He he, det er bare helt herlig å lese NVE sin analyse, for det de sier er jo helt korrekt!, men man må bare ha evnen til å oversette hva vitenskapen de serverer betyr i praksis for mannen i gata, i kroner og øre.
Jeg har påstått at utbygging av mer sol- og vindkraft vil føre til mye dyrere strøm, fordi man skifter ut stabil kraft, med ustabil kraft (avhengig av vær og vind).
Så innledningen om at:
"Mer sol- og vindkraft i Europa fører til større prisvariasjon i Norge" er 100% korrekt.
Fact check: Correct.
Dernest påstår NVE at "Historisk har kraftprisene i Norge variert mye fra år til år…
Eksportkablene til Tyskland ble åpnet i sommeren 2021, og til England i høsten 2021, så hvis vi sjekker historiske data, så var høyeste måndelig strømpris i perioden mai 2021 til juli 2021 på 55 øre, mens laveste pris var på 1,41 øre i juli 2020.
Mao prisene før eksportkablene ble lagt varierte med vannvittige 3800% !!!
Mao påstand om historisk stor variasjon i strømprisen:
Neste påstand fra NVE er at "Dette kommer blant annet av at kraftproduksjonen i Norge i hovedsak består av vannkraft, og tilsiget til vannkraftverkene varierer fra år til år.
Igjen, året 2020 var norske vannmagasiner rekordfulle, og med ingen skikkelige eksportkabler til å produsere overskuddskraft endte det med at snittprisen for strøm i perioden februar 2020 til desember 2020 var på rekordlave 7 øre, mens feks snitt i 2019, et år hvor vi hverken importerte eller eksporterte strøm (eneste av 3 år siden år 2000 Norge ikke minst har eksportet strøm tilsvarende minst strømforbruket til 1 million nordmenn i i norske hjem), så var strømprisen på hele 39 øre.
Mao, et nedbørsfattig år ga smått utrolige 39 øre/7 øre = 450% høyere spotpris.
Så påstanden om at historisk så har tilsiget påvirker spotprisen på vannkraft til den norske husholdningen er riktig.
Fact check: Correct
Neste påstand om at “Analysen vår viser at kraftprisene i Norge vil variere enda mer i fremtiden.” og at "Dette skyldes forventningen om at det blir bygget ut mer mer vind og solkraft i Europa"
Det er opplagt at å bytte ut stabil kraft (kull-, atom og gasskraft), med ustabil kraft (sol og vind), vil føre til betydelige høyere priser.
Neste påstand fra NVE.
“Dette skyldes forventingen om at det blir bygget ut mer vind- og solkraft i Europa, noe som gjør at det i fremtiden vil bli flere timer med svært lave kraftpriser”
Hvis man igjen sjekker kraftprisene i Norge siden nyttår, som jo gir en god indikasjon på hvordan det blir fremover, iom at eksportkabler er på plass og sol og vind allerede er godt utbygget i Europa, så ser man at at hittil i år så har 4 dager hatt en spotpris på under 100 øre i SørNorge, mens 175 dager har hatt en pris over 100 øre.
Fact check : Partly correct *
*Grunnen til at jeg skriver “partly correct” var at påstanden fra NVE var “flere timer”, med billig strøm, mens fasiten var flere dager (4).
Trolig vil påstanden bli korrekt i tiden fremover når man erstatter enda mer ustabil kraft med stabilkraft. Husk at vindkraften må være levedyktig, og da må vindkraftproduksjon få “forkjørsrett” når det blåser, slik at mer stabil kraft kan bli ulønnsom.
Som bringer oss over i neste påstand:
"I perioder med lite vind og sol, når gasskraft er prissettende, vil høye marginalkostnader gjøre at kraftprisene blir høyere i disse periodene".
Igjen, når man bygger ned stabil kraft, samt gir grønn energi forkjørsrett, så må den stabile kraften ta igjen det tapte for å gå med overskudd, samt at samme grønne politikk som gir mindre stabil kraft og dyrere innsatsfaktorer må nødvendigvis ende opp i urimelig dyr kraft når det er 20 minus , tåke og vindstille om vinteren.
Fact Check: Correct.
Alt i alt er jeg 100% enig med NVE sin ekspert, og hadde selv kost meg glugg ihjel om jeg hadde skrevet denne rapporten.
EDIT: Kraftpriser for, hver time, dag, uke, måned og år for alle områder i Norge, og Europa kan man finne her: