Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

En rimelig elendig energibærer også. Det kreves sykt med energi for å gå fra strøm til hydrogen til strøm.

1 Like

You take your seat… står bare bra til…

4 Likes

Ser på værvarslet for Blåsjø at det ventes regn og har fått flomvarsel. Så det er jo bra i denne sammenhengen.

Her er flomvarselet:

Flere områder som er berørt ser det ut som.
Nå er vel ikke dette unormalt på denne tiden sikkert så vanskelig å si hvor stort utslag det gir på fyllingsgraden.

1 Like

Sant, det er bare fredagen som innebærer potensielt tap ved sublimering, lørdag og utover er perfekt; nedbør og nesten 100% luftfuktighet.
Uansett, om 2 uker har vi «fasiten» for snøsmeltingen i NO2. Jeg er redd vi ikke kommer oss over 50% fyllingsgrad.

Videre er et dårlig scenario en passe våt sommer fulgt av en tørr høst, da vil eksporten pågå for fullt når man kanskje burde holdt igjen.
Men trolig vanskelig å holde igjen når prisen på kontinentet nå er nærmere 3 kroner kilowatten.

2 Likes

NO2 ligger under minimum for perioden 2002-2021

NO5 ser derimot ut til å hente seg inn, men har fortsatt en del igjen. Får håpe på en våt vestlandssommer.

1 Like

Og her har vi mannen som over 80 millioner amerikanere stemte på :joy:

Er åpenbart at det er noen bak kulissene som styrer politikken og dirigerer hva han må gjøre/si i taler etc. Han er totalt uegnet til å gjøre omfattende, selvstendige politiske beslutninger og tanker.

3 Likes

Er vist ikke krigen som er skyld i inflasjonen likevel…inflasjon var på 7% desember 2021

3 Likes

Kun NO2 som er på ny minimum ja. NO1 ligger også veldig lavt i forhold til før, kun litt over tidligere minimum.
NO2 er jeg litt håpefull om at skal komme seg over tidligere minimum i løpet av 2-3 uker da det både har regnet og er ventet litt regn. Men vi måler hele tiden her mot det laveste nivået siden 1995 så det skal en del nedbør til før vi er på et akseptabelt nivå.

Synes det er rart at regulering av eksporten ikke virker å være på den politiske agendaen i det heletatt.

2 Likes

Den viktigste grunnen til at magasinene fylles opp i disse ukene er snøsmelting. Leser du NVE sin kraftsituasjonsraport for uke 24 så får du svarene.

“For veke 24 er berekna tilsig 6,7 TWh. Det er 109 prosent av vekegjennomsnittet. I veke 25 er det
venta eit tilsig på 5,5 TWh, som er om lag som det same som gjennomsnittet for veka.
Berekna snømagasin i slutten av veke 24 er 18 TWh. Det er om lag 1 TWh større enn
gjennomsnittet (2001-2020) for denne tida av året. Prognosert snømagasin ved slutten av veke
25 er 13 TWh.
I store deler av landet er det nå snøbart, men det er framleis ein del snø i enkelte fjellområde.
For fleire detaljer om til dømes snø, sjå: www.senorge.no/map”

Det har vært en sedvanlig snø-rik vinter nordpå, så du kan regne med at mesteparten av den gjenværende snøen som ikke er smeltet ligger der.

Sjekker du på side 6 i rapporten ser du at tilsiget i uke 24 var på 6,7 Twh, mens nedbøren var på 1,0 Twh, mao av snøen som fylte magasinene i uken som var utgjorde 15ish% nedbør fra himmelen.

Kanskje det kommer regn i de neste ukene, men for uke 25 så vil nedbør kun utgjøre 14% av normalen (side 6 i rapporten).

Jeg tviler sterkt på at vi kommer over 50% fyllingsgrad i N02, og det kan faktisk skje at vi ikke kommer veldig mye over 40%, selv om jeg ikke har det som hovedsceanrio.

Forøvrig er det pris i Europa som bestemmer hvor kraften går, og akkurat nå er den rekordhøy, noe som gjenspeiler seg i at uke 24 var den uken hittil i år med høyest netto kraft-eksport fra Norge, 0,51 Twh.
Jeg blir ikke overrasket om uke 25 slår uke 24 i netto kraft eksport.

3 Likes

La nå dette skakkjørte selskapet gå konkurs, det virker i hvert fall som dette er målet til pilotene:

2 Likes

Enig! Må være toppen av illojalitet og kynisme å streike denne sommeren her. Om det er teknikere eller piloter eller whatever. La selskapene deres gå dukken så kan de stå der arbeidsledige å sutre…

2 Likes

Mente ikke at det var kun regnet i seg selv som fylte opp nei. Men kombinasjonen 12-13 varmegrader og en del regn burde gi godt tilsig av smeltevann og regnvann. Så den kombinasjonen tror jeg hjelper godt på (hvis det slår til). Er vel ideell måte å flytte snøen til magasinene på :slight_smile:

Jeg blir overrasket om det ikke kommer en god del opp de neste to rapportene men godt mulig jeg overvurderer effekten av forventet vær og at snødybden rundt Blåsjø ikke er helt representativ for resten av området (er helt sikkert ikke helt representativ).

Ligger an til at den blir høyere ja. Synes de burde begrense produksjonen i NO2 men null tegn til det. Vi setter tydeligvis all lit til at værgudene skal ordne opp.

1 Like

Er heilt innafor i mine øyne.

De bruke et legitimt verktøy i avtalene. Er ikke alle år man har streikerett. Og det er ikke verken piloter eller vedlikeholdspersonell som bestemmer når forhandlingene skal gjøres.

Ja, jævla kjipt at det skjer rett i ferietiden. Men det kan man ikke laste de streikende for.

Og med tanke på inflasjonen som pågår er det bare flaks at man fikk presset igjennom frontfagene før tallene for inflasjonen er der dem er i dag.

Og på generelt basis er det ALDRI en god tid å få et skikkelig lønnstillegg sett fra arbeidsgivers ståsted.

Med mindre man sitter på tinget og kan gi seg selv 70000 ekstra før man tar 3 mnd ferie.

5 Likes

I dag: Only four out of 55 leaders reportedly listened to President Zelensky’s virtual address to the African Union

Afrikanske land ser ut til å være svært uinteresserte i å ta parti med noen i denne konflikten. Faktisk så har ingen land på det kontinentet sanksjonert Russland.

Kanskje de ser på Russland og Kina som motmakter for Vesten og dets imperialistiske historie i Afrika (dog også i nyere tid, bl.a. Frankrike i Mali). Russland har jo blant annet fjernet over 20 milliarder USD i gjeld fra afrikanske land, og samme med Kina.

Blir spenndende å se hvilken retning Afrika vender mot fremover!

2 Likes

Prinsippfasthet er en luksus som afrikanske land ikke har råd til sånn som ståa er nå.

1 Like

Kanskje de importerer korn fra Russland? Eller Ukraina, men de får jo ikke eksportert pga Russland sin blokade av havnene i Ukraina? Så da vil de ikke legge seg ut med den som kanskje kan selge den mat?

For å si det på en annen måte, de legger seg ikke ut med Russland i tilfelle de skulle finne på å sulte den i hjel. Hvis man ser på krigføringen i Ukraina, så ser man at cruise missilene deres til en stor grad brukes på sivile, ikke militære mål.

Noen som ikke vil være med på Russland sin imperiebygging.

1 Like

Om havnene er blokkert pga. det du sa eller om Ukraina har minelagt dem (Tyrkia har funnet flere miner), er fortsatt en gåte for meg, og å trekke konklusjoner som du gjør blir altfor lettvint. På den andre siden har man representanter fra FN som har indirekte gjennom uttalelser lagt problemet på Russland. For min del blir det rene spekulasjoner å si noe per dags.

Tviler at korn-importen fra Russland er grunnen til Afrikans taushet. Majoriteten av afrikanske land har hatt positive bilaterale relasjoner med Russland i tiår.

1 Like

For de som har lest Hararis “Sapiens”, husker kanskje hans kapittel om Renault (“eksisterer det i det hele tatt?”), og bl.a hans beskrivelse av dagens advokat-stand som sammenlignes med tidligere tiders trollmen og sjamaner hvor deres magi og besvergelser bare fungerer når 2 eller flere er enige om det.

Nå har amerikansk høyesterett funnet grunnlag for å tilsidesette tidligere tiders besvergelser, Roe vs Wade, med det resultat at abort-inngrep i praksis kan bli umulig å få utført i landet med over 300mill innbyggere. Det er et interessant paradoks i seg selv at i et land hvor “Pro Life”-bevegelsen har bred støtte, samtidig er “Pro Death” og kan dømme sine innbyggere til døden.

Abort-diskusjon har mange sider og jeg skal ikke påstå at den er enkel. At man alikevel, som i dette tilfellet, klarer å komme utenom at kvinner, altså hunkjønn, får ha siste ord har jeg alltid syntes har vært oppsiktsvekkende - altså selvbestemt, som er ordningen vi er så heldige å ha her i landet.

Det er en del ting ved USA som jeg aldri kommer til å forstå meg på, er de litt schizofrene? Mens det demonstreres mot dette i gatene der borte, så annonserer de samtidig sesong 10 av Teen Mom på tv…

6 Likes

Flere tiår uten reell lønnsvekst, stadig dårligere utdanning og et politisk system som på ingen meningsfull måte representerer folkets faktiske ønsker/behov ender opp i den slags splitt og hersk. Drevet frem av to partier som representerer de samme kapitalinteressene. Brød, sirkus og eskalerende polarisering er eneste måte å holde oppe korthuset på.

Multivariate analysis indicates that economic elites and organised groups representing business interests have substantial independent impacts on US government policy, while average citizens and mass-based interest groups have little or no independent influence.

Sammenlignbart med hvor dårlig det stod til og ble i Romerriket i dets siste fase.

5 Likes