Det er egentlig interessant at vi ser det så annerledes. Det blir interessant å se hvordan det blir.
Min tanke har jo vært som jeg har skrevet før at vi får en energikrise i Europa sent i August. Og hvordan det vil utspille seg og eventuelle konsekvenser er jeg ikke i stand til å mene alt for mye om utover at det ikke blir pent.
Så håper jeg selvfølgelig at det er feil.
Min forståelse per i dag er at hungersnød ligger mye lenger fram i tid. At det allerede er store problemer i Afrika, men at det vil bli mye verre om 6+ måneder. Men ikke at det blir en gigantkrise på flyktninger og hungersnød i august/september allerede. Dog, jeg er på veldig tynt vann når det kommer til det området fordi jeg vet alt for lite om avlinger og hvordan det fordeles seg rundt i verden og når på året det blir virkelig prekært, osv.
Skulle man klare å få slutt på krigen i Ukraina så vil selvfølgelig alle spådommer som baserer seg på at den fortsetter være døde automatisk.
Men jeg tror at hvis vi får en stygg energikrise i EU, og det gir ringvirkninger så vil det først gi en stygg resesjon i Europa før det gir en global matvarekrise. Jeg tror ikke man klarer å opprettholde økonomien hvis det blir virkelige energiproblemer. Men, vi får se.