Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Den kjøper jeg glatt. Dette kan du mer om enn meg, men blir det riktig å si at det er noe average citizens kollektivt gjør fundamentalt galt? Jeg skjønner sammenligningen, men siden Romerriket nevnes så var det et diktatur med keiser på toppen, USA er et demokrati hvor man tross alt velger sine embetsmenn. I et demokrati så liker jeg å tro at vi har de politikerne vi fortjener.

2 Likes

Hvor skal man begynne :sweat_smile: Om jeg forsøksvis skal koke ned min oppfatning av USA til noen få setninger, så er det slik at landets politiske institusjoner over lang tid - og stadig mer sementert - har blitt underlagt kapitalinteresser. Lovgivende makt er for alle praktiske formål kjøpt med de konsekvensene det innebærer. Her: den største overføringen av velstand i moderne historie fra et flertall til et (ekstremt) lite mindretall.

Det blir vanskelig å skylde på “folk”, synes jeg. Dette handler om systemsvikt og insentivstrukturer som spiller sammen for å ivareta status quo og helst akselerere utviklingen. Et lite glimmer av håp er at mediene gradvis mister (det lille de i utgangspunktet hadde av) troverdighet, og at folk i økende grad ser igjennom alt sirkuset og bedrageriet de blir servert.

Det er først når folk på begge sider av det konstruerte politiske spektrumet oppdager at de har mye mer sammenfallende interesser enn omvendt, at endring kan finne sted.

image

12 Likes

Det stemmer ikke helt. New York f.eks. var styrt av republikanere i mange år (Rudy Giuliani). Da gikk byen fra å være et gjennomkorrupt shithole til å bli en trygg og veldrevet by. Nå som demokratene har hatt kontrollen i 10 år + så er byen tilbake til å være et gjennomkorrupt shithole.

2 Likes

Noe av det mest latterlige jeg ser er folk som tilsynelatende i fullt alvor prøver å påstå at de nye strømkablene til utlandet ikke har skyld i strømprisene.

5 Likes

USA er mye mer religiøse enn folk i Norge tror. Abort blir ikke ulovlig i alle stater. Noen stater vil utføre aborter for folk i andre. At man skal kunne utføre abort selv etter fødselen er jo like utrolig motsatt vei. Det var demokratenes vei videre.

Renault har endret merkevarenavnet til Alpine. Ser du ikke F1?

2 Likes

Congressional Stock Trading - If You Don’t Know, Now You Know | The Daily Show

2 Likes

Da sikter du til folk som tillegger utenlandskablene 0% skyld? Eller mer? Har de 100% skyld i høye priser?

La oss si at utenlandskabler står for en stor andel, inntil 1 krone av prisstigningen (mitt siste månedssnitt var 1,71, tror jeg). Det ville vel likevel vært et historisk høyt nivå, og folk ville vært nesten like misfornøyde. Og kraftsystemet ville hatt den samme sårbarheten.

Høres ut som om prisen ikke betyr noe?

Da sikter jeg til dem som påstår at det har så og si iiiiingen betydning ja.

Strømkablene i seg selv gir slik jeg ser det en fin fleksibilitet/sikkerhet når det gjelder import/eksport av strøm.
Problemet er jo den totale mangelen på å sette kriterier for når strøm kan eksporteres. Kraftselskapene har nesten frie tøyler til å eksportere uansett magasinnivå. De vil alltid være tjent med at magasinene holdes på et ganske lavt nivå da dette gir bedre priser. Man kan ikke da være så naiv at man lar de styre dette selv. Burde vært grepet inn i dette for lenge siden.

Netto null eksport i stedet for 1,88TWh hadde utgjort 2% ekstra fylling i Norge og dersom dette hadde vært i NO2 hadde det utgjort over 5,5% høyere fyllingsgrad. Valget om å eksportere så mye påvirker raskt nivået.

13 Likes

Samtidig som EU ser ut til å en eller annen fetish med tanke på selvskading ifbm. energisikkerhet.

Hadde EU hatt en fornuftig tilnærming med tanke på utfasing over tid, når alternative løsninger var på plass for å ta over hadde det ikke vært så gale.

Men når EU velger å blåse hele skallen av seg med å legge ned atomkraft og andre stabile energikilder uten å ha en realistisk avløsning på plass, så blir resultatet deretter for alt som henger på samme nettet.

7 Likes

BBC, 17 April 2014. Study: US is an oligarchy, not a democracy.
Princeton University Press; 2008. Democracy Incorporated: Managed Democracy and the Specter of Inverted Totalitarianism. By Sheldon S. Wolin

2 Likes

Apropos såkalt “demokrati”.

For fem uker siden hevet Statnett farenivået i hele Sør-Norge til gult nivå. Det betyr opptil 20 prosent risiko for strømrasjonering. Årsak: De fryktet at Norge ikke ville ha nok strøm til vinteren, og at et Europa i energikrise ikke vil være i stand til å tilby eksport til Norge. Har ikke hatt ønsket effekt. Statnett har ansvaret for forsyningssikkerheten for elektrisitet i Norge, og det å heve farenivået er i praksis det eneste verktøyet de har for å påvirke strømprodusentene før en eventuell kraftkrise er et faktum. Nå varsler Statnett at dette ikke har hatt ønsket effekt, og at de nå forbereder seg på muligheten for historisk sterke virkemidler i kraftmarkedet - såkalte SAKS-tiltak (svært anstrengte kraftsituasjoner). Det inntrer når det er mer enn 50 prosent risiko for kraftrasjonering. Eksportrekord til Tyskland. Etter at Statnett valgte å heve farenivået for hele Sør-Norge, var det en tydelig utvikling i strømeksporten: Den gikk rett i taket.

4 Likes

Prisen betyr ikke noe for hva eller hvem?

DENNE så jeg ikke komme!

Velkommen til Broderskapet :sweden:Sverige og Finland :finland:!

2 Likes

Bra jobba av Stoltenberg må jeg si.

Bud, deg vel. Om prisen er 1.70 eller 2.70 Per khw er jo det samme sier du. Stor forskjell for meg som har hytte det.

2 Likes

Ikke? Trodde det var bred enighet om at dette var gitt før eller siden. Bare Erdogan fikk markert seg litt, og presset til seg en liten seier på hjemmebane + helt sikkert endel sårt tiltrengte dollars.

Uansett, god nyhet enig!

1 Like

…men,baksiden av denne avgjørelsen i Natoavtalen med “Tyrkie”,er at vi kan muligens se voldelige scener i sverige ved en eventuell utlevering av PKK medlemmer,…

Jeg tror ikke de vil gå stille og rolig i gangene…eller til gaten på flyplassen for å si det sånn…

Har ikke hytte, huset er Tek10, og vann/vann pumpe. Sitter greit i det, ja. Får strømstøtte likevel.

Men påstanden min er at når strømmen uansett ville vært rekorddyr, ville folk vært omtrent like misfornøyde uansett. Jeg tenker på det som «Diminishing marginal utility», men omvendt.

2 Likes