Den viktigste grunnen til at magasinene fylles opp i disse ukene er snøsmelting. Leser du NVE sin kraftsituasjonsraport for uke 24 så får du svarene.
“For veke 24 er berekna tilsig 6,7 TWh. Det er 109 prosent av vekegjennomsnittet. I veke 25 er det
venta eit tilsig på 5,5 TWh, som er om lag som det same som gjennomsnittet for veka.
Berekna snømagasin i slutten av veke 24 er 18 TWh. Det er om lag 1 TWh større enn
gjennomsnittet (2001-2020) for denne tida av året. Prognosert snømagasin ved slutten av veke
25 er 13 TWh.
I store deler av landet er det nå snøbart, men det er framleis ein del snø i enkelte fjellområde.
For fleire detaljer om til dømes snø, sjå: www.senorge.no/map”
Det har vært en sedvanlig snø-rik vinter nordpå, så du kan regne med at mesteparten av den gjenværende snøen som ikke er smeltet ligger der.
Sjekker du på side 6 i rapporten ser du at tilsiget i uke 24 var på 6,7 Twh, mens nedbøren var på 1,0 Twh, mao av snøen som fylte magasinene i uken som var utgjorde 15ish% nedbør fra himmelen.
Kanskje det kommer regn i de neste ukene, men for uke 25 så vil nedbør kun utgjøre 14% av normalen (side 6 i rapporten).
Jeg tviler sterkt på at vi kommer over 50% fyllingsgrad i N02, og det kan faktisk skje at vi ikke kommer veldig mye over 40%, selv om jeg ikke har det som hovedsceanrio.
Forøvrig er det pris i Europa som bestemmer hvor kraften går, og akkurat nå er den rekordhøy, noe som gjenspeiler seg i at uke 24 var den uken hittil i år med høyest netto kraft-eksport fra Norge, 0,51 Twh.
Jeg blir ikke overrasket om uke 25 slår uke 24 i netto kraft eksport.