Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er en vanlig oppfatning at Putin ble totalt overrasket over hvor samlet Vesten har stått etter den russiske invasjonen, og hvor strenge sanksjonene ble.
Trolig hadde Putin tenkt seg om både en og to ganger om han hadde visst hva som kom av reaksjoner, (i tillegg til den sterke ukrainske kampviljen).
Trolig ble også Kina en smule betenkt, og det er vel derfor de er så forsiktige for tiden for ikke å provosere Vesten.
Vi vet egentlig lite om effekten av sanksjoner - har de f.eks en preventiv effekt? Hvordan ville verden sett ut, inklusive de land som har blitt utsatt for dem, om Vesten droppet sanksjonsvåpenet og nøyde seg med en diplomatisk note når folkeretten gruses.?
I parentes må nevnes at Vesten langt fra alltid er noe ideell rollemodell selv.
Den kinesiske sanksjonsmodellen har i alle fall vist seg å funke, Den er ikke så eksplisitt, men handelssamarbeidet opphører med en drøss av snublesteiner overfor de land man til enhver tid ikke liker.
Poenget er at vi har ikke veldig mange ikke-voldelige virkemidler overfor bøllestater. Blir verden bedre om vi dropper de få vi har?

1 Like

At Russland ble overrasket når sanksjonene i all hovedsak ble annonsert før invasjonen i New York Times tror jeg ikke mye på. Det ble sagt før krigen brøt ut av Russland at de var villige til å bryte alle bånd mot vesten.

Det betyr ikke at de visste akkurat hva som ville bli innført, men noen ekstrem overraskelse, eller at de ikke visste det kunne komme? Jeg tviler.

Vi får gjøre hva folkeopinionen krever. Det er helt greit å sanksjonere Russland for å straffe Russland. Men å leve i troen på at dette skal skape folkeopprør, eller styrte Putin? Det tror jeg vi gjør best i å slutte å tro på.

Det jeg er mest negativ til bredden i sanksjonene. Når man sanksjonerer befolkningen, samt sanksjonerer oligarker som ikke har direkte tilknytning til militæret / krigen og deres private eiendeler. Det framstår i stor grad som at man avskaffer privat eiendomsrett. At man sanksjonerer eventuelt Putin personlig, hans familie, generaler, deres familie, osv - det ville vært mer på linje med hva man har gjort tidligere. Dvs sanksjoner de som er direkte involvert i beslutningen og utførelsen av handlingen.

At ondskapsfulle mafialignende forretningsmenn nå skal straffes fordi de bor i Russland og man skal sanksjonere deres private eiendeler fordi “de har vært slemme når de ble rike” framstår som tullete for min del. Det var jo helt greit det siste tiåret. Og vi godtar lignende mafialignende rikfolk fra andre land. Men, de må jo nå være forsiktige med å ha formuen sin i vesten fordi den kan konfiskeres hvis landet deres gjør noe vi ikke liker - selv om de ikke er involvert i beslutningen. Det blir inflasjonsdrivende økonomisk selvskading fordi det motvirker globaliseringstrenden vi har hatt de siste tiårene.

Det viktigste vesten gjør er å støtte Ukraina med militær informasjon, våpen, utstyr, og humanitær bistand. Å sanksjonere salg av militært utstyr er logisk. Å sanksjonere hele Russland fra betalingssystemer, app’er, osv framstår som ett forsøk på å straffe den russiske befolkningen med det formål å skape opprør mot Putin. Men, jeg tror det bare fører til at folk på sikt vender seg mer mot vesten. Jeg tror ikke det fører til noe stort opprør. Basert på hva som har skjedd i andre regimer. Kan jeg ta feil? Selvsagt, jeg håper jeg tar feil. Jeg bare tror ikke på at så brede sanksjoner påvirker Putin/Russland ekstremt negativt, eller at det skaper grobunn for noe opprør. Det er min tolkning.

ps: blir litt mye off-topic fra generell politikk. Jeg sier meg ferdig med diskusjonen med det :slight_smile:

4 Likes

… så har man det vestlige propoganda-apparatet på den andre siden som prøver å overbevise for det motsatte.

1 Like

Tja, har du egentlig noen gode eksempler på det? Jeg har ikke sett mange slike “opinionen” artikler om dette fra vestlig side. Men jeg ser omtrent daglige oppdateringer på harde fakta rundt råvareeksport, aktivitetsnivå i russiske bedrifter og fabrikker (eller snarere mangel på aktivitet :laughing:) osv.

2 Likes

Du finner massevis av disse fra CNN, NYT, MSNBC, Vox, etc. Bare å søke det opp med relevante nøkkelord.

Man har også andre nyhetssider som The Guardian som har vært mer flinke på det, og faktisk noelunde innsett at sanksjoner innført mot Russland har backfired big time.

2 Likes

hvete for hus i kina 2022 :face_with_hand_over_mouth: :corn:





Kina har vært veldig mye mer forsiktige når det kommer til handel med Russland enn det jeg hadde trodd. “Kommersielle” kinesiske selskaper har gått ut av samarbeid med russiske selskaper. Her sier Kina: “Vi synes sanksjonene er tullete og vesten har ikke noe med hva vi gjør”. Det Kina faktisk gjør er å legge samarbeid som kan utsette kinesiske selskaper for sanksjoner på is. De er ikke klare for f.eks. sanksjonene som traff Huawei i noen større skala.

Som @anon80503862 vel har sagt, så ser de at de må forberede seg veldig grundig hvis de skal kunne håndtere en situasjon med brede sanksjoner. Som det er nå, så vil begge parter bli truffet hardt. Kina sitt mål er vel å være i en situasjon hvor de kan bruke sanksjoner som middel på samme måte som USA med Huawei sanksjonene.

Det jeg kanskje er mest overrasket over er hvor avhengig USA er av diverse importerte varer. Strategisk, så hadde det vært lurt for dem å ha en hvis kapasitet hjemme, som ved uro kan oppskaleres. Europa har rett og slett ikke tilgang på nok ressurser til å gjøre noe tilsvarende.

1 Like

Kina har nok vært litt forsiktige i handel med Russland, men ikke i så stor grad som du forklarer det på. Bare på SPIEF-forumet nå nylig i St. Petersburg ble det avtalt nesten $100 billioner i deals. Blant dem:

“Among the major deals signed at the forum this year was a technical agreement on gas supplies between Russia’s main gas exporter, Gazprom, and China National Petroleum Corporation (CNPC).”

Så har også Russland overtatt Saudi Arabia som største eksportør av petroleum til Kina.

  • mange, mange flere avtaler.

Kina har ingenting i mot å importere råvarer fra Russland. Det gjør ikke at noen kinesiske selskaper risikerer sanksjoner fra vesten.

Interessant lesing

Substantive Chinese support for Russia, however, has been virtually nil. Despite US and European Union fears that Beijing might provide arms, such as unmanned aerial vehicles (UAVs) and advanced missiles, to make up for Moscow’s losses, this has not happened. Beijing has also refrained from providing sanctions-busting assistance; in some areas it has done just the opposite. Early in the conflict, Chinese state banks refused to provide US dollar-denominated letters of credit to finance imports from Russia. The Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) and the New Development Bank (NDB) suspended transactions related to Russia and Belarus. And several leading Chinese companies, such as Huawei, Geely, and Lenovo, curtailed or suspended their Russia operations, while Beijing refused to supply spare parts to Russia’s commercial airline fleet.[34] Since then, there has been little sign of a return to the status quo ante. Although trade in some natural resources has grown, the exodus of Chinese tech companies from Russia has continued apace, while smaller trading companies have been put off by the volatility of the ruble.[35]

EDIT og angående avtalene om eksport av olje/gass til Kina, i artikkelen over, så er det referert til under “Putin loses” scenarioet:

2 Likes

Fint om du kunne gitt er par eksempler :slight_smile:

Joda, men handelen mellom de to landene er opp 28.9% enn fra samme periode i fjor, så den kinesiske frykten om sanksjoner er begrenset. Artikkelen du refererer til er interessant, men tviler sterkt på at Kina og de kinesiske selskapene som bl.a. Huawei eller Lenovo kommer til å opprettholde disse begrensningene mot Russland i en lengre periode. Denne frykten kommer til å relativt kortvarig, spør du meg.

Ja, det er Kina som importerer olje med 30% rabatt fra Russland, det har vi jo begge nevnt tidligere her. Kina har gått fra å importere mest fra Saudi-Arabia til å importere mest fra Russland. Saudi-Arabia får solgt til fullpris til vesten :stuck_out_tongue:

Det kommer nok helt an på hva vesten holder på med. Hvis Tyskland gir faen og starter opp handel med Russland igjen, så ja. Hvis Tyskland trapper opp våpeneksporten sin til Ukraina nei. Sånn forenklet sett.

2 Likes

NO2 er helt klart problemområdet. Ligger godt under tidligere bunnivå nå (4,9%). Og dette området utgjør nesten 39% av Norges kapasitet.
Man burde definitivt begrense kraftproduksjonen og stanse eksporten fra dette området til magasinene normaliserer seg litt.
Spennende å se utviklingen. Har fulgt med litt på Blåsjø og det har vært en del nedbør i området etter siste måling men jeg aner ikke hvor mye det utgjør. Er også meldt litt nedbør i neste periode men en del tørre dager i mellom gjør kanskje at det meste bare absorberes av grunnen.

1 Like

Er vel fremdeles ganske mye snø rundt blåsjø? Sånn at kan vel et par varme dager med snøsmelting monne godt. Vært tilnærmet frost på nettene i området i lange tider, så sol og 20+ må da hjelpe litt?

50-100 cm snø rundt Blåsjø ja

1 Like

Egentlig er god varme, sol og vind ganske negativt, ikke fordi sol betyr at det ikke regner, men pga av sublimering.

Når snøen skal smelte er det best at den smelter fordi det regner, får vi skikkelig varme, vind og sol så ender ikke snøen i fjellet smeltet og rent ned i vannmagasinene, den sublimerer, dvs fordamper og suges opp av varm vind og ender i atmosfæren.
Husk at jo varmere luft desto mer fuktighet kan lufta holde, og jo tørrere luft, desto mer av “oppsugningspotensialet” er ubrukt.

På fredag er det meldt 20 grader, masse vind og sol, og under 50% luftfuktighet. Håper ikke mer vann suges opp i atmosfæren enn det som ender i magasinene, på en dag hvor det blir solid med snø som forsvinner.

4 Likes

Donald Trump påvirker politikken i US mer enn Biden, selv nå. Ref høyesterettsdommen om rett til å bære våpen offentlig :grinning:

Ja, det har jo vært mange drap i USA de siste årene, så dette vil nok hjelpe.

Får de nå bare også vedtatt at man som tenåring ikke trenger å være ved sine fulle fem for å få kjøpt angrepsvåpen så skal du se antall drepte i skoleskytinger også går ned.

4 Likes

Ser Norge skal satse på hydrogen

Man må lete litt for å finne ut hva slag energi som skal brukes til å produsere hydrogen, men litt ut i storyen kommer det fram:

“Det er lurt å legge produksjonsanlegg til områder med mye og billig strøm. Derfor er Norge et bra testområde for både produksjon og bruk av hydrogen, fortsetter Øye.”

Det framstilles nesten som hydrogen er en energikilde som utvinnes på linje med olje, gass og kull. Men hydrogen er bare en energibærer, om den er grønn eller ikke bestemmes av hvilken energikilde som brukes til å fremstille den

6 Likes