bo i særlig utsatte områder, og kreve at de får bosted andre steder. Det vil kanskje være dyrere å gi dem bolig spredt utover landet, men å nekte alle å bo samme sted og lage sin egen kultur kan være en grei ting.

2 Likes

Altså, at man får mer populisme etter flere tiår migrasjonsbølger (uten reell integrering og konsekvensene dét medfører), økonomisk liberalisme med flat pedal og økt fremmedgjøring som følge av at nasjonal politikk bestemmes av overnasjonale (udemokratiske) institusjoner er gitt.

Det er like provoserende som naivt når politikere eller andre akker seg over at folk ikke bare «forstår» at multikulturalisme, utfasing av nasjonal industri og strømkabler er til alles «beste». I stedet er folk frekke nok til å stemme på partier og politikere som setter ord på nedsidene av det ovenstående.

Det er folk sin feil, ikke en udugelig politikerklasse, fordummende/markedsdrevne mediekonsern og ekkokammeret til de som «vet bedre».

Honk honk :circus_tent: :earth_africa:

Edit:

Trump, Brexit, Le Pen, SD mv. er bare begynnelsen, og symptomer på krisen i vestlige konkurransedemokratier.

11 Likes