Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Turister til Norge nyter dog godt av at kronen er fullstendig grust.

[…] the war in Ukraine and tensions in the Pacific look to be accelerating a division of the world into Cold War-like political and economic blocs. But whereas the West accounted for over 50% of global GDP at the beginning of the Cold War—with the United States dominating global manufacturing and running huge annual trade surpluses—the West looks to be in a weaker if more entrenched position of power today, and its major adversaries stronger in certain ways than the communist bloc was in 1948.

Before we enthusiastically embrace a new Iron Curtain, therefore, it’s worth pausing to consider how many countries in the world will voluntarily place themselves on our side. The countries of what we consider “the West” will—for ideological and historical reasons, in addition to economic and military enmeshment—undoubtedly remain relatively united. But the West only accounts for about 13% of the world’s population, with China and Russia together making up about 20%. That leaves about two-thirds of humanity “nonaligned,” a position that most of them would like to maintain. If we force them to choose a side, we may be surprised by many of the results.

One telling barometer for this dynamic is oil. With Western oil sanctions on the world’s largest oil exporter, prices have predictably skyrocketed, rising from around $75 a barrel at the beginning of the year up to over $110 today. But countries that have refused to participate in sanctions are now taking advantage of the opportunity to negotiate for Russian energy deliveries at steep discounts. If Russia is still able to sell oil around the world, countries like India are able to negotiate for below-market prices, and Western consumers are being hammered with inflated prices, who is really being sanctioned? A similar principle applies to the weaponization of the U.S. dollar and the Western financial system in general: If non-Western countries are increasingly told that access to dollars and transaction systems like SWIFT are conditional on policies made in Washington that may not necessarily be in their own self-interest, the result may be a de-dollarization of the global economy, not a strengthening of the Western order.

None of this is to say that the brutal invasion of Ukraine has been anything less than an atrocity, and that extraordinary measures may indeed be called for in order to counter Russian expansionism and its implications for global peace and stability. But it’s possible that the West, in a fit of self-righteousness and a need to satisfy various domestic demands, may be diving headlong into a future in which the global South and many others besides feel increasingly pressured to make a choice they don’t want to have to make, and which may leave the West more isolated than ever before in modern times.

2 Likes

Russerne struper gassen inn til EU samtidlig som 2Mrd cubic forsvinner fra USA. Antar vi hadde billig strøm sist vinter…

1 Like

Utrolig praktisk til å kontrollere befolkningen, disse covid-tiltakene.

Men det må jo til for å flate ut kurven!

3 Likes

:rage:kjenner det blir varmt i skallen hos slike som meg :construction_worker_man: når vi i oljeservicebransjen unngikk STORE permitteringer i arbeidsstyrken som følge av denne så absolutt nødvendige Oljepakken vi fikk av politikerene tilbake i 2020,der vi nå opplever de mest arrogante uttalelsene fra diverse hold om at dette gjerne ikke var nødvendig og “vi fikk for mye” …

Vi hadde en situasjon ,-som heldigvis(merk: ikke “lykkeligvis” i respekt for situasjonen i Ukraina) har vi kommet utav covid-pandemien med sterke arbeidsforhold som absolutt har gitt tilbake til både arbeidere og samfunn!

Synes derfor at med disse etterpåkloke debattene om Oljepakken idag er et “ikke”-tema der de nå prøver å vinkle som om at politikere ble “løyet” til og det hele er at Oljelobbyen har manipulert seg til noe bedre “levevilkår” for sin egen vinning ut ifra situasjonen vi ser idag! :exploding_head:

“Ulovlig statsstøtte” (erger meg sånn at jeg gidder ikke å lese artikkelen engang utav overskriften!)

7 Likes

Denne artikkelen som handler om visse aktører i forbindelse med 6 jan som ikke har blitt etterlyst eller arrestert av FBI, men som burde vært det.

En hypotese for at de ikke har blitt siktet eller straffet er fordi de jobbet med myndighetene og at målet var å fremprovosere situasjonen.

1 Like

Blir ikke drøyere enn dette… nytt lavmål i et politisk spill mot seg selv og norske borgere.

Skjer ikke i helvete at dagens regjering overlever neste valg.

9 Likes

Norge kommer til å håve inn over 1000 milliarder på salg av olje og gass i år. Men ikke tro vi har råd til å bygge ut strømnettet! :sweat_smile:

Strømnettet har på den kaldeste dagen i året en kapasitet på opptil 25.000 megawatt (MW), ifølge utvalget. En av deres konklusjoner er at dagens strømnett må utnyttes bedre.

– Det kan være små tidsmarginer, for eksempel det ene kvarteret vi ønsker å bruke ekstremt mye strøm i januar. Da kan det hende en bedrift kan koble ut, så slipper vi nettutbygging, sier Aasland.

3 Likes

Det begynner for meg å bli åpenbart at Smart Wires (notert på svenske nasdaq) har mye å fare med. De brenner bare så sinnsykt mye penger at det er høyrisiko å gå inn der i dagens marked. Om et år eller to derimot kan den aksjen bli grønt gull.

Teknologien blokker ut flaskehalser og gjør at vi kan føre enda mer strøm i eksisterende nett. Vi må kunne utnytte det vi har og flytte kraft fra der hvor det blåser til der hvor det ikke blåser den dagen f.eks.

Siemens har en konkurrerende teknologi som ligger langt bak mtp. teknologisk modenhet - de kan ta igjen Smart Wires på få år.

Både Strømnettutvalgets og Aasland understreker at strømnettet må utvikles på en mest mulig samfunnsmessig rasjonell måte – uten unødvendige kostnader for forbrukerne eller naturen.
– Da er det viktig at vi ikke bygger ut mer nett enn vi må, sier Aasland til Nationen.

Klaget ikke du akkurat over høye energipriser i et annet innlegg?

Stemmer det, men høye strømpriser som er kommet ifb med kraft overføring til andre kontinenter burde ikke gå utover Norge selv. Være seg bedrifter i Norge eller innbyggere.

2 Likes

Hvor var denne kommentaren når kablene ut av dette landet ble akseptert? De møter seg selv i døra hver gang …
Klaging kan vi, og det skal vi gjøre når politikerne tydeligvis ikke har peil på hva de faktisk holder på med.

3 Likes

Men å bygge nett vi egentlig ikke trenger kan du betale for?

Utbygging av nett tilrettelegger for økt forbruk, og i situasjonen som diskuteres (kaldt i januar) vil det si effekt vi ikke kan produsere uten Europa, kanskje ikke med Europa heller (og da blir prisen deretter, Europa eller ei).

Skjønner ikke hva du ikke forstår med innleggene mine.

Jeg vil ikke betale for optimaliserings behov ei heller økende strøm utgifter som har kommet etter en elendig energi politikk.

I verste fall så kan jeg være med på å betale for skroting av de nyeste kablene.

Skal staten bygge ut og eie ny kraftproduksjon uavhengig av lønnsomhet? Helt greit for meg, men så er jeg omtrent sosialist.

Men vi har gått for at det skal finansieres av private investorer som skal tjene penger. Skal de få tjene penger i det europeiske energimarkedet, eller skal vi subsidiere? Det siste mener jeg i alle fall bør være uaktuelt.

Andre alternativer? Fyr løs!

Og så blir det tilbake til Høyre, som står for stort sett samme politikk - bare at de gir enda mer f… i vanlige folk og kommer til å overføre ytterligere makt og midler til overnasjonale selskaper og institusjoner.

Ooops. Mange som svetter litt nå.

6 Likes

Problemet er å ville ha i pose og sekk / ha ting som ikke eksisterer. Om du kutter kabler har det store kostnader og svært usikker effekt på strømprisen.

Det er ingen vei tilbake til gamle strømpriser. Vi har kommet dit vi er i dag med stor tverrpolitisk enighet fra høyre til venstre. Jeg tror ikke situasjonen er så gæren, men det kan være feil. Fasiten har vi om 10-15 år.

(Edit: Det er viktig å understreke at jeg mener norske elektrisitetspriser ville konvergert mot europeiske uansett)

3 Likes

Fasiten har vi vel allerede. Det vil si - vi ser tydelig hvilken vei det går. Vi er langt unna bunn.