Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Bør ikke det samme resonnementet da legges til grunn ved infeksjon?

1 Like

Jo, det bør det. Det er mange som dør med corona og ikke nødvendigvis av den. Det at de fikk corona fremskyndet kanskje i en del tilfeller døden med en viss tid.

Samme kan man si om vaksinen, at vaksinen fremskyndet døden for en del personer som hadde svært svekket immunforsvar.

1 Like

Noen forstår dessverre ikke at folk fortsetter å dø i normalt tempo, selv om de er vaksinert.

3 Likes

@Celestar Syns du det er korrekt å inkludere dødsfall av vaksinen under de som døde av korona?

"Disse inkluderer i 2021 også dødsfall assosiert med covid-19-vaksine. "

1 Like

Det kan sikkert være litt problematisk om man kun ser på totalen. Nå står det jo i dataene hvor mange det er som døde av vaksine relaterte problemer.

En erfaren fastlege legger inn 1 prosent av pasientene på sykehus. En uerfaren fastlege legger inn 2 prosent. Dette tilsvarer en forskjell på flere hundre tusen pasienter i året. – Det er en bitte liten forskjell, men det dobler innleggelsene på sykehusene. Det som knapt merkes hos legen gir en kolossal effekt på sykehuset, sier Hunskår. Hunskår tror sykehusene ikke har forstått viktigheten av stabilitet hos fastlegene i stor nok grad. Han tror heller ikke politikerne har tydelig nok sett sammenhengen mellom fastlegekrisen og økt press på sykehusene.

4 Likes

Lenge vært bekymret

Strømprisene i Europa er skyhøye, og begrensede leveranser av russisk gass skaper bekymringer for om vil ha nok kraft til vinteren. Råvareanalytiker Ole Hvalbye i SEB advarte nylig om at det kan bli forferdelig til vinteren hvis ikke gasslagrene fylles.

Samtidig har Norge eksportert mye strøm i det siste, og det skaper bekymring i deler av industrien.

– Vi har lenge vært bekymret for at denne situasjonen kunne inntreffe, fordi Norge har bygget ut så mye eksportkapasitet, sier Aasen.

– Vi kan ikke ta for gitt at Tyskland, England og andre skal sende oss kraft hvis de har mangel selv, legger han til.

Aasen trekker særlig frem to utfordringer:

Nå skriker industrien mer også :+1:

Kun politikerne, og direktørene av kraftverkene som mener kablene ikke har gjort stort med prisen :upside_down_face:

5 Likes

“– Prisveksten var mye høyere enn jeg hadde ventet, og det alle andre hadde ventet, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.”

Jøss, det virker som om “ekspertene” i media ikke vet alt! Ganske utrolig eller hva, @Celestar :wink: ?

3 Likes

Jeg har aldri trodd eller ment at ekspertene som media bruker har rett i alt de sier. Men jeg stoler mer på dem enn folk som skal anta ting uten noen form for innsikt i det de prater om.

4 Likes

Folk på dette forumet kan ha mer innsikt enn du tror.

Det er derfor vi har det.

Mange her inne som kunne løpt sirkler rundt en hvilken som helst “ekspert” i media.

Edit: Dette gjelder selvsagt ikke dem som gir “klovnefjes” på alle innlegg som krever at de må bruke litt hjerneaktivitet.

4 Likes

Kjøregodtgjørelse burde økes med 70% ca. Hvorfor er det ingen som snakker om det? 7 kroner kilometeren minst!

5 Likes

De som døde mens de hadde Covid fikk registrert Covid som dødsårsak.

Så her var årsakssammenhengen klar: selv om man hadde dødelig underliggende sykdom var man død av Covid om man var smittet under dødsfallet. Selv om man kanskje statistisk sett ville dødd innen et par måneder av underliggende sykdom.

«Det at en person dør i nær tidsmessig tilknytning til Covid trenger ikke å bety at det er en årsakssammenheng.» Dette burde vært utgangspunkt ved telling av dødsfall etter Covid.

1 Like

Bra vi kan stole på at staten bevilger penger til de behandlingene som faktisk funker!

Nei vent litt - det kan vi vel egentlig ikke.

Lurer på hvorfor det er så vanskelig å få penger til behandlinger som ikke innebærer salg av medisiner!

Det kan vel ikke ha noe med kobling mellom stat og næringsliv, for staten ønsker jo bare befolkningens beste og legemiddelindustrien påvirker jo ikke staten i det hele tatt?

https://www.nrk.no/vestland/blei-frisk-fra-irritabel-tarmsyndrom-ibs-av-ein-dose-avforing-fra-superdonor-1.16026686

1 Like

Spørsmålet er vel først og fremst hvorfor det er vanskelig å få støtte til reell forskning. Ett svar er ihvertfall “politisk korrekt” egalitarisme.

Historien lærer oss også at i forskning er ikke antall forskere viktig, men kvaliteten på dem. I dag er det cirka 10 millioner forskere, én for hver tusen mennesker. Under 1800-tallet var det til enhver tid kun noen få tusen aktive forskere, én for hver million mennesker, og de kom frem til cirka halvparten av de litt over 50 naturlovene. Det er med andre ord flere forskere ved Universitetet i Oslo i dag enn det var i hele den vestlige verden for 150 år siden.

Mot slutten kommer han inn på kommende matkriser, sultkatastrofer og intern uro i fattige deler av verden. Følgelig vil man få en voldsom migrasjon, igjen. I en skala som kan få bølgen etter den (såkalte) arabiske våren til å blekne.

5 Likes

Tiden for et sterkt behov for pappafigurer som kan alt om ingenting (Musk, Pieters, Putin, Trump etc) er virkelig en trend som har satt seg, worrying times indeed.

Det Pieters snakker om er jo forsåvidt veldig interessant og har mange elementer i seg som stemmer, men måten det framstilles på blir for meget. Må det være så kult og dramatisk alt sammen og komme fra noen som fremstår som profeter?

1 Like

Dét er det viktigste for meg, om det er noe å lære og/eller justere egen forståelse av saksforhold X.

Du kan umulig ha rukket å se på mer enn 30 sekunder før du kommenterte på instinkt, så strengt tatt vet du ikke om det er en masse fjas eller robuste refleksjoner som finner sted i løpet av den knappe timen klippet varer.

At du ikke liker hans form er din rett. Å nevne Peterson i samme åndedrag som Trump, Putin eller Musk er uforståelig for meg.

9 Likes

NTNU-professor Jo Jakobsen;

• For noen år siden husker jeg at SV forårsaket en liten skandale da det sto i partiprogrammet deres at USA var den største trusselen for verdensfreden. De har egentlig helt rett

Ifølge denne “eksperten” er trusselbilde USA, Kina og deretter Putin.

1 Like

Jeg subscriber, så jeg så den i går kveld, det var litt voldsomt til patos til tider så måtte i grunn spole litt til tider.

Liker når han snakker (snakket) om sitt fagfelt og spesielt den menneskelige tilstand, denne videoen ble veldig mye, virker på meg som om han har gått over til å bli en «youtuber».

Poenget var personifiseringen som er, hvor ble det av den trøtte moderate måten å beskue ting på? Retorikk handler om å fyre opp folk litt, men liker ikke trenden av at de samme kanalene skal uttale seg om alt mulig. Litt hyklerisk av meg å si det også, men jeg har ikke så stor nedslagsfelt😅

6 Likes

Skjønner hvor du vil. Jeg mener mannen, ufrivillig, har blitt en av moderne tids viktigste tenkere. Og at han har interessante betraktninger om mangt. Nå har han jo lagt akademia på hylla og blitt en offentlig meningsbærer. Hans langformat samtaler på YouTube med andre tenkere/viktigperer synes jeg svært mye om.

Som professor er bakgrunnen i (klinisk) psykologi, med litt ekstra fokus på religion og ideologi. Hans foredragsserie om bibelen er for eksempel helt fremragende. Sammen med de som finnes fra tiden han fortsatt underviste.

3 Likes