Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

NTNU-professor Jo Jakobsen;

  • For noen år siden husker jeg at SV forårsaket en liten skandale da det sto i partiprogrammet deres at USA var den største trusselen for verdensfreden. De har egentlig helt rett

Ifølge denne “eksperten” er trusselbilde USA, Kina og deretter Putin.

1 Like

Jeg subscriber, så jeg så den i går kveld, det var litt voldsomt til patos til tider så måtte i grunn spole litt til tider.

Liker når han snakker (snakket) om sitt fagfelt og spesielt den menneskelige tilstand, denne videoen ble veldig mye, virker på meg som om han har gått over til å bli en «youtuber».

Poenget var personifiseringen som er, hvor ble det av den trøtte moderate måten å beskue ting på? Retorikk handler om å fyre opp folk litt, men liker ikke trenden av at de samme kanalene skal uttale seg om alt mulig. Litt hyklerisk av meg å si det også, men jeg har ikke så stor nedslagsfelt😅

6 Likes

Skjønner hvor du vil. Jeg mener mannen, ufrivillig, har blitt en av moderne tids viktigste tenkere. Og at han har interessante betraktninger om mangt. Nå har han jo lagt akademia på hylla og blitt en offentlig meningsbærer. Hans langformat samtaler på YouTube med andre tenkere/viktigperer synes jeg svært mye om.

Som professor er bakgrunnen i (klinisk) psykologi, med litt ekstra fokus på religion og ideologi. Hans foredragsserie om bibelen er for eksempel helt fremragende. Sammen med de som finnes fra tiden han fortsatt underviste.

3 Likes

Dette har vi da snakket om i månedsvis (uten å ha hørt/sett på denne videoen):

  1. Energikrise.
  2. Gjødsel blir svindyrt → matproduksjon ned → matkrise/hungersnød.
  3. Energikrise → Krise for energiintensiv industri (bygg, anlegg, kjemikalier, osv).
  4. Energikostnader opp → Produksjonsprisindeks opp → Inflasjon opp.
  5. Inflasjon opp → Mindre ledige midler for mesteparten av befolkningen.
  6. Mindre ledige midler for konsumenter → mindre konsum.
  7. Mindre konsum → Resesjon.
  8. Resesjon → Høyere arbeidsledighet / hat mot sittende politikere fordi “noen har skylda.”

Det er mitt argument, i svært grove trekk :slight_smile:

Flyktningekrise kan man jo koble mot både at Russland tidligere har brukt flyktninger som våpen mot Europa, samt hungersnød.

Men jeg mener at pandemien har vist at Europa fint lar folk i Afrika dø uten at vi bryr oss, så jeg er ikke sikker på om vi får en ny flyktningekrise. Jeg tror vi fint kan ende opp med å ignorere det fordi vi har nok med oss selv. For noen måneder siden mente jeg vi nok kom til å få flyktningekrise. Men jeg har blitt mindre sikker på det framover.

Det er vanskelig å være “supersnill” når ting går dårlig for deg selv.

3 Likes

Helt enig frem til komma. Linket videoen med JP fordi jeg syntes den var god i sin helhet, men slang på det med migrasjon fordi jeg er redd jeg har undervurdert hvor kraftig forflytning(er) av mennesker man kan se allerede mot slutten av inneværende år.

Med migrasjon her, så tenker jeg fortrinnsvis på migrasjon fra sør mot nord, les: Europa.

Kan du utbrodere? Mener du fra Spania/Italia til Tyskland / Skandinavia? Eller Afrika til Europa?

Afrika/Midt-Østen til Europa jeg tenker på. Vanskelig å sammenligne med det som skapte og fulgte etter den arabiske våren, men man skulle tro det var nok krutt til å antenne noe større denne gangen.

Selvfølgelig blir det en stor flyktningekrise hvis Europa tar dem i mot og åpner en vei for at de kan komme hit.

Det jeg sier er at pandemien har vist at Europa evner å gi faen i Afrika og forsøke å stenge grensene hvis konsekvensene er store nok for oss. Og at vi i en stygg resesjon kan få en situasjon hvor vi er villige til å ikke ta på oss stort ekstra ansvar ved å tillate millioner fra Afrika å komme inn i Europa.

Og stenger vi grensene, så dør folk i Afrika uten at vi bryr oss nevneverdig om det. Det er realiteten uansett hva man mener om det moralske aspektet.

Forutsetningen her vil da være at man får en stygg resesjon i EU med store økonomiske problemer i EU før man får en global matkrise og hungersnød som tvinger millioner på flukt.

Som er noe av grunnen til at jeg har forsøkt å lese meg opp på når man kan få global matkrise, men ikke klart å konkludere med tidspunkt. Det er veldig viktig å forsøke å finne ut når man eventuell får en global matkrise for å forsøke å sette det i sammenheng med andre ting.

1 Like

Er helt enig i at baseline er stengte grenser. Men, med skikkelig uro og/eller katastrofer så er det bare å gi opp å stenge hele Middelhavet. FN-systemet kommer på banen og politikerne påtatt utvise en eller annen slags vilje til å bistå. Jeg tenker rett og slett at volum > evne til å holde folk ute.

Hva man “må” når det er store økonomiske problemer i vestlige land er veldig relativt :slight_smile:

Pandemien har vist at menneskerettigheter betyr null og niks i vestlige land. Så jeg mener at vi helt klart har åpnet opp for å ignorere alt mulig vi ikke liker.

Vanskelig å ignorere millioner av mennesker som kommer sjøveien og som man ikke makter å stoppe :sweat_smile:

De kommer ikke hvis veien er stengt. Bare å sende dem tilbake, og så slutter folk å komme den veien. Moral er ikke like viktig som gjenvalg tror jeg.

Da ville jeg forvente en ny vei - gjennom Russland og så inn i Finland / Norge, eventuelt Polen (fra Belarus). Noe som delvis har skjedd før.

Spørsmålet er igjen hva EU velger å gjøre. Jeg tror pandemien har vist sterk evne til å gi faen og bryte basis menneskerettigheter fordi “det er krise.”

1 Like

Mm. Min antakelse er avviker fordi jeg mener «veien» i Nord-Afrika ikke kan stenges (mye takket være NATO sin farse i Libya). På toppen av det rent faktiske/volummessige jeg tror trumfer alle «sperrer» man forsøksvis innfører, så får disse krisene en helt egen humanitær dynamikk også. Selv om det nok er mindre fruktbar mark for sistnevnte fremover, som du er inne på.

Hva mener du med at det ikke kan stenges? Det er bare å legge ut skip som sender flyktninger tilbake, og stopper skip fra å komme inn i internasjonalt farvann. “Dere kommer fra Libya, så der må dere bli.”

Ja, man må betale noe til Libya (ref Trump og “remain in Mexico” politikken), og det bryter noen menneskerettigheter. Det tror jeg er en akseptabel pris man betaler.

Igjen, hvis man implementerer en stans, så stopper strømmen. Dette er en profesjonell business man betaler for, og du betaler ikke hvis det ikke fungerer. Da ser man etter alternativer (ref veien gjennom Russland).

1 Like

Jeg tror faktisk at EU/NATO kan være villige til å krige i Libya igjen bare for å få det til for å si det sånn :slight_smile: Det finnes nok ett påskudd for å støtte ene eller andre siden. Og den siden vi støtter vil være den moralsk overlegne.

Ikke nok skip. Altfor lang kystlinje. Det er kun søreuropeiske land med svært begrenset evne som vil stå for forsøkene med kystvakt. Og alt dette kompliseres av den humanitære dimensjonen: tro meg det vil ta lang tid og uante koalisjoner for at EU forsøksvis skal forsøke å stenge Middelhavet.

Så har man FN og hele det systemet på toppen. Skal Europa virkelig bruke Sjøforsvaret sitt på å stoppe / senke mennesker i nød? Det sitter langt inne, utover at evnen heller ikke reell.

Vi har bombet Libya tilbake til steinalderen. Det er det vakre. Landet er gjennomkorrupt og ute av stand og vilje til å gjøre annet å evt ta i mot noen penger og sette på lysskye kontoer.

Vi bør nok vurdere litt nasjonsbygging da. For Libya sin skyld. Det skylder vi dem.

1 Like

Det er egentlig interessant at vi ser det så annerledes. Det blir interessant å se hvordan det blir.

Min tanke har jo vært som jeg har skrevet før at vi får en energikrise i Europa sent i August. Og hvordan det vil utspille seg og eventuelle konsekvenser er jeg ikke i stand til å mene alt for mye om utover at det ikke blir pent.

Så håper jeg selvfølgelig at det er feil.

Min forståelse per i dag er at hungersnød ligger mye lenger fram i tid. At det allerede er store problemer i Afrika, men at det vil bli mye verre om 6+ måneder. Men ikke at det blir en gigantkrise på flyktninger og hungersnød i august/september allerede. Dog, jeg er på veldig tynt vann når det kommer til det området fordi jeg vet alt for lite om avlinger og hvordan det fordeles seg rundt i verden og når på året det blir virkelig prekært, osv.

Skulle man klare å få slutt på krigen i Ukraina så vil selvfølgelig alle spådommer som baserer seg på at den fortsetter være døde automatisk.

Men jeg tror at hvis vi får en stygg energikrise i EU, og det gir ringvirkninger så vil det først gi en stygg resesjon i Europa før det gir en global matvarekrise. Jeg tror ikke man klarer å opprettholde økonomien hvis det blir virkelige energiproblemer. Men, vi får se.

En av hoveddriverne for migrasjon sett fra de virkelige makthavernes side er at det sørger for nye stemmer til unipartiet, og drukner ut opposisjonelle krefter.

Handler i liten grad om moral eller medmenneskelighet.

Kan se for meg at Nederland snart sier de er klare til å ta imot et par millioner migranter, for eksempel.

Noen som vet hvor stor andel av de som tar sjøveien fra Nord-Afrika som kommer seg frem til Europa på egenhånd og hvor mange som blir plukket opp av ulike skip?