Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvis man ser på grunnen til at Vesten mister relevans, så er miljøbevegelsen en stor brikke. Energi er dyrere her en i kullfyrte Kina. Vi driver heller ikke gruvedrift etter diverse metaller pga miljøet. Dette gjør at produksjon flyttes fra vesten til østen. Med det flyttes makt og penger.

Det er forresten ikke bare Tyskland som skrur av atomkraftverkene, det skjer også i Sverige. I tidligere år, så har prisene vært høye på vinteren når de må ned for vedlikehold…

4 Likes

2 Likes

Spørsmålet er ikke nødvendigvis hvem som taper mest.

Det er prioriteringen til diktaturregimene som er viktig her: det de er mest opptatt av er stabilitet og sikring av regimet. Ustabilitet, opprør osv, er gift for dem.

Nå har vesten vist at privat eiendomsrett ikke eksisterer i vesten, at nasjonalstater kan miste tilgang på alt vesten tilbyr over natta, og at man da må klare seg selv - man blir til og med utelukket av banksystemer, osv.

Det er svært strenge restriksjoner. Sanksjoner som overgår det meste man har gjort før. Og hva er signalet til “slemme” regimer? Jo, du kan ikke basere infrastruktur, sikkerhet, og stabilitet på service og tjenester og produkter fra vesten. For det kan forsvinne over natta hvis man kommer i konflikt. Og da vil også alle eiendelene som borgerne har kjøpt i utlandet kunne konfiskeres, osv.

Så hvis du er ett land som vet at du er potensielt “slemt” og kan komme i konflikt med vesten, spiller det noen rolle om du taper på å koble deg mer fra vesten? Etter mitt syn er det en nødvendig pris man betaler fordi å leve med den konstante trusselen om at vesten kan fucke deg når som helst man er politisk uenig er verre.

Den store tingen Kina har manglet er CPU-teknologi, rett og slett å være i nærheten av konkurransedyktige der. Men det klarer de nok å fikse noenlunde i løpet av dette tiåret.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-20/us-sanctions-helped-china-supercharge-its-chipmaking-industry

Beijing is expected to orchestrate billions of dollars of investment in the sector under ambitious programs such as its Little Giants blueprint to endorse and bankroll national tech champions, and encourage “buy China” tactics to sidestep US sanctions.

“The biggest underlying trend is China’s quest for self-sufficiency in the supply chain, catalyzed by Covid-related lockdowns,”

Vesten har med energipolitikk og sanksjoner vist stor vilje til økonomisk selvskading, for å gjøre hva som er politisk populært (grønne skiftet, slemme Russland).

Jeg tror disse diktaturstatene også vil vise stor vilje til økonomisk selvskading, for å gjøre seg uavhengig av vesten - i hvert fall i større grad. For du kan ikke stole på at vesten ikke vil bruke sin økonomiske makt til å tvinge gjennom politikken sin på andre områder. Og det er svært viktig for flere av disse landene, i hvert fall India og Kina, å kunne oppføre seg som en verdensmakt på sikt. Dvs, at utenrikspolitikken ikke dikteres fra Washington, men fra egne innenrikspolitiske hensyn.

8 Likes

Nå er vel ikke økonomisk selvskading i diktaturstater kongeveien til stabilitet,det heller

Sanksjonene overfor Russland springer heller ikke ut av uenighet, men en invasjon av nabolandet på relativt brutalt, primitivt vis, ispedd gjentatte trusler om bruk av atomvåpen, samt en av de største flyktningstrømmene etter 2. Verdenskrig.

Det er rett og slett vanskelig å se for seg at Vesten skulle nøyd seg med noen fordømmelser i FN, og ellers samhandlet som før. Men det har en regning.

3 Likes

… og hva får man i gjengjeld?

  • En forsterket rubel
  • BRICS-landene legger en plan i å utvikle en ny global reserve currency
  • 20,30,40+ års ATH i inflasjon i svært mange europeiske og andre internasjonale byer
  • Stigning i oljeprisen
  • Dyrere petroleum for EU pga. russisk olje embargo

Så har man selvfølgelig den amerikanske penge-printemaskinen og EUs “green energy” politikk som viktige faktorer. Og den russiske militære invasjonen (nyheten) i seg selv (som egentlig bare hadde kortvarige virkninger på markedet, kanskje bare på et par dager)

Sanksjonene har vært en solid katalysator og årsak til alle disse tingene.

Hurra :crazy_face: :crazy_face: :crazy_face: :crazy_face: :crazy_face:

2 Likes

En ting er blokkdannelse og de facto diktaturer. En annen er alle «nøytrale» land som vekter sine valg ut fra blokkdannelsen. Det er på ingen måte gitt hvor flertallet faller. Nevnte masse med land skulle helst forblitt nøytrale men tvinges til å velge blokk(er).

1 Like

Regional tilhørighet og handelsforbindelser blir nok i stor grad styrende.

1 Like

Vi var delvis på vei dit allikevel. Jeg trodde det kom til å ordne seg, men det kan være jeg tok feil. Det får vi aldri vite.

Russland hadde forresten allerede i 2021 begynt å holde tilbake gass fra Tyskland og Europa for å styrke sin posisjon.

Tyskland har også seg selv å takke, skrur av atomkraftverkene og kullkraftverk med tilhørende avhengighet av Russland. :crazy_face:

5 Likes

Vesten vet fryktelig godt at sanksjoner som virkemiddel i å stoppe en russisk invasjon ikke kommer til å gjøre noe som helst. Ga Russland tilbake Krimhalvøya i 2014 til Ukraina? Trakk de russisk-støttede separatistene seg bort fra Donbas? Sanksjoner betyr null og nada for Putin.

1 Like

Våpeneksporten fra bl.a. Frankrike tok seg kraftig opp etter 2014. De leverte bl.a. siktemidler til de nye tankene. Sanksjoner betyr ingenting hvis ingen bryr seg om å holde seg til dem, men prøver å omgå dem.

Hvis man ser på Tyskland, så er hele responsen deres ganske lunken. Ikke slik som Polen eller Storbritannia. Hvorfor? Jo, det Russland importerer er det Tyskland eksporterer. Alt av maskiner for å bygge ting kommer fra Tyskland.

1 Like

Man bryr seg jo. Man finner nye leverandører og betaler en høyere pris for potensielt dårligere produkter.

Er bare å sanksjonere i vei. Det er eneste logiske med folkeopinionen som den er.

Men da kan jo også diskutere konsekvensene på sikt, siden det er dette folk ønsker seg og politikerne leverer som ønsket.

2 Likes

ingen som dekker heis ove 2-3 etasjer ingen som lager motorolje . lukoil er i polen…

Og så må vi huske at russisk propaganda-apparat, som er en gigantisk organisasjon, jobber knallhardt for å fremme inntrykket av at sanksjonene skader vesten mer enn Russland.

De fleste indikasjoner tyder på det motsatte, og jeg for min del er helt overbevist over at vi kommer til å se flere og flere bevis på dette fremover.

1 Like

Sier ikke at Russland har en viss evne til å forme narrativ eller påvirke meningsbrytning. Men altså, jeg finner det herlig ironisk at det siden cirka 2016 har blitt skapt et fullstendig oppblåst og overdrevent bilde av den russiske evnen/kapasiteten for denslags av nettopp våre egne propagandakreatører. Det er disse som former nær sagt alt vi konsumerer av informasjon gjennom legacy medier og som med rette kan kalles «gigantiske» i egenskap av både ressurser og evne.

Ære være, det er tross alt jobben deres. Og våre ymse alfabettjenester er suverent størst og best i verden på denslags. Skulle bare mangle.

2 Likes

Jeg tror også at på kort sikt (1-2 år) så skader sanksjonene Russland mer enn vesten.

Det at jeg er negativ skyldes at jeg tror dette vil drive verden i en retning som gir oss mindre globalisering, mindre samarbeid, og at for store deler av verdens befolkning vil vesten/vestlige bedrifter/teknologi ikke lenger være like attraktiv som leverandører pga de politiske konsekvensene av å være avhengig av vesten hvis du er ett “slemt” land.

Men det er en trend som eventuelt vil ta lang tid å vise seg. Ingenting er gjort over natta når man snakker om så store endringer.

Mitt store ankepunkt angående sanksjoner er uansett at det ikke ser ut til å føre til regimeskiftet, som i teorien var målet: ref nord-korea, syria, iran, venezuela, cuba, osv osv osv.

3 Likes

Innlegg over var en oppsummering fra fremtidspriser på kraft, innlegg skrevet 4. mai.

Sjekker vi kraftsituasjonsrapporten fra uke 24, data sluppet i går ser vi på side 20 at fremtidspriser for 4. kvartal 2022 steg voldsomt siste uke.

Faktisk steg fremtidsprisene for kraft i Norden med vanvittige 21%, fra 118 øre til 143 øre fra uke 23 til uke 24.

Når man ser det i sammenheng med hvordan fremtidsprisene normalt varierer (sjekk innlegg fra 4. mai) er denne utviklingen vanvittig og bekymringsfull.

Jeg tror at det har klar sammenheng med kraftsituasjonen i N02, og et tydelig signal fra markedet er divergens i day-ahead-price divergensen som har skjedd i Sør-Norge siste uka, og måned.
Før 25. mai var prisene på prisene i N01 (Østlandet, Oslo), N02 (Sørvestlandet, Kristiansand) og N05 (Vestlandet, Bergen) på øret identiske.
I dag er prisforskjellen som vist i gårsdagens E24-artikkel på hele 84 øre.

Nå mens det fortsatt er snøsmelting er utflatningsnivå på magasinfylling “uvisst”, men om 2-3 uker, særlig med varmen vi når får fasiten for inngangen til vinteren klar. Tror markedet har skjønt hvor det bærer hen med en helt utrolig økning på 25 øre/kwh sist uke.

For å sette økningen i perpektiv; det er nesten det dobbelte av differansen mellom høyeste og laveste fremtidspris, 2 kvartaler frem i hele 2019.

3 Likes

Jeg tror ikke noe på at regimeskifte var målet, som du sier, det skjer jo ikke. Derimot, så er disse landene styrt av “de slemme” relativt isolert og utviklingen går ræva. Ikke så fristende å ende på den listen kanskje?

1 Like

Årsaken er vel heller at Russland har redusert gasseksporten med 40% pga mangel på deler pga sanksjonene og at en gassterminal i USA har brent ned. Tyskland har gått til det steget å gjenåpne opp igjen kullkraftverk (det vil være ekstremt lite populært blant velgerne). De ser for seg at de må rasjonere strøm/gass i vinter.

Mao, så lenge Norge er koblet opp mot strømprisene i Tyskland, så styrer framtidsutsiktene til tysk strømpris norsk strømpris i sørlige Norge. De framtidsutsiktene er ræva.

4 Likes

Jeg ble solgt på at vi får energikrise i Q3 (sent august?) av en av de siste (den siste?) episoden av macro voices.

Det jeg ikke klarer å gjette meg til er hvilken måned/kvartal vi eventuelt får en virkelig global matvarekrise. Dvs, jeg tror det kommer, men jeg vet ikke når.

2 Likes

In the big picture er nok det sant, som du ser av fremtidsprisene så satte de virkelig kursen nordover i uke 9, akkurat da krigen i Ukraina startet, men tømmingen av flerårsmagasinene, som feks Blåsjø gjør vondt verre.
Men enig i at krigen i Ukraina er det viktigste forklaringsvariabelen for at strømprisene kan bli dramatisk høye til vinteren.

For øvrig kan vi få noe skikkelig hopp i sommer også.
Husk at en skikkelig hetebølge over Frankrike vil gjøre at fransk atomkraft kun kan gå for “halv maskin” eller dårligere. Reaktoren i en atomkraftverk må avkjøles med kjølevann, og er klare regler for varmt vann det er lov å slippe ut i elver og sjøer. Med en hetebølge vil ikke det bli mulig for kjøletårnene å få nok effekt om natta, og produksjonen må ned, og i verste fall stanses.

En fransk hetebølge vil selvsagt skyldes en høytrykkssituasjon, og vindmølleparkene til Tyskland som ligger på Helgoland vil neppe få så mye vind.
Solkraft vil selvsagt bidra, selv om solceller fungerer best når det er kaldt.

Så da blir det gasskraft, kullkraft og vannkraft man må bruke. Skal ikke se bort fra skikkelige høye priser på vannkraft i Sør-Norge i sommer, selv om det er vinteren som kan bli drøyest, og lengst.
For at Europa ikke skal sette seg selv i knipe, og gi Russland leverage, og tære på gasslagre ment for vinteren er nok kull- og (norsk) vannkraft best å bruke (opp).

2 Likes