Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvem er disse folk?

Reagerer du annerledes? Det finnes mange stemmer som også kommer fram i media som kritiserer akkurat slik uten “nasjonalistiske følelser”. Et samfunn som lar disse meningene komme fram er noe annet enn sensur.

Hvem er disse folkene? Vel, de fleste som er aktive i Russland-tråden for eksempel.

Og jeg ser ikke akkurat at media slår opp med store overskrifter heller.

Om jeg reagerer annerledes? Nei, jeg synes krigsforbrytelser begått av briter, amerikanere og russere er like ille.

1 Like

Ja, det var opplagt feil. Kunne knapt gått verre.

Da er vi to (100%) som er enige i at krigsforbrytelser er dårlig uansett hvem som begår de. God start på dagens datainnsamling, fremdeles håp :slight_smile:

2 Likes

Det var vel ikke feil å bry seg, fordi om utførelsen og resultatet ble fiasko?

Ikke hvis du er et barn. Da er det nok med gode intensjoner. Voksne folk må ta ansvar for resultatet og utførelsen også.

5 Likes

Var det feil av Putin å bry seg om Ukraina?

Hu her er flink :grinning::clap::clap:

5 Likes

Kan det sammenlignes hvordan sivilbefolkningen i Afghanistan og Ukraina behandles av myndighetene? I tillegg til at de som støttet 9/11 var i Afghanistan…

Afghanistanere ble så dårlig behandlet av myndighetene at USA og UK måtte drepe dem. Men de brydde seg jo!

Er det nå du skal forsvare krigen i Afghanistan og de utallige krigsforbrytelsene til USA og UK?

Nå var ikke diskusjonen hvordan det ble utført, for der er det klare mangler og uduglighet. Det var om det var riktig å gripe inn mot et land som støttet terrorisme og behandlet innbyggerne slik de gjorde og nå gjør igjen…

Taliban har overveldende støtte i befolkningen. Forklar gjerne hvorfor du mener vestlige land har rett til å invadere land der de ikke liker myndighetene.

2 Likes

For alle har rett til å leve uten fare for å kunne bli steinet til døde for bagateller, tvangsgiftet som 12 åringer, avkappa hender for nasking etc etc. Eller at jenter/damer generelt blir behandlet som en eiendom mannen kan gjøre hva han vil med.

2 Likes

I en ideell verden har man rett til det, så klart.

Merkelig nok har vesten aldri vært interessert i å invadere Saudi- Arabia f.eks.

Men du mener altså at vesten har rett til å invadere alle land der man ikke liker myndighetene? Har Russland denne retten?

Nei, jeg mener ikke at de har rett til å invadere alle land de misliker myndighetene, men når det var åpenbart at de som utførte 9/11 ble beskyttet i Afghanistan så skjønner jeg godt at man valgte å gå til angrep. Alt som skjedde etterpå burde vært håndtert på en helt annen måte.

Mener du at Ukraina utførte tilsvarende overgrep på sin sivilbefolkning som ble gjort i Afghanistan?

2 Likes

Taliban tilbød å utlevere alle som var involvert i 9/11, inkl. Bin Laden (som for øvrig skjulte seg i Pakistan da han ble likvidert, uten at man invaderte Pakistan av den grunn).

Krigen i Afghanistan var en gigantisk katastrofe fra ende til annen, for alle andre enn våpenlobbyen i USA. Hvis du tror det ligger edle motiver bak dette så er du fantastisk naiv.

5 Likes

Tvert imot så har jeg lenge sett på det “vestlige” forholdet til Saudi-Arabia som uttrykk for en fundamental mangel på moral og at “økonomi” i betydningen en skruppelløs materialisme over grensen til det sinnsyke er det som i realiteten prioriteres. Forestillingen om “universelle menneskerettigheter” ser jeg på som en svindel fra første stund. Har man problemer med å forstå det så kan man begynne med å se nærmere på hvordan de europeiske innvandrerne til “Amerika” - som først erklærte at de hadde slike “rettigheter” - faktisk opptrådte.

In January 1848, James Marshall was building a sawmill by a river near present day Sacramento when he found a piece of glowing metal on the floor, which turned out to be gold. Once rumours of the discovery had spread within a few weeks, tens of thousands of people were flocking to the area, struck by “gold fever.” Ships were abandoned all over the California coast, businesses closed down, and whole towns became deserted. In a little over a year, San Francisco grew from a shanty town of 79 buildings to a city of tens of thousands. Over the next few years, at least 300,000 gold-seekers came to California. The effect on the Native Americans of California was catastrophic. They were driven off their traditional hunting and gathering grounds, and their rivers were polluted by gravel, silt, and toxic chemicals from the new mines. Some Indian groups used force to try to protect their lands, but were massacred by the miners. Those who weren’t killed by the miners slowly starved to death, or died from diseases passed on by the immigrants. Others were kept as slaves, while attractive young women were carried off to be sold. As a result, the Californian Native American population fell from around 150,000 in 1845 to 30,000 in 1870. This savage materialism was typical of European immigrants’ attitude to the “New World” of America. They saw it as a treasure-house of resources to ransack, and saw the native population as an inconvenient obstacle to be eradicated. Some tribes were so confused by the colonists’ insatiable desire for gold that they believed that the metal must be a kind of deity with supernatural powers. Why else would they go to such lengths to get hold of it? When an Indian chief in Cuba learned that Spanish sailors were about to attack his island, he started to pray to a chest full of gold, appealing to the “gold spirit” which he believed they worshipped. But the gold spirit didn’t show him any mercy — the sailors invaded the island, captured the chief, and burned him alive. Modern Materialism. In some ways, the gold diggers’ rampant materialism was understandable, since they were living at a time of great poverty, and for many of them gold digging seemed to offer an escape from starvation. But most of us in the western, industrialized world don’t have that excuse. The Madness of Materialism | Psychology Today

Lite har i realiteten endret seg. Den “vestlige” innstillingen er i det store og hele like jævlig innbilsk som for mer enn hundreogfemti år siden. . At Ukraina skulle bli NATO-medlem var også et resultat av at “økonomi” - en materialisme som har gått helt av hengslene - er det som i realiteten ble prioritert. Forestillingen om moral og menneskerettigheter - skuebrød og fikenblad - skiller seg ikke vesentlig fra tilsvarende “misjonering” med “kristendom” under kolonitiden. Regimet i Saudi-Arabia har jeg absolutt ikke noe positivt å si om. Men bortfallet av “vestlig” kontroll kan likevel være av det gode. Akkurat som det også er positivt om dollarhegemoniet kollapser. Jeg ser på det som tyveri av samme sort som i det siterte her ovenfor.

2 Likes

Skal man gi opp å bry seg om menneskeretter bare fordi man har eksempler på at noen har mislykkes og gjort feil? Og selvsagt skal de som trør feil ta ansvar for det!

Ditt feilaktige premiss er at invasjonen i Afghanistan hadde noe med “menneskerettigheter” å gjøre.

Et klassisk eksempel på stråmannsargumentasjon.

2 Likes