Når man syntes det er greit å slå selskapet konkurs hvis de ikke tvinges til å gjøre X, og selskapet sier de ikke kan gjøre X, og så begynner de å forberede seg på konkurs, så er det jævlig vanskelig for meg å si meg enig i noe resonnement hvor man påstår at man ble lurt, eller misforsto, eller whatever.
Her viser pilotene alvor med å true selskapet med konkurs, og så begynner streiken, og selskapet begynner å forberede seg på konkurs. Og det er vel helt greit?
Jeg er mot at man alltid skal redde selskaper hele tiden. La hele dritten gå konkurs hvis de har klart å sette seg i en situasjon hvor de har gitt ansatte rettigheter som gjør det umulig å drifte under rammevilkår som andre selskap ikke trenger å ta hensyn til. La de som har vært dumme nok til å gi dem penger tape alt, og så kan noen andre ta over rutene, ansette piloter og andre ansatte, og kjøre på i ett annet selskap med andre (kanskje bedre?) vilkår, osv. Hvorfor skal SAS ha livets rett når dette ikke fungerer for dem?
Tydeligvis fungerer ikke dette for SAS på en måte som er tilfredsstillende. Det er helt greit. Kjør dem konkurs.
Men ingen har blitt lurt her, man visste hva man risikerte og hva man gikk til. Ikke spill overrasket og lurt bare fordi man syntes det er ubehagelig at deler av befolkningen syntes du er en dritt fordi dine beslutninger ødelegger deres ferie.
Jeg støtter pilotenes rett til å kjøre selskapet konkurs, og jeg syntes ikke selskapet skal reddes.
Men “vi er bare dumme fjols som ble lurt og urettmessig får skylda” - hold kjeft. Dette er ikke korrekt. Dere visste utmerket godt at dere risikerte konkurs, og frontet det som en akseptabel konsekvens i media før forhandlingene strandet. Så da er det bare å leve med konsekvensene.
La disse tape alle pengene, og så kan man eventuelt starte ett nytt selskap fra grunnen av som tar over rutene. Det er en bedre løsning.
Og hvis pilotene er villige til å kjøre selskapet konkurs for å unngå fagforeningsknusing, så får de akseptere at de får deler av skylda for at folks ferie blir ødelagt. Det er uansett ikke viktig i det store bildet hvem som får “skylda.”